اخبار بیت کوینمقالات ارز دیجیتال

امکان تبدیل بیت کوین به پول رسمی و پذیرش قانونی آن در کشورها

زمانی که ساتوشی ناکاموتو شبکه بیت کوین را ارائه کرد، اهداف بلندپروازانه‌ای در سر داشت. یکی از این اهداف بلند مدت، تبدیل شدن بیت کوین به پول رسمی کشورها بود. محدود بودن بیت کوین و سرعت پایین استخراج آن، دلایلی است که به ارزشمند ماندن این رمز ارز کمک می‌کند. به همین دلیل است که آینده بیت کوین برای سالیانی دراز روشن خواهد بود. اما این موضوع که بیت کوین به عنوان پول رسمی در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرد تا حد زیادی به دولت‌ها و نظرات دولتمردان بستگی دارد.

کنترلی که دولت یک کشور روی دارایی مردم کشور خود و ارزش سرمایه آن‌ها دارد باعث می‌شود تا با تبدیل شدن بیت کوین به پول رسمی مخالفت شود. اما این موضوع در برخی کشورهای دیگر از زاویه‌ای دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد و به بیت کوین به عنوان نقطه‌ای امن و افقی روشن در اقتصاد کشور نگاه می‌کنند. در ادامه این مقاله به بررسی امکان تبدیل بیت کوین به پول رسمی در کشورهای مختلف خواهیم پرداخت.

تبدیل بیت کوین به پول رسمی در برخی کشورها

زمانی که وایت پیپر بیت کوین انتشار یافت، بحث و جنجال بسیار زیادی به همراه خود داشت. ساتوشی ناکاموتو این اطلاعیه را با عنوان «بیت کوین، سیستم پول الکترونیکی نظیر به نظیر» منتشر کرد. این موضوع در کشورهای مختلف بازتاب متفاوتی به همراه داشت. برخی از کشورها با تبدیل شدن بیت کوین به پول رسمی مخالف بودند و حتی بانک‌ها مشتریان خود را نسبت به انجام معاملات ارزی محدود می‌کردند. در صورتی که برخی کشورهای دیگر از این اتفاق به عنوان نقطه‌ای امن برای شرایط اقتصادی خود یاد می‌کردند.

بیت کوین، سیستم پول الکترونیکی همتا به همتا

در حال حاضر تبدیل شدن بیت کوین به پول رسمی در برخی کشورها به طور غیرمستقیم و با اعمال قوانین نظارتی، تقریبا قانونی اعلام شده است. در واقع می‌توان اینگونه گفت که اکثر کشورها به جای اینکه این موضوع را به طور کامل رد کنند، با آن به شیوه‌ای متعادل‌تر برخورد می‌کنند. ضمن اینکه با توجه به استقبال گسترده‌ای که از بیت کوین در سراسر جهان شده است، احتمال پذیرش آن در کشورهای مختلف روز به روز بیشتر خواهد شد.

الساوادور

تنها کشور جهان که با تبدیل شدن بیت کوین به پول رسمی به طور کاملا مستقیم موافقت کرده است، کشور السالوادور است. این کشور بیت کوین را به عنوان وجه قانونی کشور اعلام کرده است. این اتفاق در سال ۲۰۲۱ و با پیشنهاد رئیس جمهور این کشور (Nayib Bukele) به اجرا درآمد. وزیر کار و رفاه اجتماعی این کشور اظهار داشته است که در حال حاضر درباره توانایی شرکت‌های مختلف برای پرداخت حقوق با بیت کوین در حال بحث هستند.

ایالات متحده آمریکا

پذیرش بیت کوین به عنوان واحد پول رسمی در آمریکا تا حد زیادی با موافقت دولتمردان این کشور روبه‌رو بوده است. البته برخی از سازمان‌ها و نهادهای دولتی با این موضوع مخالف هستند اما برخی از کسب‌وکارهای برجسته در آمریکا مثل Overstock، مایکروسافت، Dish Network، Subway و … نسبت به انجام پرداخت‌های خود با بیت کوین و تبدیل شدن بیت کوین به پول رسمی مشتاق هستند.

علاوه بر این موارد قوانین و دستورالعمل‌هایی درباره بیت کوین از طرف شبکه مقابله با جرایم آمریکا (FinCEN) از سال ۲۰۱۳ صادر شده است. ضمن اینکه وزارت خزانه داری آمریکا در راستای تبدیل شدن بیت کوین به پول رسمی، آن را به عنوان یک تجارت (MSB) معرفی کرده است.

کانادا

تبدیل شدن بیت کوین به پول رسمی در کانادا مانند آمریکا بازخوردهای خوبی به همراه خود داشته است. بیت کوین در حال حاضر در کشور کانادا و از نظر آژانس درآمد این کشور (CRA) به عنوان یک کالا شناخته می‌شود. در همین راستا تمام صرافی‌های بیت کوین در کانادا به عنوان یکی از مشاغل ارائه خدمات مالی شناخته می‌شوند. بنابراین تمام این صرافی‌ها زیر نظر قوانین مبارزه با پول‌شویی (AML) در حال فعالیت هستند.

اتحادیه اروپا

از تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۱۵ تبدیل شدن بیت کوین به پول رسمی در اتحادیه اروپا قدم بزرگی را برداشت. دیوان دادگستری اروپا (ECJ) اعلام کرد که خرید و فروش ارزهای دیجیتال مجاز است و تریدرهایی که در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا مشغول هستند، نسبت به پرداخت مالیات معاف خواهند بود. ضمن اینکه برخی از کشورهای این اتحادیه مثل بلغارستان، انگلستان و … به طور مجزا طرفداری خود را از بیت کوین اعلام کردند.

مجاز شدن معامله بیت کوین در کانادا سال ۲۰۱۵

دلایل مخالفت دولت‌ها نسبت به تبدیل بیت کوین به پول رسمی

اگر کمی به ماهیت ارزهای دیجیتال و شبکه بیت کوین فکر کنید، احتمالا دلیل مخالفت دولت‌های مختلف نسبت به تبدیل شدن بیت کوین به پول رسمی کشور را متوجه خواهید شد. ارزهای فیات یک کشور توسط نهادهای دولتی صادر می‌شود و کنترل ۱۰۰ درصد آن‌ها با دولت است. اما ارزهای دیجیتال مانند یک میان‌بر هستند که کنترل سرمایه توسط دولت را دور می‌زند و اختیار را به مردم کشور واگذار می‌کند. بنابراین ممکن است باعث تضعیف اقتدار یک دولت شود.

ضمن اینکه بیت کوین و بلاکچین‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال، امکان انجام فعالیت‌های مجرمانه را افزایش می‌دهد. بنابراین کاملا طبیعی است که تبدیل شدن بیت کوین به پول رسمی با مخالفت برخی دولت‌ها مواجه شود. برخی دیگر از دلایل مخالفت با پذیرش قانونی بیت کوین در کشورها شامل موارد زیر است:

  • عدم امکان رهگیری و کنترل دارایی مردم توسط دولت
  • امکان استفاده از بیت کوین در جرایم و فعالیت‌های غیر قانونی
  • عدم کاربرد به عنوان ذخیره ارزش و نداشتن ثبات قیمت

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا