آموزش استخراجاستخراج

هش ریت چیست؟ آشنایی با نرخ هش و کارکرد Hash Rate

هش ریت چیست؟ هش ریت (Hash Rate) ارتباط مستقیمی با استخراج ارز دیجیتال دارد. هر چه سختی استخراج رمز ارز بیشتر شود، هشت ریت آن نیز بیشتر می‌شود. هشت ریت عملکرد ماینرها در استخراج رمز ارزها را نشان می‌دهد، اینکه یک ماینر با چه سرعتی می‌تواند یک مسئله ریاضی را حل کند، توسط هشت ریت مشخص می‌شود. نرخ هش جزو اصطلاحات پرکاربردی است که در دنیای ارزهای دیجیتال به کار می‌رود. اگر نرخ هش افزایش یا کاهش پیدا کند، این اتفاق روی قیمت رمز ارزهای بازار کریپتوکارنسی تاثیر می‌گذارد. تمام کسانی که در بازار کریپتوکارنسی مشغول به فعالیت هستند یا تازه می‌خواهند وارد این مسیر شوند باید با اصطلاحاتی مثل هش ریت، نرخ هش، تابع هش و … آشنا باشند.

آشنایی با مفهوم هش ریت (Hash Rate)

ماینرها در هر واحد ثانیه قدرت مشخصی برای پردازش دارند که به این قدرت، هشت ریت می‌گویند. برای اینکه ماینرها بتوانند خروجی یک مسئله را به دست آورند از مقدار تصادفی یا (Nonce) استفاده می‌کنند؛ آن‌ها این مقدار را در تابع هش قرار می‌دهند و سپس خروجی به دست می‌آید، به این خروجی نیز هش می‌گویند. در شبکه‌های بلاکچینی برای هر مسئله یک هش وجود دارد و چنانچه ماینر بتواند مقدار خروجی را مطابق با این هش به دست آورد، از شبکه پاداش دریافت می‌کند.

کسانی که قصد دارند به وسیله حل تابع هش در شبکه بلاکچین کسب درآمد کنند باید از دستگاه‌های محاسباتی به خصوصی یعنی ماینرها در این زمینه استفاده کنند. هر ماینر در هر واحد ثانیه می‌تواند تعدادی مسئله را حل کند، در تعریفی دیگر از Hash Rate به تعداد مسئله‌های حل‌شده توسط ماینر هش ریت می‌گویند. کسانی که می‌خواهند مزرعه استخراج رمزارز راه‌اندازی کنند، باید به سراغ دستگاه‌هایی بروند که نرخ هش بالایی دارند؛ هرچه نرخ هش بالاتر باشد، دستگاه بهتر می‌تواند مسائل را حل و زودتر به پاداش برسد.

برای درک بهتر موضوع به ماینرهای بیت‌کوین می‌پردازیم؛ این ماینرها از الگوریتم هش رمزگذاری SHA-256 استفاده می‌کنند تا شماره هش هر مسئله پیدا شود. ماینرها برای حل مسائل باید داده‌ای مشخص را در این تابع SHA-256 وارد کنند؛ این داده در برگیرنده تراکنش‌های جاری است.

هشینگ نیز یکی از اصطلاحاتی است که با هشت ریت در ارتباط است. این مفهوم به استفاده از یک داده در تابع هش اشاره دارد که توسط آن هش ایجاد می‌شود.

اهمیت هش ریت

حالا شاید برای کاربران تازه وارد دنیای کریپتوکارنسی این سوال پیش بیاید که هش ریت چه اهمیتی دارد و اصلا چرا باید با اصطلاحی با این نام آشنا شد؟ کاربران دنیای رمز ارزها توسط هشت ریت می‌توانند به دو نکته مهم و اساسی پی ببرند که در زیر به ذکر و توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

امنیت شبکه با هشت ریت مشخص می‌شود

هش ریت نشان‌دهنده امنیت یک شبکه است. یکی از ملاک‌های تعیین امنیت شبکه‌های بلاک جینی بررسی نرخ هشت ریت آن است؛ در این بررسی هر چه هش ریت بالاتر باشد، امنیت در شبکه نیز بیشتر است. با بالارفتن هش ریت، قدرت هکرها برای حمله به شبکه کم می‌شود. آن‌ها برای اینکه بتوانند به یک شبکه با نرخ هشت ریت بالا حمله کنند، نیاز به ماینرهای زیادی دارند؛ این کار برایشان بسیار هزینه‌بر و غیر ممکن است، به همین دلیل از انجام این کار منصرف می‌شوند.

بررسی اهمیت هش ریت

کارشناس‌های دنیای کریپتوکارنسی یکی از مولفه‌های مهم در تشخیص امنیت یک ارز دیجیتالی را نرخ هشت ریت جهانی آن می‌دانند. مثلا هیچ هکری نمی‌تواند به شبکه بیت‌کوین حمله کند و به آن آسیب برساند چرا که نرخ هشت ریت آن بسیار زیاد است و عملا خلافکار به هیچ نتیجه‌ای از این حمله نمی‌رسد.

سختی استخراج توسط هش ریت مشخص می‌شود

یکی از نکات دیگری که به وسیله هش ریت می‌توان به آن پی برد، سختی استخراج رمز ارزها است. زمان پیدا کردن یا ایجاد هر بلوک عاملی تاثیر گذار در سختی استخراج است، برای درک بهتر این موضوع به سختی استخراج بیت‌کوین اشاره می‌کنیم که برای ایجاد هر بلوک ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

در این شبکه برای اینکه ماینرهای جدیدی در هر بازه زمانی وارد فرآیند استخراج بیت‌کوین می‌شوند و قدرت استخراج هم بیشتر می‌شود، پس از اینکه ۲۰۱۶ بلوک جدید استخراج شد، سختی استخراج دوباره تنظیم می‌شود. طی این فرایند به خاطر حل شدن سریع هش‌ها توسط ماینرها، زمان ایجاد بلوک توسط شبکه بیت‌کوین کم می‌شود و سختی شبکه نیز افزایش می‌یابد.

سختی استخراج شبکه بیت‌کوین توسط الگوریتم خاصی کنترل و مدیریت می‌شود، این الگوریتم در بازه‌های زمانی تقریبا دو هفته‌ای با تنظیم مجدد سختی استخراج، زمان ایجاد هر بلوک را در این شبکه دوباره روی ۱۰ دقیقه تنظیم خواهد کرد.

تابع هش چیست؟

تابع هش یکی از انواع توابع است که مقدار ورودی آن هر چقدر هم که باشد، خروجی یکسان و مشخصی تولید می‌کند. در واقع فرقی نمی‌کند در این تابع به عنوان ورودی یک حرف، جمله یا کتاب را وارد کنید، در هر صورت مقدار خروجی آن مشخص و ثابت است. اگر کوچکترین تغییری در ورودی این تابع ایجاد شود، خروجی آن نیز به طور کامل تغییر خواهد کرد. در تابع هش امکان دستیابی به ورودی از طریق خروجی آن وجود ندارد. در فرآیند تولید کلید عمومی از کلید خصوصی در رمزنگاری نامتقارن از این ویژگی تابع هش استفاده می‌کنند تا کسی نتواند به وسیله کلید عمومی به کلید خصوصی دسترسی پیدا کند.

مفهوم تابع هش

هشت ریت و مصرف انرژی

نمی‌توان تاثیر قدرت شبکه‌های بلاکچینی بر مصرف انرژی را نادیده گرفت. هر چه نرخ هش یک شبکه بیشتر شود، قدرت آن هم بیشتر می‌شود اما از سوی دیگر مصرف انرژی هم بالاتر می‌رود و این خساراتی به محیط زیست وارد می‌کند. مثلا حالا که قدرت شبکه بلاکچین بیت‌کوین زیاد است، اما مصرف برق زیادی هم دارد به شکلی که به اندازه یک سال کشور سوئیس برق مصرف می‌کند. هر چند که این شبکه‌ها انرژی‌هایی که دریافت می‌کنند را اتلاف نمی‌کنند و با هر وات مصرف برق، پول رایگان بیشتری تولید می‌کنند اما با این حال مصرف انرژی توسط ماینرها نکته دیگریست که باید از آن در مورد اصطلاح هش ریت مطلع باشید.

چطور هش ریت را اندازه گیری کنیم؟

با واحدهایی همچون میلیارد، تریلیون و سایر واحدهای شمارشی دیگر می‌توان نرخ هش را نشان داد. همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، هش ریت تعداد انجام محاسبات در هر ثانیه را مشخص می‌کند. مثلا ممکن است قدرت یک شبکه یک ترا هش بر ثانیه باشد، این یعنی شبکه در هر ثانیه توان انجام یک تریلیون محاسبه را دارد. میزان انجام محاسبات در هر ثانیه رابطه‌ای مستقیم با استخراج رمز ارزها دارد؛ به همین منظور استخراج‌کنندگان رمز ارزها همواره از دستگاه‌ها و ماینرهایی استفاده می‌کنند که توان انجام محاسبات بیشتری در هر ثانیه را دارند. در زیر انواع واحدها نمایش میزان هش ریت را ذکر می‌کنیم:

  • ●      kH/s 1 معادل ۱۰۰۰ هش در ثانیه
  • ●      MH/s 1 معادل یک میلیون هش در ثانیه
  • GH/s 1 معادل یک میلیارد هش در ثانیه
  • ●      TH/s 1 معادل یک تریلیون هش در ثانیه
  • ●      PH/s 1 معادل یک کوادریلیون هش در ثانیه
  • EH/s 1 معادل یک کوینتیلیون هش در ثانیه

برای اندازه‌گیری نرخ هش یک شبکه به تعداد ماینرهای فعال آن توجه کنید. با بیشتر شدن تعداد ماینرها نرخ هش هم بیشتر می‌شود؛ در صورتی که یک شبکه از ماینرهای کمی برخوردار باشد، در نتیجه نرخ هش آن هم کمتر خواهد بود.

بررسی نحوه اندازه‌گیری هش ریت

چرا نرخ هش کم یا زیاد می‌شود؟

دلیل کم یا زیاد شدن نرخ هش یک شبکه مربوط به ماینرهای آن است. در واقع ماینرها همواره به رمز ارزهایی علاقه دارند که پاداش بیشتری برایشان به ارمغان می‌آورند. هر چند ماینرها پاداش خوبی از استخراج به دست می‌آورند اما در مقابل هزینه‌هایی مثل مصرف انرژی، خرید سخت‌افزار و … را هم دارند که به همین خاطر فقط به سراغ رمز ارزهایی می‌روند که بازدهی مناسبی دارند.

هر چه هش ریت یک شبکه بالاتر باشد، یعنی رقابت ماینرها در آن شبکه برای استخراج رمز ارز بیشتر است. استخراج‌کننده‌ها، قبل از اینکه به استخراج رمز ارزی بپردازند، هزینه‌های استخراج را بررسی خواهند کرد و سپس بر این اساس تصمیم می‌گیرند که فرایند مایینگ یک رمز ارز را شروع کنند یا نه.

کم شدن هش ریت چه تاثیری بر بازار دارد؟

هر چه میزان هش ریت یک شبکه کمتر باشد یعنی دستگاه‌های محاسباتی به قدرت کمتری برای حل مسائل آن نیاز دارند. این موضوع جدای از اینکه دست هکرها را برای هک شبکه باز می‌کند و آن‌ها می‌توانند مشکلات زیادی را در شبکه به وجود آورند، باعث متمرکز شدن آن هم می‌شود چرا که خرابکارها با ماینرهای اندکی می‌توانند باعث ایجاد اختلال در شبکه شوند. در این صورت قطعا مشکلات زیادی برای معامله‌گرها و سرمایه‌گذارهای شبکه مورد نظر به وجود می‌آید.

کم شدن نرخ هش یک شبکه حتی می‌تواند منجر به حذف شدن آن در پلتفرم‌های معاملاتی شود. این پلتفرم‌ها همواره به دنبال افزایش سود و حفظ سرمایه مشتریان خود هستند و چنانچه نرخ هش یک شبکه به شکل قابل توجه‌ای کم شود، آن‌ها برای جلوگیری از خسارات و زیان‌های احتمالی آن شبکه را از لیست معاملات خود حذف خواهند کرد.

زیاد شدن هش ریت چه تاثیری بر بازار دارد؟

پیش‌تر هم گفتیم که زیاد شدن هش ریت موجب افزایش امنیت یک شبکه می‌شود. در واقع هکرها برای اینکه بتوانند به یک شبکه با هش ریت بالا تسلط پیدا کنند نیاز به دستگاه‌های ماینر زیادی دارند که همین مسئله باعث منصرف‌شدن‌شان از انجام این کار می‌شود.

تاثیر هش ریت بر بیت‌کوین

همانطور که می‌دانید بیت‌کوین محبوب‌ترین و مهم‌ترین رمز ارز در دنیای ارزهای دیجیتال است، به همین دلیل تاثیر هش ریت بر بیت‌کوین را توضیح می‌دهیم. هر چه نرخ هش ریت بیت کوین بیشتر شود، قیمت بیت‌کوین هم بیشتر می‌شود. طبق توضیحاتی که تا الان دادیم، متوجه شدید که هر چه نرخ هش ریت یک شبکه بیشتر شود، یعنی ماینرهای جدیدی برای استخراج و حل محاسابات به آن اضافه می‌شوند و این اتفاق باعث افزایش سختی استخراج شبکه و همچنین فشار آمدن روی ماینرها می‌شود. با افزایش نرخ هش ریت قیمت بیت‌کوین بیشتر نشود، خیلی از ماینرها تمایل خود را برای استخراج این رمز ارز از دست می‌دهند و لطمه‌ای بزرگ به شبکه آن وارد می‌شود.

یک ماینر برای استخراج بیت‌کوین باید انرژی زیادی مصرف کند، مصرف انرژی بالا نیازمند دریافت پاداش بالا توسط ماینر است در غیر این صورت باری او این کار صرفه اقتصادی نخواهد داشت. بنابراین هش ریت نه تنها امنیت شبکه بیت‌کوین را افزایش می‌دهد، بلکه باعث افزایش قیمت آن هم می‌شود.

نکته جالب اینجاست که هش ریت شبکه بیت‌کوین همچنان رشد می‌کند و از آن‌جا که سختی استخراج این شبکه توسط الگوریتم آن تنظیم می‌شود، ماینرها باید همواره منابع بیشتری را مصرف کنند تا بتوانند با حل محاسبات به پاداش برسند.

هشت ریت استخر چیست؟

استخرهای استخراج یکی از اصطلاحات دیگر بازار کریپتوکارنسی است که به این مفهوم اشاره می‌کند که کاربرانی که از قدرت ماینینگ کمی برخوردار هستند، به منظور افزایش توان در انجام محاسبات، به صورت جمعی به حال محاسبات یک شبکه می‌پردازند. هش ریت استخر نیز به میزان قدرت ماینرها در پردازش محاسابات و مسائل شبکه اشاره دارد. در این استخر پس از اینکه یک بلاک استخراج شد، کارمزد استخراج کم می‌شود و سپس سود به دست آمده بین کاربران تقسیم خواهد شد.

هش ریت، عاملی تاثیرگذار در دنیای رمز ارزها

همانطور که در طول این مطلب خواندید، هش ریت و نرخ هش جزو عوامل تاثیرگذار در دنیای کریپتوکارنسی است. هر چه نرخ هش یک شبکه بالاتر باشد، امنیت آن افزایش پیدا می‌کند و قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد، اما از سویی دیگر مصرف انرژی هم بالاتر می‌رود. با زیاد شدن نرخ هش ریت ماینرها باید انرژی بیشتری مصرف کنند تا بتوانند محاسبات یک شبکه را حل و به پاداش برسند. ما در این مطلب از والکس سعی کردیم تمام آنچه باید در مورد هش ریت و تاثیر آن بر بازار کریپتوکارنسی بدانید را در اختیارتان بگذاریم. آشنایی با هش ریت و نرخ هش به خصوص برای کسانی که می‌خواهند وارد فرآیند ماینینگ رمز ارزها شوند نیز اهمیت دارد.

گام قبلی (۲/۱۸) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۱ / ۵. مجموع آرا: ۸

منبع
coindesk
در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا