مقالات ارز دیجیتال

بررسی کامل قانون معامله و استخراج ارز دیجیتال در ایران و جهان

چقدر با دنیای کریپتوکارنسی آشنا هستید؟ آیا می‌دانید ارزهای رمزنگاری شده چیست؟ اگرچه دولت ایران رسما ارزهای رمزنگاری شده را ممنوع نکرده است، اما مجاز بودن آن هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از نظر اقتصادی ایران تحت فشار تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده است و یکی از دلایلی که ایران به سمت ارزهای دیجیتال می‌رود، همین تحریم‌ها است. هم اکنون قانون ارز دیجیتال در ایران در حال بررسی بیشتر است و هر از گاهی خبرهای امیدوار کننده‌ای هم به گوش می‌رسد.

در حال حاضر خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران هنوز به‌صورت رسمی قانونی نیست، اما معاملات آن در کشور جرم هم محسوب نمی‌شود. قانون ارز دیجیتال در ایران مسیر پر فراز و نشیبی را گذرانده است. ما در این مقاله از والکس قصد داریم تا همه چیز را درباره قوانین ارز دیجیتال در ایران را بررسی کنیم. در ادامه با ما همراه شوید.

مراحلی که قانون ارزهای دیجیتال در ایران طی کرد

در سال ۲۰۱۸، ایران تجارت و مالکیت ارزهای دیجیتال را به دلیل نگرانی‌های مربوط به پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم ممنوع اعلام کرد. تمامی مؤسسات مالی ایرانی مانند بانک‌ها، مؤسسات اعتباری و صرافی‌ها از کارکردن با ارزهای دیجیتال یا تبلیغ آنها به هر نحوی منع شدند. با این حال، در سال ۲۰۱۹ دولت شروع به لغو این محدودیت‌ها کرد؛ زیرا تحریم‌ پول ملی برای آن‌‌ها مشکلاتی را به وجود آورده بود.

 در همین راستا قانون ارز دیجیتال در ایران کمی تغییر کرد، مالکیت و استخراج ارز دیجیتال بلامانع اعلام شد؛ اما همچنان استفاده از رمزارزها به‌عنوان یک سیستم پرداخت ممنوع است. در اواخر سال ۲۰۲۰، دولت ایران بار دیگر قوانین سخت‌گیرانه‌تری را برای شرکت‌های ارزهای دیجیتال وضع کرد؛ زیرا قیمت ارزهای دیجیتال در حال افزایش بود، بازار سهام و بورس ایران در حال سقوط بودند و تعداد بهترین کشورها برای ترید ارز دیجیتال افزایش یافته بود. البته تنها قوانینی که در آن زمان توانستند وضع کنند، محدودیت‌های بیشتر برای ماینرهای ارز دیجیتال به دلیل مصرف زیاد انرژی بود.

قانون ارز دیجیتال در ایران

بررسی قوانین کریپتو در ایران

در چند سال اخیر دنیای ارزهای دیجیتال رونق زیادی داشته است، به همین دلیل دولت‌ها، چه در ایران و چه در کشورهای دیگر نسبت به ارزهای دیجیتال از خود انعطاف نشان داده‌اند. طبق ضوابطی که توسط بانک مرکزی، در بهمن سال ۹۷ در حوزه ارزهای دیجیتال اعلام شد:

  • خریدوفروش ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی ممنوع نیست.
  • استفاده از رمزارزها به‌عنوان یک روش پرداخت ممنوع است.(یعنی ما نمی‌توانیم در فروشگاه اینترنتی خود به‌جای دریافت وجه، ارز دیجیتال بیتکوین دریافت کنیم.)
  • ارزهای رمزنگاری شده در صرافی‌هایی که مقررات را رعایت کرده‌اند، قابل خرید و فروش و تبادل است.
  • توسعه کیف پول دیجیتال با درنظرگرفتن مقررات بخش کیف پول رمز ارزی، برای اشخاص حقیقی و حقوقی مشکلی ندارد.

همچنین بنا به ماده ۲ قانون مجازات عمومی:

هر فعل یا ترک فعل که مطابق قانون مجازات یا مستلزم اقدامات تأمینی با تربیتی باشد جرم محسوب می‌شود. هیچ امری را نمی‌توان جرم دانست مگر آنکه به‌موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تأمینی یا تربیتی تعیین شود.

در حال حاضر خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران هیچ مجازاتی ندارد. با این حال ما می‌توانیم در صورت کلاهبرداری یا هک رمزارزهای خود به ارگان‌های قضایی مراجعه کنیم و شکایت خود را اعلام کنیم.

قوانین استخراج ارزهای دیجیتال در ایران

بررسی قوانین ماینینگ ارز دیجیتال در ایران

دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال مصرف برق بسیار بالایی دارند که همین موضوع موجب ممنوعیت استفاده از این دستگاه‌ها شده است. درنهایت، سال ۹۸ آیین‌نامه اجرایی استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده، توسط معاون اول رئیس‌جمهور اعلام و استخراج ارز دیجیتال در ایران قانونی شد. طبق این آیین‌نامه برای استفاده از دستگاه‌های استخراج می‌بایست از وزارت صمت مجوز دریافت کنید. در غیر این صورت ماینینگ ارز دیجیتال قانونی نیست و اشتراک برق آنها قطع و دستگاه‌های آنها توسط نیروی انتظامی توقیف می‌شود.

عملیات صدور مجوز بهره‌برداری ماینینگ برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است. در این پروانه بهره‌برداری مواردی مانند شناسه کسب‌وکار، ثبت دبیرخانه، گواهی امضا دفترخانه، شرایط استخراج ارز دیجیتال، فهرست فعالیت‌ها و پیش‌بینی سرمایه‌گذاری و ارزش دستگاه قید می‌شود. جواز تأسیس را نمی‌توان به نام چند شخص حقیقی یا حقوقی صادر کرد و فقط باید به نام یک نفر باشد.

شما می‌توانید بر اساس قانون استخراج ارز دیجیتال در ایران، در قالب ثبت شرکت مسئولیت محدود یا سهامی خاص جهت دریافت مجوز ماینینگ به نام شرکت خود اقدام کنید. بر اساس ماده ۱۵ دستورالعمل صدور و بهره‌برداری رمزارزها، پروانه بهره‌برداری از استخراج ارز دیجیتال برای متقاضی زمانی صادر می‌شود که اقدامات لازم جهت ظرفیت‌سنجی محل و بازدید فنی توسط کارشناسان وزارت صنعت صورت‌گرفته باشد.

آیا داشتن دستگاه استخراج بیت کوین جرم است؟

در صورتی که شخص دارنده دستگاه استخراج بیت کوین برای استخراج رمز ارز دیجیتال از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز داشته باشد، اقدام او قانونی محسوب می‌شود. اما در مواردی که دستگاه ماینر بیت کوین به صورت غیرقانونی وارد کشور شده باشد، به‌ عنوان یک کالای قاچاق محسوب می‌شود، داشتن آن جرم است و پیگرد قانونی دارد.

قانون صرافی ارز دیجیتال در ایران

در سال‌های گذشته صرافی‌های ارز دیجیتال زیادی در ایران شروع به فعالیت کرده‌اند. بانک مرکزی شرایط و ضوابطی هم برای پلتفرم‌های خرید و فروش ارز دیجیتال ارائه کرده است. صرافی‌ها پس از احراز هویت در بانک مرکزی مجاز به ارائه خدمات رمزارزی به کاربران هستند. قانون صرافی ارز دیجیتال در ایران شامل موارد زیر است:

  • ریسک تمامی معاملاتی که در صرافی انجام می‌شود بر عهده خود سرمایه‌گذاران است.
  • سقف تبدیل ریال به ارز دیجیتال و بلعکس، بر اساس قوانین ارزی کشور در صرافی مجاز انجام می‌شود. 
  • لیست رمزارزهای قابل مبادله توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود و در بازه زمانی سه ماهه به صرافی‌ها ابلاغ می‌شود.
  • تمامی صرافی‌ها موظف هستند اطلاعات مربوط به مشتریان خود را در صورت نیاز بانک ملی ارائه دهند.
  • تمامی قوانین مربوط به مبارزه با پول‌شویی و “KYC” توسط صرافی رعایت شود.

به تصویب رسیدن استخراج ارز دیجیتال در دولت

جلسه هیئت دولت ایران درباره ارز دیجیتال

رضا فاطمی امین، وزیر صمت از تصویب بهره‌برداری و استخراج ارزهای دیجیتال در جلسه شهریورماه سال ۱۴۰۱ هیئت دولت خبر داد و گفت از این به بعد می‌توانید از ارزهای دیجیتال برای واردات استفاده کنید.

فاطمی امین گفته است:

در طی این جلسه، استخراج ارزهای دیجیتال به تصویب رسید و این مصوبه که سال‌های قبل نیز وجود داشت، مدتی متوقف شده بود و به واحدهای استخراج ارزهای دیجیتال جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری داده نمی‌شد. اما با تحلیل موضوع رمزارز در دولت، بخشی از احکام آن به تصویب رسید و به شکل رسمی می‌توانیم به واحدهای مربوطه جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری بدهیم. در چند هفته گذشته نخستین محموله وارداتی با روش رمزارز در کشور تأمین مالی شد، از این پس می‌توانید از رمزارزها برای واردات استفاده کنید.

سید رضا فاطمی امین

قانون ارز دیجیتال در جهان

ارزهای دیجیتال نه تنها در ایران، بلکه در سایر کشورها هم به عنوان یک بستر برای ایجاد کسب و کارهای جدید و درآمدزایی است. با گذشت زمان و افزایش میزان پذیرش ارزهای دیجیتال در بین مردم، این بازار بزرگ، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرد و افراد زیادی با هدف کسب سود وارد آن شدند. به طوری که تعداد دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین در سراسر جهان در چند سال اخیر به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. اما قوانین استخراج ارز دیجیتال و خرید و فروش آن، در بسیاری از کشورها مانند ایران تحت فشارهای نظارتی سیستم‌های قانون‌گذاری است. به عنوان مثال:

در امریکا، دو کمیته بورس و اوراق بهادار و کمیته کالا و تجارت در قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال فعال هستند. هر چند خرید و فروش بیت کوین در آمریکا ممنوع نیست اما قوانین مالیاتی در تمام ایالت‌ها یکسان نیست و سخت‌گیری‌هایی وجود دارد.

در کانادا، خرید و فروش ارز دیجیتال قانونی است و قوانین و مقررات مالیاتی بر معاملات رمزارزها اعمال می‌شود.

در استرالیا، علی‌رغم مقررات سختگیرانه‌‌ای که در حوزه رمزارزها وجود دارد، تعداد دستگاه‌های ATM در این کشور در حال افزایش است. استرالیا جزو کشورهای پیشرو در رسمیت بخشیدن به ارزهای دیجیتال است و تلاش زیادی برای بهبود مقررات خود در حوزه ارزهای دیجیتال انجام داده است.

در السالوادور، رمزارزها از سوی دولت نسبت به سایر کشورها سریع‌تر مورد پذیرش گرفت و توانست اولین کشور در جهان باشد که بیت کوین را به عنوان یک ارز قانونی پذیرفته است. طبق آخرین اخبار، السالوادور لایحه ارز دیجیتال را تصویب کرده است و گفته می‌شود که به زودی انتشار اوراق قرضه را هم آغاز خواهد کرد.

قوانین خرید و فروش و استخراج بیت کوین

بیت کوین مانند سایر ارزهای دیجیتال در ایران تا زمان نگارش این مقاله به‌رسمیت شناخته نشده است. اما خرید و فروش یا نگهداری از آن‌ جرم نیست. استخراج بیت کوین در ایران به شرط آنکه مجوزهای لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت شود قانونی است. اما بهتر است قبل از هرگونه اقدامی جدیدترین قوانین استخراج بیت کوین در ایران از نهادهای مربوطه پیگیری شود.

وضعیت قانونی بیت کوین در سایر کشورها، متفاوت است. برخی از کشورها آن را به رسمیت پذیرفته‌اند و برای خرید و فروش یا استخراج آن هیچ ممنوعیتی ندارند. به عنوان مثال، ژاپن بیت کوین را تحت قانون خدمات پرداخت (PSA) به عنوان یک دارایی قانونی می‌شناسد. اما در بولیوی، هرگونه خرید و فروش و استخراج بیت کوین از سال ۲۰۱۴ ممنوع است و استفاده از هر ارزی که توسط دولت یا منطقه اقتصادی صادر نشده باشد شامل مجازات خواهد بود.

آیا خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران قانونی خواهد شد؟

با توجه به توسعه ارزهای دیجیتال و محبوبیت آن در میان جوامع، پیش بینی می‌شود که قانون ارز دیجیتال در ایران وضعیت مشخص‌تری پیدا کند. قانونگذاری در این حوزه قطعا به حفاظت از دارایی کاربران ارز دیجیتال کمک بیشتری خواهد کرد. نظر شما درباره آینده ارز دیجیتال در ایران چیست؟ فکر می کنید تا قانونی شدن رمزارزها در ایران چقدر فاصله داریم؟

آیا خرید و فروش ارز دیجیتال قانونی است؟

طبق آخرین وضعیت قانون‌گذاری ارز دیجیتال در ایران، خریدوفروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال برای کاربران ایرانی ممنوع نیست.

آیا ترید ارز دیجیتال در ایران قانونی است؟

نگهداری و ترید ارز دیجیتال در ایران جز در موارد خاص مانند استفاده از آن در فعالیت‌های غیرقانونی، جرم نیست و مشمول مجازات نخواهد شد.

جرم دستگاه بیت کوین چیست؟

در صورتی که دستگاه استخراج بیت کوین به‌ صورت قانونی وارد ایران شده باشد، این اقدام جرم نیست. جرم دستگاه بیت کوین زمانی محقق می‌شود که به ‌صورت غیرمجاز وارد کشور شده ‌باشد.

تصویب قانون ارز دیجیتال در ایران چقدر طول می‌کشد؟

هر چند وضعیت قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال در ایران چندان شفاف نیست اما با ابلاغیه جواز استفاده از ارزهای دیجیتال از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و قانونگذاری در مورد آن، می‌توان خوش بین بود که در آینده‌ای نه چندان دور در مورد خرید و فروش ارز دیجیتال هم قوانین مدونی وضع شود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۱ / ۵. مجموع آرا: ۲۵

منبع
tasnimnews
علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
8 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مهیار پاکدل
مهیار پاکدل
2 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر ، میخواستم سقف تبدیل تتر به ریال بدونم؟ تا چه مقدار میشه تبدیل کرد؟

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل
پاسخ به  مهیار پاکدل

سلام
بازار معاملاتی رمزارزها به صورت p2p است. یعنی سفارش گذار و سفارش دهنده با یکدیگر معامله میکنند. بنابراین هیچ گونه محدودیتی برای خرید و فروش وجود ندارد.

ماهان
ماهان
10 ماه قبل

سلام استخرا بیت کوین از طریق سایت ها هم نیاز به مجوز دارد؟

ر رواقی
ر رواقی
10 ماه قبل
پاسخ به  ماهان

سلام
خیر برای اینکار نیازی به اخذ مجوز ندارید. اما به دلیل رشد قارچ گونه پلتفرم‌های کلاهبرداری حوزه کریپتو و همچنین مشکلات تحریم کاربران ایرانی، پیشنهاد میکنیم با بررسی های لازم اقدام به انجام استخراج ابری کنید.

علی شهابی پور
علی شهابی پور
10 ماه قبل

آیا معاملات فیوچرز در ایران جرم است
آیا استفاده از صرافی های خارجی جرم است

ر رواقی
ر رواقی
10 ماه قبل

سلام
تاکنون معاملات و فعالیت در حوزه کریپتو در ایران قانونگذاری شفاف و مدونی نداشته است. در خصوص استفاده از صرافی های خارجی باید به شما بگوییم که به دلیل مشلات تحریم و عدم سرویس دهی به کاربران ایرانی، ورود سرمایه به این پلتفرمها با ریسک زیادی همراه است. ضمن اینکه اکثر آنها در ایران مسدود شده اند و این خود گواه این مساله است که کاربر ایرانی نباید از انها استفاده کنید.
پیشنهاد ما به شما این است که از یک صرافی ارز دیجیتال معتبر ایرانی مانند والکس برای معاملات خود استفاده کنید.

سپاس از همراهی شما

hamed
hamed
4 ماه قبل
پاسخ به  ر رواقی

سلام صرافی بینگ ایکس ب ایرانیاخدمات میده

G
G
11 ماه قبل

سلام .ای کاش ایران هم این قوانین را می دانست و افراد را به اشتباه بازداشت نمی کرد .فرق بین کار در صرافی و شرکت هرمی را هنوز نمی دانند

دکمه بازگشت به بالا