اخبار بیت کوین

ایسلند بالاترین هش ریت بیت کوین را به نام خود زد

ایسلند یکی از اولین کشور‌هایی است که خارج از چین توانست بیت کوین را در مقیاس صنعتی استخراج کند

تعادل استخراج بیت کوین در سراسر جهان با ظهور کشور‌های پیشروی جدید در حال تغییر است و ایسلند به دلیل فراوانی انرژی‌ تجدیدپذیر خود، به یکی از این کشور‌ها تبدیل شده است.

به گزارش والکس به نقل از تحقیقات Hashrate Index، ایسلند به یکی از آخرین پناهگاه‌های استخراج بیت‌کوین در اروپا تبدیل شده است. علاوه بر این، این کشور جزیره‌ای، مقادیر زیادی انرژی آبی و زمین گرمایی دارد. جاران مِلِرود، پژوهشگر در زمینه استخراج بیت‌کوین، درباره وضعیت استخراج این رمزارز در ایسلند در ۲۱ فوریه ۲۰۲۳ گزارشی منتشر کرد. او گفت که این کشور کوچک، بالاترین هش ریت سرانه در سطح جهان را دارد و در زمینه استخراج بیت‌کوین مبتدی و کم‌تجربه نیست.

مِلِرود نوشت:

به لطف افراد محلی کارآفرین و هزینه برق پایین، ایسلند یکی از اولین کشور‌هایی است که خارج از چین توانست بیت‌کوین را در مقیاس صنعتی استخراج کند.

ایسلند، پیشرو در استخراج بیت کوین

بر اساس برآورد مِلِرود، صنعت استخراج بیت‌کوین در ایسلند حدود ۱۲۰ مگاوات برق مصرف می‌کند که این در مقایسه با نرخ هش جهانی ۱.۳٪ زیاد به نظر نمی‌رسد. با این حال، جمعیت ایسلند حدود ۳۷۰۰۰۰ نفر است و بالاترین نرخ هش سرانه را دارد. چندین شرکت بزرگ بین‌المللی از جمله Bitfury، Hive Blockchain، Genesis Mining در کنار چندین شرکت داخلی در ایسلند فعالیت دارند.

انرژی ایسلند از آتشفشان‌ها و آبشار‌ها تأمین می‌شود و به همین دلیل از لحاظ منابع برقی غنی‌ترین کشور جهان به شمار می‌رود. در مقایسه با نروژ که دارای نیروگاه استخراج بیت کوین است و بزرگ‌ترین مرکز استخراج اروپا محسوب می‌شود، ایسلند تقریباً دو برابر نروژ برق تولید می‌کند. در واقع این دو کشور، تنها دو کشور در جهان هستند که به طور کامل از انرژی‌ تجدیدپذیر استفاده می‌کنند. در گزارش آمده است که انرژی زمین گرمایی و آبی عامل کاهش قیمت برق در ایسلند است و می‌توان گفت برق یکی از ارزان قیمت‌ترین‌ها در سطح جهان است.

با این حال، طبق گزارش اخیر ماینر‌ها، دسترسی به تخصیص انرژی برای مراکز داده جدید به تدریج سخت‌تر می‌شود. این یعنی احتمالاً روند رشد برای آینده نزدیک در سطح فعلی باقی خواهد ماند. برخلاف چین و آمریکا، ایسلند به عنوان یکی از با ثبات‌ترین کشور‌های جهان از نظر سیاسی شناخته می‌شود.

با توجه به این موضوع، مِلِرود افزود:

حدود ده سال است که بدون ایجاد مشکل خاصی بین ماینر‌ها و مقامات، روند استخراج ادامه دارد و این نکته ایسلند را به پایدارترین کشور در حوزه استخراج بیت‌کوین در جهان تبدیل می‌کند.

چشم‌انداز استخراج بیت کوین

گزارش‌های تحلیل بیت کوین نشان می‌دهد که نرخ هش شبکه که از شروع سال ۲۰۲۳ شاهد رشد ۲۵ درصدی بوده و در هفته جاری به بالاترین حد خود یعنی ۳۱۸ اگزاهش در ثانیه رسیده است، اما در حال حاضر کمتر از این مقدار است.

نمودار قیمت و هش ریت بیت‌کوین
نمودار قیمت و هش ریت بیت‌کوین

سختی شبکه هم نزدیک به اوج خود در ۳۹T قرار دارد که باعث افزایش رقابت بین ماینر‌ها می‌شود. با افزایش قیمت بیت‌کوین، سود حاصل از استخراج از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا ۳۵% افزایش یافته است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

کارشناس ارشد اقتصاد، علاقه‌مند به بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا