صرافی ها

پولکادکس چیست؟ معرفی و نحوه کار با صرافی غیر متمرکز پولکادکس Polkadex

بازارهای مالی از جمله بازار کریپتو برای پیشبرد معاملات خود نیاز به بنگاه‌های معاملاتی دارند. در بازار کریپتو بنگاه‌های معاملاتی به دو دسته متمرکز و غیر متمرکز تقسیم‌بندی می‌شوند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. اما در این بین پلتفرمی تحت عنوان پولکادکس توسعه پیدا کرده است که با ترکیب مزیت‌های صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز قصد ارائه بهترین خدمات را دارد. اما صرافی پولکادکس چیست و چگونه مزیت‌های هر دو دسته از صرافی‌ها را ترکیب می‌کند؟

در ادامه این مقاله با والکس همراه باشید تا به صورت کامل با صرافی Polkadex آشنا شویم و به آینده این پروژه بپردازیم.

معرفی صرافی Polkadex

صرافی پولکادکس یک پلتفرم غیر متمرکز در اکوسیستم پولکادات است و از ویژگی‌های این بستر بهره می‌برد. این پلتفرم به صورت غیر حضانتی و یک شبکه همتا به همتا فعالیت می‌کند و خدمات معاملاتی برای رمزارزها ارائه می‌دهد. صرافی غیر متمرکز پولکادکس با این هدف توسعه پیدا کرده است تا مزیت‌های هر دو نوع از صرافی‌ها (متمرکز و غیرمتمرکز) را یکجا به کاربران ارائه دهد تا به بهترین صرافی غیر متمرکز تبدیل شود.

این پلتفرم توسط یک تیم با تجربه متشکل از افراد سرشناسی از جمله Vivek Prasannan (مهندس نرم افزار) و Matthias Hafner (اقتصاددان) توسعه پیدا کرده است؛ اکثر اعضای تیم پولکادکس متخصصین حوزه نرم افزار، هوش مصنوعی و اقتصاد هستند. این پروژه در اوایل سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی شده و در این مدت با شرکای نامداری از جمله Web3، Okex venture و CMS همکاری داشته است. صرافی Polkadex ارز بومی خود را نیز تحت عنوان PDEX راه‌اندازی کرده است.

صرافی پولکادکس چه مزیتی نسبت به رقبای خود دارد؟

بالاتر متوجه شدیم که صرافی Polkadex در تلاش برای تجمیع مزیت‌های هر دو نوع از صرافی‌ها است و مزیت این پلتفرم در همین موضوع خلاصه می‌شود. اما صرافی غیرمتمرکز پولکادکس چگونه این کار را انجام می‌دهد؟

اردر بوک صرافی پولکادکس

صرافی‌های متمرکز چه مزیت‌هایی دارند؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با مزیت‌های هر کدام آشنا شویم. صرافی‌های متمرکز همانند دیگر بنگاه‌های مالی متمرکز، از دفتر سفارشات (Order Book) استفاده می‌کنند. خریداران و فروشندگان سفارش و قیمت مورد نظر خود را در دفتر سفارشات ثبت می‌کنند، سپس گروهی تحت عنوان بازارساز با بررسی این سفارشات مواردی که همپوشانی دارند را به یکدیگر متصل می‌کنند. در این نوع ساز و کار به دلیل متمرکز بودن محیط پردازشی، سرعت انجام معاملات بالا است و کاربران با رابط کاربری آسان‌تری رو به رو هستند. اما از طرفی دیگر در این نوع ساز و کار امکان دستکاری قیمتی توسط گروه بازارساز وجود دارد و از آن‌جایی که دارایی‌ها در دسترس صرافی قرار دارد، از نظر امنیتی تا حدودی با چالش روبرو است. در مجموع این نوع صرافی‌ها سرعت و رابط کاربری بالاتر اما امنیت پایین‌تری دارند.

صرافی‌های غیر متمرکز چه مزیت‌هایی دارند؟

صرافی‌های غیر متمرکز با ساز و کار دیگری فعالیت می‌کنند. به این صورت که اکثر صرافی‌های غیر متمرکز استخرهای نقدینگی (Liquidity pools) را جایگزین دفتر سفارشات می‌کنند و نسبت‌های قیمتی را با توجه به عرضه و تقاضا تنظیم می‌کنند. در این نوع ساز و کار بازارساز متمرکزی وجود ندارد و فرایند بازارسازی و تعیین نسبت‌های قیمت به کمک مکانیزم‌های AMM (بازارساز خودکار) انجام می‌َشود. در این نوع صرافی‌‌ها به دلیل غیر متمرکز بودن محیط پردازشی، با سرعتی پایین‌تر و کارمزدهای بالاتر موجه هستیم، اما کل فرایند به صورت غیرمتمرکز انجام می‌شود و دارایی‌های کاربران در اختیار خودشان قرار دارد. به همین دلیل امنیت دارایی‌ها در این نوع صرافی‌ها بالاتر است.

ترکیب تمام مزیت صرافی‌ها با پولکادکس!

صرافی پولکادکس یک اوردر بوک غیر متمرکز راه‌اندازی کرده است و برخلاف اکثر صرافی‌های غیر متمرکز ساز و کاری مبتنی بر مکانیزم AMM ندارد. این پلتفرم با استفاده از دفتر سفارشات سرعت بالا، کارمزدهای پایین و رابط کاربری مناسب‌تری را ارائه می‌دهد، در حالی که به دلیل غیر متمرکز بودن مدیریت و محیط پردازشی امنیت را نیز بالاتر برده است. برخلاف صرافی‌های متمرکز، در صرافی Polkadex حضانت و مدیریت دارایی کاربران بر عهده خودشان است و این یک نکته مهم در افزایش امنیت به حساب می‌آید. در حالت کلی می‌توان گفت صرافی غیر متمرکز پولکادکس با حذف بازارساز خودکار و جایگزین آن با کدهای برنامه نویسی و قراردادهای هوشمند، ساز و کار صرافی‌های متمرکز را به محیطی غیر‌متمرکز آورده است.

بررسی نقشه راه و آینده پروژه Polkadex

نقشه راه Polkadex

پولکادکس در اواخر سال ۲۰۲۲، Order book خود را روی شبکه اصلی راه‌اندازی کرد، اما هنوز به صورت عمومی و گسترده قابل استفاده نیست. پولکادکس برای سه ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ برنامه‌هایی از جمله باگ گیری شبکه، راه‌اندازی پل ارتباطی میان Polkadot و Kusama و راه‌اندازی اپلیکیشن برای IOS و اندروید را در نظر گرفته است. Polkadex برای سه ماه دوم و سوم نیز اهدافی از جمله ایجاد سازگاری با ربات‌های معامله‌گر و بازار سازها، ایجاد پل ارتباطی میان اتریوم و پالیگان و راه‌اندازی معاملات اهرم دار را برنامه ریزی کرده است.

هزینه کارمزدها در صرافی Polkadex

همانند صرافی‌های متمرکز، در صرافی پولکادکس نیز معاملات به دو روش Market و Limit انجام می‌شود. معاملات مارکت به صورت آنی و با توجه به قیمت لحظه‌ای بازار انجام می‌شود؛ کارمزد این نوع معاملات ۰.۲ درصد از کل معامله است. اما معاملات لیمیت نوعی از معاملات است که کاربر تحت یک سفارش، قیمت مورد نظر برای خرید یا فروش یک دارایی را تعیین می‌کند و منتظر می‌ماند تا کاربر دیگری سفارشی با همان قیمت ثبت کند تا معامله بین این دو کاربر انجام شود. معاملات لیمیت در صرافی پولکادکس بدون هیچگونه کارمزدی انجام می‌شود؛ کاربران حتی برای ثبت یا لغو این نوع معاملات نیازی به پرداخت کارمزدهای درون زنجیره‌ای نیز ندارند. صفر بودن میزان کارمزدها می‌تواند جذابیت بالایی برای معاملات فرکانس بالا (HFT) نیز داشته باشد و معامله گران بزرگ را به این صرافی جذب کند.

معاملات در سازمان‌های بزرگ معاملاتی توسط ربات‌های معامله‌گر انجام می‌شود. این ربات‌ها معامله را باز و سپس تنها در چند ثانیه می‌بندند و نوسان کمی از قیمت می‌گیرند، اما ممکن است روزانه این کار صدها هزار بار تکرار کنند (به این نوع معاملات HFT یا معاملات با فرکانس بالا گفته می‌شود). این ربات‌ها برای انجام معاملات به بستری با کمترین میزان کارمزدها نیاز دارند تا برای هر نوسان کوچک کارمزد بالایی پرداخت نکنند. کارمزدهای پایین و حتی صفر در صرافی Polkadex می‌تواند پای ربات‌های معامله‌گر را نیز به این پلتفرم باز کند.

تفاوت میزان کارمزدها در معاملات مارکت و لیمیت به این دلیل است که معاملات مارکت به عنوان یک Taker عمل می‌کنند و نقدینگی را از پلتفرم برداشت می‌کنند. این در حالی است که معاملات لیمیت به عنوان یک Maker نقدینگی را به پلتفرم تزریق می‌کند. با تزریق نقدینگی جریان معاملات روان‌تر می‌شود در حالی که با برداشت نقدینگی این جریان با چالش رو به رو می‌شود.

بلاکچین پولکادکس

صرافی پولکادکس برای کاربران ایرانی

در حالی که صرافی پولکادکس از مزیت صرافی‌های متمرکز بهره می‌برد اما در اصل یک بستر غیر متمرکز است؛ در نتیجه کاربران بدون هیچگونه نگرانی می‌توانند از این بستر استفاده کنند. البته این صرافی یک فرایند احراز هویت (KYC) غیر متمرکز نیز در پیش دارد اما این مورد نیز برای کاربران ایرانی نگران کننده نیست و می‌تواند بدون محدودیت از خدمات این بستر استفاده کنند.

ارز دیجیتال PDEX چیست؟

ارز PDEX ارز بومی پروژه پولکادکس است و با استاندارد ERC20 بر بستر اتریوم ایجاد شده است. این توکن نقش حاکمیتی دارد و هولدرهای آن می‌توانند در رای گیری‌ها و مدیریت پلتفرم Polkadex مشارکت داشته باشند. این توکن امکان استیک شدن نیز دارد و کاربران با استیک این رمزارز می‌توانند سالیانه بیش از ۲۵ درصد سود کسب کنند.

نحوه توزیع (Tokenomics) توکن PDEX به صورت زیر است:

  • ۹ درصد برای تیم پروژه
  • ۷ درصد به صورت پیش فروش عرضه شده است
  • ۸ درصد برای شرکای استراتژیک
  • ۱۰.۱۹۳ درصد به صورت خصوصی به فروش رسیده است
  • ۴۱ درصد در صندوق توسعه پروژه قفل شده است
  • ۱۰ درصد برای شرکت در حراجی پاراچین‌ها
  • ۶ درصد برای تیم مشاوران
  • ۶.۸۰۷ درصد برای بخش مارکتینگ
  • ۲ درصد برای جامعه پروژه

در زمان نگارش این مقاله رمزارز PDEX با ۲.۰۴ دلار قیمت در صرافی‌های کوکوین و Gate.io قابل معامله است و با ۱۷ میلیون دلار حجم بازار رتبه ۶۸۳ را به خود اختصاص داده است. این رمزارز در تمام کیف پول‌های پشتیبانی کننده از بلاکچین اتریوم از جمله متامسک و تراست ولت قابل نگهداری است.

آینده پولکادکس چگونه است؟

بالاتر با مزایا پولکادکس آشنا شدیم؛ این پروژه مزیت‌هایی دارد که می‌تواند خود را از رقبا جدا کند. اما از نگاهی دیگر معایبی نیز دارد، توسعه این پروژه بسیار طولانی مدت شده است و این موضوع می‌تواند توجه کاربران را نسبت به این پروژه کاهش دهد، از نگاهی دیگر هنوز به صورت گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است و نمی‌توان در رابطه با پتانسیل‌های این پروژه نظر قطعی داد. اما در حالت کلی این پروژه اهداف خوبی دارد و در صورتی که بتواند به این اهداف دسترسی پیدا کند می‌توان به آینده آن خوشبین بود!

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا