اخبار بیت کوین

آرتور هیز: صندوق‌های ETF باعث مرگ بیت کوین می‌شوند!

آرتور هیز (Arthur Hayes) از بنیان‌گذاران بیتمکس (BitMEX)، برخلاف بسیاری از تحلیلگران معتقد است که موفقیت بیش از حد صندوق‌های ETF بیت کوین می‌تواند به ضرر این رمزارز باشد. او استدلال می‌کند که محبوبیت مشتقات ETF در نهایت باعث کاهش تراکنش‌های شبکه می‌شود و این امر بیت کوین را در معرض نابودی کامل قرار می‌دهد. 

به گزارش والکس و به نقل از cointelegraph، هیز در یک پست وبلاگی درباره تبعات موفقیت ETFهای اسپات بیت کوین هشدار داد و گفت که قابل که انتقال بودن و تحرکات شبکه از مزایای ارزشمند بیت کوین است با افزایش علاقه مردم به این صندوق‌های قابل معامله در بورس، باید منتظر کاهش تراکنش‌های شبکه باشیم. او توضیح می‌دهد که ETFها باعث ذخیر بیت کوین در حجم زیاد می‌شوند و اگر مردم ترجیح دهند که به جای خرید مستقیم، روی این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند، در این صورت تعداد کل تراکنش‌های شبکه به شدت افت می‌کند و ماینرها دیگر تمایلی برای پردازش تراکنش‌ها نخواهند داشت. 

هیز گفت که نتیجه نهایی این می‌شود که ماینرها دستگاه‌های خود را خاموش می‌کنند چرا که دیگر فعالیت آن‌ها توجیه اقتصادی نخواهد داشت. بیت کوین فقط در صورت حرکت، وجود دارد. اگر معامله بین دو نهاد بیت کوین انجام نشود، استخراج‌کنندگان قادر به پرداخت هزینه‌های انرژی نخواهند بود.

جالب اینجاست که هیز تصور می‌کند که در صورت وقوع چنین سناریویی، یک شبکه پولی ارز دیجیتال جدید جای بیت‌کوین را می‌گیرد و حتی دیدگاه اصلی ساتوشی ناکاموتو از پول الکترونیکی همتا به همتا را گسترش می‌دهد. به اعتقاد او اگر بیت کوین فقط به یک دارایی مالی تحت کنترل دولت تبدیل شود، به دلیل عدم استفاده می‌میرد. 

نکته بسیار مهم این است که ظاهرا کم‌کم افراد مختلف، بیشتر از قبل ابعاد منفی ETFها را برجسته می‌کنند. ما قبلا در بخش اخبار والکس به این مساله پرداختیم و گفتیم که به عنوان مثال ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نیز نسبت به راه‌اندازی ETFها هشدار جدی داده است. 

هیز می‌گوید که ETFهای اسپات بیت کوین، دارایی‌ها را می‌بلعند و آن‌ها را در یک خزانه استعاری ذخیره می‌کنند اما با مرگ احتمالی بیت کوین، مردم بار دیگر پول و سیستم مالی غیردولتی و غیرمتمرکز خواهند داشت. او گفت که امیدواریم برای بار دوم، یاد بگیریم که کلیدهای خصوصی خود را به شرکت های وال استریت ندهیم.

نظر هیز در مورد ETFهای بیت کوین تنها دو هفته قبل از تایید احتمالی همه برنامه‌ها انجام شده است. تحلیلگران بلومبرگ انتظار دارند بین ۵ تا ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ (۱۵ تا ۲۰) مجوز فعالیت ETFها توسط SEC صادر شود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
cointelegraph.com
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا