بلاکچین

آشنایی با پروتکل میمبل ویمبل؛ رقیبی جادویی برای بیت کوین

میمبل ویمبل (Mimblewimble) پروتکلی است که شباهت زیادی به بلاک چین بیت کوین دارد و نامش از طلسم‌های سری کتاب‌های «هری پاتر» گرفته شده‌است.  این طلسم به معنای واقعی زبان هدف را می‌بندد تا از افشاء اطلاعات  محرمانه جلوگیری کند که به نظر می‌رسد باتوجه‌به ناشناس بودن رمزنگاری کریپتو انتخاب هوشمندانه‌ای است. در میان علاقه‎مندان هری پاتر، این طلسم محبوبیت زیادی دارد و حالا به یکی از کلیدواژه‌های مهم در پیرامون موضوع بلاک چین و ارزهای دیجیتال تبدیل شده‌است.  در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که میمبل ویمبل چیست و چگونه امنیت بلاکچین را تأمین می‌کند. با والکس همراه شوید.

میمبل ویمبل چیست؟

میمبل ویمبل (Mimblewimble) که به‌اختصار “MW” نامیده می‌شود یک پروتکل غیرمتمرکز رمزنگاری شده‌ است که از روشی جدید برای ساختاردهی و ذخیره تراکنش‌ها در بلاک چین استفاده می‌کند. این پروتکل بلاکچینی امکان ایجاد یک بستر معاملاتی کاملاً خصوصی از طریق چارچوب امنیتی منحصربه‌فردی را ایجاد می‌کند. در پروتکل میمبل ویمبل معاملات کاملاً محرمانه انجام می‌شوند و هیچ نشانی وجود ندارد. دفتر توزیع شده این پروتکل نسبت به زنجیره‌های دیگر فضای کریپتوکارنسی فشرده‌تر است.

در شبکه‌هایی که از پروتکل میمبل ویمبل استفاده می‌شود هیچ آدرسی در بلاک چین وجود ندارد و ذخیره اطلاعات شبکه بسیار کارآمد است. ماهیت این پروتکل به‌گونه‌ای است که امکان انجام معاملات و تراکنش‌های خصوصی را فراهم می‌کند. در واقع این پروتکل یک اجرای متفاوت از الگوریتم اثبات کار (PoW) است که موجب افزایش حریم خصوصی و مقیاس‌پذیری شبکه می‌شود.

تاریخچه پروتکل میمبل ویمبل 

میمبل ویمبل توسط فردی به نام تام الویس جدوسور (Tom Elvis Jedusor) در سال ۲۰۱۶ میلادی معرفی شد. الویس در وایت پیپر میمبل ویمبل پیشنهاد کرد که با پنهان کردن آدرس فرستنده، گیرنده و همچنین مبلغ آن نه‌تنها می‌توانیم حریم خصوصی را حفظ کنیم بلکه اندازه بلوک را می‌توانیم کاهش دهیم تا تراکنش‌های کارآمدتر در یک پلتفرم مقیاس‌پذیر انجام شود.

طبق گفته خالق این پروتکل، میمبل ویمبل برای تحت‌تأثیر قرار دادن حریم خصوصی و مقیاس‌پذیری بیشتر ارز دیجیتال بیت کوین طراحی شده‌است. توسعه این پروتکل، امکان بهبود قابل‌توجه حریم خصوصی، مقیاس‌پذیری و قابلیت بهره‌وری را فراهم می‌کند. با استفاده از پروتکل میمبل ویمبل، پیاده‌سازی تراکنش‌ها فشرده‌تر می‌شود و روند بارگیری، همگام‌‌سازی و تأیید آسان‌تر می‌شود.

مزیت‌های پروتکل Mimblewimble

ویژگی پروتکل میمبل ویمبل

پروتکل مهیج میمبل ویمبل در مقایسه با سایر پلتفرم‌های بلاکچین چند تفاوت و ویژگی‌های مثبتی دارد که عبارت‌اند از:

  1. حفظ حریم خصوصی: با حذف سیستم اسکریپتینگ بیت کوین و همچنین استفاده از تراکنش‌های محرمانه، حریم خصوصی کاربران حفظ می‌شود و جزئیات تراکنش‌ها مبهم و غیر قابل تشخیص باقی می‌ماند. به دلیل طراحی خاص این پروتکل، شناسایی هویت کاربر کار بسیار دشواری است.
  2. مقیاس‌پذیری: در اصول اولیه بلاکچین، هر نود اطلاعات مربوط به تراکنش را به دفتر کل اضافه می‌کند که اندازه بلاک را افزایش می‌دهد. بلاک‌های با سایز بزرگ مشکلات مقیاس پذیری را ایجاد می‌کنند و موجب محدود شدن توانایی شبکه بلاک چین می‌شود. میمبل ویمبل با استفاده از کوین جوین و “Cut-Through” اطلاعات غیرضروری تراکنش‌ها را حذف می‌کند و اندازه بلاک را کاهش می‌دهد. در نتیجه این پروتکل مقیاس‌پذیرتر از اکثر بلاکچین‌ها است.
  3. قابلیت تعویض: این پروتکل در مقایسه با بیت کوین و سایر بلاکچین‌ها تعویض‌پذیری بیشتری دارد. کاربران می‌توانند هر ارز دیجیتالی را در این پلتفرم بدون خطر ازدست‌دادن دارایی، مبادله کنند. سخت بودن دریابی میمبل ویمبل باعث شده، قابلیت تعویض‌پذیری بیشتری داشته باشد.
  4. انعطاف‌پذیری: این ویژگی به توانایی مبادله ارز دیجیتال با واحد دیگر بدون ازدست‌دادن ارزش آن اشاره دارد. به دلیل عدم ثبت آدرس در این بلاکچین، منشأ کوین‌ها مشخص نخواهند شد. به همین جهت نمی‌توان به آنها برچسب منفی زد.

محدودیت‌های پروتکل MW

پروتکل میمبل ویمبل یک سطح برجسته و عالی از محرمانه بودن و همچنین مقیاس‌پذیری را ارائه می‌دهد. مطمئناً هر تکنولوژی نواقص و ایراداتی دارد که پروتکل MW از این قاعده مستثنی نیست. محدودیت‌های این پروتکل عبارت‌اند از:

پایین بودن سرعت تراکنش: انجام تراکنش‌های محرمانه به دلیل اندازه بزرگ‌تر، توان پردازشی بیشتری را نیاز دارند. بنابراین این بلاکچین در مقایسه با دیگر سیستم‌های غیرمحرمانه، از تعداد تراکنش‌های پایین‌تری برخوردار است. به همین دلیل سرعت پردازش تراکنش‌ها در میمبل ویمبل پایین است.

کاهش امنیت در برابر خطرات سایبری: این پروتکل در برابر حملات رایانه کوانتومی آسیب‌پذیر است و یک تهدید جدی برای امنیت این پروتکل به‌حساب می‌آید. رایانه کوانتومی می‌تواند پازل‌های پیچیده را حل کند و الگوریتم پشت لیدهای رمزگذاری را که از داده‌های کاربر و زیرساخت بلاکچین محافظت می‌کنند کشف کند. پروتکل MW به امضای دیجیتال متکی است به همین جهت چنانچه حمله‌ای رخ دهد تراکنش‌های بلاکچین قابل‌شناسایی خواهند بود.

شبکه بلاک چین ارز دیجیتال گرین (GRIN) که بر اساس پروتکل Mimblewimble کار می‌کند، مورد «حمله ۵۱ درصدی» قرار گرفته است. گروهی ناشناس توانستند ۵۷.۴ درصد از کل هش ریت شبکه گرین را در دست خود بگیرند.

میمبل ویمبل چگونه کار می‌کند؟

پروتکل Mimblewimble که نام خود را از «طلسم بستن زبان» مجموعه کتاب‌های هری پاتر گرفته است که زبان قربانی را برای جلوگیری از افشا اطلاعات محرمانه می‌بندد، به معنای واقعی کلمه مانند یک طلسم عمل می‌کند. این پروتکل برای بلاک چین یک چارچوب فراهم می‌کند که قلمرو جدیدی از پتانسیل را از نظر مقیاس‌پذیری، قابلیت تعویض، حریم خصوصی و ناشناس بودن رمزنگاری ارائه می‌دهد. این پروتکل به ارزهای دیجیتال اجازه می‌دهد که اطلاعات خود را کاملاً محرمانه نگه‌دارند. ناشناس بودن تمامی تراکنش‌های پروتکل MW با بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در تضاد است. اطلاعات رمز ارزهای دیگر مانند آدرس فرستنده، مقدار رمزارز ارسال شده و آدرس گیرنده قابل‌مشاهده است، اما در پروتکل MW هیچ‌کدام از این سه راز فاش نمی‌شوند.

ساختار پروتکل میمبل ویمبل از معاملات محرمانه تشکیل شده است که اولین‌بار توسط دکتر آدام بک (Dr. Adam Back) مطرح شد. از این روش در پروژه‌های حریم خصوصی مانند مونرو (Monero) نیز استفاده می‌شود.

در پروتکل MW همه چیز از یک تراکنش خصوصی شروع می‌شود که در آن مقدار توکنی که فرستنده می‌خواهد پردازش کند، از طریق “Blinding Factors” رمزگذاری می‌شود. Blinding Factors به مقادیر تصادفی اشاره دارد که توسط فرستنده به‌صورت تصادفی انتخاب شده‌است. گیرنده باید از میان این آدرس‌ها یکی را انتخاب کند. اگر گیرنده بتواند مقادیر مشابه را انتخاب کند، تراکنش معتبر تلقی می‌شود. در پروتکل میمبل ویمبل، Blinding Factors فقط توسط یک فرستنده انتخاب می‌شود، در نهایت مانند یک مدرک مالکیت برای گیرنده به شمار می‌رود و به آنجا اجازه استفاده از کوین موردنظر را می‌دهد.  

مقایسه پروتکل میمبل ویمبل با بیت کوین

میمبل ویمبل در برابر بیت کوین

سازوکار بلاکچین بیت کوین به‌گونه‌ای است که اطلاعات تمامی تراکنش‌های انجام شده را از زمان آغاز فعالیتش تا کنون در خود نگهداری می‌کند و همه افراد می‌توانند اطلاعات تک‌تک تراکنش‌های بیت کوین را ببینند و آن را بررسی کنند. در مقابل، پروتکل میمبل ویمبل کاملاً فرق می‌کند و این بلاک چین اطلاعات حیاتی را ذخیره می‌کند تا بتواند حریم خصوصی را بیشتر حفظ کند. ولیدیتورهای شبکه MW تمامی فعالیت‌ها را زیر نظر دارند و نمی‌گذارند مشکلی مانند دوبار خرج کردن اتفاق بیفتد. آنها همیشه تعداد کوین‌های در گردش را کنترل می‌کنند.

در شبکه میمبل ویمبل از سیستم اسکریپتینگ بیت کوین استفاده نمی‌شود. در واقع این سیستم مجموعه دستوراتی است که نحوه ساختار تراکنش‌ها را مشخص می‌کند. با حذف این سیستم، پروتکل MW می‌تواند حریم خصوصی و همچنین مقیاس‌پذیری بیشتری را ارائه دهد. یعنی به دلیل محرمانه بودن آدرس‌ها، حریم خصوصی رعایت می‌شود و به‌خاطر کاهش اندازه بلاک چین، مقیاس‌پذیری افزایش پیدا می‌کند.

در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که سایز اطلاعات در میمبل ویمبل به جهت استفاده از ویژگی (Cut-through) نسبت به ارز بیت کوین کمتر است. همچنین با حذف داده‌های غیرضروری، شبکه MW قدرت پردازشی و محاسباتی کمتری خواهد داشت.

امنیت بلاک چین بیت کوین نسبت به پروتکل Mimblewimble بیشتر است. توسعه‌دهندگان این پلتفرم تلاش خود را به کار گرفته‌اند  تا خطرهای امنیتی و احتمال سرقت سرمایه کاربران را به حداقل برسانند. در همین مقاله گفتیم که به‌تازگی پروتکل MW مورد حمله ۵۱ درصدی قرار گرفته است، اما احتمال هک بیت کوین تقریباً صفر است. در این حمله هکرها باید کنترل ۵۱ درصد هش ریت شبکه را در اختیار بگیرند. با افزایش تعداد ماینرها در شبکه و پیشرفته‌تر شدن ماینرها، هش ریت شبکه بیت کوین افزایش چشمگیری یافته است. در این حالت امکان حمله ۵۱ بسیار دشوار و تا حدودی غیرممکن است.

معرفی ارزهای دیجیتالی که از پروتکل MW استفاده می‌کنند

چندین پروژه رمزنگاری وجود دارد که به دلیل امنیت بالا، حفظ حریم خصوصی و مقیاس‌پذیری، میمبل ویمبل را انتخاب کرده‌اند.گرین (Grean): اولین پروژه‌ای که از پروتکل Mimblewimble استفاده کرد، ارز دیجیتال گرین است که در اواخر سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد. سرمایه‌گذاران خصوصی از این پروژه پشتیبانی کردند و در نهایت این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شد. ارز گرین توسط کمک‌های مالی و کمک‌های جامعه حامیان پشتیبانی می‌شود.

کوین میمبل ویمبل

کوین میمبل ویمبل (MimbleWimbleCoin): جای تعجب نیست که این پروتکل ارز دیجیتال مخصوص خودش را دارد.  این کوین که با نماد اختصاری “MWC” شناخته می‌شود یک ارز دیجیتال یا نوعی از دارایی است که به هنگام نگارش این مقاله (ژانویه ۲۰۲۲) در جایگاه ۵۸۲ بهترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار جای گرفته است. تعداد واحدهای در گردش میمبل ویمبل کوین ۱۰.۸ میلیون است که در نهایت تعداد کل کوین‌های آن ۲۰ میلیون واحد خواهد بود.

بیم (Beam): ارز دیجیتال بیم “Beam” یک رمزارز با حفظ حریم خصوصی است که از پروتکل میمبل ویمبل استفاده می‌کند. هدف اصلی ارز بین این است که به کاربران اجازه دهد کنترل کاملی روی پول خود داشته باشند. تیم توسعه‌دهنده این ارز در حال ساخت یک بلاکچین جدید هستند تا یک فروشگاه و پلتفرم صرافی محرمانه، غیرمتمرکز و کاربردی را ایجاد کنند و همچنین جامعه خودگردان قدرتمندی را برای توسعه و پشتیبانی بیشتر از آن فراهم کنند.

لایت‌کوین (LiteCoin): بنیاد ارز دیجیتال لایت‌کوین کد میمبل ویمبل خود را تکمیل کرده است و مقیاس‌پذیری و حفظ حریم خصوصی این ارز دیجیتال افزایش پیدا کرده است. خالق لایت‌کوین چارلی لی (Charlie Lee)، در سال‌های اخیر بر روی مقیاس‌پذیری و حریم خصوصی لایت‌کوین تمرکز کرده است و مرحله استفاده از پروتکل میمبل ویمبل را یکی از مراحل کلیدی در تکامل LTC می‌داند.

افق پیشروی پروتکل میمبل ویمبل

پروتکل میمبل ویمبل در حفاظت از ناشناس بودن و رعایت حریم خصوصی تراکنش‌ها در حوزه بلا‌کچین یکه تاز دیگر ارزهای دیجیتال است. این پروتکل همچنین به دلیل قابلیت‌های ویژه‌ای مانند عدم ردیابی تراکنش و نداشتن پیچیدگی در فرآیند اعتبارسنجی خود، استفاده آسان‌تری نسبت به دیگر پروتکل‌های بلاکچینی دارد. این دلایل فقط بخشی از مواردی هستند که پروژه‌هایی مانند گرین و لایت کوین پروتکل MW را برای پیاده‌سازی خود به کار گرفته‌اند. به یاد داشته باشید، آدرس، مبالغ تراکنش و سابقه تمام تاریخچه تراکنش‌های ارزهای دیجیتالی که از این پروتکل استفاده می‌کنند را نمی‌توانید ببینید. برخی از افراد بر این باورند که این پروتکل زیادی قابل اعتماد نیست و از سرمایه‌گذاری در ارزهایی که از این پروتکل استفاده می‌کنند اجتناب می‌کنند. تلاش تیم توسعه میمبل ویمبل برای برآوردن این نیاز ها می‌تواند به اطمینان از پذیرش بیشتر توسط فعالان حوزه کریپتوکارنسی کمک کند.

پروتکل میمبل ویمبل؛ مدعی رقابت با بیت کوین

در این مقاله از والکس به بررسی کامل پروتکل میمبل ویمبل پرداختیم و ارزهایی دیجیتالی که از این پروتکل استفاده کرده‌اند را معرفی کردیم. این پروتکل بستر معاملاتی خصوصی ارائه می‌دهد و با حفظ حریم خصوصی می‌توانید معاملات خود را انجام دهید. هدف اصلی این پروتکل، محرمانه بودن اطلاعات در بلاکچین است که باعث افزایش مقیاس‌پذیری شبکه نیز می‌شود. برخی از افراد بر این باورند که پروتکل MW در حال رقابت با بیت کوین است و به‌زودی جایگاه آن را تصاحب می‌کند. چنانچه پروژه‌های بیم و گرین قادر به اثبات این مدل از اجماع با استناد به تراکنش‌های غیر شفافشان بدون داشتن آدرس‌ها، مقادیر و امضاها باشند، بالاخره روزی می‌تواند بیت کوین را مغلوب خود کند. باید منتظر بمانید و ببینید که  در آینده این ارزهای دیجیتال چه موفقیت‌هایی کسب می‌کنند.

نظر شما درباره پروتکل MW چیست؟ شما هم فکر می‌کنید در آینده‌ای نزدیک این پروتکل جای بیت کوین را می‌گیرد؟

 سؤالات متداول

میمبل ویمبل چیست؟

Mimblewimble یک پروتکل در بلاک چین است که با استفاده از یک چارچوب امنیتی منحصربه‌فرد یک تراکنش کاملاً خصوصی را امکان‌پذیر می‌کند.

میمبل ویمبل کوین در کدام صرافی لیست شده است؟

این ارز دیجیتال در برخی از صرافی‌های مانند “TradeOgre ” و “Hotbit” لیست شده و با جفت ارزهای اتریوم و اتر قابل معامله هستند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
cointelegraph
علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
6 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ali
ali
1 سال قبل

برای خطر حمله خسوف (کسوف) چه فکری کرده اند؟
نود قربانی یک حمله خسوف (کسوف) به فعالیت خود ادامه می‌دهد و متوجه نخواهد شد که از شبکه اصلی جدا شده است. ماینرها نیز به با توجه به قوانین پروتکل، به استخراج بلاک خواهند پرداخت؛ اما بلاک‌های ماین شده آن‌ها نیز پس از هماهنگی با سایر اعضای شبکه حذف خواهند شد. در صورتی یک اکلیپس اتک بزرگ روی ماینرها انجام شود، امکان ایجاد یک حمله ۵۱ درصدی فراهم می‌شود.

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  ali

سلام
وقت شما به خیر
به دلیل اینکه پروتکل میمبل ویمبل نوپاست، اطلاعت موثقی در خصوص امنیت و نحوه مواجه با حمله‌های مختلف مانند اکلیپس در دسترس نیست. مطمعنا در آینده اگر داده‌های بیشتری در این خصوص دریافت کردیم در اختیار شما کاربر دقیق و نکته سنج خواهیم گذاشت.

سپاس از همراهی شما

ali
ali
1 سال قبل

این پروتکل دارای قابلیت‌های ویژه‌ای مانند ردیابی و فرآیند اعتبارسنجی است. یعنی چی؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  ali

سلام مجدد آقای علی
ویژگی اصلی پروتکل میمبل ویبل “عدم ردیابی تراکنش” و فراینده اعتبارسنجی ساده آن است که اصلاح شد. بسیار ممنونیم از دقت و توجهی که شما در مطالعه این مقاله داشتید.

سپاس از همراهی شما

ali
ali
1 سال قبل

این پروتکل در برابر حملات رایانه کوانتومی آسیب‌پذیر است. بیت کوین هم همین طور است؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  ali

سلام
وقت شما به خیر
شبکه بیت کوین به دلیل سابقه فعالیت طولانی مدت خود (بیش از یک دهه) و وجود چند ده هزار نود فعال که تراکنش های این شبکه را پردازش می‌کنند، از نظر نرخ هش به هیچ وجه قابل مقایسه با پروتکل نوپای میمبل ویمبل نیست. بنابر این در حال حاضر هیچ رایانه کوانتومی قادر نیست که به قدرت بیش از ۵۰ درصد نود های شبکه بیت کوین دست یابد و یک حمله ۵۱ درصدی را علیه بلاکچین بیت کوین ترتیب دهد.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا