اخبار بیت کوین

مارتین شکرلی هویت ساتوشی ناکاموتو را فاش کرد

مارتین شکرلی پیامی با امضای دیجیتال هال فینی دریافت کرد که در آن به هویت ساتوشی اشاره شد

مارتین شرکلی (Martin Shkreli)، سرمایه‌گذار سابق حوزه زیست‌فناوری، در پست تازه وبلاگ خود مدعی شد که پل لرو (Paul Le Roux) همان ساتوشی ناکاموتوی مرموز است.

به گزارش والکس و به نقل از U.Today، پل لرو که برنامه‌نویس حوزه رمزنگاری و سردسته کارتلی تبهکار بود در سال ۲۰۱۲ توسط اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا دستگیر شد.

لرو به جرم طیفی گسترده از جرایم از جمله قاچاق مواد و اسلحه، در ژوئن ۲۰۲۰ به ۲۵ سال زندان محکوم شد. به دلیل همکاری او با مقامات قضایی، در محکومیت او تخفیف لحاظ شد.

لرو پیش‌تر نیز به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو مطرح شده بود. در طی سال‌ها نام افراد زیادی به عنوان خالق اصلی بیت کوین مطرح شده است. با این حال شرکلی در پست تازه خود شواهد جدیدی ارائه کرده است.

به گفته او، هال فینی (Hal Finney) یکی از نخستین مشارکت‌کنندگان در پروتکل بیت کوین و دریافت‌کننده اولین تراکنش بیت کوین بود. حال پیامی با امضای دیجیتال آدرس هال فینی فقید به شرکلی ارسال شده است که در آن پیام از پل لرو به عنوان ساتوشی ناکاموتو نام برده شده است.

پیام ارسال شده به شکرلی با امضای هال فینی
پیام ارسال شده به شکرلی با امضای هال فینی

در اصالت رمزنگاری این پیام تردیدی نیست؛ این پیام توسط آدرس هال فینی امضا شده است اما هال فینی در سال ۲۰۱۴ درگذشت. بنابراین این پیام توسط کسی که به کلید خصوصی او دسترسی داشته فرستاده شده است.

ابهام دیگر، نوع امضا دیجیتال به کار رفته است که تنها در اواخر عمر هال فینی عملیاتی شد؛ زمانی که هال فینی به دلیل شرایط وخیم جسمانی به تنهایی قادر به استفاده از رایانه نبود. همچنین لازم به ذکر است که آخرین تراکنش این حساب متعلق به سال ۲۰۱۷ است که چند سال پس از مرگ فینی است. بنابراین احتمال آن که این پیام توسط فردی به غیر از هال فینی ارسال شده باشد، تقریبا قطعی است.

دیدگاه شما به بهبود مطالب والکس کمک می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۷

علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سامان
سامان
1 سال قبل

مخفی ماندن هویت ساتوشی کمک زیادی به بیت کوئین کرده است، در صورت فاش شدن هویت ساتوشی میخ آخر به تابوت بیت کویین زده میشود.

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  سامان

سلام و عرض ادب
بدون شک هویت ناشناخته ساتوشی ناکاموتو اتفاقی جذابی برای بیت کوین است. اما یک مساله مهم. بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که توسط هیچ نهادی در دنیا کنترل و قانونگذاری نمیشود و میلیون ها انسان در سرتاسر کره زمین در خصوص آن تصمیمگیری میکنند. (یک سیستم مالی کاملاً دموکراتیک که وابسته به شخص نیست). بنابراین ما متوجه ارتباط بقای این ارز دیجیتال با فاش شدن هویت سازنده (یا سازندگان) آن نشدیم. بسیار خوشحال میشویم اگر تحلیل خود را در این مورد با ما و دیگران در میان بگذارید.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا