اخبار بیت کوین

۱۰۰ روز تا هاوینگ؛ استخراج بیت کوین برای ماینرها سودآور باقی می‌ماند؟

فعالان پیشرو در زمینه استخراج بیت کوین بر نیاز به بهره‌وری برای حفظ سودآوری خود پس از هاوینگ (Halving) سال ۲۰۲۴ تاکید کردهٰ‌اند. بهره‌وری ماینرها می‌تواند در ادامه فعالیت آنها نیز تاثیرگذار واقع شود. اما در دوران بعد از هاوینگ چه چیزی در انتظار ماینرها خواهد بود؟ آیا استخراج بیت کوین برای ماینرها سودآور باقی می‌ماند؟

به گزارش والکس و به نقل از cointelegraph، در این مطلب چندین شرکت ماینینگ و مدیران آنها درباره تاثیرات هاوینگ بیت کوین بر این صنعت و پیامدهای آن برای ماینرهای کوچک و بزرگ صحبت کرده که با یکدیگر خلاصه‌ای از نظرات آنها را مرور می‌کنیم.

پروتکل بیت کوین دارای یک ویژگی داخلی است و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که به تدریج پاداش اعطایی به ماینرها را برای افزودن یک بلوک به این زنجیره کاهش می‌دهد. نصف شدن پاداش ماینینگ هر ۲۱۰ هزار بلوک یکبار اتفاق می‌افتد و با توجه به اینکه هر ده دقیقه یک بلوک به زنجیره بیت کوین اضافه می‌شود، رویداد هاوینگ هر چهار سال یکبار رخ می‌دهد.

هاوینگ بعدی که چهارمین رویداد آن محسوب می‌شود، پاداش استخراج BTC را از ۶/۲۵ بیت کوین به ۳/۱۲۵ بیت کوین کاهش می‌دهد. هاوینگ‌های قبلی طی سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ انجام شدند.

نموداری از عملکرد قیمت بیت کوین حول سه هاوینگ قبلی
نموداری از عملکرد قیمت بیت کوین حول سه هاوینگ قبلی

ماینرها به دقت کاهش پاداش استخراج بیت کوین را به دلیل تأثیرات آن بر سودآوری، تامین مالی هزینه‌های سخت‌افزاری و عملیاتی و بازگشت سرمایه‌ خود ارزیابی می‌کنند.

تمرکز بر روی بهبود کارایی استخراج بیت کوین است

بهره‌وری و بازده ماینینگ بیت کوین نقش مهمی در طول اجرا شدن هاوینگ دارد. به گفته جیمی لوورتون (Jaime Leverton)، مدیرعامل Hut8، این رویداد ماینرها را مجبور می‌کند تا کارایی فعالیت خود را برای ادامه ماینینگ افزایش دهند.

Hut8 به طور دائم نرم‌افزارهای تخصصی و هدفمند را برای افزایش کارایی سایت‌های ماینینگ کانادایی خود عرضه می‌کند. لوورتون افزود که این شرکت امیدوار است پیشنهاد قبلی خود را برای خرید چهار نیروگاه در انتاریو جهت تامین انرژی سایت‌های ماینینگ تکمیل کند.

ظرفیت برق Hut8 مجموعاً ۳۱۰ مگاوات است و سایت ماینینگ سابق خلیج شمالی این شرکت نیز ۴۰ مگاوات از ظرفیت گفته شده را در اختیار دارد. Hut8 به دلیل اختلافات حقوقی طولانی‌مدت با Validus Power مجبور به تخلیه خلیج شمالی شد. Hut8 در نظر دارد نیروگاه‌های فوق‌الذکر را از Validus Power خریداری کند چرا که از سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۲) دارایی‌های این شرکت به امانت دادگاه درآمده‌اند. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که شرکت به دلیل نداشتن سرمایه کافی توسط قرض‌دهنده تصاحب می‌شود.

لوورتون توضیح می‌دهد:

ما به طور مداوم چشم‌انداز مثبتی در مورد ماینینگ داشته‌ایم و سیر صعودی قیمت بیت کوین را در طول زمان پیش‌بینی می‌کنیم. ما معتقدیم ماینرهایی که به خوبی برای این شرایط آماده شده‌اند، در موقعیت مناسبی قرار خواهند گرفت و از سودهای بالقوه پس از هاوینگ بهره کافی را می‌برند. به همین دلیل است که امسال در گسترش عملیات ماینینگ خود به صورت غیرارگانیک عملکرد راهبردی داشتیم و توانستیم ظرفیت خود را از طریق یکپارچه‌سازی افزایش دهیم.

Hut8 در نوامبر ۲۰۲۳ (آبان ۱۴۰۲) ادغام خود را با شرکت ماینینگ USBTC مستقر در ایالات متحده تکمیل کرد و نرخ هش خود را از ۲/۶ اگزا هش در ثانیه (EH/s) به ۷/۳ EH/s در همان ماه افزایش داد.

تاراس کولیک (Taras Kulyk)، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت SunnySide Digital، ارائه‌دهنده زیرساخت ماینینگ بیت‌ کوین، به صورت صریح برداشت خود را ارائه کرده و ارتباط مستقیم بین کاهش ۵۰ درصدی پاداش استخراج بلوک، قیمت و کارمزد BTC را برجسته می‌کند:

اگر با افزایش قیمت بیت‌ کوین یا افزایش کارمزد تراکنش‌ها تقاضا به سطوح مطلوبی نرسد، ماینرهای با راندمان پایین‌تر مجبور می‌شوند که فعالیت خود را متوقف کنند.

کولیک در ادامه می‌افزاید که تا وقتی انگیزه‌های اقتصادی وجود داشته باشند، شبکه کنونی ماینرها به حفظ امنیت بلاک چین بیت کوین و دریافت غرامت برای پذیرش ریسک‌های مرتبط ادامه خواهد داد.

کالین هارپر (Colin Harper)، رئیس بخش تحقیقات Luxor، در گفتگوی خود بر اهمیت بهره‌وری و احتمال اینکه ماینرهای کوچکتر مجبور به خاموش کردن ماشین‌های خود خواهند شد، تاکید می‌کند:

اگر قیمت بیت‌ کوین افزایش پیدا نکند و در نتیجه، قیمت هش – که نشان‌دهنده سودآوری ماینینگ است – نیز شاهد رشد نباشد، ماینرهایی که از برق گران‌تر و ریگ‌های با راندمان پایین‌تر استفاده می‌کنند ممکن است از شبکه خارج شوند.

هارپر اضافه می‌کند که با توجه به کاهش پاداش استخراج بیت کوین، ماینرهای کوچکتر ممکن است در سال ۲۰۲۴ با کاهش سود مواجه شوند. در اینجا به یک نکته مهم می‌رسیم که توسط تفسیرگران متعدد به صورت متفق‌القول مطرح شده است: برای افزایش سودآوری در طول هاوینگ و دوران پس از آن، افزایش قیمت بیت کوین الزامی است.

قیمت بیت کوین به یک عامل بسیار مهم تبدیل می‌شود

آدام سالیوان (Adam Sullivan)، مدیرعامل Core Scientific می‌گوید که اثر هاوینگ کاملاً به قیمت بیت کوین بستگی دارد و مستقیماً بر تعداد ماینرهایی که فعال باقی می‌مانند تأثیر می‌گذارد.

سالیوان گفت:

هرچه قیمت بیت کوین پایین‌‌تر باشد، ماشین‌های ماینینگ بیشتری از شبکه خارج می‌شوند و سختی شبکه بیت کوین در سطوح پایین‌تری قرار می‌گیرد.

این امر برای Core Scientific منجر به تمرکز آنها بر روی فعال نگه‌ داشتن ماشین‌ها برای به حداکثر رساندن سوددهی ناوگان ماینینگ این شرکت شده است. سالیوان با اشاره به یک نکته فنی‌تر می‌گوید که موفقیت یک ماینر به مدیریت موثر تعادل بین ظرفیت کل تراهش و کارایی سخت‌افزار آن در مقایسه با شرایط بازار بستگی دارد.

در حالی که برخی از ماینرها ممکن است بالاجبار فعالیت خود را متوقف کنند، اما سالیوان معتقد است که ماهیت پروتکل بیت کوین همیشه امکان ادامه حیات ماینینگ را فراهم می‌کند:

شبکه بیت کوین دارای مکانیزم خودترمیمی است و در درازمدت، به طور مداوم انگیزه‌هایی برای ادامه فعالیت‌های ماینینگ فراهم می‌کند.

او در ادامه می‌گوید که با خروج برخی از ماینرها یا خاموش شدن تجهیزات آنها، شبکه به طور مجدد تنظیم می‌شود و درصد بیشتری از بلوک‌ها را آزاد می‌کند تا به فعالانی که به استخراج خود ادامه می‌دهند پاداش دهد.

لوورتون با بیان این توضیحات، خاطرنشان می‌کند که اگر قیمت بیت‌ کوین در هفته‌ها و ماه‌های بعد از هاوینگ به طور تصاعدی افزایش یابد، ماینرهای بزرگ‌تر به گسترش عملیات خود، حفظ امنیت شبکه و جذب پتانسیل صعودی ادامه خواهند داد.

هارپر همچنین معتقد است که اکوسیستم ماینینگ پس از هاوینگ ۲۰۲۴ دچار شوک قابل‌توجهی نخواهد شد و طراحی پروتکل بیت کوین همیشه مشوق مشارکت ماینرها بوده است.

هارپر گفت:

همیشه ماینرهایی وجود خواهند داشت که نسبت به سایرین به برق ارزان‌تری دسترسی دارند، بنابراین تا زمانی که بیت کوین ارزش داشته باشد، حداقل یک نفر در حال استخراج آن است.

او همچنین هدف اساسی مکانیسم تنظیم سختی ماینینگ را به عنوان یک نیروی تعادل‌بخش برای حفظ انگیزه ماینرها برجسته می‌کند.

هارپر توضیح می‌دهد:

به همین دلیل است که کلاً تنظیم سختی وجود دارد. اگر استخراج بیت‌ کوین برای اکثر ماینرها سودآوری خود را از دست بدهد، آنها ریگ‌های خود را خاموش می‌کنند و باعث کاهش هش ریت و متعاقباً تنظیم مجدد سختی می‌شوند. این امر به نوبه خود، ماینینگ را برای ماینرهای باقی‌مانده سودآورتر می‌کند.

کولیک اما برداشت خوش‌بینانه‌تری را ارائه می‌دهد و ظهور اوردینال‌های بیت کوین در سال ۲۰۲۳ و تأثیر آنها بر کارمزد تراکنش‌ها و فعالیت توسعه‌دهندگان را برجسته کرده است. در پی کمیاب‌تر شدن بیت کوین‌های جدید، در سال ۲۰۲۴ می‌توان شاهد ادامه استخراج بیت کوین به عنوان یک فعالیت اقتصادی سودآور و پایدار بود.

مارپیچ مرگ بیت کوین را فراموش کنید

در طول دوره‌های هاوینگ قبلی، نگرانی‌هایی اغلب در مورد پتانسیل وقوع «مارپیچ مرگ بیت‌ کوین» مطرح شده بود. در این سناریوی فرضی، دو موضوع کاهش شدید سودآوری و متعاقب آن کاهش هش ریت نگران‌کننده است چرا که ماینرها مجبور به ترک شبکه می‌شوند.

منتقدان پیش‌بینی کرده بودند که شبکه بیت‌ کوین ممکن است به دلیل دوره دو هفته‌ای تعدیل سختی استخراج با چالش‌هایی مواجه شود، چرا که زمان بلوک (block time) طولانی‌تر شده و احتمالاً در پردازش تراکنش‌ها با تاخیر روبرو خواهیم شد. زمان بلوک به مدت زمان تقریبی مورد نیاز یک سیستم مبتنی بر بلاک چین جهت تولید یک بلوک جدید گفته می‌شود.

آدام بک (Adam Back)، مدیرعامل Blockstream در دسامبر ۲۰۲۳ (آذر ۱۴۰۲) طی گفتگوی خود با Cointelegraph معتقد بود که وقوع چنین سناریویی در عمل غیرممکن است. این رمزنگار که در زمینه توسعه الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) مورد استفاده در پروتکل بیت کوین پیشگام بوده، به نظریه‌های مطرح شده در طی رویدادهای هاوینگ قبلی نگاهی داشته است.

او می‌افزاید که این سناریوها هرگز اجرا نشدند و داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد که احتمالاً ماینرها در سال ۲۰۲۴ در موقعیت بهتری قرار خواهند گرفت.

او گفت:

سوددهی ماینینگ در سال جاری بیش از دو برابر شده است. بنابراین با وقوع هاوینگ بعدی آنها همچنان در وضعیت بهتری نسبت به ماه ژانویه (دی ۱۴۰۲) قرار می‌گیرند و هش ریت در تمام این دوره‌ها افزایش یافته است.

بک همچنین تاکید دارد که شرکت‌های ماینینگ سطح بالا محاسبات دقیق و زیادی را برای در نظر گرفتن اثرات بالقوه هاوینگ انجام داده‌اند. رویدادی که از نظر تاریخی با کاهش هش ریت و خروج برخی از ماینرها همراه می‌شود.

بک در ادامه توضیحات خود افزود:

آنهایی که از بازار خارج می‌شوند احتمالاً ماینرهایی با کمترین کارآمدی هستند. ماینرهایی که از تجهیزاتی با ۳۵ تا ۴۰ ژول در هر تراهش استفاده می‌کنند و عملاً فقط نصف بهره‌وری مطلوب را دارند.

بک معتقد است که هاوینگ بعدی می تواند بدون کاهش هش ریت اتفاق بیفتد و این امر به سادگی سودآوری ماینرها را به سطوح مشاهده شده در اواسط سال ۲۰۲۳ کاهش می‌دهد.

او گفت:

البته ممکن است که به طور کلی یک افزایش مداوم را در هش ریت تا وقوع هاوینگ تجربه کنیم.

سال ۲۰۲۳ ثابت کرد که یک دوره چالش‌برانگیز برای حوزه ماینینگ بیت کوین بوده است. با وجود رشد اولیه هش ریت در نیمه اول سال گذشته، برخی از ماینرها به دلیل پایین بودن قیمت بیت کوین، فعالیت خود را متوقف کردند.

بزرگان ماینینگ که که لحاظ مالی و ذخایر در موقعیت قدرتمندی قرار دارند، فعالیت خود را مثل گذشته حفظ کرده‌اند. برخی از آنها حتی ظرفیت خود را با نزدیک شدن به هاوینگ و رشد تاریخی قیمت بیت کوین که معمولاً از چرخه‌های قبلی پیروی می‌کند، افزایش داده‌اند.

همانطور که کارشناسان گفته‌اند، سال ۲۰۲۴ تا حد زیادی به عملکرد قیمت بیت کوین و بهره‌وری ماینینگ بستگی دارد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۲ / ۵. مجموع آرا: ۵

منبع
cointelegraph.com
علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مجتبی
مجتبی
18 روز قبل

ماینر داخل ایران برا اون دسته از ادم هایی ک از برق ارزان استفاده میکنن همیشه سود اوری خودشو داره. اما اونا ک دنبال فارم قانونی هستن بل اجبار چون قیمت برق متوسط صادراتی ب تور میانگین یه ماینر M30+با مصرف برق ۳۴۰۰میشه ۲میل و ۴۰۰، درامد ماینر هم بعد هاوینگ رسیده ب ۱۰میل
استخراج بیت کوین کش و هزینه راه اندازی یه فارم قانونی با خرید و… حدودا با کمترین هزینه با ۲۰ماینر M30+ هزینه فارم حدودا ۳میلیارد میشه قابل ارتقا هست
با علم وارد بشید موفق باشید♥️

دکمه بازگشت به بالا