کیف پول

کراس چین چیست؟ بررسی فناوری میان زنجیره ای Cross chain

حتما پیش آمده که چند ارز دیجیتال مبتنی بر شبکه‌های مختلف بلاکچین را بخواهید با هم مبادله کنید، اما این امکان وجود نداشته است. اگر به دنبال راه‌حل هستید، این مقاله در مورد کراس چین راهنمای شما خواهد بود. همانطور که می‌دانیم، بلاک چین بر روی یک اکوسیستم غیرمتمرکز کار می‌کند که به یک سیستم دفتر کل توزیع شده وابسته است. با این حال، یکی از نکات منفی که سیستم بلاکچین فعلی از آن رنج می‌برد این است که یک پلتفرم تجمعی نیست. یعنی شبکه‌های بلاکچین مختلف به صورت مجزا عمل می‌کنند که نمی توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

پلتفرم‌های نوظهور فناوری کراس چین (Cross Chain) می‌توانند، این مشکل را حل کنند. شبکه‌های کریپتو و ارزهای دیجیتال بسیاری وجود دارند که از فناوری‌های مختلف بلاکچین، از جمله بیت‌کوین، اتریوم، آوالانچ، پلیگون، سولانا و آربیتروم استفاده می‌کنند. فعال کردن قابلیت همکاری و تبادل در میان شبکه‌های مختلف بلاکچین، حوزه‌ای است که کراس چین نقش مهمی در آن ایفا می‌کنند.

 در ادامه بحث ابتدا معنای مفهومی cross chain  چیست؟ می‌پردازیم و به بررسی مزیت‌ها، چالش‌ها، پروژه‌های در حال اجرا و آینده آن خواهیم پرداخت؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

کراس چین چیست؟

فناوری کراس چین یکی از موثرترین راه‌حل‌ها برای تسهیل قابلیت همکاری بین شبکه‌های بلاک چین است. این فناوری نوظهور، انتقال ارزش و داده را بین دو یا چند شبکه بلاک چین تسهیل می‌کند.

برای درک بهتر این مفهوم می‌توان هر بلاکچین را یک کشور جداگانه فرض کرد که ارز مختص به خود را دارد و مردم آن کشور ملزم به رعایت قوانین خاص آن هستند. حال با این توصیف فردی که در کشور آلمان زندگی می‌کند، نمی‌تواند با وجه رایج این کشور در آرژانتین لوازم مورد نیاز خود را تهیه کند. دقیقا این مشکل در بلاکچین نیز وجود دارد. یعنی شما دارایی‌های BNB خود را نمی‌توانید به بلاکچین بیت کوین منتقل کرده و خرج کنید. حال با گسترش فناوری کراس چین، فعالین حوزه رمزارز در تلاش هستند که این مشکل را حل کرده و بلاکچین‌های مختلف با فرایندهای فنی متفاوت را به صورت یکپارچه به هم متصل کنند. در واقع تنها در این صورت است که می‌توان از بلاکچین به عنوان لایه‌ای کامل و یک دست از اینترنت نسل جدید یاد کرد.

بنابراین کراس چین همکاری بین شبکه‌های مختلف بلاکچین را تسهیل می‌کند و امکان تبادل داده بین چندین شبکه را فراهم می‌کند. از طریق این پروتکل، کاربران می‌توانند بدون دخالت واسطه‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در نتیجه، بلاکچین‌هایی که شبکه‌های مشابهی را به اشتراک می‌گذارند، می‌توانند ارزش و داده را بین یکدیگر انتقال دهند.

در زیر چندین ویژگی اصلی فناوری زنجیره متقابل آورده شده است:

  • فناوری کراس چین بر اساس اصل اتمی کار می‌کند.
  • این امکان سازگاری مناسب بین چندین بلاکچین به هم پیوسته را فراهم می‌کند.
  • این فناوری امکان توزیع شبکه‌ها را در پلتفرم‌های مختلف فراهم می‌کند.

چه نیازی به فناوری کراس چین وجود دارد؟

کراس چین فناوری اتصال شبکه‌های مختلف کریپتو

اکنون که با معنای کاربردی فناوری کراس چین آشنا شدیم، نوبت به بررسی اهمیت آن می‌رسد. این فناوری در واقع کاربر را قادر می‌سازد تا داده‌ها را به اشتراک بگذارد و  به ترید ارز دیجیتال پرداخت بدون آنکه نیاز به واسطه‌ای باشد، بپردازد. این زیرساخت قابلیت همکاری شبکه‌های بلاکچین را تسهیل می‌کند و کارایی، عدم تمرکز و امنیت آن را افزایش می‌دهند.

اهمیت این فناوری را می‌توان بهبود کارایی زنجیره، کاهش بخش‌بندی و اجازه به کاربران برای برقراری ارتباط آزادانه‌تر با چندین بلاکچین می‌توان شمرد. بنابراین، فناوری Cross Chain پتانسیل بسیار زیادی در رفع مسائل مربوط به محدودیت‌های متعدد  بلاک چین و سایر شبکه‌ها دارد.

بررسی مزایای فناوری کراس چین 

کراس چین چندین مزیت اساسی دارد که در اینجا برخی از مزایای مهم آن را آورده‌ایم. 

اتصال دو شبکه بلاکچین مستقل

یکی از بهترین مزایای فناوری زنجیره متقابل این است که امکان ارتباط موثر و قوی بین دو شبکه مختلف بلاکچین را میسر می‌کند. از آنجایی که معمولاً از زمان شروع انتقال دارایی و مبادله توکن می‌توان از این فناوری استفاده کرد، بنابراین هیچ نگرانی در مورد عدم سازگاری با شبکه‌های مختلف باقی نخواهد گذاشت. علاوه بر این، به کاربر امکان انتقال اطلاعاتی مانند دارایی ها، رسید تراکنش‌ها و قراردادهای مجازی را نیز می‌دهد.

مقیاس‌پذیری بهتر بلاک چین 

فناوری Cross Chain به دلیل قابلیت همکاری که ایجاد می‌کند، مقیاس‌پذیری بهتری را نسبت به مکانیسم‌های فعلی بلاک چین دارد. بنابراین می‌توان اکنون با سرعت از چندین شبکه بلاکچین استفاده کرد که این نشان دهنده اضافه کردن ویژگی مقیاس پذیری به این شبکه‌هاست.

افزایش جریان داده و انتقال توکن‌ها

طبق مکانیسم فعلی، کاربر باید دستورالعمل‌هایی را از زنجیره منبع ارسال کند. هنگامی که اعتباردهنده این دستورالعمل‌ها را دریافت کرد، رله‌ها دستورالعمل‌ها را به زنجیره مقصد منتقل می‌کنند. با این حال، با فناوری کراس چین، تراکنش بلافاصله پس از تکمیل تأیید می‌شود و تنها پس از تکمیل تأیید، به مقصد می‌رسد. به این ترتیب روند کل فرآیند را ساده کرده و امکان تبادل و انتقال داده‌ها بدون مشکل را فراهم می‌کند.

ممانعت از انحصار رمز ارز توسط واحدهای بزرگ

Cross Chain همچنین با جلوگیری از انحصار واحدهای بزرگ در این اکوسیستم، به ایجاد ثبات در بازار کمک می‌کند. به عنوان مثال، بیت کوین و اتریوم نام‌های پیشرو در دنیای ارزهای دیجیتال هستند که بیش از ۷۰ درصد از کل سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند. در نتیجه این تسلط، فضایی برای شبکه‌های جدید در بازار باقی نمی‌ماند که بتوانند استراتژی‌های خود را امتحان کنند و در رقابت موجود در بازار، جایگاهی را از آن خود کنند.

کراس چین می‌تواند در چنین سناریوهایی کمک‌کننده باشد زیرا اکوسیستمی را ایجاد می‌کند که در آن فرآیندهای تراکنش به طور یکسان بر روی همه شبکه‌ها متمرکز می‌شوند. چرا که دیگر تمرکز تنها بر روی چند شبکه بزرگ بلاکچین نیست، بلکه روی سایر شبکه‌ها نیز متمرکز خواهد بود. از این رو، فناوری کراس چین می‌تواند با تسهیل یک رویکرد متعادل در نحوه مشارکت در شبکه‌های بزرگ، سناریویی منصفانه ایجاد کند.

فناوری کراس چین چگونه کار می‌کند؟

از آنجایی که هیچ رویکرد تعریف شده‌ای نمی‌تواند به طور یکسان برای همه شبکه‌ها اعمال شود، بنابراین نحوه عملکرد آن از شبکه‌ای به شبکه دیگر متفاوت است. هر شبکه از یک سیستم متفاوت در قابلیت همکاری بلاکچین برای فعال کردن تراکنش‌ها بدون نیاز به شخص ثالثی استفاده می‌کند. در اینجا برخی از رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین رویکردها برای تراکنش‌های ایزوله در زنجیره‌های مختلف آورده شده است.

سوآپ اتمی (Atomic Swaps)

اتمیک سواپ کراس چین

اتمیک سوآپ‌ ها، تسهیل‌کننده‌های مبادله‌ای هستند که دو طرف معامله را قادر می‌سازند تا توکن‌های خود را روی بلاکچین‌های متفاوت معامله کنند. توجه داشته باشید که این مکانیسم نیاز به شخص ثالث متمرکز برای تسهیل معاملات ندارد. در عوض، به کاربر این امکان را می‌دهد که به طور مستقیم توکن‌های خود را به صورت همتا به همتا معامله کند. این مکانیسم یا کل فرایند را پردازش می‌کند یا آن را در وهله اول راه‌اندازی نمی‌کند. به عنوان مثال، دو طرف می‌توانند تصمیم بگیرند که یک محدودیت ۱ ساعته برای سوآپ اتمی درنظر بگیرند. در این حالت، مالکان اصلی، رمزارزهای سپرده شده خود را پس از اتمام مدت زمان ۱ ساعت دریافت خواهند کرد، حتی اگر همه شرایط رعایت نشده باشند. شاید کار با آن برای تازه کارها راحت نباشد، اما یک توسعه‌دهنده حرفه‌ای بلاکچین می‌تواند به راحتی از آن استفاده کند. مزایای کراس چین سوآپ اتمی را در ادامه بررسی می‌کنیم:

ماهیت غیر متمرکز دارد

معامله‌گران رمزارز تمایل دارند از یک دنیای مالی غیرمتمرکز حمایت کنند، اما همچنان باید با استفاده از صرافی‌های متمرکز مانند Coinbase معامله کنند. سوآپ اتمی با مستقل بودن از پلتفرم‌های مبادلات و امکان تراکنش‌های مستقیم کیف به کیف پول، به معامله‌گران امکان کنترل کاملی بر حساب‌ها و مبادلات خود می‌دهند.

افزایش امنیت

فناوری‌های HashLock و TimeLock در قراردادهای HTCL که توسط سوآپ‌های اتمی استفاده می‌شوند، امنیت و اطمینان بیشتری را به معامله‌گران ارائه می‌دهند. چراکه آن‌ها تضمین بازگرداندن ارز خود را در صورت تاخیر دارند. بنابراین کنترل کاملی بر معامله خواهند داشت.

تجارت همتا به همتا و هزینه کمتر

سوآپ‌های اتمی علاوه بر اینکه به افراد اجازه می‌دهد به طور مستقل با یکدیگر معامله کنند، هزینه‌های عملیاتی و هزینه‌های معاملاتی پلتفرم‌های تبادل متمرکز را کاهش می‌دهد.افزایش انعطاف پذیری تجارت آلتکوین

پلتفرم‌های صرافی، مانند کوین‌بیس، به معامله‌گران اجازه نمی‌دهند همه انواع آلت‌کوین‌ها را مبادله کنند، به‌عنوان مثال، ریپل، نمی‌تواند مستقیماً با لایت‌کوین در کوین‌بیس معامله شود. باید به بیت کوین تبدیل شود و سپس می‌توان آن را با لایت کوین مبادله کرد. سوآپ‌های اتمی با امکان معامله تقریباً همه انواع آلتکوین‌ها چنین مشکلی را حل می‌کند.

رله‌ها (Relays) و کاربرد آنها در کراس چین

رله‌ها شبکه‌های بلاک چین را قادر می‌سازد تا تراکنش‌ها و رویدادهایی را که در زنجیره‌های دیگر اتفاق می‌افتد را بررسی کنند. این رویکرد براساس زنجیره به زنجیره بدون دخالت گره‌های توزیع شده کار می‌کند که باعث می‌شود که یک قرارداد واحد به عنوان مشتری مرکزی درنظر گرفته شده و بتواند با چندین زنجیره تعامل کند. به این ترتیب، می‌تواند کل تاریخچه تراکنش‌ها و هدرهای مرکزی خاص را در صورت تقاضا، تأیید کند. با این حال، رویکرد رله نیاز به هزینه‌های زیادی برای عملکرد و مراقبت از امنیت عملیات دارد.

به غیر از این دو روش، رویکردهای مختلف دیگری نیز وجود دارد که فناوری کراس چین از آن‌ها پیروی می‌کند. اجماع ادغام شده (Merged consensus) یکی از رویکردهایی است که امکان تعامل دو طرفه زنجیره بلوکی بین چندین شبکه را فراهم می‌کند. از سوی دیگر، گروه خاصی از مجامع تأیید شده نیز گرد هم می‌آیند تا رویدادهای زنجیره‌ای را بررسی کنند.

هدف اصلی و حیاتی کراس چین

اگرچه Cross Chain در مبارزه با چالش‌های موجود در شبکه‌های بلاکچین بسیار مفید است، اما دقیقاً چگونه در کل به دستیابی به قابلیت همکاری بلاک چین کمک می‌کند؟

همانطور که می‌دانیم، موفقیت فناوری بلاک چین تا حد زیادی به شبکه‌هایی بستگی دارد که می‌توانند با آن ادغام شوند. تعامل همچنین یکی از ویژگی‌های ضروری است باید شبکه‌های بلاکچین داشته باشند. به همین دلیل، ضروری است که سیستمی ایجاد شود که بتواند ارتباط بین بلاکچین‌های مختلف را امکان‌پذیر کند و اشتراک‌گذاری روان و راحت داده‌ها را تسهیل کند. اینجاست که نقش فناوری‌های کراس چین مشخص می‌شود.

این تلاش برای حل چالش‌های موجود، با افزایش ارتباطات و قابلیت همکاری بین شبکه‌های بلاکچین میسر شده است. چندین پروژه Cross Chain در حال ظهور هستند که بر روی این ایده کار می‌کنند و به عنوان یک پلتفرم عمل می‌کنند که آن هم امکان ارتباط بین بلوک‌های مختلف در شبکه‌ها را بدون دخالت یک واسطه یا شخص ثالث امکان‌پذیر سازند. 

درست است که در واقع کراس چین مفهومی است که با کمک آن می‌توان راه‌حل‌هایی را برای تمام محدودیت‌های موجود در بلاک چین به ارمغان ‌آورد، اما قابلیت همکاری شبکه‌های بلاکچین راه درازی برای خلاص شدن از شر واسطه‌ها و اشخاص ثالث مشابه سیستم‌های متمرکز دارند. 

در حال حاضر، هیچ سیستم کیف پول واحدی وجود ندارد که بتواند کاربر را قادر به ذخیره و انتقال توکن‌ها و به اشتراک گذاری داده‌ها در زنجیره‌های مختلف بلاک کند. چنین محدودیتی در درازمدت به یک مشکل بزرگ تبدیل می‌شود، زیرا کاربر را از امکان انتقال داده‌ها و تجارت توکن‌ها ایمن، باز می‌دارد.

در مجموع می‌توان گفت که با تکیه بر فناوری کراس چین می‌توان از مزایای یک شبکه غیرمتمرکز بهره مند شود و بدون هیچ گونه محدودیتی در شبکه‌های مختلف ارتباط برقرار کرد. از این رو، فناوری Cross Chain  راه‌حل نهایی برای دستیابی به قابلیت همکاری در بلاک چین و به ایجاد شفافیت و کارایی بیشتر در شبکه‌های بلاک چین کمک می‌کند.

آشنایی با بهترین پروژه‌های کراس چین

پروژه‌های کراس چین متعددی وجود دارد که قابلیت همکاری شبکه‌های مختلف بلاکچین را ممکن می‌سازد. پروژه‌هایی که در ادامه آمده است از سال ۲۰۲۱ فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

وانچین (Wanchain)

وانچین (Wanchain)

Wanchain ادعا می‌کند که «پیشرفته‌ترین پلتفرم تعامل شبکه‌های بلاکچین در سراسر دنیا» است. این ادعا کمی جسورانه به نظر می‌رسد، اما با نگاهی به عملکرد آن پی خواهید برد که خیلی هم ادعای اغراق شده‌ای نیست. وانچین از تراکنش‌های خصوصی مبتنی بر امضای حلقه و عملکرد زنجیره‌ای غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کند. همچنین توسعه‌دهندگان آن، این امکان را دارند که قراردادهای هوشمند بنویسند، dApps بسازند و توکن‌ها (از جمله NFT) را در شبکه صادر کنند.

با وجود بهره‌گیری از راه‌حل مبتنی بر ماشین مجازی اتریوم (EVM)، پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی در دنیای فناوری کراس چین را دارد. این پروژه تبادل دارایی‌ها بین بلاکچین‌های مختلف را از طریق توکن‌های پراکسی مانند wanBTC، wanEOS، wanXRP و wanDOT ممکن می‌کند. 

تیم Wanchain معتقد است که دارایی‌های اتریوم به تنهایی نمی‌توانند اکوسیستم دیفای را حفظ کند، بلکه نیاز به دارایی‌هایی از دیگر بلاکچین‌ها دارد که می‌توانند به عنوان وثیقه برای وام دادن یا قرض گرفتن در پروتکل‌هایی مانند Compound یا Cream و همچنین در استخرهای نقدینگی استفاده شوند.

با راه‌اندازی بازارساز خودکار WanSwap، اجرای ارتقای Wanchain 5.0 و Bridge web که تبدیل دارایی‌ها را بین Wanchain و Ethereum امکان پذیر می‌کنند؛ می‌توان ون‌چین را به عنوان یکی از بهترین کراس چین‌ها در نظر گرفت.

مانترا دائو (MANTRA DAO)

پلتفرم MANTRA DAO

MANTRA DAO یک پلتفرم تحت حاکمیت جامعه و خودمختار (دائو) است که بر سهام‌گذاری و وام‌دهی تمرکز دارد. این پلتفرم در حال ساخت پل در سراسر اکوسیستم DeFi است. مانترا دائو بر روی Parity Substrate پولکادات ساخته شده است که از پروتکل‌های وام‌دهی منبع باز و اختصاصی برای تسهیل ارائه وام‌‌های بین زنجیره‌ای استفاده می‌کند. در واقع این پلتفرم دریافت وام با دارایی‌های غیربومی را میسر می‌کند و از این طریق قصد برطرف کردن محدودیت‌های دنیای دیفای را دارد.

از سال ۲۰۲۲، مانترا دائو مجموعه‌ای هیجان‌انگیز از محصولات از جمله محصول وام‌دهی CDP ( وام‌های بین زنجیره‌ای)، مکانیسم مبادله و پلتفرم جمع‌آوری کمک‌های مالی را راه‌اندازی کرده است.

ZENTEREST پروتکل پلتفرم وام‌دهی این پروژه است که به وسیله آن کاربر می‌تواند با دارایی‌های ERC-20، وام‌هایی بر پایه دارایی‌های شبکه پولکادات و کازماس بگیرد. مانترا دائو به عنوان یکی از جامع‌ترین پلتفرم‌های DeFi، قصد ارتباط بیشتر بلاکچین‌ها به کمک تکنولوژی کراس چین را دارد.

شبکه کیلین (Kylin)

Kylin نتورک

شبکه Kylin بر بستر شبکه Polkadot راه‌اندازی شده است و به عنوان یک پلتفرم کراس چین (زنجیره‌ای متقابل) برای قدرت بخشیدن به اقتصاد داده عمل می‌کند. این پروژه امیدوار است به زیرساخت اصلی داده تبدیل شود و مشکل ناشی از فقدان زیرساخت داده مناسب در صنعت بلاکچین را حل کند. کیلین متشکل از ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌ و بازار آزاد برای تبادل داده است. به عقیده توسعه‌دهندگان کیلین تنها راه رسیدن و تحقق به Web3 مدیریت غیرمتمرکز داده‌ها است.

این پروژه در سال ۲۰۲۰ به وسیله کمک مالی بنیاد Web 3 شروع به فعالیت کرد. ولی شبکه اصلی آن به عنوان یکی از پاراچین‌های پولکادات در سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد.

بلاکچین کازماس (Cosmos)

Cosmos اینترنت بلاک چین با فناوری کراس چین

کازماس (Cosmos) یک شبکه بلاکچینی تحت نام کازماس هاب است که هدف اصلی آن، ایجاد یک بستر ارتباطی بین شبکه‌های بلاکچین مختلف است. برای این منظور، کازماس از یک فناوری به نام “Tendermint” استفاده می‌کند که امکان تعامل بین زنجیره‌های بلاکچین مختلف را فراهم می‌کند.

کازماس با استفاده از الگوریتم اجماع اثبات سهام Proof of Stake، امنیت و سرعت بالایی را برای تأیید تراکنش‌ها و اجرای قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند. همچنین، این پروژه قابلیت ایجاد زنجیره‌های فرعی (sidechains) را دارد که به شبکه‌های بلاکچین دیگر امکان ارتباط و همکاری را می‌دهد.

کازماس هاب به عنوان یک شبکه بلاکچینی با قابلیت‌های کراس چین، قابلیت‌هایی مانند انتقال امن و سریع دارایی‌ها، ایجاد صرافی‌ها برای تبادل ارز دیجیتال، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و سرویس‌های متنوعی را برای کاربران فراهم می‌کند. هدف نهایی کازماس ایجاد یک اکوسیستم بزرگ از شبکه‌های بلاکچین متصل به یکدیگر است که قادر به تبادل داده‌ها و ارزهای دیجیتال با سرعت و امنیت بالا می‌باشد.

رمپ دیفای (RAMP DeFi)

RAMP DeFi و تامین نقدینگی در بلاکچین

رمپ دیفای (RAMP DeFi) یک پروتکل مالی دیجیتال است که بر پایه فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال ساخته شده است. هدف اصلی این پروتکل، فراهم کردن ارتباط بین شبکه‌های بلاکچین مختلف است. با استفاده از رمپ دیفای، کاربران می‌توانند دارایی‌های خود را در یک شبکه بلاکچین به دیگر شبکه‌های بلاکچین منتقل کنند.

در واقع رمپ دیفای به کاربران اتریوم که توکن‌های ERC20 دارند، این امکان را می‌دهد که با وثیقه گذاری این توکن‌ها، استیبل کوین eUSD صادر کنند. به وسیله این استیبل کوین می‌توان در استخرهای بلاکچین‌های مختلف در پلتفرم رمپ مشغول به فعالیت شد. حال کاربران که توکن‌های بلاکچین‌های دیگر را در اختیار دارند می‌توانند با وثیقه‌گذاری این رمزارزها، استیبل کوین rUSD صادر کنند که امکان فعالیت در استخرهای اتریوم را فراهم می‌کند.

لازم به ذکر است که پروتکل رمپ دیفای به تازگی به LeverFi تغییر نام داده است و با این نام به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

آینده فناوری کراس چین 

به عنوان یک مکانیسم نوظهور، فناوری Cross Chain راه درازی در تسهیل قابلیت همکاری بلاکچین دارد. از سوی دیگر، برای بلاکچین نیز مهم است که با امکان ایجاد شبکه‌ای یکپارچه در صنایع مختلف کارآمد باشد. اما به دلیل چالش‌ها و محدودیت‌های موجود، ممکن است دستیابی به این مهم دشوار باشد. بلاکچین باید قابلیت همکاری را روی پلتفرم خود گسترش دهد. علاوه بر این، نیاز به قابلیت همکاری از طریق فناوری کراس چین تنها به تراکنش ایمن توکن‌ها محدود نمی‌شود، بلکه مستلزم انتقال ایمن داده‌های محرمانه است.

فناوری‌ Cross Chain هنوز در مرحله تکامل است، اما می‌تواند نقش بزرگی در تسریع قابلیت همکاری بلاکچین ایفا کند. این فناوری پتانسیل بالایی در ایجاد یک مکانیسم متداوم و یکپارچه برای تشویق شبکه‌های بلاکچین جهت همکاری بهتر دارد. علاوه بر این، برای شرکت‌های مختلف و سرمایه‌گذاران خرد که فعالانه در پلتفرم‌های بلاکچین مشغول به فعالیت هستند نیز ضروری است تا بتوانند با بلاکچین‌های مختلف ارتباط داشته باشند.

این کاربران فقط با محصولات و خدمات سروکار ندارند، بلکه معاملات آن‌ها شامل به اشتراک‌گذاری داده‌ها نیز می‌شود. در نتیجه، ایجاد سیستمی که بتواند شفافیت و سیستم‌های امن‌تری را برای تراکنش‌های روی بلاکچین بدون دخالت هیچ واسطه‌ای فعال کند، ضروری است.

چالش‌های فناوری Cross Chain 

با وجود نوآوری‌ها و پیشرفت‌های کراس چین، در مسیر گسترش این فناوری هنوز چالش‌های بسیاری وجود دارد که ممکن است نتواند آن‌ها را برطرف کند. به عنوان مثال، مکانیسم موجود تاریخچه توکن‌های غیرقابل تعویض را حفظ نمی‌کند، زیرا آن‌ها بخشی از تراکنش‌هایی هستند که فقط بین پلتفرم‌های مختلف بر روی بلاکچین‌ها انجام می‌شوند. نهایی کردن تراکنش‌ها و رسیدگی به چالش‌های فعلی فناوری بلاکچین یکی دیگر از نگرانی‌هایی است که بر سر راه توسعه‌دهندگان این فناوری قرار دارد.

علاوه بر این، ممکن است کاربران در استفاده از فناوری زنجیره متقابل با وجود احتمال حملات آنلاین، کمی دچار تردید شوند. با توجه به این چالش‌ها، فناوری کراس چین باید این مسائل را در نظر بگیرد و سیستم کارآمدتری را برای اشتراک‌گذاری منابع و انتقال داده‌ها ایجاد کند. همچنین اگر صاحب کسب و کاری هستید که علاقه‌مند به یادگیری این فناوری‌ها هستید، حتماً دانش خود را در این زمینه با کمک مقاله‌های والکس به روز کنید.

کراس چین چیست؟

کراس چین ظرفیت دو بلاک چین نسبتاً مستقل برای برقراری ارتباط با یکدیگر است. به عبارت دیگر، بلاک چین‌ها را به دلیل ساختار یکنواختشان قادر می‌سازد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. زنجیره‌های متقاطع بر محدودیت‌های یک زنجیره غلبه می‌کنند.

چرا کراس چین‌ها مهم هستند؟

فناوری کراس چین از این جهت مهم است که پتانسیل تسهیل عملکرد بلاک چین را دارد. به این ترتیب مشکل مقیاس‌پذیری حل می‌شود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا