اخبار اتریوم

نقشه راه اتریوم برای سال ۲۰۲۴ منتشر شد

توسعه‌دهندگان اتریوم با انتشار نقشه راه این شبکه برای سال آینده میلادی از چندین بروزرسانی مهم در سال ۲۰۲۴ خبر دادند که از جمله آنها می‌توان به آپدیت Dencun اشاره کرد.

به گزارش والکس و به نقل از cryptoslate، توسعه‌دهندگان اتریوم (ETH) یک برنامه جامع برای توسعه این شبکه در سال ۲۰۲۴ ارائه کرده‌اند که در این بین نام بروزرسانی‌های مهم و پروپوزال‌های جدیدی به چشم می‌خورد. این اطلاعات پس از برگزاری آخرین جلسه لایو استریم لایه اجرایی شماره ۱۷۶ آنها در تاریخ ۱۷ آذر منتشر شد.

تمرکز اصلی توسعه‌دهندگان در سال ۲۰۲۴ بر روی تغییر وضعیت شبکه آزمایشی Goerli خواهد بود که با فورکی در اوایل سال آینده صورت می‌گیرد. این حرکت به عنوان بخشی از استراتژی فعال‌سازی بروزرسانی Dencun در شبکه اتریوم طی ماه ژانویه در نظر گرفته می‌شود که نشان‌دهنده پیشرفت قابل‌توجهی در قابلیت‌های فناورانه آن است.

فعال‌سازی آپدیت Dencun

ارتقاء Dencun مفهوم جدیدی را در پردازش تراکنش‌ها معرفی می‌کند که به آن تراکنش‌های حمل‌کننده بلاب (BLOB) گفته می‌شود. در این مبحث، «blobs» مخفف «اشیاء بزرگ باینری» است اما به طور کلی نوعی فایل کامپیوتری محسوب می‌شود. مقصد اصلی این بلاب‌ها، اصلاح روش ذخیره‌سازی و بازیابی داده‌ها توسط اتریوم با کاهش مقدار اطلاعاتی است که باید به طور نامحدود در بلاک چین اتریوم ذخیره شوند.

در نتیجه، انتظار می‌رود که هزینه‌ انجام تراکنش‌های مرتبط با ذخیره‌سازی داده‌ها کاهش یابد و به طور کلی تراکنش‌ها از لحاظ اقتصادی‌ مقرون به صرفه‌تر می‌شوند. این یک گام مهم به سمت هدف بلندمدت اتریوم یعنی دنک شاردینگ (Dankharding) محسوب می‌شود. دنک شاردینگ یک راه‌حل مقیاس‌پذیری برنامه‌ریزی‌شده است که شبکه را به بخش‌های کوچکتر و موازی (شاردها) تقسیم می‌کند تا ظرفیت و کارایی فعلی را افزایش دهد.

یکی دیگر از پیشرفت‌های قابل‌توجهی که باید منتظر آن باشیم، معرفی یک پروپوزال جدید با هدف افزایش قدرت کلاینت‌های لایه اجرایی (EL) است. این پروپوزال که برای مقابله با سانسور احتمالی در ممپول (mempool) طراحی شده، کلاینت‌های لایه اجرایی را قادر می‌سازد تا با استفاده از فرآیندهای کاوشی مختلف، سازندگان (Builder) محلی را نادیده بگیرند.

به عنوان مثال، کلاینت‌ها می‌توانند هنگام شناسایی تراکنش‌هایی با کارمزدهای بسیار بالا که برای دوره‌های زمانی طولانی به حالت تعلیق درآمده‌اند را نادیده بگیرند. با این حال، اتخاذ چنین فرآیندهای کاوشی هنوز به طور گسترده صورت نگرفته و تنها کلاینت Geth در حال حاضر یک درخواست دریافت تغییرات Pull Request (PR) در مورد این موضوع ایجاد کرده است.

از منظر برورسانی فرآیند، توسعه متا پروپوزال بهبود اتریوم (EIP) برای ارتقاء Dencun یک نقطه عطف مهم بوده است. پیش‌نویسی برای «Meta EIP Backfill» در مسیر توسعه قرار دارد و باید مشخصات بروزرسانی‌هایی را که پیش از این بدون Meta EIP انجام شده‌اند را تعیین کند.

به گفته تیم بیکو (Tim Beiko)، یکی از توسعه‌دهندگان اتریوم، بحث و بررسی پیرامون Meta EIP در ساده‌سازی دسترسی به مشخصات فورک‌ها حیاتی بوده و همچنان نیز به طور مداوم در مورد نقش و قراردادهای نام‌گذاری آنها گفتگو می‌شود.

ارتقاء پراگ-الکترا

جامعه اتریوم با نگاهی به آینده، خود را برای ارتقاء پراگ-الکترا (Prague/Electra) آماده می‌کند. از جمله پروپوزال‌های ارائه شده برای این بروزرسانی می‌توان به EIP-6110 اشاره کرد. این پروپوزال روش جدیدی را برای تامین سپرده‌گذاری آنچین ولیدیتورها پیشنهاد می‌کند و جایگزین سیستم پل (بریج) Eth1 قدیمی‌تر خود می‌شود.

بروزرسانی‌های آینده شبکه اتریوم ممکن است شامل Verkle Tries در لایه اجرا و نمونه‌برداری از دسترس‌پذیری داده (DAS) در لایه اجماع شود که نیاز به بحث و بررسی‌ فنی و عمیقی دارد.

جامعه اتریوم قصد دارد که با شرکت در این بحث‌های فنی و بیان ترجیحات خود برای اعمال ویژگی‌های بالقوه در ارتقاهای آتی از طریق انجمن‌ها و تاپیک‌های گیت‌هاب (GitHub)، نقشی فعال در شکل‌دهی آینده این شبکه داشته باشد.

تیم‌های کلاینت‌‌های مختلف قرار است این پورپوزال‌ها را بررسی کنند و بحث‌های مفصل‌تر درباره آنها برای ماه ژانویه سال آینده برنامه‌ریزی شده است. برنامه‌ریزی این موارد بخشی از توسعه گسترده‌تر استراتژیک شبکه اتریوم را تشکیل می‌دهد که منعکس‌کننده تلاش‌های مستمر جامعه توسعه‌دهندگان برای تکامل و اصلاح این پلتفرم است.

جامعه توسعه‌دهندگان اتریوم همچنان به صورت فعالانه درگیر افزایش قابلیت‌های این شبکه است و نقشه راه آشکاری از آن برای سال ۲۰۲۴ تنظیم شده است. تحولات و پروپوزال‌های آتی، تعهد مستمر این شبکه را به نوآوری و پاسخگویی به بازخوردهای جامعه برجسته می‌کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۱۲

منبع
cryptoslate.com
علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا