مقالات ارز دیجیتال

میکر و تیکر چیست؟ بررسی تفاوت میکر و تیکر در ارز دیجیتال

شناخت سفارش‌گذارها و سفارش‌بردارها یا به اصطلاح میکرها و تیکرها به شما در محاسبه کارمزد صرافی‌ها کمک می‌کند. میکر و تیکر دو مورد از مهمترین اصطلاحات کریپتو هستند. اما تیکر و میکر ارز دیجیتال به چه کسانی گفته می‌شود؟ اگر بخواهیم پاسخی کوتاه به این سوال بدهیم، Market Makers یا سفارش‌گذاران کسانی هستند که سفارشی را در بازار ارزهای دیجیتال ثبت می‌کنند اما انتظار اینکه فوراً سفارش‌شان انجام شود را ندارند. در مقابل این افراد، کسانی هم هستند که به سفارش میکرها پاسخ می‌دهند و در واقع وارد معامله ارزهای دیجیتالی با آن‌ها می‌شوند که به این دسته از افراد Market Takers یا سفارش‌بردارها می‌گویند. اگر این دو گروه در بازار کریپتوکارنسی را بشناسید، وارد معاملات سودمند خواهید شد.

میکر و تیکر در بازار ارزهای دیجیتالی

برای اینکه با اصطلاح میکر و تیکر ارز دیجیتال آشنا شوید، در ادامه به توضیح هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

Maker یا سفارش‌گذار کیست؟

کاربران میکر باعث افزایش نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند. این افراد سفارش‌هایی محدود در بازار به ثبت می‌رسانند که در همان لحظه انجام نمی‌شود. سفارش‌های کاربران میکر باعث افزایش سرعت روند انجام معاملات در بازار می‌شود و سهولت‌شان را افزایش می‌دهد. هم فروشندگان و هم خریداران می‌توانند به عنوان کاربران میکر سفارشاتی را ثبت کنند. همانطور که گفتیم، سفارش‌های میکرها آنی انجام نمی‌شود و تا شرایط ایده آل آن‌ها فراهم شود، مدتی طول می‌کشد. بازه زمانی بین ثبت سفارش میکر تا انجام سفارش آن، به یک مولفه مهم به نام نقدینگی بستگی دارد.

نقدینگی چیست؟

بگذارید قبل از اینکه در مورد تیکر ارز دیجیتال حرف بزنیم، اصطلاحی به نام نقدینگی را توضیح دهیم. دارایی‌هایی که نقدینگی بالایی دارند، یعنی نحوه فروش آن‌ها راحت‌تر است و دارایی‌های که نقدینگی پایین دارند، یعنی به نسبت پایین بودن نقدینگی، فروش‌شان هم سخت‌تر است. نقدینگی به افزایش مارکت کپ یا ارزش بازار کمک می‌کند.

برای درک بهتر این موضوع مثال مجسمه و طلا را می‌زنیم. طلا همواره نقدینگی بیشتر نسبت به مجسمه دارد چرا که مشتریان زیادی بابت خرید یک اونس طلا در بازار وجود دارند، اما کمتر کسی است که به خرید مجسمه تمایل پیدا کند. حالا این مثال را به بازار ارزهای دیجیتال ربط می‌دهیم. اگر طلا را به بازارهایی که نقدینگی بالایی دارند تشبیه کنیم، بازارهایی که نقدینگی پایین دارند نیز درست مثل همان مجسمه هستند. بازارهایی با نقدینگی بالا همواره خرید و فروش راحتی دارند اما خرید و فروش در بازارهایی با نقدینگی کم، سخت و مشکل است.

میکرها و تیکرها و رشد نقدینگی

زمانی که نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتالی بالا است، کمترین سفارش فروش از طرف معامله‌گرها تقریباً با بالاترین سفارش خرید برابر است. در این زمان تفاوت بین سفارش‌های خرید و فروش کم است و با نقدینگی بالا، در سریع‌ترین زمان درخواست و پیشنهادهای کاربران انجام می‌شوند. در مقابل این بازارها، بازارهایی که نقدینگی کمی دارند، تقاضای زیادی هم بابت خرید و فروش ندارند و دامنه پیشنهادی آن‌ها همواره بزرگتر است.

Taker یا سفارش بردار کیست؟

بر خلاف میکرها که برای پاسخ به درخواست‌شان باید منتظر بمانند و خواسته‌شان آنی برآورده نمی‌شود، تیکرها بلافاصله می‌توانند به خواست خود برسند و سفارش‌شان را انجام دهند. تیکرها در واقع سفارش‌های بازار را ثبت می‌کنند و در این سفارش‌ها هیچ شرطی نمی‌گذارند.

در واقع زمانی که میکرها معامله‌ای را ثبت می‌کنند، این معاملات پیش روی تیکرها خواهد بود و اگر سفارش برداری به درخواست معامله یک میکر پاسخ دهد و با او وارد معامله شود، در این صورت هر دو به خواسته خود می‌رسند.

کارمزد معاملات برای میکر و تیکر ارز دیجیتال

اما کارمزد معاملات برای میکر ارز دیجیتال و تیکر ارز دیجیتال چقدر است و چه تفاوت‌هایی دارد؟ در واقع کارمزد معاملات یعنی سهم صرافی از معاملاتی که کاربران انجام می‌هند. کاربران دنیای ارزهای دیجیتال برای معاملات‌شان به صرافی‌ها مراجعه می‌کنند و این صرافی‌ها در ازای خدمات و بستری که برای معامله‌گران ایجاد می‌کنند، کارمزدی را دریافت خواهند کرد. در بازار کریپتوکارنسی، کارمزد میکر ارز دیجیتال با کارمزد تیکر ارز دیجیتال متفاوت است.

همواره میکرها نسبت به تیکرها نیاز به پرداخت کارمزد کمتری دارند. همانطور که در قبل اشاره کردیم، میکرها به افزایش نقدینگی در بازار کمک می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود تا صرافی‌ها برای افزایش میکرها، کارمزد کمتری در نظر بگیرند. بالا بودن نقدینگی در معاملات بازار برای یک صرافی اهمیت ویژه‌ای دارد و صرافی‌ها همواره با کارمزدهای کم کاربران را تشویق می‌کنند که تبدیل به میکر شوند.

دستمزد انجام معاملات برای میکرها و تیکرها

میزان تخفیفی که کاربران بابت میکر ارز دیجیتال بودن‌شان دریافت می‌کنند، وابسته به User Level یا سطح کاربری است. هر چه سطح کاربری‌تان در یک صرافی بالاتر باشد، تخفیف بیشتر بابت میکر ارز دیجیتال بودن دریافت می‌کنید. در صرافی‌های مطرح و بزرگ دنیا، کسانی که سطح کاربری معمولی و ساده دارند، از تخفیف‌های مربوط به میکر ارز دیجیتال بهره‌مند نمی‌شوند.

مزایا و معایب میکر و تیکر ارز دیجیتال

تیکر یا میکر ارز دیجیتال بودن در بازار کریپتوکارنسی مزایا و معایبی به همراه دارد. یکی از مزایایی که میکرها و تیکرها صرفا برای صرافی‌ها دارند، افزایش نقدینگی و پویایی بازار آن‌جا است. در واقع میکرها و تیکرها دائما در حال انجام سفارشات مختلف هستند و با این کار پویایی بازار صرافی را افزایش می‌دهند. این اتفاق باعث می‌شود تا کاربران جدیدی تمایل به استفاده از صرافی‌ها را پیدا کنند، چرا که حجم معاملات آن‌ها روزانه در حال افزایش است و این یک نکته مهم برای کاربران جدید به شمار می‌رود. کاربران همواره به دنبال صرافی‌هایی هستند که بازارشان پویا باشد تا برای هر معامله مدت‌ها در صف انتظار نایستند و فوراً بتوانند خواسته‌شان را عملی کنند.

تیکر ارز دیجیتال بودن یک مزیت دیگر هم دارد؛ کارمزد کم یکی از مزایایی است که سفارش‌گذارها از آن در صرافی‌ها بهره‌مند می‌شوند. با این اتفاق، بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند تا به عنوان میکر در بازار نقش ایفا کنند و با این کار به مرور بازار پویاتر می‌شود و توجه معامله‌گرهای بیشتر به سوی آن جلب خواهد شد. البته از طرفی دیگر تیکرها با دیدن تفاوت کارمزدها ممکن است نسبت به انجام معاملات‌شان دلسرد شوند.

اما یکی از معایب تیکر و میکر ارز دیجیتال بودن که باز هم فقط شامل میکرها می‌شود، این است که سفارش‌گذاری یک سفارش را ثبت می‌کند اما هفته‌ها سفارش او در دفتر سفارشات صرافی باقی می‌ماند و تیکری به درخواست او پاسخ نمی دهد.

میکر ارز دیجیتال و تیکر

میکر و تیکر ارز دیجیتال در صرافی‌های غیر متمرکز

در حالت کلی دو نوع صرافی برای انجام معاملات در بازار ارز دیجیتال وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

۱.     صرافی‌های متمرکز

۲.     صرافی‌های غیر متمرکز

روند فعالیت میکر ارز دیجیتال و تیکر ارز دیجیتال در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز شبیه به هم است، منتهی صرافی‌های غیرمتمرکز از فناوری جدیدتری به نام Automated Market Maker یا بازارساز خودکار بهره‌مند هستند. کارشناسان بازار کریپتوکارنسی بازارسازهای خودکار را به عنوان قلب صرافی‌های غیر متمرکز به شمار می‌آورند. هر چند صرافی‌های غیر متمرکز از این فناوری جدید استفاده می‌کنند اما با این حال بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند که معاملات‌شان را در بازار صرافی‌های متمرکز انجام دهند. به همین خاطر مفاهیمی که در طول این مطلب توضیح دادیم، بیشتر حول محور صرافی‌های متمرکز هستند.

در صرافی‌های متمرکز، سفارش‌های کاربران در یک بخش به نام دفتر سفارشات یا Order Book قرار می‌گیرد. کاربران در این صرافی‌ها باید مبلغ و حجم درخواستی‌شان را وارد کنند و سپس سفارش‌شان را در این دفتر به ثبت برسانند. صرافی‌های متمرکز دارای موتور تطبیق خودکار هستند و به همین دلیل بر اساس قیمت‌هایی که در دفتر وجود دارد، سفارشاتی که با هم تطبیق دارند را تکمیل می‌کند.

میکر و تیکر ارز دیجیتال، فرصتی برای رشد کاربران و صرافی ها

میکرها و تیکرهای ارز دیجیتال به رشد صرافی کمک می‌کنند. در واقع سفارش‌گذارها و سفارش‌بردارها نه تنها موجب پویایی بازار می‌شوند، بلکه می‌توانند با درخواست‌های پیشنهادی یا قبول درخواست‌های مختلف، به انجام شدن معاملات‌شان کمک کنند. تیکر یا میکر ارز دیجیتال بودن در برخی مواقع سودمند و در برخی مواقع ممکن است به ضررتان تمام شود. مثلا اگر میکر باشید و سفارشی را ثبت کنید، اگر تیکری به درخواست‌تان پاسخی ندهد، مجبور می‌شوید مدت‌ها منتظر بمانید و این به ضررتان است.

سوالات متداول

میکر ارز دیجیتال کیست؟

میکر ارز دیجیتال کسی است که سفارش محدودی را در یک صرافی ثبت می‌کند و منتظر می‌ماند که تیکرها به درخواست او پاسخ دهند. در این مقاله از والکس به بررسی دو مفهوم سفارش‌گذار و سفارش بردار پرداختیم؛ اگر سوالی در این زمینه دارید، تیم ما همراه شماست.

تیکر ارز دیجیتال کیست؟

تیکر ارز دیجیتال کسی است که در دفتر سفارشات، سفارش‌ها را بررسی می‌کند و در صورت تمایل معامله‌اش را انجام می‌دهد. بر خلاف میکرها، تیکرها برای انجام معاملات‌شان نیازی به انتظار ندارند.

تفاوت میکر و تیکر چیست؟

میکر سفارشی را ثبت می‌کند و منتظر پاسخ به آن می‌ماند اما تیکر سفارش‌ها را بررسی می‌کند و با مناسب‌ترین پیشنهاد معامله‌اش را انجام می‌دهد، تیکرها نیازی به انتظار هم ندارند.

مزایای تیکر و میکر ارز دیجیتال چیست؟

تیکرها و میکرها پویایی بازار را افزایش می‌دهند و میکرها در صرافی‌ها نیاز به پرداخت کارمزد کمتری بابت انجام معاملات‌شان دارند.

معایب میکرها و تیکرها چیست؟

یکی از معایبی که تیکرها برای صرافی‌ها دارند، مشاهده کارمزد میکرها است .در واقع میکرها کارمزد کمی بابت معاملات پرداخت میکنند و وقتی تیکرها شاهد این اتفاق هستند، ممکن است نسبت به انجام معاملات دلسرد شوند و این کار را انجام ندهند. چالشی که برای میکرها وجود دارد نیز این است که شاید سفارشی را ثبت کنند و مدت‌ها انجام سفارش‌ به طول بیانجامد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۱

در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا