بلاکچین

سی بریج چیست؟ معرفی و نحوه استفاده از cBRIDGE شبکه سلر

در سال‌های اخیر شاهد این موضوع هستیم که شبکه‌ها و بلاکچین‌های مختلف با مزایا و معایب متفاوت پدیدار شده‌اند که این امر باعث رونق گرفتن امور مالی غیر متمرکز دیفای (DeFi) شده است. اما تولد این بلاکچین‌ها باعث شده که لزوم ارتباط و تعامل بین آن‌ها بیش از گذشته احساس شود. به همین منظور پروژه‌های متعددی تلاش کرده‌اند که با ارائه راه‌حل‌های متفاوت ارتباط بین بلاکچین‌های موجود را فراهم کنند اما تا کنون راهکار جامع و کاملی معرفی نشده است که بتواند شرایط انتقال دارایی و فعالیت بدون دردسر را بر بستر شبکه‌های مختلف فراهم کند. استفاده از پل‌های بین شبکه‌ای یکی از راه‌هایی است که در حال حاضر برای انتقال ارزهای دیجیتال بدون استفاده از صرافی غیرمتمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد. سی بریج (cBRIDGE) یکی از این پل‌ها است و در حال حاضر بهترین رابط موجود برای انتقال دارایی بین شبکه‌های مختلف است.

آشنایی با سی بریج

سی بریج به عنوان محصولی از شبکه سلر (CELER Network) شناخته می‌شود که امکان انتقال ارزهای دیجیتال برخی از شبکه‌های لایه یک بلاکچین و همچنین راهکارهای لایه ۲ اتریوم به یکدیگر را برای کاربران فراهم می‌کند. در رابطه با معرفی سلر نتورک باید گفت که این شبکه یکی از پروژه‌هایی است که هدف اصلی آن اتصال بلاک چین‌های مختلف به یکدیگر با استفاده از راهکاری خارج از زنجیره است؛ با همین هدف توانست حامیان قدرتمندی از نظر مالی جذب و فعالیت خود را آغاز کند.

CBRIDGE یکی از گام‌های مهمی است که این شبکه برای پر کردن خلأهای موجود در دنیای بلاکچین برداشته است. سی بریج شبکه سلر یک شبکه چند زنجیره‌ای یا مولتی چین (Multi Chain) است که کاربران به کمک آن می‌توانند دارایی‌های خود را به شکل ارزان و آنی انتقال دهند. شبکه‌های لایه یک بلاکچین، ساید چین‌ها و برخی از راهکارهای لایه دو اتریوم نیز تحت پوشش این رابط قرار گرفته‌اند که به کاربران امکان می‌دهند تا به راحتی و با چند کلیک، بتوانند دارایی‌های خود را بین این شبکه‌ها و لایه‌ها به شکل ارزان و آنی انتقال داده و جابجا کنند.

ویژگی‌های رابط سی بریج

شبکه‌ها و لایه‌هایی که تحت پوشش نسخه اول سی بریج قرار دارند شامل شبکه اصلی اتریوم، شبکه هوشمند بایننس (BSC)، شبکه اوکی اکسچین (OKExChain)، شبکه هکو (Heco chain)، شبکه آوالانچ (Avalanche)، شبکه فانتوم (Fantom)، شبکه ایکس دای (xDAI)، ساید چین پالیگان (Polygon) و راهکارهای لایه دو اتریوم آربیتروم (Arbitrum) و آپتیمیسم (Optimism) می‌شود.

از جمله ارزهای دیجیتال و دارایی‌هایی که می‌توان با استفاده از سی بریج بین شبکه‌های مختلف انتقال داد می‌توان به ارزهای تتر (USDT)، دای (DAI)، یو اس دی کوین (USDC)، دلار بایننس (BUSD)، اتر رپد شده (WETH)، توکن سلر (CLER) و توکن ایمپاسیبل فایننس (IF)‌ اشاره کرد. در خصوص توکن و قیمت سلر به عنوان کوین بومی شبکه سلر و توکن ایمپاسیبل فایننس باید به این نکته اشاره کرد که این دو توکن قابلیت دسترسی در همه شبکه‌ها را ندارند.

cBRIDGE به عنوان پل ارتباطی بین بلاکچین‌ها مختلف هنوز در مرحله آزمایشی (بتا) دارد، اما حجم و تعداد انتقال‌های انجام شده این رابط با نشان دهنده این است که استقبال کاربران از آن قابل توجه بوده است. از مهم‌ترین موارد استفاده از پلتفرم سی بریج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان ورود و خروج به صورت آنی از راهکارهای لایه ۲ اتریوم به شبکه اصلی و بالعکس
  • امکان انتقال دارایی‌ها به صورت مستقیم بین راهکاری مختلف مقیاس‌ پذیری اتریوم (مانند آربیتروم، آپتیمیسم، ماتیک و اسکیل) بدون نیاز به انتقال به شبکه اصلی اتریوم
  • برقراری پل دو طرفه بین راهکارهای لایه ۲ اتریوم و سایر شبکه‌ها در لایه یک

آشنایی با نحوه عملکرد سی بریج

طریقه کارکرد cBRIDGE تقریبا ساده است. نودهای رله‌ (Relayer) که نقدینگی کافی بین دو یا چند شبکه بلاک چین را دارند، کلید انتقال بین شبکه‌های مختلف در سی بریج هستند. طریقه کار با این رابط به این صورت است که کاربر ابتدا در شبکه مبدأ دارایی مورد نظر خود برای انتقال را به نود رله در شبکه ارسال می‌کند. نود رله که در شبکه مقصد از نقدینگی لازم برخوردار است، دارایی مورد نظر کاربر را به آدرس مدنظر او در آن شبکه ارسال می‌کند.

فرایند انتقال دارایی‌ها در سی بریج توسط قراردادهای هوشمند که توسط هش و زمان قفل شده است کنترل می‌شود و در اینجا اعتماد به صداقت نود رله اولویت نداشته و نیاز نیست. این رابط به صورت کاملا غیر حضانتی فعالیت می‌کند به این معنی که اشخاص ثالت در هیچ یک از بخش‌های فرایند انتقال دارایی به موجودی کاربر دسترسی ندارند. شیوه عمل نودهای رله در cBRIDGE به صورت شفاف و متن‌باز است و هر کاربری می‌تواند در صورت برخورداری از یک سری شرایط، به عنوان نود رله در شبکه فعالیت داشته باشد. در ازای هزینه‌های عملیاتی و هزینه انتقال دارایی بین شبکه‌های مختلف، نودهای رله مبلغی را از کاربران کسر می‌کنند که این مبلغ بر اساس فرمول زیر محاسبه می‌شود:

هزینه انتقال = هزینه گس نود رله + (درصد هزینه انتقال ☓ مقدار انتقال)

در این فرمول درصد هزینه انتقال پارامتری است که توسط نود رله تعیین می‌شود. بازه‌ای که معمولا برای عموم تراکنش‌ها تعیین می‌شود بین ۰.۰۴ تا ۰.۱ درصد است. البته ذکر این نکته ضروری است: برای تراکنش‌هایی که مبدأ آن‌ها آربیتروم و آپتیمیسم باشد، این درصد بیشتر بوده و معمولا در حدود ۰.۲ درصد در نظر گرفته می‌شود.

عملکرد cBRIDGE

مزایای رابط سی‌ بریج

همانطور که اشاره شد اصلی‌ترین هدف راه‌اندازی سی بریج، برقراری ارتباط سریع و کم‌هزینه بین شبکه‌های بلاک چینی مختلف است. تمام قدم‌هایی که در این پروژه برداشته می‌شود در راستای دستیابی و تحقق این هدف مهم است. استفاده از این رابط مزایایی برای کاربران و توسعه‌دهندگان دارد که به عنوان مهم‌ترین مزیت می‌توان به امنیت بسیار بالا اشاره کرد. در واقع کاربران و توسعه‌دهندگان با استفاده از این رابط می‌توانند بدون هیچ نگرانی فرایند انتقال توکن‌های خود را به سایر شبکه‌ها در امنیت کامل انجام دهند.

کلیه تراکنش‌هایی که در شبکه مولتی چین (چندزنجیره‌ای) سی بریج انجام می‌شود، برخلاف شبکه‌های بلاک چین بومی از سرعت بسیار بالایی برخوردار هستند؛ این امکان وجود دارد که در کسری از ثانیه تعداد زیادی از تراکنش را ثبت کرد. سرعت ثبت تراکنش‌ها در این رابط به حدی بالا است که به آن‌ها تراکنش‌های آنی گفته می‌شود.

یکی دیگر از مزایای انتقال دارایی و ثبت تراکنش در رابط سی بریج این است که هزینه انجام تراکنش‌ها در شبکه سلر، در حال حاضر به میزان قابل توجهی کمتر از هزینه آن در سایر پروژه‌های مشابه است. این تفاوت در حدی است که در اکثر موارد، هزینه و کارمزد تراکنش‌ها تا صد برابر کمتر از شبکه‌های اصلی بلاکچین است.

ارائه SDK به توسعه‌دهندگان یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که شبکه سلر برای سی بریج در نظر گرفته است. به این معنی که توسعه‌دهندگان با استفاده از آن شبکه امکان توسعه اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و کلیه برنامه‌های مبتنی بر DeFi را دارند.

مزایای رابط سی بریج

آموزش نحوه انتقال دارایی با سی بریج

در این بخش به آموزش سی بریج و نحوه انتقال دارایی دیجیتال با استفاده از این رابط می‌پردازیم. برای انتقال دارایی با این رابط ابتدا به صفحه اصلی سی بریج رفته و روی گزینه اتصال کیف پول کلیک کنید. در نسخه وب این رابط تنها امکان اتصال کیف پول متامسک امکان‌پذیر است اما این امکان وجود دارد که با استفاده از مرورگر dApp کیف پول‌های مطرح چندشبکه‌ای موبایلی مانند سیف‌ پل و تراست والت به این سرویس دسترسی پیدا کرد. نکته مهم پیش از کار کردن با این رابط این است که در صورت وجود نداشتن شبکه مبدأ و مقصد در کیف پول متامسک، از اضافه کردن آن مطمئن شوید. برای این کار می‌توانید از وب‌سایت چین لیست (Chainlist) استفاده کرده و به راحتی شبکه مدنظر خود را اضافه کنید.

انتقال دارایی با سی بریج

در ادامه آموزش سی بریج مقداری از استیبل کوین USDC را از لایه آربیتروم به مقصد زنجیره هوشمند بایننس منتقل می‌کنیم تا نحوه انجام آن را بیاموزید. در قسمت Source Chain باید شبکه مبدأ و در قسمت Destination Chain باید شبکه مقصد را انتخاب کنید. در صورتی که شبکه متامسک در این لحظه روی شبکه مبدأ انتخاب نشده باشد، با پیغامی مانند پیغام تصویر زیر روبرو می‌شوید. در صورت کلیک بر روی آن متامسک از کاربر می‌خواهد تا شبکه را تغییر دهد.

راهنمای انتقال دارایی با سی بریج

پلتفرم سی بریج رابط کاربری ساده‌ای شبیه صرافی‌های غیرمتمرکز دارد. در این مرحله پس از انتخاب توکن یا ارز، باید مبلغ مورد نظر برای انتقال را وارد کنید. در باکس پایین می‌توانید مبلغ دریافتی در مقصد و هزینه انتقال کسر شده را مشاهده کنید.

در این مرحله با کلیک روی دکمه انتقال (Transfer) در صورتی که پیش از این ارز مربوطه در آن شبکه تأیید نشده باشد، درخواست تأیید (Approve) قرارداد هوشمند مربوطه برای کاربر نمایان خواهد شد.

روش انتقال پول از سی بریج

در این مرحله پس از تأیید قرارداد هوشمند در سی بریج با توجه به اینکه عملیات تأیید نیز مانند تراکنش نیاز به ثبت روی بلاکچین دارد، کاربر باید کمی منتظر تأیید و ثبت آن در بلوک باشد. پس از تأیید و ثبت در بلوک، دکمه Submit Transfer برای کاربر فعال می‌شود.

شیوه انتقال دارایی را با سی بریج

پس از Submit کردن در این مرحله پس از چند دقیقه انتظار و دریافت پاسخ از نود رله، گزینه‌ای به نام Release Fund برای کاربر به نمایش درمی‌آید. با انتخاب این گزینه، توکن در شبکه مبدأ برای نود رله ارسال می‌شود. در این مرحله پیام هشداری نمایش داده می‌شود که تا زمان تأیید تراکنش توسط نود رله، کاربر نباید سایت را ترک کند و باید پس از کمی صبر و تأیید تراکنش مراحل بعدی را انجام دهد.

انتقال سریع دارایی با سی بریج

پس از گذشت زمان و تشکیل چند بلوک، در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، پیامی مبنی بر موفقیت برای کاربر به نمایش درمی‌آید و درخواست می‌شود که با تغییر شبکه از متامسک به شبکه مقصد، او در انتظار دریافت دارایی انتقالی خود بماند. در این مرحله کاربر می‌تواند با انتخاب تب History آخرین وضعیت تراکنش خود را مشاهده کند و با چک کردن شماره تراکنش در مرورگرهای بلاکچین مورد نظر، وضعیت تراکنش را رصد کند.

انتقال توکن با سی بریج

موارد امنیتی و نکات مهم در زمان استفاده از سی بریج

زمان استفاده از پلتفرم سی بریج ممکن است عملیات انتقال به راحتی انجام نشده و برخی خطاها رخ دهد که در ادامه با مهم‌ترین آن‌ها و راه‌حل‌ها آشنا می‌شویم. در صورتی که هنگام انتقال دارایی با این رابط هر گونه مشکلی رخ دهد، شمارنده قرمز در تب History کاربر را از وجود یک مشکل و خطا مطلع می‌کند.

 آزاد کردن مبلغ انتقال: در صورتی که فرایند انتقال دارایی تکمیل نشده باشد، پیامی مبنی بر آزادسازی دارایی نمایش داده می‌شود. با کلیک بر روی آن، فرایند انتقال از آن مرحله ادامه پیدا می‌کند.

لغو تراکنش: در برخی موارد ممکن است گزینه لغو (Cancel) در کنار اطلاعات تراکنش نمایش داده شود که دو دلیل برای آن وجود دارد. اول اینکه ممکن است کاربر درخواست انتقال را ارسال کرده اما برای مدت طولانی از آزادسازی دارایی خودداری کرده باشد و دوم اینکه ممکن است نود رله مدت زمان زیادی پاسخگوی درخواست کاربر نبوده باشد. در این شرایط با کلیک روی گزینه لغو، تراکنش لغو می‌شود که برای کاربر هزینه گس شبکه را در پی دارد. 

بازگرداندن دارایی به شکل دستی: در صورتی که کاربر پس از ارسال موفقیت آمیز، بیش از ۳۰ دقیقه بعد دارایی خود را در شبکه مقصد دریافت نکند، می‌تواند با مراجعه به تب History و کلیک روی گزینه Claim Funds به شکل دستی مبلغ ارسالی به آدرس شبکه مبدأ را بازگرداند. نکته مهم در مورد این فرایند این است که باید در بازه زمانی مشخصی بین ۴ تا ۸ ساعت پس از ارسال انجام شود در غیر این صورت امکان دارد که دسترسی دوباره کاربر به دارایی ناممکن شود.

سی بریج و انتقال ارزان

پل رابط برای انتقال ارزان و ایمن دارایی‌ها بین شبکه‌های

سی بریج یک پلتفرم رابط است که در شبکه سلر با هدف انتقال ارزان و ایمن دارایی‌ها بین چند شبکه بلاک چین طراحی شده است. این پلتفرم که با استقبال زیادی از طرف کاربران روبرو شده، ویژگی‌های بسیار خوبی دارد که هزینه کم و سرعت بالای انتقال و تراکنش به خصوص در مورد راهکارهای لایه ۲ اتریوم، آن را به یک پلتفرم جذاب برای کاربران تبدیل کرده است. cBRIDGE ابتدای راه قرار دارد و به احتمال زیاد در نسخه‌های بعدی به تعداد شبکه‌ها و رمزارزهای آن افزوده خواهد شد که باعث می‌شود استقبال از این پلتفرم به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا