سرمایه گذاری

اشتباهات تریدرهای تازه وارد در خرید بیت کوین

در سال‌های گذشته سرمایه گذاری ارزدیجیتال به‌دلیل پایین بودن تعداد کاربران و اخبار و اطلاعات اندک در این زمینه نسبت به امروز آسان‌تر بود. این روز‌ها با بالا رفتن قیمت این رمزارز و انتشار اخبار فریبنده پیرامون آن سبب شده، افراد بسیاری جذب این بازار برای انجام معامله و کسب درآمد و سودهای کلان از طریق خرید بیت کوین شوند. بیشتر این افراد به دلیل نداشتن اطلاعات و تجربه‌ی کافی در زمینه‌ ترید ارزدیجیتال، اشتباهات جبران‌ناپذیری انجام می‌دهند و متحمل ضررهای سنگین می‌شوند و ممکن است سرمایه‌ی اصلی‌شان را هم در این راه از دست بدهند. 

در ادامه به بررسی مهم‌ترین و پر‌تکرارترین این اشتباهات تریدرها و راه‌کارهایی برای دوری از این موارد خواهیم پرداخت تا با استفاده از این اطلاعات بتوان تا حدودی جلوی ضررهای احتمالی را گرفت.

اشتباهات تریدرها قبل از ورود به بازار کریپتوکارنسی

بیشتر تریدرها قبل از ورود به عرصه‌ی تجارت رمزارزها اشتباهات خود را شروع می‌کنند. این اشتباهات تریدرها می‌تواند به طور کلی آن‌ها را دل‌سرد و از این حوزه دور کند.

اشتباهات رایح تریدرها قبل از ورود به بازار

۱. با پولی شروع به خرید بیت کوین می‌کنند که توان از دست دادنش را ندارند

معاملات بیت کوین هم مانند هر بازار دیگری نوسانات خود را دارد. در تاریخ ارزهای دیجیتال سرمایه داران و معامله‌گران بار‌ها شاهد هیجانات مثبت و منفی فراوانی بوده‌اند. برخی در این راه سرمایه‌های آنچنانی به جیب زده‌اند و در کنار آن‌ها افراد بسیاری سرمایه‌های کلان از دست داده‌اند.

بازارها همیشه در حال نوسان نیستند و ممکن است زمانی طولانی روندی ثابت و مثبت داشته باشند؛ اما یک هیجان منفی بی‌بازگشت می‌تواند تمام سرمایه و شاید سودی که تا آن لحظه به دست آورده‌اید را به‌طور کل از بین ببرد. زمان خرید بیت کوین باید بدانید که این بازار هم مانند سایر بازارهای سرمایه بالا و پایین‌های مخصوص به خود را دارد و ممکن است در زمانی کوتاه سودی فراوان یا ضرر بزرگی در آن متحمل شوید.

پس منطقی‌ترین راه این است که پول و سرمایه‌ای که نقش مهمی در زندگی‌ شما دارد و از دست رفتن آن می‌تواند روند زندگی را برای شما دچار مشکل کند، وارد این بازار پر ریسک نکنید. اگر در جایی اندوخته‌ای دارید که بود و نبودش تاثیر آنچنانی در زندگی‌تان ندارد، می‌توانید با خیال راحت با آن بیت کوین بخرید.

۲. بدون دانش و برنامه شروع به خرید بیت کوین می‌کنند

قبل از ورود به دنیای بیت کوین برنامه‌ای برای خود تدوین کنید. در این برنامه میزان سرمایه‌ای که می‌توانید با آن کار کنید را مشخص کرده و ساعات معینی را برای فعالیت انتخاب کنید.‌‌ همچنین مسیر و هدف‌تان را به طور کلی مشخص کنید.

نیاز نیست در ابتدای کار حرفه‌ای باشید و همه چیز را بدانید؛ اما باید تا حدودی در مورد مفاهیم کلی اطلاعات داشته باشید و با رفتار بازار آشنایی نسبی داشته باشید. اگر بدون هیچ دانشی شروع به فعالیت کنید در مواقع بحرانی چون اطلاعی از نوسان‌ها ندارید، نمی‌توانید تصمیم درست بگیرید.

کسب اطلاعات و تحقیقات بیش از حد هم می‌تواند مشکل‌ساز باشد. این کار باعث می‌شود شما فکر کنید که تمام پیچ و خم‌ها را می‌شناسید و می‌توانید بدون هیچ درد‌سر و ضرری معامله و تجارت کنید. اما تا تجربه کسب نکنید و استراتژی خود را تعیین نکنید، مسیر موفقیت برای شما هموار نمی‌شود. بسیاری از نکات را باید در بازار آموخت.

۳. روی موج جامعه سوار می‌شوند

شبکه‌های اجتماعی این روزها مردم دنیا را زیر خرواری از اخبار و اطلاعات مدفون کرده‌اند. هر از چند گاهی هم یک موضوع یا عبارت تبدیل به ترند می‌شود و نمی‌توان به آن توجه نکرد.

بیت کوین و ارزهای دیجیتال نیز تقریباً همیشه از بحث‌های داغ این شبکه‌ها هستند؛ اما برخی اوقات با انتشار اخباری مبنی بر نوسان شدید قیمت یا پذیرش آن به عنوان یک ارز معتبر توسط دولت‌ها یا سازمان‌های جهانی تبدیل به ترند روز می‌شوند. در این زمان‌ها افراد بسیاری تصیم به خرید بیت کوین می‌گیرند.

اخبار و شایعات که موجب اشتباه تریدرها می شوند

افراد تازه‌کار در این برهه با سرچ کلمه‌ی بیت کوین و دریافت اطلاعاتی بسیار سطحی از موتورهای جستجو و یا با توجه به گفته‌های افرادی که خود را در شبکه‌های اجتماعی خبره‌ی این حوزه معرفی می‌کنند؛ به صورت هیجانی و با طمع کسب سودهای آنچنانی در زمانی که شاید مناسب برای خرید نباشد اقدام به خرید بیت کوین می‌کنند. اما باید توجه داشت که حتی وقتی همه مدعی‌اند که بهترین زمان برای ورود به بازار رمزارزها همین حالاست، بدون اطلاع کافی از پیج و خم‌های مسیر و تحقیقات نباید وارد این بازار شد.

۴. دنبال راه میان‌بر برای کسب درآمد بیشتر هستند

هیچ راه و روشی در دنیای اقتصاد وجود ندارد که در یک شب افراد را پولدار کند. بیت کوین غول چراغ جادو نیست. بیشتر تازه‌کارها انتظار دارند که با سرمایه‌ای نه چندان زیاد و در زمانی بسیار کوتاه از این طریق درآمدی هنگفت کسب و تمام مشکلات مالی خود را حل کنند.

یکی از اصلی‌ترین عواملی که تصورات این‌چنینی در افراد ایجاد کرده، دنیای مجازی و افرادی هستند که در این بستر به صورت اغراق‌‌آمیز در حال تبلیغ این حوزه‌ی نوظهور اقتصادی‌اند. آن‌‌‌ها این باور را در ذهن تریدر‌هایی که تازه وارد بازار شده‌اند ایجاد می‌کنند که خرید بیت کوین می‌تواند در یک شب شرایط مالی‌شان را دگرگون کند.

کسب درآمد بیشتر از بیت کوین توسط تریدرها

اشتباهات رایج تریدرها در خرید بیت کوین

برخی دیگر از تریدر‌ها مرحله‌ی ورود را پشت‌سر گذاشته و پس از شروع معاملات اولیه، اشتباهات و ریسک‌هایی می‌کنند که اگر سودی هم تا‌کنون کسب کرده‌اند، از دست داده و از ادامه‌ی مسیر پشیمان می‌شوند. برخی دیگر هم با ادامه‌ی روند اشتباه خود هر چه دارند و ندارند از دست می‌دهند.

۱. بیش از حد ترید می‌کنند

تازه واردها به دنیای بیت ‌کوین عموماً سقف خاصی برای تعداد ترید روزانه (Day Trading) خود معین نمی‌کنند. آن‌ها سعی می‌کنند ضررهای خود را با انجام معاملات جدید و کسب سود از آن‌ها جبران کنند.

انجام معاملات پشت‌سر‌‌‌هم و بی‌برنامه می‌تواند، سرمایه‌ی اولیه‌ی شما را به طور کلی نابود کرده و ضرر بزرگی برای شما در پیش داشته باشد. هنگامی که در چندین معامله‌ متضرر شدید، به خود استراحت بدهید و یک وقفه‌ی نه چندان طولانی در معاملات ایجاد کنید.

۲. گرفتار FOMO می‌شوند 

هنگامی که اتفاق خاصی در دنیای ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد و اخبار فراوانی در این زمینه در رسانه‌ها و یا سوشال مدیا منتشر می‌شود، عموماً بازار را دچار نوسان می‌کند. تریدرهای تازه وارد هنگام این نوسانات فکر می‌کنند که اگر الان خرید نکنند یا ارزهای خود را نفروشند، از قافله‌ی پارو کردن پول‌‌های ریخته در کف بازار عقب می‌‌مانند. این اشتباه استراتژیک و گاهی جبران نا‌پذیر است.

غلبه بر فومو یکی از چالش برانگیزترین کارها برای کسانی است که به تازگی وارد دنیای کسب درآمد از طریق ارز دیجیتال شده اند. افراد با‌تجربه در این زمان بر‌‌خلاف تازه واردها عمل می‌کنند و با غلبه بر FOMO سودهای کلان به‌دست می‌آورند.

خطر FOMO برای تریدرها

۳. برای خرید بیت کوین از لوریج یا معاملات مارجین صرافی‌ها استفاده می‌کنند

با ورود به دنیای معاملات بیت کوین و آشنایی با صرافی‌های ارز دیجیتال، با مفهومی به نام مارجین آشنا خواهید شد. معاملات مارجین روشی وسوسه بر‌انگیز برای افراد مبتدی است.

در این روش شما از اهرم یا لوریج استفاده می‌‌کنید. Leverag را می‌توان به نوعی وام گرفتن از یک پلتفرم دانست. اگر ارزش یک معامله ۱۰۰ دلار باشد؛ شما می‌توانید با ۵۰ دلار خود و قرض گرفتن ۵۰ دلار از پلتفرمی که بر روی آن معامله می‌کنید، وارد آن تراکنش شوید.

صرافی از شما در قبال این فرایند کارمزد دریافت می‌کند. اگر معامله سود چندانی برای شما نداشته باشد و یا به طور کلی نتیجه‌ی آن ضرر باشد؛ پرداخت کارمزد برای شما گران تمام می‌شود. استفاده از ضرایب اهرم بالا در زمانی که هنوز مبتدی هستید و استراتژی دقیقی برای معاملات خود ندارید، می‌تواند به نابود شدن کل سرمایه‌ی شما منجر شود.

۴. برای معاملات خود استراتژی ندارند و از دیگران تقلید می‌کنند

مسلماً در ابتدای کار هیچ تریدری استراتژی دقیقی ندارد. اما می‌توان با بررسی روش‌های چند تریدر موفق تا حدودی گام‌های نخست را موفقیت‌‌آمیز برداشت. اما مسیر و هدف‌ها برای هر تریدری متفاوت است و هیچ فرد موفقی تمام فوت و فن معاملات خود را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهد. پس نمی‌توان در این زمینه همیشه مقلد دیگران بود. 

اما بعد از مدتی شما باید برای خود یک استراتژی اختصاصی داشته باشید. مشخص کنید سرمایه‌گذاری شما چه هدفی را دنبال می‌کند. قصد سرمایه‌گذاری کوتاه مدت دارید یا بلند مدت یا هدف‌تان خرید و فروش‌های مداوم و سریع است. هر چیزی که در این مسیر به آن نیاز دارید را در این استراتژی مشخص کنید. سعی کنید یک یا دو روش معاملاتی را به طور کامل بیاموزید و همیشه طبق آن پیش بروید.

اهمیت استراتژی برای معاملات توسط تریدرها

نکته: در استراتژی خود باید از تحلیل تکنیکال نیز استفاده کنید. عدم آگاهی از این تحلیل‌ها یکی از دلایل شکست در معامله است. اما توجه داشته باشید که الگوها و نمودارهای تحلیلی نمی‌توانند نقشه‌ی مسیر شما را ترسیم کنند. تحلیل تکنیکال باید چاشنی استراتژی شخصی شما باشد.

اما باید بدانید، نباید به‌طور مداوم با‌توجه به شاخص‌ها و الگوها معامله کرد؛ همیشه پارامترها و اهداف خود را بیشتر مورد توجه قرار دهید.

۵. حد ضرر را نمی‌شناسند

بسیاری از تریدر‌هایی که تازه شروع به فعالیت کردن هنگامی که یک روند منفی پیش می‌رود با این تفکر که فرایند موقتی است، آن ‌را ادامه می‌دهند.

اما روش درست این است که از ابزار توقف ضرر استفاده کنید، از آن معامله خارج شده و به خود استراحت دهید. هر‌چه سریع‌تر این روند را به‌کار گیرید، ضرر زودتر متوقف می‌شود. اما سعی کنید وقفه‌ی طولانی تا معامله‌ی بعدی ایجاد نکنید. به بیان دیگر ضرر نباید شما را فلج کند.

این نکته را به خاطر داشته باشید که ضرر همیشه بخشی از معاملات تجار بوده و هست. اجتناب از آن غیر‌ممکن است؛ فقط می‌توان با رعایت نکاتی آن‌ را به حداقل رساند. مهم‌ترین نکته در این رابطه این است که هیچ‌گاه و تحت هیچ شرایطی، برای جبران ضرر اقدام به معامله‌ی جدید نکنید.

محاسبه و شناخت حد ضرر

۶. احساسات خود را کنترل نمی‌کنند

ترس و استرس، هیجان و طمع از دلایل اصلی ضرر کردن در هنگام ترید ارز دیجیتال است. شاید تریدر اطلاعات کاملی در زمینه‌ی معاملات داشته باشد و با پیچ و خم‌های مسیر آشنا باشد؛ اما اگر نتواند در شرایط بحرانی هیجان کسب سود بیشتر و یا ترس از ضرر بزرگ را کنترل کند، دانش و اطلاعاتش کمکی به او نخواهد کرد.

باید توجه داشت که ضرر همیشه در هر تجارت و کسب و کاری متحمل است. نباید برای پیش‌گیری از ضرر تمام قوانین و هدف‌های خود را فراموش کنید. این امر موجب می‌شود معاملات احساسی انجام دهید که به ضرر چندین برابر ختم می‌شود. یا هنگامی که بازار تکان قابل توجهی خورد و احساس کردید با یک حرکت می‌توانید سود فراوانی کسب کنید؛ بدون هیچ تفکری دست به یک معامله‌ی کاملاً هیجانی بزنید. امکان متضرر شدن به دلیل طمع کردن همیشه وجود دارد.

هنگام نوسانات شدید بازار سعی کنید کمی از اخبار دوری کنید. قوانین خود و مسیر هدف‌تان را مرور کنید و با ذهن باز و با توجه به استراتژی همیشگی‌تان عمل کنید. صبر داشته باشید و به هر پیش‌آمدی عکس‌العمل نشان ندهید. 

۷. سبد سهام خود را کنترل نمی‌کنند

سبد سهام هم بخش مهمی از فرایند کسب درآمد از طریق خرید و فروش ارز دیجیتال است. نباید تمام کوین‌های سبد شما از یک نوع باشند. برای مثال وقتی همه‌ی دارایی شما بیت‌ کوین باشد، پایین آمدن یک‌باره‌ی قیمت ضرر زیادی به شما می‌زند.

اما تنوع بیش‌از حد هم کار را دشوار می‌کند. بررسی وضعیت تمام ارزها سخت و گیج کننده است و زمان زیادی نیاز دارد. این موضوع باعث می‌شود نتوانید درست مدیریت و تجزیه و تحلیل کنید و تمرکزتان روی سود و ضررها از بین می‌رود.

نکات زیر را فراموش نکنید:

  • آلت‌کوین‌‌‌های ناشناس و بدون آینده را به طور کلی از سبد خود حذف کنید.
  • به دنبال خرید آلت‌کوین‌های ارزان قیمت نباشید. 
  • همیشه هنگام خرید و فروش هر آلت کوین دیگر، بیت کوین را در نظر داشته باشید.

۸. از دفترچه‌ یادداشت برای خرید بیت کوین استفاده نمی‌کنند

ضرر کردن بخشی از تجارت است؛ اما تکرار آن قابل قبول نیست. باید از اشتباهات قبلی خود درس بگیرید و دیگر آن‌ها را تکرار نکنید. ثبت سوابق تراکنش‌ها و معاملات در یک دفتر یادداشت بهترین روش برای جلوگیری از متضرر شدن مجدد است.

تمام سوابق خوب و بد خود را ثبت کنید و آن‌ها را بررسی کنید. نقاط ضعف و قدرت‌تان را بشناسید و آن‌ها را اصلاح و تقویت کنید. می‌توانید از تجربیات مثبت و منفی تریدرهای موفق هم در این زمینه استفاده کنید.

ثبت سوابق تراکنش‌ها و معاملات بیت کوین و سایر ارزها

صحبت پایانی

  • معاملات خود را جدی بگیرید و بی‌حوصله و از روی سرگرمی معامله نکنید. 
  • اگر در چند معامله متضرر شدید، حتماً استراتژی خود را تغییر دهید.
  • ۲۴ ساعت شبانه‌روز اخبار این حوزه را دنبال نکنید.
  • همیشه و در هر‌حال طبق روند بازار حرکت کنید. هیچ‌گاه خلاف جهت آب شنا نکنید.
  • توجه کنید هیچ روندی دائمی نیست. اگر بیت ‌کوین چندین سال رشد قیمت داشته است، امکان دارد در برهه‌ای از زمان مانند هر ارز و کالای دیگری نرخ آن سقوط کند.
  • هیچ‌‌گاه بر‌اساس پیش‌بینی قیمت‌ها و بازار توسط دیگران و کارشناسان بیت کوین نخرید. همیشه استراتژی خود را دنبال کنید.
  • اخبار دنیای وب و شبکه‌های اجتماعی نباید در روند معاملات شما تأثیرگذار باشد. 
  • با مبالغ خیلی بالا یا خیلی پایین معامله نکنید.
  • هنگام بررسی روند موفقیت تریدرهای مطرح، فقط به جایگاه امروزی آن‌ها توجه نکنید. این جایگاه نتیجه‌ی چندین سال زحمت و فعالیت است. تمام مسیر پیشرفت‌شان را مرور کنید.
  • هیچ‌گاه با پول قرضی و اعتباری به خصوص در اوایل فعالیت ترید نکنید.
  • هرگز کلمات بازیابی و اطلاعات حساس کیف پول خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.
  • انتظار معجزه و در یک شب پول‌دار شدن را نداشته باشید.
  • تمام زمان خود را به معامله کردن اختصاص ندهید. موقعیت‌سنجی و انتخاب موقعیت مناسب بسیار مهم است.
  • هیچ‌گاه تحت تأثیر آخرین معامله چه با سود همراه بوده است، چه با ضرر نباشد.
  • اگر متضرر شدید مسئولیت آن ‌‌را قبول کنید و از عوامل دیگر انتقاد نکنید. مسئول ضرر خود شما و نواقص استراتژی‌تان است.
  • همیشه خودتان در رابطه با هر موضوعی تحقیق کنید و به اطلاعات و تجربیات دیگران بسنده نکنید.
  • تمام سرمایه‌ی خود را روی یک کوین متمرکز نکنید. به عبارتی تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید.
  • صبور باشید و با نوسانات هیجان‌زده و با ضرر افسرده و دل‌سرد نشوید.
  • بررسی کنید کدام کوین‌‌ها طی چند سال اخیر پیشرفت بیشتری داشته‌اند.
  • چک‌لیست معاملاتی را هیچ‌گاه فراموش نکنید.
  • همیشه به مدیریت ریسک توجه ویژه داشته باشد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

من با تو می‌نویسم و می‌خوانم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا