بلاکچین

شبکه مولتی چین چیست؟ آشنایی با فناوری چند زنجیره ای

 شبکه مولتی چین (Multichain) یک پلتفرم  و پل ارتباطی برای ارزهای رمزنگاری شده و توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT) در سراسر بلاک چین است. این شبکه قبلاً با نام “Anyswap” شناخته می‌شد و به کاربران اجازه می‌دهد که بلاک چین اختصاصی خود را بسازند.

جابه‌جایی نقدینگی بین بلاک چین‌های مختلف و یا برقراری ارتباط بین آنها از دغدغه‌های معامله‌گران کریپتو است که برخی از پروژه‌ها با استفاده از پل بلاک چین برای حل آن پیش‌قدم شده‌اند. یکی از موفق‌ترین پروژه‌ها برای حل این مشکل، فناوری چند زنجیره ای است که در این مطلب از والکس قصد بررسی آن را دارید. اگر به دنبال نحوه کار و همچنین نمونه‌هایی از شبکه مولتی چین هستید خواندن این مقاله را از دست ندهید.

 آشنایی با شبکه مولتی چین یا فناوری چند زنجیره ای

شبکه مولتی چین روتر نهایی برای “web3″ و یک زیرساخت برای تعاملات متقابل زنجیره‌ای دلخواه است. فناوری چند زنجیره ای در ۲۰ جولای سال ۲۰۲۰ به دنیا معرفی شد تا بتواند نیازهای روشن بلاک چین‌های مختلف و متنوع را برای برقراری ارتباط با یکدیگر تأمین کند. هر بلاک چین، جامعه و اکوسیستم خود را دارد و خدمات منحصربه‌فرد خود را ارائه می‌دهد. برای اینکه این صنعت بتواند به سطح بعدی برای مصرف‌کنندگان برسد، به یک روش سریع، ایمن و قابل‌اعتماد برای تبادل ارزش، داده‌ها و اعمال کنترل بین زنجیره‌ها و بلاک چین‌ها نیاز دارد.

با کمک راه‌حل‌های توسعه‌یافته توسط مولتی چین، تمامی بلاک چین‌ها می‌توانند با هم همکاری داشته باشند. هیچ محدودیتی برای زنجیره‌های اتریوم، زنجیره‌های لایه ۲ که نیاز به نهایی شدن توسط اتریوم دارند و یا انواع زنجیره بیت کوین وجود ندارد. در حاضر این پلتفرم از ۵۱ شبکه بلاک چینی پشتیبانی می‌کند و کاربران می‌توانند دارایی‌های خودشان را بین این شبکه‌ها جابه‌جا کنند. این پلتفرم روزانه میزبان بالغ بر ۵ میلیارد دلار ارزش قفل شده و انتقال ۱۰۰ میلیون دلار دارایی بین بلاک‌چین‌ها است. آزمایشگاه بایننس (Binance Lab) روی این پروژه ۶۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

چرا به فناوری چند زنجیره ای نیاز داریم؟

دلیل استفاده از فناوری چند زنجیره ای

با گسترش دانش بلاک چین، روزبه‌روز شبکه‌های مختلف معرفی می‌شوند که هر کدام به‌صورت مستقل فعالیت می‌کنند و هیچ‌گونه ارتباطی با یکدیگر ندارند. هر کدام از آنها ویژگی‌هایی دارند که کاربر را مجاب به استفاده از آنها می‌کند. مانند اپلیکیشن‌های امور مالی غیرمتمرکز که در بلاک چین‌های مختلف فعالیت می‌کنند و تعامل با این اپلیکیشن‌ها هزینه کارمزد بالایی دارد و کاربر می‌تواند از خدمات این اپلیکیشن در بلاک چین دیگر با کارمزد کمتر بهره ببرد. به همین دلیل کاربران نیاز دارند دارایی خود را از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر منتقل کنند.

صرافی‌های متمرکز می‌توانند این کار را برای کاربران به‌عنوان یک واسطه انجام دهند. ولی باید در نظر داشته باشید که استفاده از یک نهاد متمرکز با ذات غیرمتمرکز و حریم خصوصی کاربر در تضاد است. برای کاربران ایرانی نیز خطر بلوکه شدن دارایی به دلیل وجود تحریم‌ها وجود دارد. استفاده از شبکه مولتی چین فرآیند ارسال دارایی را تسهیل می‌کند و با استفاده از فناوری میان زنجیره‌ای یا کراس چین (Cross chain) این سرویس را به کاربران می‌دهد.

شبکه مولتی چین چگونه کار می کند؟

شبکه مولتی چین از دو روش برای پل زدن توکن‌ها استفاده می‌کند. در روش اول از قراردادهای هوشمند برای قفل‌کردن توکن‌ها در یک بلاک چین استفاده می‌کند و توکن‌های روی بلاک چین را منتقل می‌کند. هنگامی که این روش امکان‌پذیر نباشد از استخرهای نقدینگی در سراسر زنجیره‌ها برای معاملات توکن‌های منتقل شده استفاده می‌کند. معمولاً تمامی این کارها در کمتر از ۵ دقیقه انجام می‌شوند.

شبکه مولتی چین از شبکه‌های ماشین مجازی اتریوم (EVM) و مجموعه‌ای از شبکه‌های بلاک چین با استفاده از فناوری‌های مختلف مانند “Cosmos” و “Terra” پشتیبانی می‌کند. مولتی چین خدمات پل زدن مشابهی را برای توکن‌های غیرقابل‌تعویض ارائه می‌دهد. پروژه‌هایی که می‌خواهند پل بزنند می‌توانند با مولتی چین برای صدور آنها به بلاک چین‌های جدید کار کنند. این سرویس کاملاً رایگان است و در کمتر از یک هفته تکمیل می‌شود.

توکن حاکمیتی در شبکه مولتی چین

توکن MULTI

مولتی چین یک توکن بومی به نام “MULTI” دارد و دارندگان این توکن می‌توانند در فعالیت‌های حاکمیتی پلتفرم مانند رأی‌گیری، تصمیم‌گیری و رشد جامعه چند زنجیره‌ای و اکوسیستم شرکت کنند. از آنجایی که این پلتفرم با نام AnySwap متولد شد، با نگه‌داشتن هر توکن می‌توانید با استفاده از “Multi dApp”  آن را به همان مقدار توکن MULTI تبدیل کنید.

معرفی ویژگی های شبکه مولتی چین

ویژگی‌های منحصربه‌فرد شبکه مولتی چین برای سازمان‌ها و بانک‌ها جذابیت دارد؛ زیرا نیاز به مجوز برای دسترسی پیدا کردن در آن لحاظ شده است. حریم خصوصی در آن تأمین می‌شود و دست توسعه‌دهندگان در تنظیم مواردی مانند سطح اجماع، پاداش‌های استخراج، حداکثر اندازه و حجم شبکه باز است.

استریم ‌(Stream): در فناوری چند زنجیره ای می‌توان پایگاه‌داده خصوصی را به اشتراک گذاشت که به این ویژگی استریم گفته می‌شود. استریم‌ها می‌توانند داده‌های خام را در بلاک چین بازیابی ذخیره کنند. در واقع مجموعه‌ای از آیتم‌ها هستند و هر آیتم شامل برچسب زمانی خاص، کلیدهای اختیاری برای بازیابی داد، امضای دیجیتالی و داده‌ها است.

دارایی‌ها (Assets): در شبکه مولتی چین هر توکن با عنوان دارایی شناخته می‌شود و در این شبکه امکان ایجاد و پیگیری دارایی‌های دیجیتالی در سطح شبکه بلاک چین مقدور است. از این دارایی‌ها برای پرداخت کارمزد شبکه هم استفاده می‌شود.

ارتباط همتا به ‌همتا (Peer-to-Peer connection): توافق در شبکه مولتی چین زمانی رخ می‌دهد که نودها در بلاک چین‌ با هم ارتباط برقرار کنند. هویت هر فرد نیز با آدرسی به همراه فهرستی از مجوزها مشخص می‌شود. با این وجود گره‌ها به هم پیام  می‌فرستند و در صورت خوشایند نبودن پیام امکان قطع ارتباط وجود دارد.

مقیاس‌پذیری (Scalability): شبکه مولتی چین با کمک روش ذخیره داده زنجیره‌ای دوگانه می‌تواند مشکل مقیاس‌پذیری بلاک چین را حل کند.

استخراج (Mining): عملیات استخراج توسط گروهی از ادمین‌های شبکه انجام می‌شود و از اجماع توزیع شده از سوی تأیید کنندگان مشخص استفاده می‌کند. برای جلوگیری از ایجاد انحصار در فرآیند استخراج فقط یک تایید کننده در هر بلاک وجود دارد. برخلاف استخراج بیت کوین که گره‌ها نیازمند حل مسائل پیچیده محاسباتی هستند، در اینجا هر کاربر دارای مجوز می‌تواند بلاک‌ تازه را ایجاد کند.

معرفی شبکه هایی که مولتی چین از آنها پشتیبانی می کند

مولتی چین و پشتیبانی از چند شبکه

شبکه مولتی چین در حال حاضر میزبان تراکنش‌های ۶۶ شبکه مختلف است. داده‌های منتشر شده در این پلتفرم نشان می‌دهند که این پروتکل از زمان شروع فعالیت حدود ۸۸.۱۸ میلیارد دلار تراکنش را پردازش کرده که ۹۳۷ میلیون دلار آن مربوط به ۳۰ روز گذشته  است.

میزان تراکنش‌های انجام شده در مولتی چین

 در قسمت “Supported Chains” پلتفرم می‌توانید بلاک چین‌هایی که مولتی چین از آنها پشتیبانی می‌کند را ببینید. در این لیست پروژه‌های قدرتمندی نظیر آوالانچ (Avalanche C-Chain)، بایننس اسمارت چین (Binance smart chain)، سلو (Celo)، اتریوم (Ethereum)، فانتوم (Fantom)، بیت کوین (Bitcoin) و لایت‌کوین (Litecoin) دیده می‌شوند.

تفاوت شبکه مولتی چین با کراس چین چیست؟

کراس چین تکنولوژی‌ای جدید در حوزه بلاک چین است که به منظور تسهیل قابلیت تعامل و همکاری میان بلاک چین‌های مختلف طراحی و ساخته شده‌است؛ این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که بدون کمک گرفتن از شخص ثالث در شبکه بلاک چینی، تبادل اطلاعات انجام دهند.

فرض کنید مقداری ارز بیت کوین در کیف پول خود دارید و هیچ ارز دیگری در اختیار ندارید و جهت انجام یک پروژه به اجرای یک قرارداد هوشمند بر روی شبکه اتریوم نیاز دارید. قطعاً برای انجام چنین قراردادی باید مقداری ارز اتر داشته باشید، اما با استفاده از فناوری میان زنجیره‌ای می‌توانید بیت کوین خود را بدون تبدیل کردن در صرافی، وارد شبکه اتریوم و قرارداد هوشمند موردنظر را اجرا کنید. فناوری کراس چین موجب برقراری ارتباط بین دو شبکه بیت کوین و اتریوم می‌شود و دارایی‌ها بین دو شبکه منتقل می‌شوند.

در حال حاضر چندین پروژه در حوزه کریپتو، پلتفرم‌های میان زنجیره‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که یکی از محبوب‌ترین آنها شبکه مولتی چین است. این شبکه یک پروتکل میان زنجیره‌ای است که هدف اصلی آن تبدیل‌شدن به روتر نسل سوم وب است. از دلایل اصلی استقبال کاربران از مولتی چین، بالا بودن میزان سرمایه قفل شده در آن و تعداد بالای شبکه‌هایی است که این پروتکل از آن‌ها پشتیبانی می‌کند.

شبکه مولتی چین؛ انتقال بی نهایت

مولتی چین فناوری‌ای است که موفق شده برای سازمان‌ها و شرکت‌ها بستر مناسب و کاربردی را فراهم کند. مهم‌ترین ویژگی این فناوری چند زنجیره ای، مقیاس‌پذیری و سرعت بالای تراکنش‌هاست. این فناوری یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌ها برای انتقال توکن‌ها در بلاک چین‌های مختلف را در نسل جدید اینترنت ارائه می‌کند. اگر علاقه‌مند به حوزه دیفای هستید و نیاز دارید که توکن‌های خود را بین شبکه‌هایی مانند سولانا، اوالانچ، اتریوم و بیت کوین منتقل کنید، می‌توانید به‌راحتی با استفاده از شبکه مولتی چین انجام دهید. با توجه به نیاز روزافزون برای برقراری ارتباط بلاک چین‌ها با هم و افزایش قابلیت همکاری بلاک چین‌ها که از زیرساخت‌های اصلی وب ۳ هستند، به نظر می‌رسد که فناوری چند زنجیره ای نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند.

شما آینده شبکه مولتی چین را چگونه تصور می‌کنید؟ آیا می‌توانید کاربردی باشد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
binance
علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا