مفاهیم تحلیلی

اندیکاتور زیگ زاگ چیست؟ آموزش اندیکاتور Zig Zag در تحلیل تکنیکال

معامله‌گران بازارهای مالی علاقه زیادی به اندیکاتورها دارند و آن‌ها را در تحلیل‌های خود استفاده می‌کنند. اندیکاتورها نوعی ربات هستند؛ آن‌ها محدوده‌ها و امواج را به صورت خودکار شناسایی می‌کنند و در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند تا با بهره‌گیری از آن به معاملات خود بپردازند. اندیکاتور زیگ زاگ (ZigZag) یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد مخصوصاً برای معامله گران تازه کار است که می‌تواند روند قیمتی و پیوت‌ها را شناسایی کند.

در ادامه این مقاله با والکس همراه باشید تا به آموزش زیگ زاگ و نحوه کار با آن پرداخته و در ادامه آن را بر روی نمودار رمزارز بیت کوین استفاده کنیم.

اندیکاتور زیگ زاگ چیست؟

اندیکاتور Zig Zag یک اندیکاتور پایه است که روند قیمتی را به صورت خط‌های زیگ زاگ نمایش می‌دهد. این اندیکاتور یکی از آسان‌ترین استراتژی‌های معاملاتی را ارائه می‌دهد و به معامله گران کمک می‌کند تا محدوده‌های مهمی که پتانسیل تغییر روند دارند را پیدا کنند. اندیکاتور زیگ زاگ در تمامی بازارهای مالی و در تایم فریم‌ها مختلف استفاده میشود. بنابراین هم معامله‌گرانی که به دنبال نوسان‌های کوتاه مدت هستند و هم سرمایه‌گذارانی که به دنبال سود بلندمدت هستند می‌توانند از این اندیکاتور استفاده کنند.

اندیکاتور Zig zag نقاطی از قیمت که تغییرات بیشتری نسبت به امواج قبلی خود داشته را شناسایی و سپس با رسم خطوطی به شکل امواج زیگ زاگ مشخص می‌کند. پس از مشخص شدن این نقاط توسط اندیکاتور، معامله‌گران می‌توانند سطوح حمایت و مقاومت را به راحتی پیدا کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اندیکاتورها پیشنهاد می‌کنم مقاله اندیکاتور چیست را مطالعه کنید.

بررسی پارامترهای کلیدی در اندیکاتور Zig zag

اندیکاتور زیگ زاگ در ساختار خود دو پارامتر بسیار مهم دارد که با کمک آن‌ها امواج مورد نظر را رسم می‌کند. این دو پارامتر Pivot legs (لگ‌های پیوت‌ها) و Deviation (انحراف) نام دارند و نقش مهمی در کارکرد این اندیکاتور ایفا می‌کنند. در ادامه به هر کدام از این پارامترها خواهیم پرداخت.

پارامترهای کلیدی در اندیکاتور زیگ زاگ

پارامتر Pivot legs در اندیکاتور زیگ زاگ

برای درک بهتر این پارامتر ابتدا باید با تفاوت میان پیوت‌های ماژور و پیوت‌های مینور آشنا شویم. پیوت‌های ماژور نشان دهنده تغییر روند کلی یک ارز است اما پیوت‌های مینور تنها بازگشت‌های قیمتی کم (پولبک) را در بر می‌گیرند. عمق این اندیکاتور نشان دهنده میزان واکنش آن از پیوت‌های ماژور و مینور است. هر چقدر این میزان کمتر باشد، تعداد نوسانات و خطوط (حساسیت) اندیکاتور افزایش پیدا می‌کند. این میزان به صورت پیشفرض روی عدد ۱۰ تنظیم شده اما معامله‌گران می‌توانند بنا بر استراتژی و تایم فریم مورد نظر، آن را شخصی سازی کنند.

پارامتر Deviation در اندیکاتور زیگ زاگ

Deviation یا همان میزان انحراف دیگر پارامتر مهم در زیگ زاگ است. این پارامتر در قسمت تنظیمات اندیکاتور Zig zag به نام Price deviation for reversals قرار گرفته است. این شاخص حداقل حد فاصل میان پیوت‌ها را بیان می‌کند. میزان انحراف به صورت پیشفرض بر روی ۵ درصد تعیین شده اما تحلیل‌گران بنا بر استراتژی‌های خود می‌توانند تغییراتی در آن ایجاد کنند.

نکات مهم برای تنظیم اندیکاتور Zig Zag

در انتخاب میزان Deviation باید مقداری را انتخاب کنید که الگوهای هندسی مناسبی تشکیل داده و خطوط رسم شده بتوانند روند بازار را نمایش دهند. با انجام این کار می‌توانید دیدگاهی درست نسبت به شرایط بازار تشکیل دهید. در انتخاب میزان لگ پیوت‌ها نیز باید ابتدا دیدگاه خود را نسبت به معامله سنجیده و و بدانید که چه میزان از نوسانات بازار برای شما اهمیت دارد، سپس با توجه به آن دقت اندیکاتور را تنظیم کنید. اما در حالت کلی باید در تعیین این پارامتر مقداری را انتخاب کنید که میزان بازگشت اندیکاتور از پیوت‌های ماژور و مینور به راحتی قابل تشخیص باشد.

آموزش زیگ زاگ در تریدینگ ویو

برای استفاده از اندیکاتور زیگ زاگ ابتدا وارد سایت Tradingview شوید، سپس در قسمت “Indicators” عبارت Zig Zag را جستجو و با کلیک بر روی آن، اندیکاتور مورد نظر را به نمودار اضافه کنید. سپس می‌توانید بنا بر استراتژی خود پارامترها را تغییر دهید و پس توسط آن جفت ارز مورد نظر را تحلیل کنید. انتخاب پارامترهای ذکر شده تاثیر بالایی در تحلیل شما خواهد داشت و در ایجاد استراتژی شخصی شما بسیار حائز اهمیت است. برای ایجاد تغییرات در پارامترها بر روی گزینه تنظیمات در کنار اندیکاتور کلیک کرده و با توجه به نیازهای خود آن را شخصی سازی کنید.

اندیکاتور زیگ زاگ و شناسایی حمایت / مقاومت

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای اندیکاتور زیگ زاگ شناسایی محدوده‌های حمایتی و مقاومتی مخصوصاً برای معامله‌گران تازه کار است. همانطور که بالاتر متوجه شدیم این اندیکاتور نقاط برگشتی قیمت را مشخص کرده و آن‌ها را به یک دیگر متصل می‌کند. با مشخص شدن نقاط برگشتی می‌توان کف‌ها را به یک دیگر و سقف‌ها را به یک دیگر متصل کنیم تا محدوده‌های حمایتی و مقاومتی پدید آیند. این کار می‌تواند در پیدا کردن نقاط مناسب برای گرفتن معامله بسیار مفید باشد. در ادامه این مقاله به استفاده از این اندیکاتور بر روی نمودار بیت کوین خواهیم پرداخت.

ترکیب مووینگ اوریج (MA) با زیگ زاگ

مووینگ اوریج یکی دیگر از اندیکاتورهای محبوب میان معامله گران است که ترکیب آن با اندیکاتور زیگ زاگ می‌تواند احتمال برد (Win Rate) محدوده‌های مشخص شده را افزایش دهد. مووینگ اوریج اندیکاتوری است که میانگینی از تعدادی کندل قبل از خود را محاسبه می‌کند و به صورت یک منحنی آن را بر روی نمودار نمایش می‌دهد. به عنوان مثال MA20 میانگین ۲۰ کندل قبلی خود را محاسبه می‌کند. زمانی که قیمت بالاتر از منحنی مووینگ اوریج قرار می‌گیرد نشان دهنده تمایل آن به رشد است در حالی که وقتی قیمت پایین‌تر از منحنی باشد می‌توانیم انتظار ریزش قیمت را داشته باشیم. منحنی مووینگ اوریج نیز مانند سطوح مقاومت و حمایت عمل کرده و در زمان برخورد قیمت با این منحنی می‌توانیم انتظار بازگشت قیمت را داشته باشیم.

معامله‌گران با ترکیب این دو اندیکاتور می‌توانند دیدگاه مناسب‌تری نسبت به روند بازار و محدوده‌های برگشتی قیمت پیدا کنند. زمانی که محدوده‌های مشخص شده توسط اندیکاتور Zig Zag با منحنی اندیکاتور مووینگ اوریج برخورد داشته باشند می‌توانیم با ریسک کمتر و احتمال برد بالاتر وارد معامله شویم.

اندیکاتور زیگزاگ و مووینگ اوریج

در نظر داشته باشید مووینگ اوریج‌هایی با طول بیشتر (برای مثال MA50 یا MA100) برای ترکیب با Zig Zag مناسب‌تر هستند.

استراتژی اندیکاتور زیگ زاگ با نسبت‌های فیبوناچی

در قسمت قبل با ترکیب اندیکاتور زیگزاگ و مووینگ اوریج آشنا شدیم اما این اندیکاتور توانایی ترکیب با اندیکاتورها، الگوها و نسبت‌های زیادی را دارد. معامله‌گران به ترکیب اندیکاتور Zig Zag با فیبوناچی نیز علاقه زیادی دارند و از سطوح فیبوناچی برای گرفتن تاییدیه‌های لازم استفاده می‌کنند. معامله‌گران می‌توانند نسبت‌های فیبوناچی را از سقف‌ها و کف‌های تشکیل شده توسط لگ‌های Zig zag رسم و سطوح مهم میان آن را شناسایی کنند. آنها همچنین با استفاده از این سطوح می‌توانند نوسانات ریزتری از بازار بگیرند.

اندیکاتور زیگزاگ و فیبوناچی

بررسی اندیکاتور زیگ زاگ بر روی چارت بیت کوین

بالاتر گفته شد که این اندیکاتور تقریباً در تمامی بازارهای مالی کاربرد دارد، در ادامه کاربرد این اندیکاتور در نمودار بیت کوین و واکنش قیمت به این اندیکاتور را بررسی خواهیم کرد. به تصویر زیر دقت کنید، دو کف تشکیل شده توسط اندیکاتور زیگزاگ را به یکدیگر متصل کردیم تا یک محدوده حمایتی برای قیمت ایجاد شود. قیمت با برخورد به سطح حمایتی قرمز رنگ واکنش نشان داده و بازگشته است. در نتیجه در این محدوده می‌توانستیم معامله خرید (Long) انجام داده و از رشد قیمت سود کسب کنیم.

کاربرد اندیکاتور زیگزاگ در بازار کریپتو

در ادامه قیمت مجدد به سطح رسم شده برخورد می‌کند اما این بار سطح حمایتی توان کافی برای بازگشت قیمت را نداشته و محدوده از دست می‌رود؛ در این جا به اصطلاح شاهد تبدیل سطوح (SNR) هستیم و سطح حمایتی به یک سطح مقاومتی تبدیل می‌شود. پس از شکست این سطح می‌توانیم دیدگاه ریزش تشکیل داده و با گرفتن معامله فروش (Short) از ریزش قیمت سود کسب کنیم. پس از تبدیل سطح حمایتی به یک سطح مقاومتی، همین یک سطح سه بار فرصت معامله فروش را به ما داده است. (فرصت‌های معامله فروش با رنگ قرمز مشخص شده است)

اندیکاتور زیگزاگ در چارت بیت کوین

در ادامه مجدد می‌توانیم از این سطح رسم شده استفاده کرده و یک معامله خرید انجام دهیم. به تصویر زیر دقت کنید، قیمت با برخورد به این سطح مقاومتی در چند کندل فشرده شده و سپس با شکست این سطح شاهد رشد قیمتی بوده است. با شکست این سطح، مجدد شاهد تبدیل سطوح (SNR) هستیم و می‌توانیم مجدد دیدگاه خود را تغییر داده و یک معامله خرید (Long) بگیریم تا از رشد قیمتی استفاده کنیم.

کاربرد اندیکاتور زیگ زاگ

با اتصال دو کف قیمتی از اندیکاتور زیگ زاگ یک سطح مهم ایجاد کردیم که تنها با استفاده از همین سطح توانستیم شاهد ۶ فرصت معاملاتی جذاب باشیم.

اندیکاتور زیگ زاگ با نسبت‌های فیبوناچی روی چارت بیت کوین

ترکیب زیگ زاگ با فیبوناچی

تصویر بالا اندیکاتور زیگ زاگ را بر روی نمودار بیت کوین نشان میدهد. لگ مورد نظر را انتخاب (این لگ باید عمق مناسبی داشته و ترجیحاً آخرین لگ اندیکاتور باشد) و سپس نسبت‌های فیبوناچی را بر روی سقف و کف این لگ سوار کنید. با مشخص کردن نسبت‌های مهم فیبوناچی (نسبت ۰.۶۱۸ و ۰.۳۸۲) محدوده‌های مقاومتی و حمایتی خوبی برای ما پدید آمده که قیمت بارها به آن‌ها واکنش نشان داده است و معامله‌گران می‌توانستند از این فرصت‌ها استفاده کنند.

همانطور که در این مقاله بررسی کردیم، ZigZag ابزاری مفید جهت شناسایی نقاط ورود و خروج به معامله است که شما می‌توانید آن را به آسانی استفاده کرده و با سایر ابزارهای تکنیکال ترکیب کنید. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما همراهان عزیز مثمرثمر بوده باشد. منتظر دریافت نظراتتان درخصوص اندیکاتور زیگزاگ هستیم.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۳ / ۵. مجموع آرا: ۳

منبع
investopedia.com
سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا