سرمایه گذاری

ETF یا صندوق های قابل معامله به زبان ساده، ۰ تا ۱۰۰ ای تی اف را بدانید

صندوق‌های قابل معامله (Exchange Traded Fund) یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هستند. چیزی که توجه کاربران بازار کریپتوکارنسی و حتی افراد عادی را به خود جلب کرده است، صندوق‌های قابل معامله ارز دیجیتال است؛ زیرا به کمک این صندوق‌ها بدون پرداخت هزینه‌ بالا و با ریسک کمتر می‌توان از مزایای خرید ارز دیجیتال در دنیای رمزارزها بهره‌مند شد. با توجه به اینکه افراد زیادی به دنبال آشنایی با ساز و کار این صندوق‌ها هستند، تصمیم گرفتیم در این مطلب به این سوال پاسخ دهیم که صندوق etf چیست، در مورد صندوق قابل معامله ارز دیجیتال صحبت کنیم و نگاهی به لیست صندوق های etf داشته باشیم.

صندوق قابل معامله چیست؟

صندوق قابل معامله
صندوق‌های قابل معامله یا به اختصار eft به زبان ساده نوعی از صندوق سرمایه‎‌گذاری رمزارز است که مانند سهام در بازار بورس از طریق پنل معاملاتی کارگزاری‌ها معامله می‌شوند.

ای تی اف‌ها مانند سبدهایی هستند که از  دارایی‌های مالی مختلف تشکیل می‌شوند که سرمایه‌گذاران با خرید واحد‌های آن، می‌توانند ریسک ضرر خود را تعدیل کنند. قیمت یک صندوق در طول روز معاملاتی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‎‌شود و خالص ارزش دارایی آن‌ها در بازه‌های زمانی منظم تغییر می‎کند.

تاریخچه پیدایش etf چیست؟

 ای تی اف‌ها نه تنها در ایران بلکه در جهان یکی از محبوب‌ترین راه‌های درآمدزایی است. اگر نگاهی به تاریخ داشته باشیم متوجه می‌شویم گویی ایده اولیه جمع‌آوری پول به اروپایی‌ها برمی‌گردد. زیرا آن‌ها بودند که در اواسط سال ۱۸۰۰ پس‌انداز کردن را آغاز کردند و موفق به ایجاد اولین صندوق  در سال ۱۹۲۴ شدند.

در سال ۱۸۹۳ هم اولین سبد سرمایه‌گذاری مشترک البته به طور غیر رسمی در آمریکا توسط یکی از کارکنان دانشگاه هاروارد ایجاد شد. هدف پدید‌آورنده، سرمایه گذاری در طرح‌های سودآور بود. اما اولین صندوق با نام سرمایه گذاران تراست ماساچوست (Massachusetts Investors Trust) به صورت رسمی در ۲۱ مارس ۱۹۲۴ در تاریخ ثبت شد.

در ایران آغاز به کار ای تی اف‌ها به طور رسمی در سال ۱۳۹۲، همزمان با افتتاح تابلو ETF بود. به همین دلیل نمی‌توان گفت ای تی اف در ایران قدمتی طولانی دارد.

صندوق ETF چگونه کار می‌کند؟

عملکرد صندوق ETF

منابع مالی صندوق‌های قابل معامله، از طریق جمع‌آوری سرمایه‌های خرد و کلان افراد تامین می‌شود. سرمایه جمع شده برای خرید انواع مختلفی از سهام استفاده می‌شود که به آن سبد دارایی یا پرتفوی می‌گویند. نسبت دارایی‌های سبد ای تی اف متفاوت است و مقدار آن‌ها طبق قوانین خاصی تعیین می‌شود. قیمت یک سبد با نوسان قیمت خرید و فروش دارایی‌های صندوق در بازار تغییر خواهد کرد. ای تی اف‌ها به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهند که سرمایه خود را بین دارایی‌های مختلف بدون نیاز به خرید واقعی آن‌ها پخش کنند.

ساز و کار ای تی اف‌ها بسیار شفاف است و معمولا سایتی برای اطلاع رسانی صورت‌های مالی و تاریخچه بازدهی خود ایجاد کرده‌اند که سرمایه‌گذاران می‌توانند به آن مراجعه کنند و اطلاعات مورد نیاز خود را بدست بیاورند.

انواع صندوق‌های ارز دیجیتال etf چیست؟

معامله صندوق‌های ارز دیجیتال

در حالت کلی ای تی اف‌ها ارز دیجیتال را می‌توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

با پشتوانه فیزیکی یا اسپات: دارایی این نوع سبدهای ارزهای دیجیتال واقعی است. قیمت سهام مبتنی بر معاملات اسپات، از حرکت قیمت رمزارزها تقلید می‌کند. در صورتی که قیمت ارزهای دیجیتال، افزایش پیدا کند، قیمت سهام سرمایه‌گذاران نیز افزایش پیدا خواهد کرد و در صورتی که قیمت ارز دیجیتال روند نزولی به خود بگیرد قیمت سهام نیز کاهش پیدا می‌کند. در این روش، سرمایه‌گذار هیچ نقشی در نگهداری ارزهای دیجیتال ندارد و بدون هزینه و خطر تملک آن‌ها می‌تواند به سود برسد.

با پشتوانه فیوچرز: این نوع سبد ای تی اف به طور مستقیم با ارزهای دیجیتال پشتیبانی نمی‌شود؛ بلکه از مشتقات ارز دیجیتال مانند قراردادهای آتی (فیوچرز) استفاده می‌کند. قیمت سهام، به جای قیمت ارزهای دیجیتال، از حرکت قیمت مشتقات آن‌ها پیروی می‌کند. با افزایش یا کاهش قیمت قراردادهای آتی، قیمت سهام هم افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.

مزایای صندوق etf چیست؟

مزایای صندوق etf

معامله‌گران حرفه‌ای به دلیل مزایای ای تی اف‌ها  بخشی از دارایی خود را به این سبدها اختصاص می‌دهند. اما مهم‌ترین ویژگی‌های etf چیست؟

سهولت در سرمایه‌گذاری

 خرید، فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال به صورت مستقیم نیازمند داشتن دانش کافی درباره عملکرد ارزهای رمزپایه، نحوه معامله، آشنایی با استراتژی‌های معاملاتی برای سیو سود است که برای سرمایه‌گذاران بازارهای مالی سنتی ممکن است کمی سخت باشد. همین موضوع یکی از مهم‌ترین موانع برای پذیرش رمزارزها در مقیاس بزرگ به عنوان یک دارایی برای حفظ ارزش است. اما در ای تی اف‌ها، سرمایه‌گذاران دارایی اصلی را خریداری و نگهداری نمی‌کنند.

مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها

تحلیل وضعیت بازار ارز دیجیتال و انتخاب بهترین زمان ورود و خروج یک معامله برای کاربران مبتدی کاری زمان‌بر است. علاوه بر این به دلیل نداشتن دانش و تجربه کافی در این حوزه ممکن است که سرمایه خود را به خطر بیاندازند. این در حالی است که  ای تی اف‌ها توسط افراد متخصص مدیریت می‌شوند و از حداکثر ظرفیت بازار برای کسب سود استفاده می‌کنند.

افزایش بازده سرمایه‌گذاری

 یکی از مهم‌ترین مزایای این سبدها، داشتن بازده مناسب است. متوسط بازدهی همواره مثبت است و طبق گزارش‌های اعلامی در برخی از بازه‌های زمانی از ۱۵۰ درصد هم عبور کرده است. به همین دلیل است که خرید این سبدها برای افرادی که می‌خواهند ارزش دارایی خود را در برابر تورم حاکم بر جامعه حفظ کنند، توصیه می‌شود.

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری

 از آنجایی که سبدهایETF روی دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند، ریسک ضرر به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. فرض کنید که قیمت یکی از ارزهای دیجیتال افت شدیدی کند، چون که ارزهای دیگری در سبد سرمایه‌ وجود دارد، با تکیه بر سود آن‌ها می‌توان ضرر وارد شده را جبران کرد.

کارمزد کمتر

کارمزدای تی اف در مقایسه با کارمزدهای صندوق‌هایی که به صورت سنتی مدیریت می‌شوند، کمتر است.

امکان سرمایه‌گذاری با پول کم

 برای استفاده از مزیت‌های ای تی اف‌ها  نیازی به داشتن سرمایه زیاد نیست؛ زیرا تجمیع سرمایه‌های خرد، امکان کسب سود کلان را فراهم می‌کند. این ویژگی باعث شده است تا یک روش درآمدزایی مناسب برای افرادی باشد که به دنبال سرمایه گذاری با پول کم هستند.

معایب صندوق‌های etf چیست؟

هر روش سرمایه‌ گذاری در کنار مزایایی که دارد، بدون تردید با برخی معایب هم همراه است. معایب سبدهای ای تی اف مقابل مزیت‌های زیاد آن قابل چشم پوشی است و شاید بتوان گفت فقط برای معامله‌گران متخصص و حرفه‌ای مطرح می‌شود.

سه ایرادی که به این سبدها وارد است عبارت است از:

تسلط کمتر سرمایه گذار روی مدیریت دارایی‌ها: اگر چه تنوع ای تی اف‌ها  زیاد است و هر کدام استراتژی‌های مختلفی دارند اما عدم تسلط بر مدیریت سبد دارایی، برای برخی از معامله‌گران چندان خوشایند نیست. این احتمال برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای وجود دارد که بتوانند از طریق معاملات مستقیم سود بیشتری بدست بیاورند؛ بنابراین ترجیح می‌دهند که نقشی در انتخاب دارایی یا استراتژی داشته باشند.

محدودیت زمانی برای انجام معاملات: بر خلاف بازار ارزهای دیجیتال که کاربران می‌توانند در هر ساعتی از روز در آن معامله کنند، این سبدها را تنها در ساعات معاملات بازار می‌توان خرید و فروش کرد.

لزوم احراز هویت: برای خرید، کاربر باید مراحل احراز هویت را تکمیل کند. این موضوع می‌تواند برای افرادی که می‌خواهند خرید و فروش بیت کوین را به صورت ناشناس انجام دهند یک چالش جدی باشد.

نحوه خرید و فروش ای تی اف‌ها

خرید و فروش صندوق قابل معامله

نحوه خرید و فروش سهام یک ای تی اف‌ بسیار آسان است و اغلب افراد به راحتی می‌توانند انجام دهند. کافی است در یک کارگزاری ثبت‌نام کنید تا کد بورسی به شما داده شود. کد بورسی شناسه‌ای منحصربه‌‌ فرد است که برای معامله سهام یا سایر اوراق بهادار نیاز است. سپس می‌توانید بعد از بررسی لیست صندوق های etf و انتخاب آن، سفارش خود را در پنل کارگزاری ثبت کنید.

آیا صندوق‌های ای تی اف امن است؟

یکی از چالش‌هایی که در ارتباط با ای تی اف وجود دارد، مربوط به امنیت آن است. از آنجایی که این سبدها توسط شرکت‌های کارگزاری یا نهادهای مالی مورد تایید سازمان بورس تشکیل می‌شوند از امنیت کافی برخوردار هستند و تا به امروز هم هیچ مشکلی در این زمینه گزارش نشده است.

همچنین تمام ای تی اف‌ها دارای یک وب سایت رسمی برای اطلاع رسانی در مورد نحوه عملکرد، روش خرید و فروش ارزهای دیجیتال، اطلاعات موسس و تمام مجوزها هستند که شما می‌توانید قبل از هرگونه اقدامی برای خرید، آن‌ها را مطالعه کنید.

آینده صندوق های قابل معامله

 بازار ارز دیجیتال به سرعت در حال رشد است و این امر باعث شده صندوق‌های سرمایه گذاری خطرپذیر و سایر سرمایه‌ گذاران به این حوزه نگاه ویژه‌ای داشته باشند. پذیرش ETF ارزهای دیجیتال به عنوان یک گزینه کسب سود، یک اهرم موثر برای هدایت سرمایه از وال‌استریت به بازار کریپتو است. به دنبال این اتفاق، رمزارزها به یک کلاس دارایی قانونی تبدیل می‌شوند که رشد قیمت بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند.

نظر شما درباره صندوق etf چیست؟ آیا دورنمای این صندوق‌ها روشن است؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۴ / ۵. مجموع آرا: ۱۰

من رزا آذروند یک مهندس کامپیوتر نویسنده هستم و کریپتوکارنسی حوزه مورد علاقه من است. با تولید محتوا در والکس قصد دارم تا اطلاعات خود را در این زمینه با شما در میان بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ییشیی
ییشیی
1 ماه قبل

سلامو عرض ادب .چطور امکانش هست برای معاملات ارز دیجیتال بصورت ناشناس تتر یا ارز دیجیتالی را با پول ریال از ایران خرید ؟!

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  ییشیی

سلام
خرید فروش ریالی رمزارزها در تمام پلتفرمهای معتبر و شناخته شده ایرانی تنها در صورت انجام احراز هویت انجام می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا
باز کردن معامله تعهدی