بلاکچین

آشنایی با زبان برنامه جاوا اسکریپت و کاربرد آن در ساخت یک بلاکچین

اگر در بازار ارز دیجیتال فعالیت کرده باشید، احتمالاً با پلتفرم‌های ارائه دهنده آن آشنا هستید. این پلتفرم‌ها بر اساس فناوری بلاک چین کار می‌کنند. جاوا اسکریپت با ویژگی‌های خاصی که دارد، به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی بلاکچین شناخته شده است. این زبان برنامه‌نویسی در دنیای کامپیوتر و نرم افزار، زبانی محبوب و معروف است که در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جاوا اسکریپت ابزاری کاربردی در دنیای برنامه‌نویسی است. اکثر افرادی که تحت عنوان برنامه‌نویس شروع به کار می‌کنند ابتدا با این زبان محبوب آشنا می‌شوند. ما در این مقاله سعی کردیم تا به معرفی این زبان برنامه‌نویسی و بررسی کاربرد آن در فناوری بلاک چین بپردازیم.

معرفی جاوا اسکریپت

برای پاسخ به سؤال جاوا اسکریپت چیست می‌توان این گونه گفت که یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است. جاوا اسکریپت (JavaScript) یک زبان برنامه‌نویسی پویا است که از آن برای توسعه وب، بازی‌های وب، برنامه‌های کاربردی تحت وب و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌شود. اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر و تخصصی‌تر به این موضوع بپردازیم، می‌توانیم این گونه بگوییم که JavaScript زبانی داینامیک، سطح بالا، تفسیری و شیءگرا است. این زبان از روش‌های مختلف برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند.

JavaScript زبانی سطح بالا در برنامه‌نویسی

اگر به عنوان یک برنامه‌نویس در زمینه کاری خود شروع به فعالیت کنید، آشنایی با زبان جاوا اسکریپت جزو اولین اقداماتی است که باید انجام دهید. این زبان قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص زیادی دارد. برای مثال به کمک این زبان می‌توانید ویژگی‌های پویا را در صفحه‌های وب پیاده کنید.

اگر می‌خواهید بهتر و واضح‌تر با مفهوم این زبان برنامه‌نویسی آشنا شوید، خوب است بدانید که هر بار که یک صفحه وب، فعالیتی بیشتر از نمایش اطلاعات استاتیک و لود شدن انجام می‌دهد، از جاوا اسکریپت استفاده کرده است. همچنین اجرای اعمالی مثل ارائه نقشه‌های تعاملی، به‌روزرسانی‌های مداوم در زمان مشخص، فریم‌های پخش ویدئو، گرافیک ۲ بعدی و ۳ بعدی و مواردی شبیه به این‌ها به کمک زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت امکان‌پذیر است.

جاوا اسکریپت در بلاک چین

بلاک چین به عنوان یک فناوری در پلتفرم‌های رمزنگاری شده استفاده می‌شود. این فناوری سیستمی برای ثبت و گزارش اطلاعات است با این تفاوت که این اطلاعات در اختیار تمام اعضای شبکه قرار دارد. برای اولین بار در پروژه ارز دیجیتال بیت کوین از این فناوری استفاده شد. حال نکته جالبی که وجود دارد این است که در این فناوری از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی مثل زبان برنامه‌نویسی گو، پایتون، C++، جاوا اسکریپت و موارد دیگر استفاده شده است.

استفاده از زبان‌ جاوا اسکریپت در فناوری بلاک چین

حال که متوجه این موضوع شده‌اید، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که یکی از موارد کاربرد Javascript، استفاده از آن در فناوری بلاک چین است. یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از زبان جاوا اسکریپت در بلاک چین، قابلیت حمل آسان آن است. بنابراین می‌توان این گونه گفت که اپلیکیشن‌ها و برنامه‌هایی که بر اساس این زبان نوشته شده‌اند به معماری ویژه‌ای وابسته نیستند.

اگر قصد ورود به دنیای ارز دیجیتال و کسب مهارت و تخصص در این زمینه را دارید، بهتر است اطلاعات خود را در تمام موارد مربوط به آن افزایش دهید. آشنایی با ارزهای دیجیتال مختلف و بررسی وضعیت آن‌ها در بازار، شناخت یک صرافی ایرانی ارز دیجیتال، انتخاب کیف پول ارز دیجیتال مطمئن، آشنایی با سیستم بلاک چین و شناخت زبان برنامه‌نویسی JavaScript جزو این موارد هستند.

بررسی کارکرد زبان جاوا اسکریپت در بلاک چین

جاوا اسکریپت و آوازه آن در جهان، زمانی که توسعه دهندگان از آن برای توسعه فناوری بلاک چین استفاده کردند تغییر زیادی کرد. مدیریت مؤثر کدهای ناهم‌زمان که در واقع تشکیل دهنده اصول اولیه بلاک چین هستند به کمک JavaScript امکان‌پذیر است. همچنین این زبان برنامه‌نویسی به شما اجازه می‌دهد که چند عمل را به شکل موازی و در یک زمان مشخص انجام دهید.

JavaScript در بلاک چین

اشاره به این نکته هم خالی از لطف نیست که به دلیل وجود فریم‌ورک Node.js در جاوا اسکریپت، توسعه دهندگان می‌توانند پلتفرم‌های جذاب و قدرتمندی را بر پایه بلاک چین طراحی کنند. یکی دیگر از نکات مثبتی که درباره این زبان برنامه‌نویسی وجود دارد این است که روی هر سیستمی قابل اجرا است. در واقع می‌توان این گونه گفت که هر سیستمی برای اجرای JavaScript به روش خود عمل می‌کند. بنابراین توسعه دهندگان پلتفرم‌های ارائه دهنده رمز ارزهای، دیگر نگران یکپارچه سازی یا Integration نخواهند بود.

همچنین خوب است بدانید که بعضی از کاربردهای جاوا اسکریپت در بلاک چین شامل موارد زیر است:

  • Ethereum.js
  •  Web3.js
  •  NEO
  •  شبکه Raiden

بررسی ویژگی‌های جاوا اسکریپت

زبان جاوا اسکریپت، یک زبان برنامه‌نویسی همه فن حریف است. شاید فکر کنید که اغراق می‌کنیم، اما با چند خط کد JavaScript، کارهای فوق‌العاده و جذابی می‌توان انجام داد. حال برای اینکه با ویژگی‌های کلی این زبان به شکلی عمیق‌تر آشنا شوید به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

جاوا اسکریپت یک زبان سطح بالا

همان‌طور که می‌دانید برنامه‌نویسی در کامپیوتر با زبان صفر و یک است. به عبارتی می‌توان گفت زبان صحبت کامپیوترها صفر و یک است. برای برقراری ارتباط با آن‌ها، مهندسان کامپیوتر سعی کردند تا به زبان خود آن‌ها برنامه بنویسند. به این زبان‌ها که به شکل مستقیم با خود پردازنده در ارتباط هستند، سطح پایین (Low Level) می‌گویند.

جاوا اسکریپت زبان برنامه‌نویسی با کاربری آسان

جاوا اسکریپت در مقابل این زبان‌ها قرار دارد و یک نوع زبان سطح بالا (High Level) است. از آنجایی که یادگیری و استفاده از زبان‌های سطح پایین برای برنامه‌نویسان بسیار سخت، پیچیده و زمان‌بر بود، متخصصین تصمیم به ساخت زبان‌های سطح بالا مثل جاوا اسکریپت گرفتند تا به زبان انسان‌ها نزدیک‌تر باشد. بنابراین استفاده از این زبان در برنامه‌ها بسیار آسان‌تر بوده و یادگیری آن هم به مراتب زمان کم‌تری نیاز دارد.

جاوا اسکریپت یک زبان مفسری

اگر به خاطر داشته باشید در قسمت‌های قبل به این نکته اشاره کردیم که جاوا اسکریپت یک نوع زبان برنامه‌نویسی مفسری (Interpreted) است. حال ممکن است این سؤال پیش بیاید که زبان مفسری چیست؟

برای پاسخ به این سؤال ابتدا تصور کنید که وظیفه ترجمه یک متن انگلیسی را بر عهده دارید. برای ترجمه آن دو راه خواهید داشت. در راه اول هر خطر را به شکل جداگانه ترجمه کرده و به سراغ خط بعد می‌روید و در راه دوم کل متن را می‌خوانید و در نهایت برداشت کلی خود را ترجمه می‌کنید. زبان برنامه‌نویسی مفسری هم مانند ترجمه خط به خط است. سورس کد در این زبان‌ها به شکل خط به خط تفسیر و اجرا می‌شود.

JavaScript زبان برنامه‌نویسی مفسری

جاوا اسکریپت دارای ویژگی شی گرایی

اگر کمی با برنامه‌نویسی آشنا باشید احتمالاً می‌دانید که شی گرایی در این حرفه، نوعی شیوه تفکر و الگو است. برنامه‌نویسی شی گرایی دارای رویکرد پایین به بالا یا جز به کل (Bottom-up) است. JavaScript از این الگو پیروی می‌کند. به عبارتی در این زبان برنامه‌نویسی ابتدا واحدهای کوچک‌تر تشکیل می‌شوند و با پیوستن آن‌ها به یکدیگر، واحدهای بزرگ‌تر شکل می‌گیرند. برنامه‌نویسی شی گرا در رویکرد خود دو مفهوم شی (object) و کلاس (Class) را ارائه می‌دهد.

جاوا اسکریپت به کمک ویژگی شی گرایی خود فرایند کدنویسی را آسان می‌کند. از طرف دیگر با توجه به اینکه مفاهیم این الگو بسیار نزدیک به دنیای واقعی است، درک آن ساده‌تر بوده و برنامه‌نویسان بسیار آسان‌تر از سایر زبان‌ها از آن استفاده می‌کنند. در این الگو شما به عنوان برنامه‌نویس به جای اینکه با تعداد زیادی تابع و متغیر در ارتباط باشید به شکل مستقیم با اشیا کار می‌کنید.

جاوا اسکریپت زبان برنامه‌نویسی با ویژگی شی گرایی

اگر هنوز متوجه ویژگی شی گرایی در جاوا اسکریپت نشدید به مثال زیر توجه کنید. کارگاهی را تصور کنید که دستگاه‌های مختلفی دارد. هر کدام از این دستگاه‌ها یک محصول مخصوص تولید می‌کند. کارگاه در این مثال یک کلاس و محصول تولید شده یک شی است. اگر شما قصد داشته باشید تا تغییری در کالای تولید شده ایجاد کنید، نیازی به از نو ساختن کارگاه نیست. تنها یا دست‌کاری کوچکی در تنظیمات دستگاه‌ها می‌توانید تغییر مورد نظر را حاصل کنید. این دقیقاً همان روندی است که در برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت به واسطه ویژگی شی گرایی طی می‌شود.

نقاط قوت و ضعف جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی محبوب که در موارد مختلفی مثل بلاک چین استفاده می‌شود مانند سایر زبان‌های برنامه ریزی نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد. برای شروع بررسی نقاط قوت زبان JavaScript خوب است به این نکته اشاره کنیم که بر اساس گزارش‌های سایت stackoverflow به عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی در سال ۲۰۱۸ شناخته شده است.

جاوا اسکریپت، محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی در سال 2018

این زبان برنامه‌نویسی به شکل کراس پلتفرم روی پلتفرم‌های مختلف و مرورگرهای وب اجرا می‌شود. همچنین ابزارهای مختلف زیادی مثل کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. جاوا اسکریپت زبان بومی مرورگر وب است و مزایای دیگر آن شامل موارد زیر است:

  • نیاز نداشتن به کامپایلر برای عملیات پردازش
  • یادگیری آسان و سریع
  • کاربری آسان
  • تخصیص حافظه آسان
  • زبان برنامه‌نویسی ناهم‌زمان
  •  ورود آسان‌تر و سریع‌تری به بازار را در بلاک چین ایجاد می‌کند.
  • افزایش مقیاس پذیری در بلاک چین
  •  امکان ایجاد صفحات پویا در وب
  • نشان دادن عکس‌العمل به عمل کاربران

حال نوبت این است که بعضی از نقاط ضعف و ویژگی‌های منفی جاوا اسکریپت را هم بیان کنیم. این ویژگی‌ها به تفکیک شامل چند مورد زیر است:

  •  سخت بودن تشخیص دلیل خطا
  •  ایجاد محدودیت در اجرای اسکریپت‌ها به منظور حفظ امنیت
  •  اجرا نشدن روی مرورگرهای قدیمی
  • این امکان را دارد تا برای اجرای کدهای مخرب در سیستم‌ها استفاده شود.
  • در بلاک چین نسب به زبان برنامه‌نویسی C++ کندتر است.

بررسی دقیق‌تر کاربرد جاوا اسکریپت در برنامه‌نویسی

استفاده از جاوا اسکریپت می‌تواند به سایت‌های بی‌کارکتر شما روح و جانی دوباره هدیه کند. شما می‌توانید با کاربران خود ارتباط برقرار کنید و تعامل داشته باشید. همچنین این قابلیت وجود دارد که فایل‌های صوتی، تصویری و انیمیشنی مورد نظر خود را روی سایت قرار دهید.

علاوه بر این موارد با استفاده از جاوا اسکریپت به عنوان زبان برنامه‌نویسی، می‌توانید رنگ‌ها را در صفحه سایت خود با حرکت موس تغییر دهید یا سایت را روی تایمر قرار دهید. تمام این کارها با هدف ایجاد جذابیت در صفحه وب شما به وسیله JavaScript قابلیت اجرا شدن را دارند.

با وجود تمام این موارد، هنوز کارهای مفیدی وجود دارد که می‌توان به کمک جاوا اسکریپت انجام دارد. شما می‌توانید به کمک این زبان برنامه‌نویسی، برنامه‌های مختلفی برای وب، موبایل و دسکتاپ طراحی و ایجاد کنید. همچنین این امکان وجود دارد که از آن برای توسعه بازی‌های رایانه‌ای محبوب خود استفاده کنید. در نهایت کاربردهای جاوا اسکریپت به تفکیک شامل موارد زیر است:

  •  برنامه‌نویسی بک‌اند
  •  برنامه‌نویسی فرانت‌اند
  •  برنامه‌نویسی فناوری بلاک چین
  •  برنامه‌نویسی نرم افزارهای مخصوص موبایل
  •  برنامه‌نویسی نرم افزارهای مخصوص دسکتاپ کامپیوتر
برنامه‌نویسی فناوری بلاک چین با استفاده از زبان جاوا اسکریپت

آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی؛ مسیری برای فردا

اگر می‌خواهید فردی موفق در حوزه کاری خود باشید، روی تمام مسائل مرتبط با حرفه خود باید تسلط کامل داشته باشید. آشنایی با پلتفرم‌های ارائه دهنده ارزهای دیجیتال و روند فعالیت آن‌ها لازمه‌ی فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال است. به همین دلیل است که بهتر است با جاوا اسکریپت به عنوان زبان برنامه‌نویسی بلاک چین، فناوری استفاده شده در پلتفرم‌های ارائه دهنده رمز ارزها هم آشنا باشید. ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با جاوا اسکریپت، این زبان برنامه‌نویسی محبوب در دنیای تکنولوژی آشنا کنیم و کاربرد آن را در فناوری بلاک چین بررسی کنیم.

سؤالات متداول

جاوا اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد؟

JavaScript یک زبان برنامه‌نویسی معروف و قدیمی است که در موارد مختلفی مثل برنامه‌نویسی وب، وب اپلیکیشن و برنامه‌نویسی فناوری بلاک چین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهترین زبان برنامه‌نویسی در بلاک چین چیست؟

در فناوری بلاک چین از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی استفاده شده است که یکی از مهم‌ترین و بهترین آن‌ها، جاوا اسکریپت است. اما علاوه بر آن از زبان‌های دیگری مثل C++، Rubi، Go و… هم استفاده می‌شود.

جاوا اسکریپت چگونه کار می‌کند؟

JavaScript برای فعالیت به موتورهای پردازشی (Engine) نیاز دارد. مرورگرهای مختلف از موتورهای پردازشی متفاوتی برای اجرای کد جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
mozilla
سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا