آموزش کیف پول ارز دیجیتالسرمایه گذاریکیف پول

راهنمای انتخاب کیف پول ارزدیجیتال؛ همه چیز درباره انتخاب ولت امن

در دنیای رمز ارزها، چه افراد مبتدی و چه حرفه‌ای، نیاز به کیف پول دیجیتال دارند. انتخاب کیف پول مناسب به معنی مدیریت درست سرمایه است. شما باید انواع کیف پول را بشناسید و در مورد ویژگی‌ها و کارایی‌شان مطلع باشید، چرا که در صورت عدم شناخت ولت ارز دیجیتال، هر لحظه امکان از دست رفتن سرمایه وجود دارد. وقتی وارد دنیای کریپتوکارنسی می‌شوید، هیچ کس مسئولیت مدیریت سرمایه‌تان را بر عهده نمی‌گیرد و این شما هستید که باید با انتخاب ولت مناسب، دارایی‌هایتان را به بهترین نحو مدیریت کنید. یک اشتباه کوچک در انتخاب کیف پول، خسارات جبران‌ناپذیری مثل از دست رفتن تمام سرمایه روی دست‌تان می‌گذارد. اگر چنین چیزی نمی‌خواهید، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید. در این مطلب با عنوان راهنمای انتخاب کیف پول ارزدیجیتال در کنار شما هستیم تا کمک‌تان کنیم مناسب‌ترین ولت را انتخاب کنید.

کیف پول ارزدیجیتال چیست؟

آشنایی با کیف پول ارزدیجیتال

کیف پول‌های متنوعی برای رمز ارزها وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های به خصوصی دارند. سطح ایمنی در هر کیف پول با بقیه متفاوت است و کاربر باید در انتخاب ولت هوشیارانه تصمیم بگیرد. اگر با ویژگی‌های هر کیف پول آشنا شوید، انتخاب چندان کار سختی نیست.

همین حالا بیش از ۱۳ هزار رمز ارز در بازار معاملات کریپتوکارنسی معامله می‌شوند و برای نگهداری هر کدام نیاز به کیف پول دارید. اگر کیف پول‌ها را نشناسید، در مدیریت سرمایه به مشکل می‌خورید و خرید و فروش برایتان دشوار می‌شود. کیف پول نرم افزاری ارز دیجیتال یا مدل‌های دیگر آن در واقع مثل کیف پول معمولی است و برای نگهداری دارایی‌ها استفاده می‌شود. همین الان شاید شما چندین کارت بانکی و کیف پول دارید که در هر کدام مقداری پول وجود دارد؛ ولت‌های رمز ارز نیز مثل همین کارت بانکی‌ها و کیف پول‌ها انواع مختلفی دارند که کارشان نگهداری دارایی‌ها و رمز ارزهای شماست. شاید کیف پول ارزدیجیتال‌تان گرم و نرم افزاری یا سرد و سخت افزاری باشد، این موضوع ماهیت ولت را مشخص نمی‌کند، به هر حال کیف پول هر چه باشد، وظیفه تمام ولت‌های ارز دیجیتال نگهداری، دریافت، پرداخت و جا به جایی دارایی‌های کاربر است.

کیف پول‌ها رمز ارزها را در خود ذخیره نمی‌کنند چرا که کریپتوکارنسی وجود فیزیکی ندارد! ولت در واقع به انتقال مالکیت دارایی‌ها می‌پردازد. ولت‌ها بین کاربران و شبکه بلاک چین نقش واسطه دارند و درخواست را از شما می‌گیرند و به شبکه بلاکچین می‌فرستند. هر کیف پول از دو کلید عمومی و خصوصی تشکیل می‌شود، وظیفه کلیدها نشان دادن دارایی‌های افراد است. کلیدهای خصوصی و عمومی به صورت رشته‌های متنی هستند که در ادامه توضیح‌شان می‌دهیم.

کلید خصوصی (Private Key)

برای درک بهتر مقاله راهنمای انتخاب کیف پول ارزدیجیتال باید درباره کلید خصوصی بدانید. برای درک این مفهوم به رمز بانکی‌تان توجه کنید، این کلید مثل رمز بانکی است و از اعداد و حروف تشکیل می‌شود.  کلید خصوصی فقط باید در اختیار خود فرد باشد چرا که نقش دارایی را بازی می‌کند و اگر در دسترسی شخص دومی قرار بگیرد، او به راحتی امکان انتقال دارایی‌های را خواهد داشت.

همانطور که گفتیم کلیدهای خصوصی و عمومی رشته‌های متنی از اعداد و حروف هستند که کار را برای هکرها سخت می‌کند. در واقع کلیدهای خصوصی رشته‌های طولانی دارند که هر چند برای کاربران گاها دردسر ساز می‌شوند اما به دلیل طولانی بودن، هکرها امکان هک کردن آن‌ها را ندارند.

کلید عمومی (Public Key)

کلید عمومی تکمیل‌کننده کلید خصوصی است. هر چند کلید خصوصی را باید نزد خود نگه دارید اما در به اشتراک‌گذاری کلید عمومی محدودیتی ندارید. با استفاده از کلید عمومی می‌توانید از انجام موفقیت‌آمیز تراکنش‌ها مطلع شوید.

آدرس کیف پول

کاربران کریپتوکارنسی برای انجام معاملات دسترسی مستقیم به کلید خصوصی یا عمومی ندارند بلکه با آدرس کیف پول، نقل و انتقالات و کارهای دیگر را انجام می‌دهند. آدرس کیف پول همان شماره حساب رمز ارز شماست که کمک‌تان می‌کند دارایی‌ها را دریافت یا ارسال کنید. هر چند آدرس ولت به کلید عمومی شبیه است، اما این دو با هم متفاوت هستند و نباید آن‌ها را یکی دانست.

آدرس کیف پول نیز مانند کلید‌های خصوصی و عمومی از رشته‌های حروف و اعداد تشکیل می‌شود. در حفظ و آدرس ولت باید دقت کنید چرا که تمام سرمایه‌تان در این آدرس ذخیره می‌شود.

انواع کیف پول ارزدیجیتال

آشنایی با انواع ولت‌ها

برای انتخاب مناسب‌ترین ولت رمز ارز باید انواع کیف پول را بشناسید که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

کیف پول موبایل: کیف پول موبایل جزو هات ولت‌ها و کیف پول‌های نرم افزاری است که به صورت برنامه روی تلفن همراه نصب می‌شود.

کیف پول تحت وب: دسترسی به این ولت‌ها به وسیله مرورگر امکان‌پذیر است. این ولت‌ها روی سرورهای خاصی پیاده‌سازی می‌شوند و با اتصال به اینترنت می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت.

افزونه مرورگر: افزونه‌ها روی مرورگرها نصب می‌شوند و امکان نقل و انتقال دارایی‌ها و انجام تراکنش‌های مختلف در دنیای کریپتوکارنسی را امکان‌پذیر می‌کنند.

کیف پول دسکتاپ: کیف پول دسکتاپ رو رایانه‌ها نصب می‌شود. این کیف پول‌ها برای سیستم عاملی‌های مختلف مثل ویندوز یا مک طراحی می‌شوند و سپس با استفاده از کامپیوتر امکان دسترسی به آن‌ها وجود دارد.

کیف پول سخت افزاری: اگر به دنبال ایمن‌ترین روش نگهداری دارایی‌ها هستید، راهنمای انتخاب کیف پول ارزدیجیتال ولت‌های سخت افزاری یا سرد را پیشنهاد می‌دهد. این کیف پول‌ها ایمنی بالایی دارند و چنانچه دارایی‌هایتان زیاد است می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

کیف پول کاغذی: در کیف پول کاغذی، کلید خصوصی کاربران درج می‌شود؛ با استفاده از این کیف امکان مدیریت دارایی‌ها را خواهید داشت.

راهنمای انتخاب کیف پول ارزدیجیتال

چطور یک کیف پول امن انتخاب کنیم؟

حال که با مفاهیم و انواع کیف پول ارزدیجیتال آشنا شدید، به سراغ بحث اصلی یعنی راهنمای انتخاب کیف پول ارزدیجیتال می‌رویم. در انتخاب کیف پول باید به چند نکته مهم دقت کنید که در زیر آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

امانی یا غیر امانی بودن ولت

چنانچه کیف پول کلید خصوصی را در اختیار کاربران قرار دهد یعنی غیر امانی است و اگر قرار ندهد یعنی امانی است. اگر کیف پول امانی را انتخاب کنید، کنترل مستقیمی روی دارایی‌ها نخواهید داشت. برای وارد شدن به کیف پول امانی نیاز به گذرواژه مخصوصی دارید؛ برخی این رمز عبور را مثل کلید خصوصی می‌دانند که باید بگوییم هیچ شباهتی بین این دو نیست. اگر هنوز با مفاهیم دنیای کریپتوکارنسی آشنایی ندارید و تازه می‌خواهید معاملات را شروع کنید، از کیف پول‌های امانی استفاده کنید.

دسترسی به کیف پول امانی راحت است و در اغلب صرافی‌ها به صورت پیشفرض این کیف پول وجود دارد. اما دسترسی به کیف پول غیر امانی نسبتا سخت است و در آن، به جز خودتان هیچ کس دیگر به دارایی‌ها نظارت ندارد. همواره در حفظ و نگهداری کیف پول غیر امانی کوشا باشید چرا که با کوچکترین اشتباه و فراموش کردن اطلاعات آن، تمام دارایی‌هایتان را از دست می‌دهید. برای امنیت بیشتر این کیف پول‌ها، کلید خصوصی آن‌ها را در چند جای مختلف یادداشت کنید و نزد خود نگه دارید.

آنلاین یا آفلاین بودن کیف پول

کارشناس و راهنمای انتخاب کیف پول ارزدیجیتال، کیف پول گرم را برای کسانی که همواره در حال ترید و معامله هستند و کیف پول سرد را برای کسانی که دارایی‌های سنگینی دارند پیشنهاد می‌دهد. کیف پول‌های آنلاین دسترسی راحت‌تری دارند، اما امنیت‌شان کمتر است، در مقابل کیف پول‌های آفلاین دسترسی سختی دارند اما امنیت بالا یکی از ویژگی‌های بارز آنهاست. چنانچه بخواهید رمز ارزی را از طریق کیف پول‌های سرد انتقال دهید، نیاز به اینترنت دارید.

برخی فکر می‌کنند کلید خصوصی کیف پول گرم در اینترنت نگهداری می‌شود که این اشتباه است! فقط دستگاهی که کیف پول‌های گرم روی آن نصب می‌شوند به اینترنت متصل است و این به معنای به اشتراک‌گذاری کلید خصوصی در اینترنت توسط ولت نیست.

امنیت کیف پول

راهنمای انتخاب کیف پول ارزدیجیتال، امنیت کیف پول را مهمترین معیار انتخاب آن می‌داند. اگر امنیت ولت کم باشد، سرمایه‌تان به راحتی از دست می‌رود. قبل از اینکه ولتی را به عنوان کیف پول خود انتخاب کنید، در مورد تیم توسعه‌دهنده آن تحقیق کنید، منابع موثق که در مورد این کیف پول صحبت می‌کنند را پیدا کنید و با خواندن مقالات و تماشای ویدیوی‌های موجود در اینترنت نسبت به میزان امنیت ولت اطمینان حاصل کنید. اگر انتخاب‌تان کیف پول‌های گرم است، از وب سایت اصلی، ولت را دانلود کنید و به هیچ وجه از منابع غیر معتبر ولت‌ها را دانلود نکنید.

برای افزایش امنیت کیف پول نباید اطلاعات خصوصی مثل کلید خصوصی و … را در اختیار دیگران قرار دهید. برخی کیف پول‌ها قابلیت احراز هویت دو مرحله‌ای دارند، مانند تراست ولت، از این کیف پول‌ها استفاده کنید و سطح امنیت ولت را افزایش دهید. کیف پول‌هایی که توسعه‌دهندگان فعال دارند و دائما بروزرسانی می‌شوند، امنیت بالاتری دارند پس این ولت‌ها را انتخاب کنید. هر چقدر هم که یک ولت ایمن باشد، نباید تمام تخم مرغ‌ها را در یک سبد بچینید! پس چندین کیف پول با امنیت پیدا کنید و دارایی‌هایتان را بین آن‌ها تقسیم کنید.

ترید کوتاه مدت یا بلند مدت

یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب کیف پول که در مطلب راهنمای انتخاب کیف پول ارزدیجیتال به آن تاکید ویژه‌ای داریم، توجه به نوع معاملات است. کیف پول‌های گرم یا آنلاین برای معاملات کوتاه مدتی راحت‌تر هستند و کیف پول‌های سرد یا سخت افزاری برای معاملات طولانی مدت مناسب‌اند. اگر تریدهای روزانه و معاملات خرد دارید، کیف پولی را انتخاب کنید که دسترسی به آن راحت است و شما را برای مدیریت دارایی‌ها به سختی نمی‌اندازد.

برای مدیریت دارایی‌های سنگین و معاملات طولانی مدت نیاز است از ولت‌هایی با امنیت بالا استفاده کنید. کیف پول‌های سرد امنیت بالایی دارند و برای دارایی‌های سنگین و تریدهای بلند مدت گزینه بهتری هستند.

میزان دانش کاربر

در قبل متذکر شدیم که اگر آگاهی چندانی از بازار کریپتوکارنسی ندارید از کیف پول‌های امانی استفاده کنید. مثلا کیف پول موبایل  COINOMI یا کیف پول‌های صرافی‌ها که پیچیدگی خاصی ندارند برای کاربران تازه وارد مناسب هستند. شما می‌توانید به مرور که به علم و دانش‌تان در زمینه ارز دیجیتال افزایش یافت، از کیف پول‌های غیر امانی هم استفاده کنید.

توجه به رمز ارزها

قبل از توجه به معیارهای دیگر کیف پول، دقت کنید که آیا یک کیف پول امکان پشتیبانی از رمز ارز موردنظرتان را دارد یا نه؛ برخی ولت‌ها فقط از یک ارز پشتیبانی می‌کنند و برخی هم قابلیت پشتیبانی از چندین ارز را دارند. اگر رمز ارزی که می‌خواهید بخرید توسط ولت مورد نظرتان پشتیبانی می‌شود، می‌توانید از آن به عنوان کیف پول دائمی استفاده کنید.

دانلود کتابچه PDF کیف پول ارز دیجیتال

انتخاب بهترین کیف پول ارزدیجیتال

راهنمای انتخاب کیف پول ارزدیجیتال برای معامله

با نکاتی که در مطلب راهنمای انتخاب کیف پول ارزدیجیتال مطرح کردیم، هر کاربر با توجه به شرایط خود می‌تواند مناسب‌ترین کیف پول را انتخاب کند. کیف پول‌ها ویژگی‌های مختلفی دارند، برخی امانی و برخی غیر امنی هستند، برخی از یک ارز و برخی از چند ارز مختلف پشتیبانی می‌کنند و بعضی‌ها هم سرد و بعضی دیگر گرم هستند؛ شما باید شرایط‌تان را در نظر بگیرید و به روش معاملات‌تان توجه کنید تا مناسب‌ترین کیف پول را انتخاب کنید. اما اگر به طور کلی بخواهیم بگوییم بهترین کیف پول ارزدیجیتال کدام است، پاسخ کیف پولی است که امنیت بیشتری دارد.

در دنیای کریپتوکارنسی که هر کسی مسئولیت مدیریت دارایی‌های خودش را بر عهده دارد و با کوچکترین اشتباه دارایی‌ها از بین می‌روند، پیشنهاد تمام کارشناسان فعال در بازار رمز ارزها، انتخاب کیف پول امن است. راهنمای انتخاب کیف پول ارزدیجیتال نیز پیشنهاد می‌کند که کیف پولی با امنیت بالا تهیه کنید اما در نگهداری اطلاعات آن کم کاری نکنید چرا که اگر کلید خصوصی‌تان را از دست بدهید، یعنی تمام دارایی‌تان را از دست خواهید داد.

بهترین کیف پول ارزدیجیتال چیست؟

کیف پولی که متناسب با شرایط شماست و امنیت بالایی دارد.

انواع مختلف کیف پول ارزدیجیتال چیست؟

کیف پول‌های ارز دیجیتال در چند دسته مختلف موبایلی، دسکتاپ، تحت وب، افزونه مرورگر، سخت افزاری و کاغذی تقسیم می‌شوند.

تفاوت کلید عمومی و خصوصی در چیست؟

کلید خصوصی باید نزد کاربر نگهداری شود و در واقع حکم کلید کیف پول را دارد که نباید به کس دیگری داد ولی در به اشتراک‌گذاری کلید عمومی محدودیتی نیست.

آیا آدرس ولت با کلید عمومی یکی است؟

خیر این دو با هم تفاوت دارند و نباید آن‌ها را یکی دانست.

گام قبلی (۹/۱۴) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا