بلاکچین

تلوس چیست؟ معرفی کامل شبکه لایه یک بلاکچینی Telos

تکنولوژی بلاکچین با رمزارز بیت‌کوین معرفی شد و در مسیر رشد قرار گرفت. قراردادهای هوشمند اتریوم نیز به‌عنوان نسل دوم بلاکچین متولد شدند. اما این تکنولوژی در مدت کوتاهی مورد استقبال انبوهی از کاربران قرار گرفت و این فناوری را با مشکل مقیاس‌پذیری مواجه شد. در نهایت نسل سوم بلاکچین با هدف فراهم‌کردن سرعت، امنیت و عدم تمرکز معرفی شد. نسل سوم این فناوری در حالی روی کارآمد که از عمر بلاکچین زمان زیادی نمی‌گذرد و آمده است تا معایب نسل‌های قبلی را بپوشاند.

تلوس (Telos) یکی از پرسروصداترین بلاکچین‌های نسل سوم است که علاوه بر مقیاس‌پذیری بالا، وعده تراکنش‌های بدون کارمزد را داده است. در این مقاله از مجله والکس می‌خواهیم به بررسی شبکه تلوس، ویژگی‌ها و سرویس‌های آن بپردازیم. برای آشنایی با مزایا و محدودیت‌های Telos در ادامه با ما همراه شوید.

پیشنهاد می‌شود برای درک بهتر این بلاکچین، مقاله «لایه اول بلاکچین» را مطالعه کنید.

بلاکچین تلوس چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

نماد تلوس

تلوس یک پلتفرم بلاکچینی نسل سوم است که برای ساخت برنامه‌های توزیع شده سریع و مقیاس‌پذیر با تراکنش‌های بدون کارمزد طراحی شده است. در این نسل خبری از مشکلاتی همانند مقیاس ‌پذیری، قابلیت همکاری و حریم خصوصی که در نسل‌های قبلی مشاهده می‌شد، نیست. این شبکه در دسامبر ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد و با ویژگی حاکمیتی نوآورانه‌ای که دارد، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا تصمیم‌گیری را به‌صورت مشارکتی‌تر و شفاف‌ تغییر دهند. همچنین توسعه‌دهندگان از ابتدای سال ۲۰۲۱ در تلاش‌اند تا بیش از ۱۰۰ برنامه غیرمتمرکز (Dapp) را روی تلوس راه‌اندازی کنند.

از زمانی که شبکه اصلی تلوس راه‌اندازی شد، توانست راه را برای وب ۳.۰ هموار کند و فرصتی را در اختیار تمام مشارکت‌کنندگان قرار دهد تا بتوانند در مسیر شبکه تأثیرگذار باشند. به‌طورکلی اکوسیستم تلوس از مدل جمع‌آوری سرمایه گرفته تا ساختار حاکمیتی به شکل واقعاً غیرمتمرکزی ساخته شده است تا فقط دارندگان توکن بومی آن و کاربران فعال شبکه قدرت مشارکت در امور شبکه را داشته باشند. بنا بر اعلام وب‌سایت رسمی این شبکه، تلوس بلاکچینی است که سریع، ارزان و شفاف‌تر از سایر پلتفرم‌ها فعالیت می‌کند و همچنین دوستدار محیط‌زیست است.

آشنایی با توکن TLOS

تاریخچه قیمتی رمزارز تلوس

TLOS توکن بومی بلاکچین تلوس است که کاربردهایی نظیر حاکمیت، مالکیت و پرداخت پاداش دارد و وسیله‌ای برای پرداخت در اپلیکیشن‌ها و خدمات روی این شبکه محسوب می‌شود. عرضه کل این توکن به ۳۵۵ میلیون واحد محدود شده است که تقریباً ۲۷۰ میلیون آن در گردش است و ماهانه حدود ۴.۱۰۰.۰۰۰ واحد به آن اضافه می‌شود. توکن تلوس با ارزش بازار حدود ۵۲.۸۵ میلیون دلار در رتبه ۳۹۵ بازار قرار گرفته است و سهم ۰.۰۰۴ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد. هر واحد از این توکن در فوریه ۲۰۲۳ با قیمت ۰.۲۰ سنت معامله می‌شود. بالاترین قیمت تلوس در فوریه ۲۰۲۲ معادل ۱.۴۲ دلار بوده که هم اکنون ۸۵ درصد پایین‌تر از آن زمان قرار دارد. در حال حاضر این توکن در صرافی بایننس (Binance) و کوکوین (KuCoin) معامله می‌شود.

شبکه تلوس چگونه کار می کند؟

بلاکچین تلوس

می‌تواند بیش از ۱۰.۰۰۰ تراکنش را در ثانیه پردازش کند. این مقدار با به‌روزرسانی کد، زنجیره‌های جانبی و سایر مکانیسم‌های رشد قابل افزایش است. ولیدیتورها کسانی هستند که دفترکل شبکه را حفظ و تراکنش‌ها را اعتبارسنجی می‌کنند. هر فردی می‌تواند یک نود اعتبارسنج را راه‌اندازی کند، اما فقط ۴۲ تولیدکننده بلاک برتر که در جامعه دارندگان توکن بومی این بلاکچین رأی آورده‌اند؛ مسئولیت انجام عملیات شبکه را به عهده داشته و پاداش آن را دریافت می‌کنند. از این ۴۲ اعتبارسنج برتر، ۲۱ نود فعال هستند و بیشتر تراکنش‌ها را مدیریت می‌کنند و ۲۱ نود در حالت آماده‌به‌کار قرار دارند که به طور منظم آمادگی آنها به‌عنوان پشتیبان آزمایش می‌شود. رأی‌گیری برای انتخاب نودهای برتر هر ۲.۵ دقیقه یکبار انجام می‌شود و این یعنی رتبه‌بندی ولیدیتورها ممکن است در هر زمان تغییر کند. این نودهای فعال در ماه حداکثر ۲۸.۰۰۰ توکن تلوس و نودهای آماده‌به‌کار نصف این مبلغ را دریافت می‌کنند.

داشتن توکن بومی شبکه، به معنی مالکیت منابع شبکه تلوس است، برای مثال اگر ۲ درصد از توکن‌های موجود تلوس را در اختیار داشته باشید، دو درصد از منابع کل شبکه در اختیار شماست. به‌طورکلی با افزایش تقاضا برای شبکه، توکن TLOS ارزش بیشتری پیدا می‌کند. یک کاربر برای انجام کارهایی نظیر خرید و ارسال توکن به منابع کمی نیاز دارد به همین جهت باید مقدار کمی از این توکن را سپرده‌گذاری کند و به این صورت تراکنش‌های استاندارد عملاً بدون کارمزد خواهند بود. سازمان‌ها نیز برای تقویت اکوسیستم خود به زیرساخت پیچیده‌ای نیاز دارند، در نهایت منابع بیشتری را می‌بایست در اختیار داشته و توکن زیادی را استیک کنند.

معرفی سرویس‌هایی که تلوس ارائه می‌دهد

با مراجعه به بخش اکوسیستم تلوس (ecosystem) سرویس‌های مختلف روی شبکه بومی و EVM را می‌توانید مشاهده کنید. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین‌ سرویس‌ها شبکه تلوس را معرفی می‌کنیم.

  • Decide Voter: اپلیکیشن موبایلی که برای رأی‌دادن به ولیدیتورها و پیشنهادها مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • Tstarter: پلتفرمی برای کشف و پشتیبانی پروژه‌ها روی شبکه تلوس است.
  • Tipit Bot: برنامه تحت وب که کیف پول دیجیتالی سوشال رایگان را به کاربران ارائه می‌دهد. با استفاده از این برنامه می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام، توییتر و دیسکورد برای خرید یا فروش کالا و حتی حمایت توکن دریافت یا ارسال کنید. این والت دیجیتالی از ۶۵ ارز دیجیتال روی بلاکچین تلوس و ایاس (EOS) پشتیبانی می‌کند.
  • AreaX NFT: این سرویس یک مارکت‌پلیس برای توکن‌های غیرمثلی ارائه می‌دهد.
  • Tswaps: با کمک این پلتفرم به‌راحتی می‌توانید توکن‌های خود را روی شبکه تلوس به یکدیگر تبدیل کنید.
  • Dstor: این سرویس فضای ذخیره‌سازی داده غیرمتمرکز با سطوح بالای انعطاف‌پذیری و امنیت که با کسری از قیمت نسخه‌های متمرکز در دسترس قرار دارد.
  •  Heart Farms: این سرویس یک بازی بلاکچینی و سیستم مدیریت سرزمین مجازی است که با استفاده از اینترنت، امکان بازی‌کردن وجود دارد.

ویژگی های اصلی شبکه تلوس

کاربران بلاکچین تلوس برای انجام اموری مانند خرید و یا ارسال توکن کافیست مقدار کمی توکن تلوس را سپرده‌گذاری کنند تا تراکنش‌های استاندارد آنها بدون کارمزد انجام شود. لازم به ذکر است اپلیکیشن و سازمان‌ها برای تقویت اکوسیستم‌های خود به زیرساخت پیچیده‌تری نیاز دارند. در نتیجه لازم است با استیک کردن توکن‌های بیشتر، منابع زیادی را در اختیار خود داشته باشند. مهم‌ترین ویژگی‌های بلاکچین تلوس عبارت‌اند از:

  • به‌کارگیری مکانیسم اجماع اثبات سهام نیابتی (DPoS)
  • سازگار با نرم‌افزار “EOSIO” و ماشین مجازی اتریوم “EVM”
  • ساختاری سریع و مقیاس‌پذیر
  • پردازش ۱۰ هزار تراکنش در هر ثانیه (۲۴ برابر سریع‌تر از اتریوم)
  • انجام تراکنش‌ها بدون پرداخت کارمزد
  • راه‌حل حلی کاملاً غیرمتمرکز
  • بلاکچینی جامعه‌محور

Telos EVM چیست؟

معرفی Telos EVM

شبکه تلوس دارای یک پلتفرم بومی و یک پلتفرم سازگار با ماشین مجازی اتریوم EVM است. Telos EVM که با نماد اختصاری “tEVM” شناخته می‌شود یک ماشین مجازی اتریومی لایه ۱ محسوب می‌شود. تلوس اولین بلاکچین سازگار با EVM به شمار می‌رود که در بستر “EOSIO” ساخته شده است. EOSIO یک نرم‌افزار رایگان و منبع‌باز است که می‌تواند برنامه‌های بلاکچینی با عملکرد بالا را روی پلتفرم‌های سفارشی‌سازی شده به کار گیرد. این اکوسیستم به برنامه‌های مبتنی بر اتریوم اجازه می‌دهد تا به‌راحتی به بلاکچین تلوس منتقل شوند و از تمامی مزایا این شبکه بهره‌مند شوند. این مزایا شامل سرعت بالا، کارمزد پایین و جلوگیری از حمله فرانت رانینگ (Front Running) می‌شود.

معرفی مزایای بلاکچین تلوس

یکی از مزیت‌های شبکه تلوس نسبت به سایر بلاکچین‌ها، قابلیت تأمین منابع برای کاربرانی از سوی توسعه‌دهندگان است. با استفاده از این ویژگی توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌هایی را با تجربه کاربری ساده، بدون هزینه و دردسر اضافی برای مشتریان خود ایجاد کنند. این موضوع باعث می‌شود که پتانسیل پذیرش فناوری بلاکچین در هر صنعتی افزایش پیدا کند.

حاکمیت غیرمتمرکز یکی از مهم‌ترین بخش‌های تلوس محسوب می‌شود و در موارد مختلفی همانند تولیدکنندگان بلاک، اصلاحات قوانین و پیشنهادات رأی‌گیری انجام می‌شود. در این شبکه تقریباً می‌توان هر جنبه‌ای از عملیات را از طریق رأی جامعه اصلاح کرد. ویژگی مثبتی که در سایر بلاکچین‌ها اصلاً امکان‌پذیر نیست.

دیگر مزایای شبکه تلوس عبارت‌اند از:

  • بلاکچین Telos مدل منحصربه‌فردی از منابع را فراهم می‌کند که کارمزدهای ناچیز دارند.
  • دارای زیرساختی با مقیاس‌پذیری بالا است که می‌تواند ۱۰ هزار تراکنش را در هر ثانیه پردازش کند.
  • اکوسیستمی ایده‌آل برای توسعه برنامه غیرمتمرکز با هزینه پیاده‌سازی بسیار کم را ایجاد کرده است.

تلوس ؛ پلتفرم بلاکچین نسل سوم

در چند سال اخیر بلاکچین‌های زیادی به دنبال حل معضل سه‌گانه بلاکچین یعنی امنیت، مقیاس‌پذیری و عدم تمرکز هستند. شبکه تلوس یکی از این پروژه‌ها است که با استفاده از مکانیسم اجماع اثبات سهام نیابتی، حاکمیت غیرمتمرکز  و توکن بومی خود سعی در حل مشکل مقیاس‌پذیری دارد. این شبکه با ماشین مجازی اتریوم نیز سازگار است و به‌راحتی می‌توانید برنامه‌های غیرمتمرکز را به این شبکه منتقل کنید.

در این مقاله از والکس بررسی کردیم که شبکه Telos چیست و چه سرویس‌هایی را ارائه می‌کند. نظر شما درباره نحوه عملکرد این پروژه چیست؟ آیا تلوس در آینده می‌تواند گوی سبقت را از بلاکچین‌های برتر این حوزه برباید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
tezos.com
علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا