اخبار اتریوم

حجم معاملات در شبکه آربیتروم از اتریوم پیشی گرفت

برای اولین بار حجم معادلات یک شبکه لایه دوم یعنی آربیتروم از اتریوم پیشی گرفت.

به گزارش والکس و به نقل از dlnews، در ادامه پذیرش گسترده بلاک چین‌های لایه دو اتریوم، آربیتروم که بزرگترین آنها از نظر ارزش بازار محسوب می‌شود به یک موفقیت قابل توجه دست یافته است. حجم معاملات روزانه صرافی‌های غیرمتمرکز این شبکه در طی روز پنجشنبه ۱۴ دی ماه از شبکه اصلی اتریوم پیشی گرفت. اتفاقی که در میان سایر بلاک چین‌های لایه دو سابقه ندارد.

داده‌های DefiLama نشان می‌دهند که حجم مبادلات DEXها در شبکه آربیتروم به ۱٫۸ میلیارد دلار رسیده است. این عدد نسبت به اتریوم حدود ۴۰۰ میلیون دلار بیشتر بوده است.

حجم معاملات غیرمتمرکز آربیتروم

بلاک چین‌های لایه دو مانند آربیتروم با تکیه بر معماری امنیتی اتریوم به مقیاس‌پذیری آن کمک می‌کنند. پیشی گرفتن یکی از آنها از شبکه اصلی، اتفاق بزرگی است. علاوه بر این، ارزش کل قفل‌شده (TVL) آربیتروم و نیز قیمت توکن بومی آن یعنی ARB نیز رکورد خود را در هفته گذشته شکست.

TVL، شاخصی برای اندازه‌گیری سرمایه قفل‌شده در یک بلاک چین یا پروتکل دیفای است. افزایش این شاخص برای آربیتروم نشان می‌دهد که طی هفته گذشته، جریان خالص سرمایه آن، با مبلغ ۳۶۵ میلیون دلار در بین سایر بلاک چین‌های لایه دو به بالاترین میزان رسیده است. از این نظر، شبکه اصلی اتریوم با ۷۰۵ میلیون دلار، همچنان پیشتاز است.

رکورد tvl آربیتروم
TVL شبکه آربیتروم

دستاوردهای ذکرشده، حاکی از پذیرش قابل توجه آربیتروم از سوی کاربران است. با این وجود عملکرد این شبکه خالی از مشکل هم نیست. به‌عنوان مثال طی ماه دسامبر گذشته، چندین بار دچار قطعی شد. دلیل این قطعی‌ها مشکلاتی در سیکوئنسر (sequencer) بلاکچین عنوان شده است. این فناوری مسئول تایید، سازماندهی و انتقال تراکنش‌ها به شبکه اصلی اتریوم برای نهایی شدن آنهاست. البته این اتفاق، محدود به آربیتروم نمی‌شود. ZkSync یکی دیگر از شبکه‌های لایه دو اتریوم نیز طی کریسمس سال گذشته با مشکل مشابهی روبرو شده بود.

در کنار موفقیت‌های اخیر آربیتروم، سایر شبکه‌های لایه دو اتریوم نیز رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. به‌طوری‌که مجموع TVL آنها با ارزش ۲۰٫۷ میلیارد دلار، بیشتر از سایر شبکه‌های لایه یک به استثنای اتریوم است. گفتنی است که ارزش TVL اتریوم در زمان نگارش این خبر به حدود ۱۹٫۷ میلیارد دلار می‌رسد.

اما پیشی گرفتن شبکه‌های لایه دو از اتریوم به معنای تاثیر منفی آنها بر روی شبکه اصلی نیست. برعکس، کارکرد بهینه‌تر این پروژه‌ها می‌تواند تحولات مثبتی را برای اقتصاد اتریوم رقم بزند. از طرف دیگر، عملکرد بهتر آنها، به معنی درآمد بیشتر برای اعتبارسنج‌های اتریوم خواهد بود؛ چراکه شبکه‌های لایه دو برای نهایی شدن تراکنش‌ها در شبکه اصلی، کارمزد می‌پردازند. این همان فرایندی است تراکنش‌ها را برگشت‌ناپذیر و شبکه اصلی را تغییرناپذیر می‌کند.

همچنین، افزایش تراکنش‌های لایه دو به مکانیسم کاهش تورم عرضه ارز دیجیتال اتریوم نیز کمک خواهد کرد. خود شبکه اتریوم نیز با اجرای ارتقاء EIP-1559 خود در آگوست ۲۰۲۱، یک مکانیسم کاهش تورم ایجاد کرده است. طی این آپدیت، تغییراتی در ساختار کارمزدهای شبکه طراحی شد تا با سوزاندن قسمتی از کارمزد تراکنش، تورم خالص اتر کاهش بیاید.

طبق داده‌های اتراسکن، در حال حاضر در بین ۱۰ سوزاننده برتر کارمزد اتریوم، سه شبکه لایه دو ازجمله آربیتروم دیده می‌شوند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
dlnews.com
از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا