بلاکچین

شبکه هارمونی چیست؟ معرفی پروتکل Harmony

اگرچه کاربرد کلی فناوری بلاکچین یعنی تمرکز زدایی مدت‌هاست به واقعیت تبدیل شده، اما مقیاس‌ پذیری همچنان برای پلتفرم‌های مبتنی بر بلاکچین به عنوان یک چالش شناخته می‌شود. این باعث شده برخی پروژه‌های کریپتو به دنبال حل این مشکل برآیند. هدف شبکه هارمونی ارائه همزمان تمرکززدایی، مقیاس‌پذیری و امنیت به کاربران است. در ادامه به معرفی بیشتر Harmony و بررسی قابلیت‌های این پلتفرم می‌پردازیم.

شبکه هارمونی چیست؟

بررسی پروتکل هارمونی

شبکه هارمونی توسط تیمی باتجربه از توسعه‌دهندگان علوم رمزنگاری و کامپیوتر در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد. بنیانگذار و مدیرعامل هارمونی استفان تسه (Stephen Tse) است که پیش از این در شرکت‌های گوگل، مایکروسافت و اپل به عنوان مهندس رمزنگاری مشغول به فعالیت بوده است. نیک وایت (Nick White) نیز یکی دیگر از بنیانگذاران و از اعضای فعال جامعه هارمونی است. اون پیش از پروژه هارمونی به تحقیق در مورد هوش مصنوعی و ریاضیات کاربردی مشغول بوده است.

پروتکل هارمونی یک پلتفرم غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین است که ابزارهایی را برای ایجاد، میزبانی، مدیریت و استفاده از Dappها با حداکثر مقیاس‌پذیری و قابلیت همکاری ارائه می‌دهد. در اوایل فعالیت Harmony بر روی اتریوم میزبانی می‌شد، به همین دلیل است که این پروژه راه‌حل‌هایی را برای رفع محدودیت‌های فعلی اتریوم ارائه می‌دهد. اما در حال حاضر به یکی از رقبای اتریوم در زمینه مقیاس‌پذیری تبدیل شده است.

شبکه هارمونی یک بلاکچین لایه یک است که از شاردینگ و الگوریتم اجماع اثبات سهام موثر برای دستیابی به مقیاس‌پذیری، امنیت و عدم تمرکز استفاده می‌کند. این پلتفرم دارای پل‌های بین زنجیره‌ای بدون نیاز به اعتماد است که تراکنش‌ها را به صورت موازی پردازش می‌کند. الگوریتم اجماع اثبات سهام موثر، اعتبارسنج‌ها را به تمرکززدایی تشویق می‌کند و بار شبکه را بین اعتبارسنج‌ها و کاربران تقسیم می‌کند.

یکی از مواردی که در چند سال گذشته در دنیای کریپتو محبوب شده، قابلیت‌های زنجیره‌ای است. این پلتفرم در حال حاضر به کمک Bridgeها به بلاکچین‌های اتریوم، بایننس چین، بیت کوین و پولکادات متصل شده است.  طبق نقشه راه این پروژه، دسترسی و اتصال به بلاکچین کازماس نیز در آینده مقدور خواهد شد.

پروتکل هارمونی قصد دارد با تکیه بر اثبات دانش صفر و سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز (DAO) به مقیاس‌پذیری و تمرکز زدایی بیشتری دست یابد. لازم به ذکر است که این پروژه IEO خود را در سال ۲۰۱۹ از طریق بایننس لانچ‌پد تکمیل کرده که به اعتبار آن کمک می‌کند.

شبکه هارمونی چگونه کار می‌کند؟

کارکرد شبکه هارمونی

راهکار Harmony برای تامین امنیت، مقیاس‌پذیری و تمرکززدایی، استفاده از فناوری شاردینگ است. شاردینگ، این شبکه را به چهار بخش تقسیم می‌کند که به صورت موازی کار می‌کنند. اصطلاحا به این بخش‌ها، شارد گفته می‌شود. کاربران می‌توانند به انتخاب خود شارد مورد نظر را برگزینند که باعث توزیع حجم کاری شبکه می‌شود. اعتبارسنجی، اجرای تراکنش‌ها، ایجاد و تایید بلاک‌ها، همه به‌طور جداگانه روی هر شارد انجام می‌شود. این تقسیم وظایف در شبکه فواید زیادی دارد مانند:

  1. اعتبارسنج‌ها (Validator) نیازی به نگهداری کپی کامل از کل تاریخچه تراکنش‌های بلاکچین ندارند. بنابراین، بلاکچین سبک‌تر و تراکنش‌ها با سرعت بیشتری تایید می‌شوند.
  2. اعتبارسنج‌ها به طور تصادفی به شاردها متصل می‌شوند تا از تصاحب شاردهای متخاصم جلوگیری شود. پس از هر دوره، اعتبارسنج‌ها به یک شارد جدید متصل می‌شوند. این فرایند باعث عدم تمرکز قدرت در این پلتفرم می‌شود.

شبکه هارمونی در حال حاضر دارای محدودیت ۱۰۰۰ اعتبارسنج در هر شارد است که به عنوان کلیدهای BLS شناخته می‌شود. در آینده در صورت نیاز تعداد شاردها و اعتبار‌سنج‌ها برای پاسخگویی به تقاضای شبکه افزایش می‌یابد. شارد شماره صفر به نام Beacon Chain شناخته می‌شود و بعنوان یک رله اطلاعاتی بین شاردهای ۱، ۲ و ۳ عمل می‌کند. با استفاده از این تکنولوژی زمان انجام تراکنش تقریباً دو ثانیه خواهد بود.

در حال حاضر بیشتر فعالیت‌ها در Beacon Chain انجام می‎شود و شاردهای یک تا سه به اجرای قراردادهای هوشمند می‌پردازند. اما در زمان شلوغی شبکه شاردهای یک تا سه به Beacon chain کمک می‌کنند تا تراکنش‌ها با سرعت بالا صورت پذیرد.

این پلتفرم بر اساس نوعی پروتکل تحمل خطای بیزانسی، معروف به Fast BFT عمل می‌کند. پروتکل FBFT سرعت و کارایی شبکه هارمونی را با پردازش تراکنش‌ها به صورت موازی تسهیل می‌کند. به علاوه، این پروتکل تمام تراکنش‌های یک بلاک را جمع‌آوری و همه را با هم تایید و امضا می‌کند. بنابراین هزینه ارتباطی کاهش پیدا می‌کند، که به اعتبارسنج‌ها این توانایی را می‌دهد در کمتر از دو ثانیه به اجماع برسند.

کوین ONE و نقش آن در پروتکل هارمونی

کوین one و نقش آن در شبکه هارمونی

کوین ONE به‌عنوان رمزارز بومی شبکه هارمونی شناخته می‌شود که برای استیکینگ، پرداخت هزینه‌های شبکه و رای‌گیری استفاده می‌شود. تعداد این کوین در نهایت به ۱۳,۱۵۶,۰۴۴,۸۴۰ خواهد رسید که در حال حاضر ۱۲.۳ میلیارد کوین ONE در گردش است.

کوین وان تا مارس ۲۰۲۰ از یک برنامه تورم پویا بهره می‌بُرد. بعد از آن نرخ تورم به نرخ ثابت سالانه تغییر یافت که بر این اساس، پروتکل هارمونی سالانه ۴۴۱ میلیون ONE را برای اعتبارسنجی به ولیدیتورهای خود پاداش می‌دهد. در مقابل، کوین‎هایی که کاربران برای کارمزدهای تراکنش پرداخت می‌کنند، به منظور جبران کوین‌های ارائه شده به ولیدیتورها برای پاداش‌های بلاک، سوزانده می‌شوند. پروتکل هارمونی با این کار سعی در حفظ توازن میان عرضه و تقاضا کوین وان دارد.

در ادامه به نحوه تخصیص کوین ONE می‌پردازیم:

  • ۲۲.۴ درصد برای سرمایه گذاران خصوصی
  • ۱۲.۵ درصد برای سرمایه گذاران عمومی
  • ۱۶.۹ درصد تیم پروژه
  • ۲۶.۴ درصد برای توسعه دهندگان
  • ۲۱.۸ درصد برای رشد اکوسیستم

همکاری‌ها و سرمایه‌گذاران شبکه هارمونی

اکوسیستم شبکه Harmony

شبکه هارمونی به واسطه بهره‌مندی از تکنولوژی شاردینگ و امکان ارائه سرعت و مقیاس‌پذیری بالا، توانسته توجه پروژه‌های کریپتویی زیادی را به خود جلب کند.

این پروتکل برای عرضه کوین ONE با صرافی‌هایی مانند بایننس، کوکوین، هیوبی و بیتمکس همکاری داشته است. به علاوه کیف پول‌های برتری مانند تراست ولت، متامسک، سیف پال و ترزور امکان نگهداری از این کوین را فراهم کرده‌اند. به تازگی هارمونی همکاری خود با صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ را شروع کرده که به واسطه این مشارکت سهام‌گذاری کوین وان در این صرافی امکان پذیر شده است.

این پلتفرم با بلاکچین‌های بایننس چین، اتریوم و پولکادات و اوراکل‌های چین‌لینک و باند پروتکل همکاری دارد. به علاوه امنیت شبکه هارمونی بوسیله پلتفرم Certik تضمین شده و از نظر حسابرسی مورد تایید این پلتفرم است.

بوسیله پلتفرم Travala، کاربران می‌توانند با کوین ONE خدمات گردشگری دریافت کنند که نمونه‌ای از کاربردهای رمزارز بومی این شبکه است. این پروژه در جذب سرمایه‌گذاران خطرپذیر نیز موفق عمل کرده است. سرمایه گذاران هارمونی را شرکت‌هایی مانند بایننس لبز، انیموکا برندز و Hashkey capital تشکیل می‌دهند.

 آینده شبکه هارمونی

شبکه هارمونی، با استفاده از فناوری شاردینگ و بهره‌مندی از الگوریتم اجماع اثبات سهام موثر توانسته بخش زیادی از مشکل سه گانه بلاکچین را حل کند. این پلتفرم سرعت را در کنار امنیت و تمرکز زدایی ارائه می‌دهد و به کاربران این امکان را داده تا حداکثر استفاده را از قابلیت‌های بلاکچین ببرند.

پروتکل هارمونی بوسیله این قابلیت‌ها توجه سرمایه‌گذاران مطرح کریپتو را به خود جلب کرده است. در کنار جذب سرمایه‌گذاران مطرح، پروژه‌های برتر ارز دیجیتال نیز با این پروژه همکاری‌های فنی دارند و روز به روز شاهد رشد اکوسیستم این پروژه خواهیم بود. این رشد باعث افزایش کاربران و در نهایت گسترش کاربری و بروز اثر شبکه‌ در این پلتفرم خواهد شد که در آینده روی قیمت کوین وان نیز تاثیر خواهد گذاشت.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

سال ۲۰۱۷ وارد دنیای کریپتوکارنسی شدم و بخاطر علاقم به نویسندگی، تصمیم گرفتم به طور تخصصی در مورد کریپتو و بلاکچین به نوشتن محتوا بپردازم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
باز کردن معامله تعهدی