بلاکچینمعرفی رمزارزها

معرفی پروژه بلاکچین Klaytn و توکن Klay

کلایتون (klaytn) یکی از پلتفرم‌های محبوب و پرطرفدار است که اهداف بزرگی را دنبال می‌کند. این پلتفرم نسبتاً جدید در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد و در همین مدت کوتاه توانست محبوبیت بسیار زیادی به‌دست آورد. بلاکچین Klaytn با این هدف راه‌اندازی شده است که یک بستر امن و مناسب فراهم کند تا میلیون‌ها نفر بتوانند از خدمات بلاکچین استفاده کنند. در واقع Klaytn یکی از کاربردی‌ترین و جذاب‌ترین پروژه های بلاکچین است که توسط شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی پشتیبانی می‌شود. با توجه به عملکرد عالی کلایتون در سال گذشته، شاهد رشد فوق‌العاده توکن KLAY بودیم. این موضوع سبب شد که افراد بیشتری با کلایتون و ارز بومی آن آشنا شوند. در این مقاله پروژه Klaytn را به‌طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد. بنابراین از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با والکس همراه باشید.

معرفی پروژه Klaytn

کلایتون (Klaytn) یک بلاکچین عمومی است که به‌طور رسمی در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد. فعالیت این پلتفرم ابتدا به کشور کره جنوبی محدود بود اما اکنون از پایگاه بین‌المللی خود در سنگاپور خدمات خود را به‌صورت گسترده به سراسر دنیا ارائه می‌دهد. Klaytn یک بلاکچین عمومی و در عین حال بسیار قدرتمند است که روی سه حوزه متاورس، Gamefi و علم اقتصاد (creator economy) تمرکز کرده است.

کلایتون یک پلتفرم سازمان‌دهی شده است که با هدف ایجاد تعامل گسترده و کاربرپسند بلاکچین برای افراد بیشتر راه‌اندازی شد. بلاکچین Klaytn توسط سه سرمایه‌گذار بزرگ یعنی Crescendo Equity Partners، Translink Capital و IDG Capital حمایت می‌شود. این پروژه از الگوریتم اجماع تحمل خطای بیزانس استانبول (IBFT) بر اساس اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. در حالت کلی Klaytn تصمیم دارد که با شرکت‌ها و برندهای سراسر جهان همکاری کند تا خدمات بلاکچین را به میلیون‌ها نفر ارائه دهد.

بنیان‌گذار Klaytn کیست؟

پروژه Klaytn در ژوئن سال ۲۰۱۹ توسط جایسن هان (Jaesun Han) راه‌اندازی شده است. هان بنیان‌گذار و مدیر عامل شرکت Ground X نیز هست. این شرکت به‌عنوان شرکت مادر و پشتیبانی‌کننده اصلی Klaytn شناخته می‌شود. جایسن هان، فارغ‌التحصیل دکترای مهندسی برق و علوم کامپیوتر است و تحصیلات خود را در موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره (KAIST) گذرانده است.

جایسن هان بنیان‌گذار klaytn

Jaesun Han اولین فعالیت خود را به‌عنوان یک محقق در KAIST آغاز کرد که در شروع، به تحقیقات گسترده درباره محاسبات توزیع مشغول بود. هان در سال ۲۰۰۷، اولین استارتاپ فناوری داده‌های بزرگ و محاسبات ابری کره را با نام NexR تاسیس کرد. او در ادامه به‌عنوان رئیس هیأت تحقیقاتی محاسبات ابری انتخاب شد و از سال ۲۰۱۸ مدیر عاملی شرکت Ground X را بر عهده گرفت.

هدف اصلی پروژه klaytn چیست؟

هدف اصلی پروژه klaytn افزایش سازگاری بلاکچین با ابزارهای داده است تا بتواند عملیات برنامه بلاکچین را سریع‌تر و با بهره‌وری بیشتر برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان ارائه دهد. به‌عبارتی این پروژه با بهره‌مندی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی همچون کاهش زمان پاسخگویی شبکه، مقیاس‌پذیری بالا، انجام سریع تراکنش‌ها و کاهش هزینه‌های مربوط به تراکنش‌ها قصد دارد که تجربه بهتری برای کاربران فراهم کند.

بلاکچین کلایتون چگونه کار می کند؟

بلاکچین Klaytn به‌صورت سازمانی و با دقت بالایی طراحی شده است که هدف آن، آسان‌تر کردن فرآیند استفاده از بلاکچین و همچنین بهبود تجربه کاربری راه‌اندازی است. کلایتون از مکانیزم اجماع تحمل بیزانس استانبول (IBFT) برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند. این ویژگی سبب می‌شود که بلاک چین Klaytn بتواند به‌راحتی با سازمان‌هایی که حجم تراکنش بالایی دارد همکاری کند.

بلاکچین کلایتون

این پلتفرم به لطف بهره‌مندی از ساختار حکومتی قدرتمند خود و همچنین مکانیزم اجماع IBFT قادر است که ۴۰۰۰ تراکنش در ثانیه (TPS) را با قطعیت یک ثانیه‌ای ( ۱second deterministic finality) برای تراکنش‌های آنی پردازش کند. در این شبکه همه فرآیندها بر اساس سرعت و راحتی انجام می‌شود. بلاکچین Klaytn قادر است تراکنش‌ها را با سرعت بالاتر و با کارمزد بسیار ناچیز انجام دهد. مقیاس‌پذیری بالای کلایتون در کنار انجام تراکنش‌های سریع و کم هزینه سبب شده است که این پلتفرم محبوبیت زیادی در سطح بین‌المللی به دست آورد.

ویژگی ها و مزایای Klaytn

Klaytn یک پروژه قدرتمند و تازه تاسیس است که با اهداف بلند مدتی پایه‌گذاری شده است. این پروژه منحصر‌به‌فردی دارد و این موضوع سبب شده است که مورد توجه اغلب شرکت‌های فعال در حوزه بلاکچین قرار بگیرد. به‌طور کلی مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای کلایتون عبارت‌اند از:

ویژگی های klaytn

نهایی شدن یک ثانیه ای تراکنش ها (۱second deterministic finality)

بلاکچین Klaytn برای ارائه خدمات خود از نسخه به‌روز شده استانبول BFT استفاده می‌کند. این موضوع سبب می‌شود که تراکنش‌ها در عرض یک ثانیه نهایی و قطعی شوند. در واقع کلایتون تجربه کاربری را افزایش می‌دهد که نهایی شدن فرآیندها را قطعی و غیرقابل برگشت می‌کند. کاربران به کمک این پلتفرم می‌توانند تراکنش‌های خود را سریع‌تر و راحت‌تر انجام دهند.

پشتیبانی از هم ارزی اتریوم (Support for Ethereum equivalence)

پروژه Klaytn از EVM اتریوم به‌عنوان یک استاندارد نوظهور استفاده می‌کند تا پروژه‌های متاورس و وب ۳ را به‌راحتی پشتیبانی کند. به‌عبارتی کلایتون از EVM استفاده می‌کند تا پشتوانه فنی Klaytn را با پشتوانه اتریوم از لحاظ رابط کاربری و اجرایی معادلسازی کند. این فرآیند کمک می‌کند که پیشنهادهای بهبود اتریوم (EIP) و پیشنهادهای بهبود کلایتون (KIP) فعال شده و به هر دو اکوسیستم کمک کنند.

مقیاس پذیری داخلی از طریق زنجیره خدمات (Built-in scalability via service chains)

بلاکچین Klaytn برای پیشبرد اهداف خود از مدل hub-and-spoke استفاده می‌کند. این مدل به‌عنوان یکی از بهترین راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری شناخته می‌شود. این موضوع سبب می‌شود که زنجیره‌های سرویس کلایتون شرایط لازم برای رفع نیازهای DApp از جمله توان عملیاتی بالا، سطح امنیتی بالا و تنظیمات گره‌های ویژه را داشته باشند. همچنین پشتیبانی از زنجیره خدمات داخلی سبب می‌شود که این پروژه شرایط لازم برای پذیرش در سطح جهانی را داشته باشد.

بلاکچین سازمانی قدرتمند (The preferred enterprise-level blockchain)

بلاکچین Klaytn یک بلاکچین ترجیحی برای شرکت‌ها و مواردی است که در سطح سازمانی کار می‌کنند. این پروژه با غول‌های تکنولوژی بزرگی همچون گروه اینترنتی GMO ژاپن، گروه Salim اندونزی و غول‌های بازی‌های موبایل Netmarble و WeMade شراکت می‌کند و از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. همچنین کلایتون شریک رسمی بلاکچین برای پروژه CBDC بانک کره است که نسخه خصوصی و اصلاح شده Klaytn را اجرا می‌کند.

تضمین داده ها توسط کلایتن (Klaytn’s data guarantee)

بلاکچین‌های Proof-of-Work و Proof-of-Stake نهایی شدن داده‌ها را به‌صورت احتمالی نشان می‌دهند. این یعنی احتمال معکوس شدن تراکنش‌های ثبت شده در زنجیره وجود دارد. بنابراین استفاده از این بلاکچین‌ها برای برنامه‌های مهم، حساس و مقیاس‌پذیر مناسب نیست. اما کلایتون در این زمینه کارکرد بهتری دارد چرا که از الگوریتم اجماع IBFT Klaytn استفاده می‌کند. این الگوریتم تضمین می‌کند که تمام داده‌های ثبت شده در بلاکچین صحیح هستند و معکوس نخواهند شد. به لطف این ویژگی می‌توان از بلاکچین Klaytn برای اطمینان و سازگاری داده‌ها برای برنامه‌های کاربردی با مقیاس‌پذیری بالا استفاده کرد.

توکن کلایتون

پکیج توسعه دهنده متاورس (An end-to-end metaverse developer package)

پروژه Klaytn برای ساده‌سازی ساخت متاورس، یک پکیج متاورسی ویژه را ارائه می‌کند. این پکیج شامل SDK و کتابخانه‌های قراردادهای هوشمند، راه‌حل‌های IPFS، کیف پول‌ها، اوراکل‌ها و پل‌ها و اکوسیستمی از خدمات پشتیبانی مانند مانند یکپارچه‌سازی استیبل کوین، بازارهای NFT، رابط‌های tradfi و مواردی از این قبیل است.

بهره مندی از ساختار حکومتی منحصر‌به‌فرد (A unique governance structure)

یکی از جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین ویژگی‌های پروژه Klaytn مربوط به ساختار حکومتی آن یعنی GC است. GC از شرکت‌های پیشرو جهانی و DAO تشکیل می‌شود که یک شبکه اعتبارسنجی قدرتمند را شکل می‌دهند. این شرکت مزایای یک بلاکچین عمومی غیرمتمرکز را در حین حفظ عملکرد بلاکچین ارائه می‌دهد. بلاکچین Klaytn قصد دارد که از DAO ‌های بیشتری در ساختار حکومتی خود استفاده کنید تا با افزایش تمرکززدایی به ایجاد”DAO of DAOs” کمک کند.

بهره مندی از ۱ میلیارد دلار صندوق اکوسیستم در سطح پروتکل ($۱ billion protocol-level ecosystem fund)

پروژه Klaytn یک میلیارد دلار برای حمایت از رشد اکوسیستم خود کنار گذاشته است. این سرمایه قرار است برای زیر ساخت‌ها، ابزارها و خدماتی که کیفیت شبکه کلایتون را افزایش می‌دهند، مورد استفاده قرار بگیرد.

KLAY چیست؟

KLAY یکی از ارزهای دیجیتال محبوب و پرطرفدار در بازار کریپتو است. در واقع توکن KLAY همان ارز بومی پروژه Klaytn است. در حال حاضر حدود ۲.۶ میلیارد توکن KLAY در گردش است. از این توکن برای پرداخت درون شبکه‌ای کلایتون، پرداخت هزینه‌های مربوط به تراکنش‌ها و همچنین در برنامه‌هایی که روی بستر Klaytn ساخته شده‌اند، استفاده می‌شوند.

ارز دیجیتال klay

آینده ارز دیجیتال KLAY

KLAY ارز دیجیتال بومی پروژه klaytn است که کاربرد بسیار زیادی دارد. این ارز در حال حاضر با قیمت ۰.۲۰ دلار معامله می‌شود و رتبه ۷۴ کریپتو کارنسی را به خودش اختصاص داده است. ارز دیجیتال KLAY دارای مارکت کپ بیش از ۶۳۷ میلیون دلار بوده و حجم معاملات روزانه آن ۶۷ میلیون دلار است. بلاکچین کلایتون اهداف بزرگ و بلند مدتی دارد و این موضوع سبب می‌شود که KLAY همیشه در معرض توجه قرار بگیرد. این ارز محبوب در چند سالی که از پیدایش آن می‌گذرد، رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است. اگر پروژه klaytn بتواند اهداف خود را عملی کند آینده درخشانی در انتظار ارز دیجیتال KLAY خواهد بود. بنابراین بهتر است این ارز منحصر‌به‌فرد را در واچ لیست خود قرار دهید و در فرصت‌های مناسب برای خرید و سرمایه‌گذاری روی klay اقدام کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
coinmarketcap.com
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا