مقالات ارز دیجیتال

کارمزد پالیگان چقدر است؟ نحوه محاسبه هزینه تراکنش در شبکه پالیگان

اگر شما هم قبلاً با بلاکچین اتریوم کار کرده باشید پس حتماً گرفتار کارمزدهای بالای این شبکه شده‌اید و گاهی برای انجام یک تراکنش مجبور شده‌اید هزینه بالایی پرداخت کنید. هزینه بالای تراکنش‌ها یکی از بزرگترین مشکلات شبکه اتریوم است و پروژه پالیگان به دنبال حل همین مشکل، فعالیت خود را آغاز کرده است. کارمزد پالیگان نسبت به هزینه تراکنش‌های شبکه اتریوم بسیار با صرفه بوده و کاربران می‌توانند با هزینه‌های بسیار پایین‌تر در این شبکه بلاکچینی فعالیت کنند.

در ادامه این مقاله به صورت کامل به بررسی میزان فی شبکه پالیگان، مقایسه آن با دیگر شبکه‌های بلاکچینی و روش کاهش هزینه‌ها در انجام تراکنش‌ها می‌پردازیم.

هزینه تراکنش در شبکه پالیگان چقدر است؟

تمرکز اصلی شبکه پالیگان بر روی ارائه مقیاس پذیری بالا است. برای این منظور  این شبکه در تلاش است تا کاربران با پرداخت کمترین هزینه و بیشترین سرعت، تراکنش‌های خود را انجام دهند. زمانی که در رابطه با کارمزدها صحبت می‌شود، منظور هزینه‌ای است که برای ایجاد یک تراکنش بر بستر بلاکچین باید به شبکه پرداخت شود. هزینه انجام یک تراکنش ساده (انتقال دارایی از یک کیف پول به یک کیف پول دیگر) در شبکه پالیگان تقریباً برابر با ۰.۰۰۱ متیک است که با قیمت فعلی این رمزارز (۱.۰۱ دلار) می‌توان گفت هر ۱۰۰۰ تراکنش در این شبکه هزینه‌ای برابر با ۱ دلار در بر خواهد داشت. البته در نظر داشته باشید این میزان به شاخصه‌های مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اما در حالت کلی کارمزد پالیگان بسیار پایین است و شبکه مناسبی برای انتقال رمزارزها است. این شبکه می‌تواند حتی به عنوان یک روش پرداخت در سطح گسترده نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

نحوه محاسبه کارمزد پالیگان

اگر در بازار رمزارزها فعالیت داشته‌اید پس احتمالاً عبارت گس اتریوم را شنیده‌اید اما این عبارت به چه معناست؟ در بلاکچین‌هایی مانند پالیگان، اتریوم و یا دیگر بلاکچین‌ها، فی تراکنش تابعی از هزینه گس (Gas Price) و مقدار گس (Gas Limit) است. درواقع هزینه یک تراکنش حاصل ضرب دو مورد ذکر شده است. در ادامه با هر کدام از موارد بیشتر آشنا خواهیم شد.

محاسبه کارمزد در شبکه پالیگان

هزینه گس (Gas Price) در شبکه پالیگان چیست؟

در شبکه‌های بلاکچینی مانند پالیگان، اعتبارسنج‌هایی (Nodes) وجود دارند که با در اختیار قرار دادن توان عملیاتی خود به پردازش و بررسی تراکنش‌ها می‌پردازند. توان عملیاتی این اعتبارسنج‌ها با واحدی به نام گس (Gas) اندازه‌گیری می‌شود. در هر بلاکچین این میزان، ارزش و قیمت خاص خود را دارد که با توجه به کوین بومی آن بلاکچین محاسبه می‌شود. برای مثال در زمان نگارش این مطلب ارزش هر واحد گس در شبکه پالیگان برابر با ۰.۰۰۰۰۰۰۰۴۵۶۶۳ ارز متیک است. اما در نظر داشته باشید با توجه به میزان تقاضای کاربران یک بلاکچین، این میزان می‌تواند تغییر کند؛ به این منظور که هر چقدر تعداد تراکنش‌ها افزایش یابد، قیمت هر واحد گس نیز افزایش خواهد یافت.

مقدار گس (Gas Limit) در شبکه پالیگان چیست؟

مقدار گس به نهایت توان عملیاتی مورد نیاز یک اعتبارسنج برای تایید یک تراکنش اشاره دارد. همانطور که بالاتر گفته شد توان عملیاتی با واحدهایی به نام گس تعریف می‌شود. برای مثال زمانی که مقدار گس (Gas Limit) یک تراکنش را ۲۱,۰۰۰ واحد قرار می‌دهیم، به این معناست که انتظار داریم اعتبارسنج تا ۲۱,۰۰۰ واحد توان عملیاتی برای بررسی یک تراکنش در اختیار قرار دهد. برای انجام یک تراکنش ساده در شبکه پالیگان باید مقدار گس را بر روی ۲۱,۰۰۰ قرار دهید (البته در نظر داشته باشید در هنگام انجام این تراکنش کیف پول به صورت پیشفرض این میزان را انتخاب می‌کند). در نتیجه این میزان در هزینه گس (Gas Price) ضرب شده و مقدار فی را تعیین می‌کند. برای مثال می‌توانیم هزینه گس فعلی شبکه پالیگان که برابر با ۰.۰۰۰۰۰۰۰۴۵۶۶ واحد است را در عدد ۲۱۰۰۰ ضرب کرده و کارمزد پالیگان که تقریباً برابر با ۰.۰۰۰۹۶ واحد است را بدست آوریم. البته در نظر داشته باشید این میزان بر حسب رمزارز Matic است و برای بدست آورد ارزش دلاری باید آن را در قیمت لحظه‌ای Matic نیز ضرب کنید که با در نظر گرفتن قیمت فعلی آن (۱.۰۱) هزینه یک تراکنش بر بستر پالیگان تقریباً برابر با ۰.۰۰۱ دلار خواهد بود!

کارمزد پالیگان به چه عواملی بستگی دارد؟

همانطور که در بالا متوجه شدیم هزینه یک تراکنش در شبکه‌های بلاکچینی، تابعی از دو متغیر به نام‌های مقدار گس (Gas Limit) و هزینه گس (Gas Price) است. اما این دو خود تحت شرایطی مورد تغییر قرار می‌گیرند و در نتیجه هزینه تراکنش در یک شبکه بلاکچینی ممکن است افزایش پیدا و یا کاهش یابد. در ادامه به بررسی عوامل موثر در تعیین میزان کارمزد پالیگان خواهیم پرداخت.

ترافیک شبکه پالیگان

اصلی‌ترین عامل در نرخ کارمزدهای یک شبکه، ترافیک آن شبکه است؛ به این منظور که هر چقدر تعداد تراکنش‌های یک شبکه افزایش یابد، ترافیک آن شبکه هم افزایش و در نتیجه هزینه تراکنش‌ها بالاتر می‌رود. زمانی که تعداد تراکنش‌ها افزایش می‌یابد، هزینه گس یا همان هزینه مورد نیاز برای در اختیار قرار دادن یک واحد توان عملیاتی نیز افزایش پیدا می‌کند. این تاثیرگذارترین عامل در تعیین گس فی و هزینه تراکنش است. البته در نظر داشته باشید که در شبکه‌های مقیاس پذیری مانند پالیگان این تغییرات خیلی چشمگیر نیستند.

قیمت ارز متیک

همانطور که بالاتر به آن پرداختیم، هزینه گس تابعی از قیمت کوین بومی یک بلاکچین است. برای مثال افزایش قیمت متیک می‌تواند هزینه گس و درنتیجه کارمزد شبکه پالیگان را افزایش دهد.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت این رمزارز پیشنهاد می‌کنم به صفحه تحلیل متیک مراجعه کنید.

شبکه پالیگان

نوع تراکنش

در پالیگان مانند دیگر بلاکچین‌ها، تراکنش‌ها انواع مختلفی دارند، برای مثال تراکنشی که با آن یک NFT ضرب (Mint) می‌کنید با تراکنشی که با آن ارز متیک را از یک کیف پول به کیف پول دیگر انتقال می‌دهید تفاوت دارد. معمولاً زمانی که کاربران با قراردادهای هوشمند (مخصوصاً از نوع پیچیده آن) رو به رو هستند نسبت به زمانی که یک تراکنش ساده انجام می‌دهند، توان عملیاتی بالاتری از اعتبارسنج‌ها تقاضا می‌کنند و در نتیجه مقدار گس (Gas limit) برای انجام این تراکنش‌ها باید بالاتر باشد. در حالت کلی باید گفت بنا بر نوع تراکنش ممکن است مقدار گس تغییر پیدا کند و هر چقدر این میزان بالاتر باشد هزینه تراکنش نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

مقایسه کارمزد شبکه پالیگان با دیگر شبکه‌های بلاکچینی

تا اینجا مقاله با نحوه محاسبه کارمزد پالیگان و عوامل موثر در تعیین آن آشنا شدیم؛ اما سوالی که شاید برای خیلی از کاربران مطرح باشد این است که فی تراکنش‌های شبکه پالیگان در مقایسه با دیگر شبکه‌های بلاکچینی به چه صورت است و انجام تراکنش در کدام شبکه با صرفه‌تر است؟ در ادامه به مقایسه میزان کارمزد پالیگان با دیگر شبکه‌ها خواهیم پرداخت.

مقایسه هزینه تراکنش‌ها در شبکه پالیگان و شبکه اتریوم

مقایسه کارمزد پالیگان و اتریوم

همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم، گاهی هزینه تراکنش‌ها در شبکه اتریوم به صورت چشمگیری بالا می‌رود و کاربران را از کار با این شبکه منصرف می‌کند. در زمان نگارش این مقاله هزینه گس در شبکه اتریوم برابر با ۰.۰۰۰۰۰۰۰۳۹ واحد اتر (۳۹ GWEI) می‌باشد که با ضرب در قیمت فعلی آن (۱۶۵۰ دلار) برابر با ۰.۰۰۰۰۶۴ دلار خواهد شد. این در حالیست که همین میزان در شبکه پالیگان برابر با ۰.۰۰۰۰۰۰۰۴۵ دلار است. (شبکه اتریوم تقریباً ۱۴۰۰ برابر گران‌تر است!)

در نظر داشته باشید که مقدار گس (Gas Limit) مورد نیاز برای انجام یک تراکنش ساده در هر دو بلاکچین برابر با ۲۱,۰۰۰ واحد است؛ در نتیجه، هزینه یک تراکنش ساده در شبکه اتریوم برابر با ۱.۳۴ دلار است؛ در حالی که کارمزد پالیگان کمتر از ۰.۰۰۱ دلار است.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با تراکنش‌های بستر پالیگان می‌توانید به اکسپلورر Polygonscan مراجعه کنید.

مقایسه هزینه تراکنش‌ در شبکه پالیگان و زنجیره هوشمند بایننس

زنجیره هوشمند بایننس (BSC) نیز همانند بلاکچین پالیگان تمرکز بالایی بر افزایش مقیاس‌پذیری دارد و نرخ کارمزدها در این شبکه نسبتاً پایین است. در زمان نگارش این مقاله هزینه گس در زنجیره هوشمند بایننس برابر با ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۵ واحد BNB است که با توجه به قیمت فعلی این رمزارز (۳۰۰ دلار) ۰.۰۰۰۰۰۱۵ دلار خواهد بود (تقریباً ۳۰ برابر شبکه پالیگان). از آن‌جایی که در زنجیره هوشمند بایننس نیز مانند پالیگان و اتریوم، مقدار گس مورد نیاز برای انجام یک تراکنش ساده برابر با ۲۱,۰۰۰ واحد بوده، در نتیجه کارمزدهای این شبکه تقریباً ۳۰ برابر بیشتر از شبکه پالیگان است.

نحوه کاهش کارمزد شبکه پالیگان

در قسمت‌های قبل، با سه متغیر تاثیرگذار بر کارمزد پالیگان یعنی نرخ گس، مقدار گس و قیمت متیک آشنا شدیم؛ قیمت متیک عمدتاً با توجه به میزان عرضه و تقاضا بازار تعیین می‌شود و قیمت گس نیز با توجه به ترافیک شبکه مشخص می‌شود، در نتیجه این دو مورد اصولاً قابل تغییر توسط کاربر نیستند. اما گس لیمیت یا همان مقدار گس قابل تغییر توسط کاربر است، به این صورت که در زمان انجام یک تراکنش در یک کیف پول پالیگان گزینه‌ای به عنوان Gas limit برای شما نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید آن را تغییر دهید. البته در نظر داشته باشید در صورتی که کارمزد پالیگان را بیش از حد کاهش دهید ممکن است تراکنش شما توسط اعتبارسنج‌ها تایید نشوند. در مقابل اگر زمان برای تراکنش شما مهم است، می‌توانید آن را افزایش دهید. در نظر داشته باشید اعتبارسنج‌ها ابتدا تراکنش‌هایی را تایید می‌کنند که کارمزد بالاتری را پرداخت می‌کنند.

برای تغییر مقدار گس در کیف پول تراست ولت کافیست پس از تعیین آدرس و مقدار مورد نظر خود، بر روی گزینه Next کلیک و سپس گزینه تنظیمات (چرخدنده) در بالای صفحه را انتخاب کنید، Gas Limit را تغییر داده و در پایان گزینه Save را لمس کنید.

تغییر گس لیمیت در تراست ولت

البته در نظر داشته باشید انجام این کار در شبکه‌های مقیاس پذیری مانند پالیگان تاثیر آن‌چنانی نداشته و تاثیر آن در شبکه‌هایی با مقیاس‌پذیری پایین‌تر مانند اتریوم بسیار چشم‌گیرتر است.

آیا هزینه تراکنش در شبکه پالیگان مناسب است؟

برای جواب به این سوال ابتدا باید به دلیل دریافت فی تراکنش‌ها بپردازیم. هر پروژه‌ای برای تداوم روند خود نیاز به درآمدزایی دارد، یکی از راه‌های درآمدزایی اعتبارسنج‌ها که ارکان یک بلاکچین نیز هستند، دریافت همین کارمزد تراکنش‌ها است.

دلیل دوم جلوگیری از حملات دیداس (DDOS) و اسپم است، به این صورت که اگر هزینه تراکنش‌ها بسیار پایین باشد، افراد سو استفاده‌گر می‌توانند با صرف هزینه‌ای پایین تعداد زیادی تراکنش ایجاد کنند و روند شبکه را مختل کنند. با توجه به دو مورد ذکر شده می‌توان نتیجه گرفت در حالی که فی پایین می‌توانند رضایت کاربران را جلب کند اما از نگاهی دیگر می‌تواند برای شبکه مشکل ساز باشد و همواره این تعادل باید حفظ شود. اما در نگاهی کلی شبکه پالیگان شبکه‌ای بسیار مقیاس‌پذیر بوده و با ارائه کارمزدهایی بسیار پایین می‌تواند بستری مناسب برای انجام انواع معاملات با هزینه‌ای بسیار مناسب برای کاربران باشد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲ / ۵. مجموع آرا: ۱

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
UNKNOWN
UNKNOWN
4 ماه قبل

حداقل تتری که تو این شبکه میشه انتقال داد چقدر هست؟

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل
پاسخ به  UNKNOWN

سلام و عرض ادب
شما در صورت رعایت کارمزد شبکه، محدودیتی برای انتقال رمزارز ندارید.

دکمه بازگشت به بالا