بلاکچین

آموزش استفاده از پروتکل سیناپس Synapse به صورت تصویری

پروتکل سیناپس (Synapse) یک پل زنجیره‌ای متقابل است که امکان انتقال دارایی‌ها بین بلاکچین‌ها را به‌صورت ایمن و کارآمد فراهم می‌کند. در حالت عادی، امکان همکاری بین بلاکچین‌ها وجود ندارد و نمی‌توان آنها را به یکدیگر مرتبط کرد. با تولد پل بلاکچین یا بریج‌ها شما می‌توانید همین تبادل را در یک فضای غیرمتمرکز و بدون نیاز به احراز هویت انجام دهید. پروتکل سیناپس یکی از بهترین بریج‌ها در حوزه دیفای است. در این مطلب به معرفی و آموزش پروتکل سیناپس می‌پردازیم. با والکس همراه شوید.

معرفی پروتکل سیناپس

پروتکل سیناپس

پروتکل سیناپس یک بریج چند زنجیره‌ای است و می‌تواند با چندین بلاکچین سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) و غیر سازگار با EVM ارتباط برقرار کند و ارزهای دیجیتال این شبکه‌ها را به یکدیگر تبدیل کند. این پل زنجیره‌ای به کاربران امکان تبادل کوین‌ها و توکن‌ها را بر روی شبکه‌های مختلف می‌دهد. برای مثال، کاربران می‌توانند از پروتکل سیناپس برای انتقال استیبل‌کوین‌ها از بلاکچین‌هایی مانند اتریوم (Ethereum)، پالیگان (Polygon) و هارمونی (Harmony) استفاده کنند. همچنین توسعه‌دهندگان می‌توانند از پروتکل سیناپس برای ایجاد برنامه‌های کاربردی زنجیره‌ای مفید مانند DEXهای متقابل زنجیره‌ای، بازارهای مشتق و پلتفرم‌های فرود بهره ببرند.

برای استفاده از این پروتکل کاربران باید اطلاعات خواسته شده را وارد کنند:

  • از چه شبکه‌ای می‌خواهند انتقال را انجام دهند: این شبکه می‌تواند اتریوم یا هر شبکه دیگری باشد که به Synapse متصل است.
  • چه نوع دارایی را می‌خواهند منتقل کنند: این دارایی می‌تواند یک توکن ERC-20، توکن BEP-20 و یا هر نوع دارایی دیجیتالی دیگری باشد که توسط Synapse پشتیبانی می‌شود.
  • زنجیره مقصد: مقصدی که می‌خواهند دارایی‌ها را به آن منتقل کنند.
  • مبلغ: مقدار دارایی که قصد انتقال آن را دارند.

هنگامی که کاربر این اطلاعات را به پروتکل سیناپس ارائه کند، به این پروتکل اجازه می‌دهد تا با تأیید توکن، تراکنش‌ها را انجام دهد و پس از آن می‌تواند به پل زدن توکن ادامه دهد.

پروتکل سیناپس با کدام بلاکچین‌ها کار می‌کند؟

امکان انتقال توکن‎ها در ۱۳ بلاکچین وجود دارد. سیناپس هیچ‌گونه کارمزد معاملاتی دریافت نمی‌کند. در ادامه لیست شبکه‌ها و همچنین توکن‌هایی که می‌توانید تبدیل کنید را مشاهده می‌کنید.

  • اتریوم: DAI، USDC و USDT‌
  • آوالانچ: DAI، USDC، WETH.e، USDT، nUSD و nETH
  • آربیتروم: ETH، nETH، USDC، USDT و nUSD‍
  • آرورا : USDC، USDT و nUSD‍
  • زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain): شبکه BUSD، USDC، USDT و nUSDBoba – ETH، nETH، DAI، USDC، USDT و nUSD
  • کرونوس: USDC و nUSD‍
  • فانتوم:  USDC، USDT، nETH، ETH و nUSD
  • هارمونی: DAI، USDC و USDT، nUSD، ۱ETH، nETH، JEWEL، synJEWEL، synAVAX و multiAVAX‍
  • پالیگان: DAI، USDC، USDT و nUSD‍
  • متیس: USDC، nUSD، ETH و nETH
  • اوپتیمیس: ETH، nETH، USDC و nUSD

معرفی توکن بومی پروتکل سیناپس

نمودار ارز دیجیتال SYN

رمزارز بومی پروتکل سیناپس، توکن SYN نام دارد که مبتنی بر بلاکچین اتریوم ساخته شده است. از این توکن برای ثبت رأی و ارائه پیشنهادها استفاده می‌شود. کاربرانی که بیش از ۵۰ هزار ارز دیجیتال سیناپس در اختیار داشته باشند می‌توانند نظرات خود را اعلام کنند. هم اکنون رمزارز SYN در صرافی‌های معتبر بسیار زیادی معامله می‌شود. یکی از نکات مهم درباره این رمزارز، مشخص نبودن هویت توسعه‌دهندگان و بنیان‌گذاران این پروژه است. البته این اتفاق در دنیای کریپتوکارنسی اصلاً عجیب نیست و فقط کمی شک و تردید ایجاد می‌کند.  در حال حاضر (ژانویه ۲۰۲۳) هر واحد ارز دیجیتال SYN با قیمت ۰.۶۷ دلار معامله می‌شود و در لیست بهترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار در جایگاه ۲۴۲ قرار گرفته است.

پروتکل سیناپس چگونه کار می‌کند؟

شبکه سیناپس یک پلتفرم غیرمتمرکز و بدون رهبر است. این پروتکل توسط محاسبات چند جانبه زنجیره‌ای متقابل (MPC) با استفاده از امضای TSS که کلید خصوصی و عمومی هستند و برای احراز هویت تراکنش‌ها استفاده می‌شوند، عمل می‌کند. به‌این‌ترتیب استانداردهای امنیتی در بهترین شرایط تضمین می‌شوند. زمانی که رویدادهای زنجیره‌ای در هر یک از زنجیره‌هایی که توسط اعتبارسنجی MPC ردیابی می‌شوند، دریافت شوند هر اعتبارسنج  فرآیند مشابهی را اجرا می‌کند و زمانی که دو سوم اعتبارسنج‌ها تراکنش را امضا کردند شبکه به اجماع می‌رسد. در نهایت این تراکنش تأیید شده و به زنجیره مقصد ارسال می‌شود.

کاربران سیناپس برای اعتبارسنجی به جامعه دسترسی پیدا می‌کنند. به‌منظور مشارکت در فرآیند اعتبارسنجی، اعتبارسنج‌ها باید ارز SYN را برای کمک به ایمن‌سازی شبکه در اختیار داشته باشند. چنانچه آنها در رفتارهای بدخواهانه شرکت کنند، مانده‌های شرط‌بندی شده اعتبارسنجی‌ها جریمه می‌شوند، درست مانند سایر زنجیره‌های اثبات سهام.

 مقاطع زنجیره ای AMM

فناوری بازارساز خودکار سیناپس (AMM) با استفاده از الگوریتم‌های مبادله پایدار، توکن‌ها را از یک بلاکچین به توکن‌های اصلی به زنجیره مقصد تبدیل می‌کند که مسئول تعیین قیمت مبادله برای دارایی‌ها در استخرهای نقدینگی متقابل زنجیره‌ای است. این امر، انتقال روان دارایی‌ها را در بین پلتفرم‌ها و اکوسیستم‌های مختلف با حداقل ناکارآمدی، تلفات و لغزش تضمین می‌کند.

مزایای پروتکل سیناپس

پروتکل سیناپس به دلیل داشتن ویژگی‌ها و مزایای خاص مورد استقبال بسیاری از کاربران دنیای کریپتوکارنسی قرار گرفته است. به همین منظور در ادامه مهم‌ترین مزایا این پروتکل را بررسی می‌کنیم.

  • ساده‌بودن رابط کاربری: نحوه کار با پروتکل Synapse بسیار ساده و روان است به همین دلیل توانسته در میان کاربران محبوبیت بیشتری را کسب کند. به همین جهت کاربر به‌راحتی می‌تواند وارد سایت شود و از خدمات آن استفاده کند. افراد مبتدی هم به‌راحتی می‌توانند از این سایت استفاده کنند و نیاز به تخصص چندانی نیست.
  • پشتیبانی از بلاکچین‌های مختلف: پروتکل سیناپس در حال حاضر از ۱۵ بلاکچین حمایت و پشتیبانی می‌کند. از جمله معروف‌ترین این بلاکچین‌ها می‌توان به اتریوم، آوالانچ و بایننس اسمارت چین اشاره کرد.
  • پشتیبانی از بریج: چنانچه کاربر با بریج آشنایی داشته باشد می‌تواند ارزهای دیجیتال خود را که روی بلاکچین قرار دارد به سایر بلاکچین‌ها منتقل کند.

 نحوه کار با پروتکل Synapse

برای بریج کردن در پروتکل سیناپس وارد سایت synapseprotocol.com شوید. قبل از استفاده باید کیف پول دیجیتالی خود را به این والت متصل کنید. برای انجام این کار روی connect wallet کلیک کنید و کیف پول خود را متصل کنید.

اتصال کیف پول به سیناپس

سپس در قسمت FROM شبکه و ارز دیجیتال را که می‌خواهید به رمزارز دیگر تبدیل کنید به همراه مقدار آن وارد کنید. در قسمت پایین نیز شبکه و رمزارزی که می‌خواهید توکن مبدأ شما به آن تبدیل شود را انتخاب کنید.

نقل و انتقال در پروتکل Synapse

هر کدام از این توکن‌ها با توجه به شبکه‎‌ای که در آن قرار گرفته‌اند، کارمزد خاص خود را دارند. برای مثال در تصویر زیر می‌بینید که برای تبدیل توکن USDC روی شبکه اتریوم به توکن USDC روی شبکه BSC، نیاز است کارمزدی پرداخت کنید. میزان کارمزد را می‌توانید در قسمت پایین تصویر مشاهده کنید.

تاییدیه بریج توکن

پس از انتخاب رمزارزها در دو شبکه، روی Bridge Token کلیک کنید، کارمزد را پرداخت کنید و منتظر بمانید تا تراکنش انجام شود. به همین راحتی با کمک آموزش پروتکل سیناپس می‌توانید چندین ارز دیجیتال را با چندین شبکه مختلف به یکدیگر تبدیل کنید.

آینده بلاکچین با پروتکل سیناپس

پروتکل سیناپس ثابت کرده است که روش مطمئن و کارآمد برای انتقال دارایی‌ها بین بلاکچین‌های مختلف است. این پروتکل در حال حاضر یکی از راهکارهای بریج برای تبدیل رمزارزهای مختلف در یک زمان به یکدیگر است. سیناپس از امضای امنیتی TSS و رمزنگاری MPC برای امنیت شبکه خود استفاده می‌کند و یکی از کامل‌ترین پل‌های بلاکچین برای تبدیل توکن‌های شبکه‌های سازگار با EVM است. در اغلب پل‌ها شما می‌توانید هر بار یک توکن را به شبکه منتقل کنید، اما در پروتکل سیناپس می‌توانید یک توکن را تحویل دهید و یک توکن دیگر را روی شبکه مقصد تحویل بگیرید. اگرچه این پروژه در سال ۲۰۲۱ پاییز بسیار سختی را پشت سر گذاشته است، اما تیم توسعه‌دهنده سیناپس به تلاش خود ادامه داده‌اند و بر روی افزودن ویژگی‌های جدید، بهبود امنیت و گسترش دامنه متمرکز شده‌اند. به‌طورکلی آینده پروتکل Synapse و توکن SYN امیدوارکننده به نظر می‌رسد. در این مقاله به آموزش نحوه کار با پروتکل Synapse پرداختیم، چنانچه درباره این پروتکل و نحوه کار با آن سوالی دارید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا