اخبار اتریوم

چرا قیمت اتریوم می‌تواند تا بالای ۲۵۰۰ دلار رشد داشته باشد؟

در هفته‌های گذشته همزمان با رشد بیت کوین، قیمت اتریوم نیز صعودی شده و این حرکت با افزایش فعالیت برنامه‌های غیرمتمرکز و بازدهی این پروتکل حمایت شده است. اما چه دلایل دیگری برای رشد دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار وجود دارد؟

به گزارش والکس و به نقل از cointelegraph، اتریوم آخرین بار در تاریخ ۹ دسامبر (۱۸ آذر) به مقاومت ۲۴۰۰ دلاری خود نزدیک شد، اما نتوانست از آن عبور کند و در نتیجه سطح حمایت ۲۱۲۰ دلاری را مجدداً تست کرد. این بار، سرمایه‌گذاران برای عبور از این سطح اعتماد به نفس لازم را پیدا کرده‌اند و به مناطقی پا گذاشته‌اند که از ماه می سال ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱)، قبل از فروپاشی اکوسیستم ترا (Terra)، دیده نشده بود. در تاریخ ۲۲ دسامبر (۱ دی)، اتر با یک رشد ۴ درصدی بر سر زبان‌ها افتاد، در حالی که بیت کوین و بایننس کوین (BNB) تغییرات خاصی را از خود نشان ندادند.

در حالی که هیجانات پیرامون روایت صندوق قابل معامله در بورس (صندوق ETF) اسپات بیت کوین به عنوان محرک اصلی رشد اخیر ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود، اما دلایل متعددی وجود دارد که از افزایش قیمت اتر حمایت می‌کنند و احتمالاً می‌توانند آن را تا قبل از تایید ETF اسپات در اواسط ژانویه به بالای ۲۵۰۰ دلار برساند، اما کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) ممکن است تا ماه مارس (اسفند جاری) این روند را ادامه دهد.

بررسی حجم برنامه‌های غیرمتمرکز شبکه اتریوم و کارمزدهای پروتکل

به جای تلاش برای پیش‌بینی آینده که یک کار چالش برانگیز در صنعت پرتحول ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود، تحلیل روندهای اخیر تأثیرگذار بر تقاضای اتر با استفاده از فعالیت برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) به عنوان یک معیار، کار عاقلانه‌تری است. می‌توان این کار را با بررسی حجم‌‌ برنامه‌های غیرمتمرکز شروع کرد، چرا که برخی از بخش‌ها مانند بازار توکن‌های غیرقابل معاوضه، بازی‌ها، پل‌های لایه دوم و شبکه‌های اجتماعی به ارزش کل قفل شده (TVL) زیادی نیاز ندارند.

حجم ۷ روزه برنامه‌های غیرمتمرکز در هر بلاک چین به دلار آمریکا
حجم ۷ روزه برنامه‌های غیرمتمرکز در هر بلاک چین به دلار آمریکا

حجم برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم طی هفت روز گذشته به ۲۷/۸ میلیارد دلار رسید که نشان‌دهنده افزایش ۱۴/۲ درصدی آن نسبت به هفته گذشته است. این رشد فعالیت ناشی از افزایش حجم ۲۱ درصدی معاملات در یونی سواپ (Uniswap) و افزایش ۵۲ درصدی حجم بالانسر (Balancer) بوده است. در مقابل، حجم برنامه‌های غیرمتمرکز زنجیره بی‌ان‌بی (BNB Chain) در همان دوره ۴/۵ میلیارد دلار بود، در حالی که شبکه آربیتروم توانست به حجم تقریباً ۵ میلیارد دلاری برسد. مهم‌تر از همه باید به اتریوم اشاره کنیم. اتریوم تنها بلاک چین در بین شش مورد برتر بود که در هفت روز گذشته افزایش حجم را تجربه کرده است.

برای ارائه یک چشم‌انداز بهتر، گفتنی است که حجم تراکنش‌ برنامه‌های غیرمتمرکز سولانا باید ۱۲ برابر افزایش یابد تا به نیمی از حجم تراکنش فعلی این مورد در اتریوم برسد. به طور کلی، درصد کمی (۲۰٪) از کاربران در اکثریت (۸۰٪) فعالیت‌ها مشارکت دارند و این الگو برای برنامه‌های غیرمتمرکز نیز صادق بوده است. با توجه به ورود زودهنگام اتریوم به بازار و منابع مالی قابل توجه آن که برای حمایت از توسعه این اکوسیستم تخصیص داده شده، احتمال پیشی گرفتن یک ارز دیجیتال دیگر در این زمینه از اتر در آینده نزدیک و حتی میان‌مدت ​​کم است.

علاوه بر این، هیچ بلاک چین دیگری به جز بیت کوین نمی‌تواند از لحاظ تولید کارمزد با پروتکل اتریوم رقابت کند. اتریوم در طی هفت روز گذشته ۹۵/۴ میلیون دلار کارمزد ایجاد کرده است. توجه به این نکته مهم است که بیت کوین، اگرچه در چشم‌انداز کلی ارزهای دیجیتال جایگاه قابل توجهی دارد، اما یک رقیب مستقیم برای اتریوم در اکوسیستم برنامه‌های غیرمتمرکز محسوب نمی‌شود. جدای از ایجاد پاداش و انگیزه برای افزایش امنیت شبکه، این داده‌ها پتانسیل قابل توجهی را برای افزایش فعالیت اتریوم به دنبال بروزرسانی‌های آینده آن نشان می‌دهد. از جمله این آپدیت‌ها می‌توان به «DenCun» اشاره کرد که اجرای آن در شبکه آزمایشی برای ماه ژانویه (دی ۱۴۰۲) برنامه‌ریزی شده و هدفش افزایش ظرفیت پردازش و کاهش هزینه‌هاست.

تایید ETF اسپات اتریوم در حال حاضر در قیمت منعکس نشده است

تایید نهایی ETF اسپات اتریوم، این آلت کوین را از نظر مقررات نسبت به سایر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند. رگولاتورها در پرونده‌های اخیر دادگاهی علیه صرافی‌ها فقط به صورت اسمی از رقبا نام برده‌اند. این صرافی‌ها بابت ارائه خدمات کارگزاری اوراق بهادار بدون ثبت اطلاعات مورد نیاز خود در محضر مقامات مربوطه، با جریمه‌هایی مواجه هستند.

در نتیجه، سرمایه‌گذاران باید موقعیت معامله‌گران مشتقات اتر را ارزیابی کنند و توجه خاصی به سرمایه‌گذاران بزرگ و بازارسازها داشته باشند. اضافه بهای (پریمیوم) قراردادهای آتی اتر که تفاوت قیمت بین قراردادهای دو ماهه و اسپات را اندازه‌گیری می‌کند، به بالاترین سطح خود در بیش از یک سال گذشته رسیده است. در یک بازار سالم، اضافه بهای سالانه یا نرخ مبنا، معمولاً در محدوده ۵ تا ۱۰ درصدی قرار می‌گیرد.

اضافه بهای قراردادهای آتی دوماهه اتریوم در برابر بازار اسپات
اضافه بهای قراردادهای آتی دوماهه اتریوم در برابر بازار اسپات

اضافه بهای سالانه ۱۳/۵ درصدی فعلی قراردادهای آتی اتر نشان می‌دهد که معامله‌گران تایید ETF اسپات این ارز دیجیتال را امری مسلم نمی‌دانند و عدم اطمینان از چنین چیزی را در نظر می‌گیرند. در مواقع افزایش هیجانات در بازار، این شاخص به دلیل افزایش تقاضا برای پوزیشن‌های خرید اهرمی از ۲۰ درصد فراتر می‌رود. این افزایش تقاضا می‌تواند منجر به انحراف قیمت آتی در مقایسه با بازار اسپات شود. این داده‌ها حاکی از پتانسیل تاثیر مثبت این تاییدیه بر روی قیمت، چه در ژانویه (دی) و چه در ماه مارس (اسفند) است.

با توجه به فعالیت شبکه اتریوم، سرمایه‌گذاران اتر نباید در برابر فشارهای رقبای نوظهور تسلیم شوند، مگر اینکه این رقبا تهدیدی اساسی از نظر حجم تراکنش‌ها و سپرده‌گذاری‌ها ایجاد کنند. علاوه بر این، شاخص مشتقات اتر رهنمود مناسبی به حساب می‌آید و نشان می‌دهد که معامله‌گران حرفه‌ای علیرغم نزدیک شدن قیمت اتر به بالاترین سطح خود از ماه می سال گذشته (اردیبهشت ۱۴۰۱)، دیدگاه صعودی نسبت به بازار دارند. این امر بدان معناست که سرمایه‌گذاران به توانایی اتریوم برای عبور از سطح ۲۵۰۰ دلار اطمینان دارند.

این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچ‌گونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۳

منبع
cointelegraph.com
علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا