اخبار اتریوم

رشد ۴۷ میلیون دلاری عرضه اتریوم؛ جای نگرانی وجود دارد؟

رشد عرضه اتریوم تا حد زیادی به واسطه کمبود تراکنش‌ها در این شبکه بلاک چینی رقم خورده است.

به گزارش والکس و به نقل از decrypt، طرفداران اتریوم در سراسر جهان، آپدیت ادغام (Merge) سال گذشته را به عنوان یک رویداد تعیین‌‌کننده برای شبکه در نظر گرفته بودند که اتریوم را تا ابد به یک «پول فراسالم» تبدیل می‌کند. لقب «پول فراسالم» یا معادل انگلیسی آن Ultrasound Money به معنای پولی است که به خاطر داشتن خاصیت ضدتورمی زیاد، دچار تورم منفی می‌شود.

گذار تاریخی اتریوم از اجماع اثبات کار به اجماع اثبات سهام در ماه سپتامبر سال گذشته، صدور اتر را تا ۹۰٪ کاهش داد. بسیاری از افرادی که با نام «ماکسیمالیست‌های اتریوم» شناخته می‌شوند، معتقد بودند که این تغییر، وضعیت اتریوم را به عنوان یک ارز ضدتورمی که تنها پس از این اتفاق ارزش پیدا می‌کند، تثبیت خواهد کرد. حال یک سال از آن روزها گذشته و اوضاع به این صورتی که پیش‌بینی می‌شد نیست.

با استناد بر داده‌های پلتفرم تجمیع‌کننده اطلاعات ultrasound.money، تنها در ۳۰ روز گذشته، عرضه جهانی اتریوم تقریباً به اندازه ۳۰ هزار اتر افزایش یافته که در زمان نگارش این مطلب معادل حدوداً ۴۷/۹ میلیون دلار است. افزایش تند و تیز تعداد اتریوم‌های در گردش تا حد زیادی به خاطر کاهش متعاقب جریان معاملات در شبکه اتریوم بوده است؛ معاملات بسیار کمتر NFT‌ها و افت شدید فعالیت‌های دیفای (DeFi).

از سال ۲۰۲۱ تا به امروز، شبکه اتریوم بر اساس مکانیزم سوزاندن کارمزدهای خود فعالیت کرده است؛ هر چه ترافیک بیشتری در شبکه باشد، گس فی (Gas Fee) مورد نیاز برای انجام معاملات آنچین هم بیشتر می‌شود. به همین صورت هر چه گس فی بیشتر باشد، مقدار اتریوم بیشتری توسط شبکه «سوزانده» شده و یا به طور دائمی از گردش خارج می‌شود.

در ضمن در این اواخر گس فی اتریوم به طرز قابل‌توجهی پایین آمده است و در شرایط فعلی، یک معامله در این شبکه به طور میانگین ۷ gwei یا تنها ۰/۲۴ دلار هزینه دارد. میانگین هزینه یک معامله در بازار NFT OpenSea در حدود ۰/۹۴ دلار است. این آمار و ارقام را با تقریباً یک سال پیش اتریوم مقایسه کنید؛ به عنوان مثال در مدت زمان فروش مجموعه Otherside شرکت Yuga Labs در ماه می سال گذشته، کاربران شبکه بیش از ۱۵۷ میلیون دلار اتریوم را برای ضرب فقط ۵۵ هزار NFT سند زمین مجازی سوزاندند؛ یعنی به طور متوسط ​​۲۸۵۴ دلار کارمزد به ازای هر تراکنش.

هر چند کاهش گس فی ممکن است برای کاربر عادی اتریوم مفید باشد و از آن به عنوان اتفاق خوبی یاد کند، اما چنین چیزی منجر به کاهش توکن‌سوزی اتریوم هم می‌شود – و به عبارت دیگر، عرضه اتریوم در سطح جهانی افزایش پیدا می‌کند.

توییت نیکیتا

روند تورمی اخیر اتریوم باعث نگرانی برخی از کاربران و سرمایه‌گذاران حوزه ارزهای دیجیتال شده است. آنها از روند کنونی اتریوم می‌ترسند و احتمال می‌دهند که این امر مشکلاتی را برای سلامت مالی شبکه در بلندمدت ایجاد کند.

توییت جو

اما این طور که به نظر می‌رسد، تیم پشت اتریوم به طور کلی نگرانی خاصی راجع به تغییر و تحولات اخیر ندارد.

میکا زولتو (Micah Zoltu)، یکی از توسعه‌دهندگان اصلی اتریوم، از نگرش همکاران خود در مورد این موضوع به Decrypt گفت:

من فکر می‌کنم هیچ یک از توسعه‌دهندگان اصلی اتریوم اهمیتی به آن نمی‌دهند. اگر از بالا و با یک دید کلی نگاه کنید، می‌بینید که تحول ناچیزی است.

دانو فرین (Danno Ferrin)، یکی دیگر از توسعه‌دهندگان اصلی اتریوم، گفته که او نگرانی خاصی در مورد افزایش تورم اخیر اتریوم نداشته است.

فرین به Decrypt گفت:

عرضه اتریوم هنوز هم زیر بالاترین سطح تاریخی خود قرار دارد. همچنین تورم کوتاه‌مدت اتریوم به خوبی از سایر بلاک چین‌ها و به طور کلی این اقتصاد پایین‌تر است.

تورم از سال گذشته به طور مداوم در سراسر جهان در حال افزایش بوده است. قیمت‌های ژوئن ۲۰۲۳ در ایالات متحده با سریع‌ترین نرخ سالانه خود از سال ۱۹۸۱ افزایش پیدا کرده بود. فدرال رزرو ایالات متحده در پاسخی به این شرایط اقتصادی، به طور مکرر نرخ بهره را افزایش داده و این حرکت همواره کاهش ارزش رمزارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم را در پی داشته است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
decrypt
علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا