آموزش استخراجبلاکچین

پاداش استخراج چیست و بهترین روش های دریافت آن کدامند؟

خرید ارز دیجیتال و فروش آن تنها روش کسب درآمد از رمزارزها نیست. بلکه استخراج کردن و دریافت پاداش استخراج هم یکی از راه‌های نسبتا رایج رسیدن به درآمد از ارز دیجیتال است. پاداش استخراج بخشی از توکن‌های جدیدی است که به ماینرها تعلق می‌گیرد چراکه به تأیید تراکنش‌ها در پروتکل بلاک چین کمک کرده‌اند. کاربرانی که تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند، مجموعاً به‌عنوان اعتباردهنده شناخته می‌شوند، اما می‌توان آن‌ها را سهامدار یا ماینر نیز نامید؛ اگر از مکانیسم اجماع اثبات کار استفاده کرده باشند، ماینر و اگر از اثبات سهام استفاده کرده باشند، سهامدار هستند.

با توجه به همین موضوع تصمیم گرفتیم در این مقاله به این سوال پاسخ دهیم که پاداش استخراج چیست؟ و نحوه محاسبه پاداش بلاک را بررسی کنیم.

پاداش بلاک چیست؟

پاداش استخراج (Block Reward) کوین‌های جدیدی است که به ماینرهای فعال بلاکچین داده می‌شود. برای اینکه یک بلاک جدید به بلاکچین اضافه شود باید ماینر‌ها زمان و قدرت زیادی را برای محاسبه کد رمزنگاری صحیح و پیدا کردن کلید بلاک صرف کنند. هر زمان که یک ماینر بتواند یک مساله را حل کند و یک بلاک رمزارز جدید بسازد، مقداری رمز ارز در حساب ماینر خود دریافت می‌کند که به آن «پاداش استخراج» می‌گویند.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله بلاکچین چیست؟ را مطالعه کنید.

پاداش بلاک چگونه محاسبه می‌شود؟

زمانی که کاربر می‌خواهد یک تراکنش انجام دهد، روی بلاکچین یک بلاک جدید برای آن تراکنش ایجاد می‌شود. این بلاک که حاوی اطلاعات تراکنش است در اختیار تمام استخراج‌کننده‌ها قرار می‌گیرد. ماینرهایی که در تایید تراکنش شرکت داشته‌اند به عنوان پاداش، Block Reward دریافت می­کنند. اما مقدار این پاداش چگونه می‌شود؟

جواب این سوال یک عدد ثابت نیست زیرا پروژه‌های مختلف پاداش‌های متفاوتی دارند. محاسبه پاداش استخراج به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که عبارت است از:

گردش کل کریپتوها: مجموع انتشار ارزهای دیجیتال یکی از فاکتورهای موثر در محاسبه پاداش استخراج است. زیرا اگر بخواهیم پاداش را تقسیم کنیم، باید بدانیم که قرار است بین چند نفر تقسیم شود. اما از آنجایی که هدف کریپتو ایجاد یک سیستم کاملا غیرمتمرکز است، در صورتی که فقط تعداد محدودی، کنترل کوین‌ها را در اختیار داشته باشند، ارز دیجیتال ماهیت غیرمتمرکز بودن خود را از دست می‌دهد. همچنین، ماینرها باید تعداد کل کوین‌هایی که بلاک چین قرار است صادر کند را بدانند، زیرا محدود بودن تعداد آن، ارزش آن را افزایش می‌دهد.

زمان تولید دارایی‌های کریپتو: برای محاسبه پاداش استخراج باید زمان تولید ارز دیجیتال را بدانید. برای مثال بیت کوین را در نظر بگیرید. مجموعا ۲۱ میلیون عرضه دارد. اگر قرار باشد که در کمتر از ۱ سال ۲۱ میلیون کوین تولید کنیم، پاداش استخراج بیت کوین چیزی حدود ۴۰۰ بیت کوین می‌شود! البته باید به این موضوع توجه داشت که عرضه زیاد یک رمزارز باعث کاهش ارزش آن خواهد شد. به همین دلیل است که مدت زمان انتشار ارز دیجیتال در محاسبه پاداش بلاک بسیار تاثیرگذار است.

کارمزد تراکنش: هرچه شبکه شلوغ‌تر باشد، کارمزد تراکنش‌ها بیشتر می‌شود، زیرا کاربران برای داشتن سرعت تراکنش بیشتر، هزینه بیشتری می‌پردازند. بنابراین، کارمزد تراکنش‌ها عامل اصلی در استخراج و محاسبه Block Reward است.

اهمیت پاداش استخراج

  • Block Reward به دلیل ایجاد کوین جدید، امکان پویایی و انبوه شدن آن را فراهم می‌کند.
  • یک سیستم اقتصادی غیرمتمرکز ایجاد می‌کند. ماینرها شبکه را غیرمتمرکز می‌کنند و با سرمایه گذاری‌های مالی و فناوری خود آن را ایمن می‌کنند.
  • Block Reward به ماینرها انگیزه لازم را برای ایمن نگه داشتن کار بلوک‌های ماینینگ خود می‌دهد.
  • سرمایه‌گذاری روی قدرت بیشتر رایانه‌ای، ماینرها را قادر می‌سازد تا بیت‌کوین و اتریوم استخراج کنند، در نتیجه کوین‌های بیشتری تولید می‌کنند که دیگران می‌توانند از آن برای انجام مبادلات استفاده کنند.

پاداش‌های بلاک برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

Reward Block به چه کسی تعلق می گیرد

پروتکل‌های بلاکچین ماهیت غیرمتمرکز دارند. این بدان معناست که هیچ فرد، سازمان یا نهادی روی آن نظارت ندارد. اینجاست که پاداش‌های بلاک به کمک این شبکه می‌آید. در واقع با کمک این سیستم می‌توان به ماینرها برای ایمن‌سازی شبکه انگیزه داد.

به‌علاوه، پاداش‌های بلاک تنها راه برای صدور رمزارز جدید در بازار است. به عنوان مثال در پاداش استخراج برای اثبات کار، هنگامی که یک ماینر با موفقیت یک بلاک را تأیید می‌کند، به آن‌ها پاداش‌هایی داده می‌شود که رمزهای اصلی شبکه هستند. به این ترتیب، سیستم ارز جدیدی را وارد بازار می‌کند.

همان‌طور که گفتیم پروژه‌های مختلف پاداش‌های بلاک متفاوتی دارند. این بدان معناست که اکثر بلاک‌چین‌هایی که عرضه محدود دارند، یک چرخه نصف شدن را طی می‌کنند. به این رویداد نصف شدن هاوینگ(Halving) گفته می‌شود. به عنوان مثال، بیت کوین هر چهار سال یکبار یک فرآیند هاوینگ دارد. به این ترتیب، پاداشی که یک ماینر برای حل موفقیت‌آمیز یک بلاک دریافت می‌کند، هر چهار سال یکبار کاهش می‌یابد. از زمان آغاز به کار، شبکه بیت کوین تا به امروز سه بار هاوینگ را پشت سر گذاشته است. در حال حاضر، هر یک از اعتبارسنجی موفق هر ده دقیقه ۶.۲۵ بیت کوین دریافت می‌کند.

توجه: از آنجایی که ماینینگ بسیار سودمند است، سخت افزار ماینینگ با سرعت بسیار بالایی در حال تکامل است. به همین دلیل است که بیشتر پروتکل‌ها دارای تدابیری برای کاهش سرعت استخراج و کنترل کردن عرضه ارزهای دیجیتال هستند. نمونه‌هایی از این مکانیسم هاوینگ بیت کوین است.

پاداش استخراج با الگوریتم اثبات کار

دریافت پاداش بلاک با الگوریتم اثبات کار

اثبات کار (Proof of Work) یک الگوریتم اجماع است که به گره‌های شبکه بلاک چین نیاز دارد تا محاسبات بسیار پیچیده (محاسبات الگوریتم) را به منظور اعتبارسنجی تراکنش‌ها انجام دهند.

شبکه بلاک چین به اولین نود که تمام محاسبات لازم را با موفقیت انجام می‌دهد، Block Reward می‌دهد. هنگامی که یک برنده مشخص شد، آن گره اعتبار داده‌های بلاک را تأیید می‌کند. سپس سایر گره‌های شبکه به سرعت و به راحتی صحت نتیجه را بررسی می‌کنند. اساساً، گره‌ها در رقابت برای اول شدن هستند تا کار را کامل ‌کنند و پاداش را دریافت کنند.

عملکرد الگوریتم POW برای درک بیشتر پاداش استخراج به صورت خلاصه در ادامه آمده است:

  • کاربران شبکه تراکنش‌ها را با ارسال ارزهای دیجیتال به یکدیگر انجام می‌دهند.
  • «بلاک» تراکنش‌ها با ترکیب تمام تراکنش‌های انجام شده در یک دوره زمانی مشخص ایجاد می‌شوند.
  • ماینرها برای استفاده از قدرت محاسباتی خود برای حل یک معمای پیچیده ریاضی رقابت می‌کنند. این معادلات به مقدار قابل توجهی از قدرت محاسباتی نیاز دارند.
  • صحت تراکنش‌های درون بلاک‌ها ابتدا توسط ماینری که زودتر از بقیه معما را حل می‌کند تایید می‌شود و سپس توسط سایر ماینرها تایید می‌شود.
  • اولین ماینری که معما را حل می‌کند پاداش استخراج را دریافت می‌کند. در مورد بیت کوین، پاداش یک مقدار بیت کوین از پیش تعیین شده است، که همچنین تنها راه ورود بیت کوین جدید به بازار است.
  • پس از تکمیل اعتبارسنجی، بلاک چین بلاک تراکنش‌های بررسی شده را به انتهای زنجیره بلاک‌های تشکیل دهنده دفتر کل اضافه می‌کند.
  • این روند دوباره از سر گرفته می‌شود.

پاداش بلاک با الگوریتم اثبات کار از طریق استخر استخراج

 نحوه عملکرد ماینر برای استخراج و دریافت پاداش بلاک

استخراج رمز ارز یک فرآیند محاسباتی فشرده و شبیه به حل معماست که به قدرت پردازش بالا همراه با مصرف برق بالا نیاز دارد. ماینری که برای اولین بار این معما را حل می‌کند، می‌تواند بلاک بعدی را به بلاکچین اضافه کند و پاداش دریافت کند. پاداش شامل تبدیل شدن ماینر به مالک بیت کوین تازه منتشر شده یا دریافت هزینه‌های مرتبط با تراکنش‌های انجام شده در بلوک است.

فرآیند کشف ارز دیجیتال به گونه‌ای پیکربندی شده است که اگر ماینرهای بیشتری کار کنند، سطح دشواری آن بالا می‌رود، در حالی که کاهش تعداد ماینرها سطح دشواری را کاهش می‌دهد. این روند پاداش‌ها استخراج را به یک فعالیت پرسود تبدیل می‌کنند. پیدا کردن بلاک‌های جدید از نظر محاسباتی با افزایش تعداد ماینرها دشوارتر می‌شود و به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز دارد. به عبارت دیگر اینکه شما با یک ماینر بخواهید به صورت انفرادی شروع به حل معمای بلاک کنید، تقریبا کاری غیرممکن، غیر عملی و بسیار گران است. راه حل آن شرکت در استخر استخراج است. 

یک استخر استخراج اساساً به عنوان هماهنگ کننده برای اعضای استخر عمل می‌کند. این توابع شامل مدیریت هش‌های اعضای استخر، جستجوی پاداش از طریق تلاش‌های تلفیقی از قدرت پردازش موجود، ثبت کار انجام شده توسط هر یک از اعضای استخر و تخصیص سهم‌های پاداش استخراج به هر عضو استخر متناسب با کار انجام شده پس از تأیید مناسب است.

دریافت پاداش استخراج با الگوریتم اثبات سهام

دریافت Reward Block با الگوریتم اثبات سهام

الگوریتم اثبات سهام دومین الگوریتم اجماع محبوب است که در سال ۲۰۱۲ به عنوان جایگزینی برای همتای خود یعنی اثبات کار راه‌اندازی شد. برخلاف الگوریتم اثبات کار، اثبات سهام نیازی به ماینرها ندارد و در عوض از اعتبار سنجی استفاده می‌کند. شرکت‌کنندگان باید سهام قابل توجهی داشته باشند تا بتوانند در اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد بلاک جدید سهیم باشند.

با این حال، آن‌ها فقط می‌توانند بلاک‌هایی ایجاد کنند که متناسب با سهم آن‌ها در بلاکچین باشد. امروزه اکثر بلاک چین‌ها از جمله Cardano، Polkadot، Tezos و Atmos از این الگوریتم استفاده می‌کنند. این الگوریتم نیازی به قدرت محاسباتی ندارد و کاملا مجازی است و اعتباربخش‌ها بر اساس سهام آن‌ها انتخاب می‌شوند.

الگوریتم اثبات سهام به طور تصادفی اعتبار سنجی‌هایی را با مقدار مشخصی از رمز ارز برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها انتخاب می‌کند. این الگوریتم به عنوان مدرک رمزنگاری مالکیت و منافع اختصاصی آن‌ها در پروژه عمل می‌کند. این گره‌های انتخاب شده مسئول تایید یک تراکنش معتبر، امضای آن و پیشنهاد بلاک برای اعتبارسنجی هستند.

در اثبات سهام، بلاک‌های جدید ساخته می‌شوند. برای شرکت در آن باید اعتباردهنده، مقدار مشخصی از کوین اصلی بلاک چین را در یک قرارداد خاص قفل کرده باشد. با این حال، اگر کاربران اجماع شبکه را نقض کنند، رمز ارزها در معرض خطر از بین رفتن قرار می‌گیرند. این الگوریتم از زمان شرط‌بندی و تصادفی‌سازی استفاده می‌کند تا انتخاب گره را غیرقابل پیش‌بینی کند.

همانطور که در الگوریتم اثبات کار، اعتبارسنجی‌های اثبات سهام به‌خاطر مشارکتشان در بلاک چین پاداش می‌گیرند و برای پیشنهاد بلاک‌های معتبر پاداش استخراج دریافت می‌کنند. سرویس‌هایی وجود دارد که به کاربران این امکان را می‌دهد که کوین‌هایی خود را با پلتفرم‌های صرافی برای پرداخت‌های منظم به اشتراک بگذارند. با استفاده از این الگوریتم، هر کسی می‌تواند یک گره را با سرمایه کم اجرا کند یا به یک استخر سهام بپیوندد.

تفاوت Block Reward و کارمزد تراکنش

توجه به تفاوت بین پاداش بلاک و کارمزد تراکنش نیز مهم است. به عنوان مثال، یک ماینر بیت کوین هم پاداش استخراج و هم هر کارمزدی را که به تراکنش‌هایی که در بلاک جدید اضافه می‌کند، دریافت می‌کند. این دو کاملاً مجزا هستند و به محض استخراج بیت کوین، پیش بینی می‌شود در آینده که ماینرها برای حفظ عملیات خود صرفاً به کارمزد تراکنش متکی خواهند شد.

در نهایت، پاداش‌های بلاک همیشه به همان توکن‌هایی که در بلاکچین آن انجام می‌شود، تعلق نمی‌گیرد. استیبل کوین‌ها نمونه‌ای از این موضوع هستند. به منظور حفظ نرخ مبادله ثابت در برابر ارز فیات، این پروتکل‌ها عرضه توکن را کنترل می‌کنند. بنابراین، آن‌ها اغلب به ماینرهای خود با یک توکن بومی متفاوت پاداش می‌دهند. به عنوان مثال، شبکه Terra به ماینرها با توکن LUNA شناور خود پاداش می‌دهد، نه با TerraUSD.

با کاهش پاداش استخراج بلاک، آینده ماینرها چه خواهد شد؟

اقتصاد و استراتژی در مورد استخراج ارزهای دیجیتال در آینده تغییر خواهد کرد. از آنجایی که پاداش استخراج به طور مداوم نصف و به صفر نزدیک می‌شود، ماینرها درآمد کمتری از استخراج به دست می‌آورند و برای تولید بخش عمده‌ای از درآمد خود به کارمزد تراکنش متکی خواهند بود. بسیاری از بلاکچین‌ها باید تغییراتی در پروتکل خود ایجاد کنند یا هزینه‌های بالای تراکنش را تحمل کنند تا ماینرها را تشویق کنند تا یک گره را در شبکه خود اجرا کنند.

به نظر شما آینده استخراج رمزارزها به چه سمتی هدایت خواهد رفت؟ آیا کاهش پاداش استخراج و عواملی مانند بحران انرژی، بلاکچین‌ها مجبور به تغییر الگوریتم خود از اثبات کار به اثبات سهام می‌کند؟ منتظر دریافت نظرات شما عزیزان هستیم.

پاداش استخراج چگونه به افزایش تمرکززدایی بلاکچین کمک می‌کند؟

پاداش استخراج توسط پروتکل‌­های بلاکچین به ماینرهایی که تراکنش‌ها را پردازش می‌کنند پرداخت می‌شود و هیچ دخالتی از سوی مقامات مرکزی وجود ندارد.

پاداش استخراج برای بیت کوین چقدر است؟ 

۶.۲۵ بیت کوین- بیت کوین تقریباً هر چهار سال یکبار یا ۲۱۰۰۰۰ بلاک مقدار پاداشش نصف می‌شود(به پدیده نصف شدن پاداش هاوینگ گفته می‌شود). این بدان معناست که پاداش بلاکی که به ماینرها داده می‌شود به طور سیستماتیک در طول عمر آن نصف می‌شود.

پاداش بلاک بیت کوین از کجا می‌آید؟

پاداش بلاک بیت کوین از دو جزء تشکیل شده است: کوین‌های تازه تولید شده و کارمزد تراکنش. تعداد کوین‌های تازه تولید شده نشان‌دهنده عرضه بیت‌کوین‌های جدید است و طبق قوانین هر ۴ سال نصف می‌شود.

چه کسی پاداش بلاک را دریافت می‌کند؟

ماینرهایی که در تایید تراکنش شبکه بلاکچین مشارکت دارند در ازای این فعالیت خود پاداش دریافت می‌کنند. این پاداش به صورت توکن بومی شبکه به آن‌ها پرداخت می‌شود.

۱۲

پاداش استخراج چیست؟

گام قبلی (۱۲/۱۸) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
coindesk
سال ۱۳۹۸ تولید محتوا را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کریپتو کارنسی ها شروع کردم و در حال حاضر تجربه چندین سال در زمینه تولید محتوا و نویسندگی محتوای حوزه ارزهای دیجیتال مطابق با اهداف و مخاطب سایت دارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا