آموزش استخراجاستخراج

فارم ماینینگ چیست؟ آشنایی با سازوکار مزرعه استخراج ارز دیجیتال

وقتی که صحبت از مزرعه استخراج ارز دیجیتال یا فارم ماینینگ به میان می‌آید، احتمالاً تصویر یک انبار یا مکانی بزرگ در ذهنتان تداعی می‌شود. فارم ماینینگ در دنیای واقعی هم دقیقاً مشابه همین تصور است و شامل یک مکان (مثل اتاق یا خانه) با تجهیزات سخت‌افزاری برای استخراج ارزهای دیجیتال می‌شود. اندازه مزارع استخراج ارزهای دیجیتال به نسبت اهدافی که تیم‌های استخراح‌کننده در نظر دارند، متغیر است. بعضی افراد یک ساختمان بزرگ و جداگانه برای این کار راه‌اندازی کرده‌اند و چندین ماینر در آن برای به‌دست آوردن اهداف در کنار هم فعالیت می‌کنند.

فارم ماینینگ معمولاً نیازمند منابع تغذیه و دستگاه‌های تهویه برای خنک کردن سخت‌افزارهاست. تراکنش‌های مربوط به استخراج ارز دیجیتال باید توسط اشخاص تایید شوند تا بتوان آن را به یک حساب عمومی و به نام شبکه بلاک چین اضافه کرد. برای اطلاع بیشتر در مورد این موضوع جالب در والکس با ما همراه شوید.

مروری بر تعاریف ماینینگ و ماینر

ماینینگ (mining) یا استخراج کردن، فرایندی است که طی آن یک تراکنش مربوط به ارزهای دیجیتال مورد تایید قرار می‌گیرد. ثبت تمامی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین (btc) با استفاده از دفاتر عمومی توزیع‌شده انجام می‌شود و هر تراکنش جدید به تراکنش قبلی مربوط است. هرباری که تراکنش جدیدی اتفاق می‌افتد، یک بلاک جدید به شبکه بلاک چین آن ارز دیجیتال اضافه می‌شود؛ به این عملیات ماینینگ گفته می‌شود و شخصی که این فعالیت را برعهده می‌گیرد، ماینر (Miner) نام دارد.

از آنجایی که دفتر کل توزیع‌‎شده، عمومی است، برای جلوگیری از بروز تراکنش‌های جعلی، هر تراکنش باید اعتبارسنجی شود. اعتبارسنجی (Validation) شامل حل مسائل پیچیده ریاضی است که حل کردن آن‌ها دشوار است. در بعضی از حالات، شبکه‌ای از رایانه‌های قدرتمند با عنوان Cryptominers برای حل این مسائل پیچیده با یکدیگر رقابت می‌کنند. شخص استخراج‌کننده یا همان ماینر زمانی که مسئله پیچیده را حل می‌کند، حق ارسال تراکنش به دفتر کل توزیع‌شده را به‌دست می‌آورد و نهایتاً یک پاداش مالی هم دریافت می‌کند. این پاداش در قالب ارز دیجیتال پرداخت می‌شود و معمولاً معادل همان ارز دیجیتالی است که ماینر در شبکه بلاک چین آن فعالیت می‌کند.

برای خلق فارم ماینینگ نیاز است تا مجموعه‌ای از ماینرها و با هدف فعالیت‌های پیرامون استخراج ارزهای دیجیتال در کنار هم جمع شوند. گرچه هر شخصی می‌‎تواند ماینر شود و ارز دیجیتال به‌دست بیاورد، اما هزینه تهیه سخت‌افزارهای تخصصی و تهیه انرژی برق لازم برای حل این مسائل می‌تواند بزرگترین مانع تلقی شود. جدا از مفهوم فارم ماینینگ، ماینرها به‌صورت شخصی می‌توانند یک بات (bot) از بازار سیاه به‌کار بگیرند، اما راه حل صحیح این است که مسئله ماینینگ و فارم ماینینگ با استفاده از ابزار و تجهیزات مدرن انجام شوند.

مفهوم فارم ماینینگ به زبان ساده

فرایند استخراج ارز دیجیتال از جمله روش‌هایی است که بسیاری از معامله‌گران با استفاده از آن، ارز دیجیتال به دست می‌آورند. به‌عبارت ساده‌تر شما می‌توانید بدون ورود به دنیای معاملات و تنها با استخراج یا ماینینگ، ارز دیجیتال به دست بیاورید. برای مثال، هر ماینری که در شبکه بلاک چین بیت کوین فعالیت می‌کند، به ازای اضافه کردن یک بلاک جدید و استخراج بیت کوین، ۱۲/۵ واحد BTC به‌عنوان پاداش به‌دست می‌آورد.

تجهیزات فارم ماینینگ

مزرعه استخراج (Farm Mining) در ابعاد تخصصی‌تر و بزرگتر گاهی شامل یک زیرزمین یا انبار بزرگ است که در آن چندین دستگاه مدرن ASIC برای استخراج ارزهای دیجیتال قرار گرفته‌اند. در مزارع استخراج ارز دیجیتال معمولاً فن‌های تهویه بزرگ برای خنک کردن دستگاه‌های ASIC تعبیه شده‌اند و تمامی این تجهیزات نیازمند یک منبع عظیم برقی برای تغذیه هستند. معمولاً بیش از یک نفر نیروی متخصص روی این مجموعه کار می‌کند و لازم است تا در مورد فعالیت‌های ماینینگ، همه‌چیز با اطلاعات به‌روز پیش برود.

استخراج ارز دیجیتال بسیار گران است و علاوه بر استفاده مقدار زیاد انرژی برق، باید کامپیوترهای ماینینگ مرتباً تعویض شوند. با توجه به همه این اوصاف، بدیهی است که برای ساختن یک فارم ماینینگ، حفظ و گسترش آن باید مقدار قابل توجهی سرمایه در اختیار داشته باشید.

با توجه به اینکه دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال بسیار داغ می‌شوند، بهتر است مزارع استخراج را به محیط‌هایی انتقال دهید که دمای آنها همواره پایین است. برای مثال، قسمت‌های جغرافیایی قرار گرفته در مناطق سردسیر همواره گزینه‌ای مناسب برای راه‌اندازی مزرعه‌های استخراج ارز دیجیتال محسوب می‌شوند.

تجهیزات مورد نیاز برای مزرعه استخراج بیت کوین

فارم ماینینگ اختصاصی برای استخراج بیت کوین معمولاً با دو دستگاه ASIC یا با انباری بزرگ و مملو از ده‌ها دستگاه GPU و ASIC راه‌اندازی می‌شود. مزارع استخراج ارز دیجیتال در واقع استخرهای (Pool) کوچکی هستند که ماینرها در آن جمع می‌شوند تا به‌صورت متمرکز فعالیت کنند. در حالت کلی، ماینرها ۱۴۰۰ تراکنش در روز را به پایان می‌رسانند و این در حالی است که هر بلاک جدید برای هر تراکنش، یک مگابایت حجم خواهد داشت.

چگونه یک مزرعه استخراج بیت کوین بسازیم؟

استخراج بیت کوین برای ماینرها بسیار سودمند و ارزشمند است. اگر کارمزد تراکنش‎هایی که برای تایید شدن دریافت می‌شوند را هم به پاداش ۱۲/۵ واحدی بیت کوین اضافه کنیم، می‌توان یک فارم ماینینگ حرفه‌ای را گسترش داد و از آن کسب درآمد داشت. در حال حاضر ابزارهای لازم برای شروع مزرعه استخراج بیت کوین شامل موارد زیر هستند:

  • یک کیف پول بیت کوین: کیف پول ارز دیجیتال یک برنامه موبایلی، سخت‌افزاری یا یک برنامه تحت وب است که واحدهای بیت کوین در آن ذخیره‌سازی و نگهداری می‌شوند.
  • یک برنامه نرم‌افزاری برای ماینینگ: ماینرهای BTC miner و CG miner از جمله برنامه‌های استخراج بیت کوین هستند که از دستگاه‌های ASIC پشتیبانی می‌کننند.
  • عضویت در یک استخر استخراج ارز دیجیتال: ماینرها از قدرت محاسباتی خود برای تکمیل بلاک‌های جدید بیت کوین به کار می‌گیرند. زمانی که ماینرها در یک استخر استخراج ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند، سرعت این فعالیت بسیار افزایش خواهد یافت.
  • سکوی ماینینگ: ماینرهای حرفه‌ای از دستگاه‌های ASIC برای استخراج استفاد می‌کنند و این دستگاه‌ها به‌صورت ویژه با ریگ ماینینگ (mining rig) یا سکوی استخراج ارتباط دارند.
  • منبع برق: برای راه‌اندازی یک فارم ماینینگ حداقل هزار کیلووات برق برای هر هفته نیاز است.
  • فن خنک‌کننده حرفه‌ای: برای خنک کردن تجهیزات و همچنین محیط کاری خود باید از یک فن تهویه‌کننده استفاده کرد.
نمایی از مزرعه استخراج رمز ارز

بررسی اصطلاحات کاربردی و مهم فارم ماینینگ

برای اینکه بتوان مفهوم درست استخراج ارزهای دیجیتال را درک کرد، لازم است تا با یک طیف تخصصی از مفاهیم و عبارات آشنا شوید. در ادامه به همه سه مفهوم اساسی مزرعه استخراج ارز دیجیتال اشاره کرده‌ایم.

سختی استخراج (Mining Difficulty)

یکی از دلایلی که باعث شده است، ماینرها دیگر از تجهیزات CPU و GPU استفاده نکنند، سختی استخراج است. سیستم شبکه بلاک چین به گونه‌ای طراحی شده است که هر بلاک جدید بیت کوین تنها در عرض ۱۰ دقیقه تکمیل شود. با توجه به تمامی این اوصاف، تمامی مسائل پیچیده ریاضی که ۵ سال پیش توسط پردازنده‌های گرافیکی حل شده بودند، حالا به اندازه‌ای سخت شده‌اند که تنها می‌توان آنها را با استفاده از دستگاه ASIC حل کرد.

یک دستگاه ASIC دارای سرعت محاسباتی بسیار بالاتری نسبت به یک ابزار کامپیوتری CPU است. ضمناً دستگاه ASIC دارای یک تراشه مهندسی‌شده است که مسئله‌های ریاضی مورد نیاز برای تایید تراکنش‌ها را با ظرفیت میلیاردها هش ریت در ثانیه حل خواهد کرد. با تکیه بر سرعت بسیار بالای این دستگاه‌ها می‌توان برای انجام تراکنش‌هایی آماده شد که در حالت عادی باید چندین‌سال برای آنها زمان صرف کرد.

مصرف برق (Power Consumption)

تجهیزات فارم ماینینگ برای استخراج بیت کوین انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کنند، به‌نحوی که یک دستگاه ASIC به‌تنهایی بیش از ۱۵۰ دلار هزینه برق ماهیانه برای آمریکایی‌ها به‌دنبال خواهد داشت. در کل، یک دستگاه ASIC خوب باید دارای قدرت محاسباتی بالا و مصرف انرژی بسیار پایین باشد. اگر می‌خواهید فارم ماینینگ خود را با چندین دستگاه ASIC راه‌اندازی کنید، باید بیش از ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه برق بپردازید. هرچند که در حال حاضر هیچ قانونی این اجازه را در ایران فراهم نمی‌کند که شما بتوانید این حجم از برق مصرفی را به‌صورت یکجا استفاده کنید.

ارزش بیت کوین

دقیقاً شبیه به همه ارزهای دیجیتال موجود در دنیای کریپتوکارنسی، ارز و قیمت بیت کوین هم دائماً در حال نوسان است. در حال حاضر یعنی در اواخر اکتبر سال ۲۰۲۲، قیمت هر واحد BTC حدوداً ۱۹۰۰۰ دلار معامله می‌شود. اگر قیمت هر واحد بیت کوین به مثلاً ۵ هزار دلار کاهش پیدا کند، تمام برنامه‌ریزی‌ها و پلن‌های سودآوری شما دچار آسیب می‌شوند و ممکن است که فارم ماینینگ با شکست بزرگی مواجه شود.

مزایا و معایب راه‌اندازی مزرعه استخراج

جدول زیر شامل دو مورد از برجسته‌ترین مزایای راه‌اندازی مزرعه استخراج ارز دیجیتال است:

دریافت پاداش از نرم‌افزارهانرم‌افزارهای مربوط به استخراج ارز دیجیتال دارای یک سیستم برای اهدای جایزه به شرکت‌کنندگان و فعالان هستند. برای مثال، اگر شما به‌عنوان ماینر، بیت کوین استخراج می‌کنید، یک نرم‌افزار این‌چنینی می‌تواند هم امکانات در اختیارتان بگذارد و هم برای میزبانی از ما پاداش بپردازد.
سودآوریاگرچه به‌نظر می‌رسد که قیمت یک ارز دیجیتال نسبت به استخراج آن بالاتر است، ماینینگ فرایندی است که می‌تواند سود بسیار کلان‌تری را برای شما فراهم کند. افرادی که در زمینه ماینینگ قدرتمند هستند، در مقایسه با معامله‌گران هم‌سطح خود از درآمد بیشتری بهره‌مند می‌شوند.

جدول زیر هم ۳ مورد از معایب و دردسرهای مربوط به فارم ماینینگ را نشان می‌دهند:

هزینه بسیار بالاهزینه راه‌اندازی یک مزرعه استخراج بسیار بالاست. زمانی که کامپیوترهای مربوط به ماینینگ برای ساعات طولانی در حال استخراج باشند، باید منتظر قبوض سنگین برق بود.
طول عمر کارت گرافیکماینینگ باعث کاهش طول عمر کارت گرافیک می‌شود. فرایند استخراج ارز دیجیتال نیازمند پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند است و فعالیت طولانی‌مدت این پردازنده‌ها باعث استهلاک می‌شود.
ریسک خطرناک و کُشندهاز آنجایی که بازار ارز دیجیتال نوسانی است، سرمایه‌گذاری ماینرها برای راه‌اندازی یک فارم ماینینگ، ریسک بالایی دارد. برای ورود به این کار باید انتظار اوج و فرودهای ناگهانی در عرض چند ساعت را داشته باشید که احتمالاً به ضرر منجر می‌شونند. برای مثال، فرض کنید در حال استخراج ارز دیجیتال شیبا اینو هستید و ناگهان قیمت آن کاهش می‌یابد. در این وضعیت به‌جای کسب پول کلان باید نظاره‌گر از دست رفتن سرمایه‌تان باشید.

تخمین هزینه‌ها و سوددهی یک فارم ماینینگ

در حال حاضر قیمت دستگاه‌های ماینر ASIC موجود در بازار بین ۴۰ تا ۳۷۰ میلیون تومان و بالاتر متغیر است. همچنین برای تهیه یک کارت گرافیک قدرتمند هم باید چیزی حدود ۷ تا ۴۰ میلیون و بالاتر تخمین زده می‌شود. ریگ یا سکوی ماینینگ هم معمولاً با ارزشی برابر با حداقل ۴۰ و حداکثر ۱۸۰ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. دستگاه‌های خنک‌کننده هم بسته به نوع برندی که آنها را تولید کرده است، قیمت‌گذاری می‌شوند؛ برای مثال یک برند معمولی، محصولات خود را از ۱۲ تا ۲۸ میلیون تومان برای فروش گذاشته است.

فضای سوله یک فارم ماینینگ

اگر همه این هزینه‌ها را در نظر بگیریم و فرض کنیم که شما مکان مورد نظر برای فارم ماینینگ را هم دارید، احتمالاً باید یک سرمایه اولیه بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومانی را در نظر داشته باشید. البته این را هم در نظر بگیرید که با توجه به آماری که توسط رسانه Cryptonews ارائه شده، یک مزرعه استخراج بیت کوین به‌طور متوسط ماهانه ۱۱۰ هزار دلار درآمد خواهد داشت. این یعنی اگر همه‌چیز خوب پیش برود، شما می‌توانید حدوداً ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان (با احتساب دلار ۳۰ هزار تومانی) به‌صورت ماهانه کسب کنید.

در فارم ماینینگ، ارز دیجیتال بکارید!

مزرعه استخراج ارز دیجیتال یک مجموعه نسبتاً بزرگ است که شامل همه تجهیزات تخصصی لازم برای ماین کردن بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال محبوب می‌شود. در این مقاله از والکس به چگونگی ساخت این مزارع و برآورد تخمینی هزینه‌ها پرداختیم. بدیهی است که برای راه‌اندزای یک همچین مجموعه‌ای باید سرمایه اولیه قابل توجهی داشت و از بهترین دستگاه‌های ماینر رمزارز بهره گرفت.

راستی نظر شما در مورد راه‌اندازی فارم ماینینگ چیست و چه مزایا یا معایب دیگری را برای آن در نظر دارید؟ شما به‌عنوان یک کاربر علاقه‌مند به دنیای کریپتوکارنسی ترجیح می‌دهید که در نقش یک تریدر یا معامله‌گر ظاهر شوید یا یک ماینر؟

گام قبلی (۸/۱۸) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۳ / ۵. مجموع آرا: ۳

منبع
coinmarketcap
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا