اخبار بیت کوین

مشکل جدی ETFها؛ دولت می‌تواند تمام بیت کوین‌ها را مصادره کند؟ 

گمانه‌زنی یا تهدیدی جدی؟ آیا دولت ایالات متحده از نظر قانونی می‌تواند تمام بیت کوین‌های نگهداری شده در صندوق‌های ETF را مصادره کند؟ 

به گزارش والکس و به نقل از Cryptoglobe، از زمانی که بحث تایید احتمالی ETFهای اسپات بیت کوین مطرح شده است، برخی از ناظران و تحلیلگران نسبت به عواقب و پیامدهای بلندمدت چنین صندوق‌های هشدار داده‌اند. آن‌ها بر این باورند که ماهیت غیرمتمرکز بودن بیت کوین با افزایش علاقه به سرمایه‌گذاری در ETFها به خطر می‌افتد. بر همین اساس، حساب کاربری ویل کلمنته با آیدی WClementeIII در پلتفرم X اخیرا به برجسته کردن این موضوع مهم پرداخته است. این تحلیلگر باسابقه دنیای کریپتو به دلیل تمرکز بر بیت کوین، ارائه تجزیه و تحلیل‌های عمیق، بررسی داده‌های آنچین، عملکرد بلاکچین‌ها و پیش‌بینی روندهای بازار و رفتار سرمایه‌گذاران در فضای جامعه ارزهای دیجیتال شناخته شده است.

تازه‌ترین پست کلمنته در توییتر یک سناریوی فرضی اما مهم را بررسی کرده است. او توضیح می‌دهد که ETFها از یک جهت برای دولت بسیار مفید خواهند بود؛ اگر مردم و سرمایه‌گذاران نهادی به جای خرید مستقیم بیت کوین، به سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها روی بیاورند، در این صورت رئیس جمهور ایالات متحده از نظر تئوری و قانونی می‌تواند یک فرمان اجرایی برای مصادره تمام این بیت کوین‌ها صادر کند.

به باور کلمنته تایید ETFها و تشویق به سرمایه‌گذاری روی آن‌ها توسط دولت، شاید با این هدف پیگیری می‌شود که حجم عظیمی از بیت کوین در جایی باشد که قابل ردگیری و کنترل است. از نظر تاریخی، مشابه این فرمان در سال ۱۹۳۳ صادر شد و به فرمان اجرایی ۶۱۰۲ شهرت یافت. در آن زمان فرانکلین روزولت رئیس جمهور آمریکا احتکار سکه، شمش و حواله طلا در کل آمریکا را ممنوع اعلام کرد. با اجرای این فرمان، مالکیت اشخاص حقیقی بر طلا جرم تلقی می‌شد و هر فرد و سازمان مستقر در ایالات متحده موظف بود طلای فیزیکی خود را به دولت تسلیم کند.

این بخشی از استراتژی رئیس جمهور برای مبارزه با رکود اقتصادی بود و با هدف افزایش ذخایر طلای دولت اجرایی شد. مبنای قانونی دستور اجرایی ۶۱۰۲، قانون تجارت با دشمن در سال ۱۹۱۷ بود. این قانون به رئیس جمهور این اختیار را می‌داد که بر معاملات در مواقع اضطراری ملی نظارت کند. در سال ۱۹۳۳، ایالات متحده در بحبوحه یک رکود بزرگ بود و  به عنوان یک وضعیت اضطراری ملی، این دستور اجرایی شد.

تاثیر دستور اجرایی ۶۱۰۲ بر اشخاص حقیقی و حقوقی، یعنی همه نهادها و اشخاص مستقر در ایالات متحده قابل توجه بود. بسیاری از آمریکایی‌ها که طلا را به عنوان پوششی در برابر تورم یا به عنوان بخشی از پس‌انداز خود ذخیره کرده بودند، مجبور شدند همه طلای خود را به دولت تسلیم کنند. این یک اقدام بحث برانگیز بود؛ اما به هر حال اجرایی شد و شهروندان را وادار کرد که طلای خود را با قیمت ثابتی که بسیاری آن را کمتر از ارزش بازار می‌دانستند، به بانک مرکزی بفروشند.

این دستور همچنین نقش مهمی در تلاش‌های دولت ایالات متحده برای دور شدن از استاندارد طلا و حرکت به سمت یک سیستم ارزی فیات ایفا کرد. با افزایش ذخایر طلای دولت، امکان کنترل بیشتر بر سیستم پولی فراهم شد و این امر در نهایت باعث بهبود اوضاع اقتصادی در دوران رکود شد. با این حال، این اتفاق تاریخی تغییر چشمگیری در رویکرد دولت ایالات متحده به مالکیت دارایی‌های خصوصی را نشان می‌داد و تاثیر ماندگاری بر نحوه نگاه آمریکایی‌ها به امنیت دارایی‌های خود داشت.

اشاره ویل کلمنته به این رویداد تاریخی از این جهت است که دولت فدرال عملا و بر اساس قانون چنین قدرتی را خواهد داشت. اگر مالک بیت کوین‌ها مشخص باشد، روند مصادره امکان‌پذیر است. کلمنته توضیح داد که دولت می‌تواند قبل از اعلام رسمی، تمام دارایی‌های متولیان یا صرافی‌ها را مسدود کند. او همچنین یادآور شد که نشت اطلاعات و افشاگری سازمان‌ها درباره تصمیم احتمالی دولت می‌تواند پیگرد قضایی را در پی داشته باشد و بر همین اساس، احتمالا زمان‌بندی اجرای طرح دولت برای سهام‌داران ETF قابل تشخیص یا قابل دفاع نخواهد بود. به این معنا که سهام‌دار ممکن است قبل از آن که بتواند اقدامی کند، دارایی خود را مسدود شده ببیند. این تحلیلگر بر اهمیت نگه‌داشتن کلیدهای خصوصی خود در فضای ارزهای دیجیتال نیز تاکید کرد. این پست همچنین به ما یادآوری می‌کند که نباید توان اجرایی دولت‌ها را دست کم بگیریم.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
cryptoglobe.com
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا