آموزش تحلیلسرمایه گذاری

سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال؛ بررسی مفاهیم Support and Resistance

در این مرحله از آشنایی با تحلیل تکنیکال، می‌خواهیم یکی از متداول‌ترین مفاهیم تحلیل تکنیکال را با هم مرور کنیم. سطوح حمایت و مقاومت زمان‌های مهمی هستند که عرضه و تقاضا با هم روبرو می شوند.این سطوح برای تعیین روانشناسی بازار و عرضه و تقاضا بسیار مهم هستند. 

وقتی قیمت‌ها از سطح حمایت یا مقاومت عبور می‌کند، فرض بر این است که عرضه و تقاضایی که این سطوح را به وجود  آوردند، جابه‌جاشده‌اند؛ در نتیجه احتمال ایجاد سطوح جدید حمایت و مقاومت وجود دارد.

تعریف سطح حمایت 

سطح حمایت سطحی است که تقاضا به‌اندازه‌ای است که مانع از سقوط بیشتر ارزش ارز می‌شود. زمانی که خط روند قیمت به سطح حمایت می‌رسد، برای عبور از آن با دشواری رو به رو می‌شود، چون وقتی که قیمت به حمایت نزدیک می‌شود، خریداران (تقاضا) تمایل زیادی به خرید دارند و فروشندگان (عرضه) تمایل کمتری به فروش دارند.

تعریف سطح مقاومت 

سطح مقاومت سطحی است که  عرضه به‌اندازه‌ای است که مانع از افزایش بیشتر ارزش ارز شود. زمانی که خط روند قیمت به سطح مقاومت نزدیک می‌شود، به‌سختی بالاتر می‌رود. چون وقتی قیمت افزایش پیدا می‌کند و به مقاومت نزدیک می‌شود، فروشندگان (عرضه) تمایل بیشتری برای فروش و خریداران (تقاضا) تمایل کمتری به خرید پیدا می‌کنند.

روان‌شناسی سطوح حمایت و مقاومت

روانشناسی سطوح حمایت و مقاومت در بازار

برای توضیح روان‌شناسی سطوح حمایت و مقاومت از برخی اتفاقات پرتکرار بازار استفاده می‌کنیم.

در ابتدا فرض کنید که خریدارانی داریم که ارزی را در نزدیکی سطح حمایت ۵۰$ خریداری کرده‌اند و بعد از مدتی ارزش این ارز افزایش پیدا می‌کند و به ۵۵$ دلار می‌رسد‌‌، خریداران خوشحال می‌شوند و افسوس می‌‌‌‌‌خورند که کاش ارز بیشتری با قیمت ۵۰$ می‌خریدند‌، در نتیجه تصمیم می‌گیرند که اگر قیمت ارز دوباره به ۵۰$ برگشت ارز بیشتری خریداری کنند و در نتیجه در این سطح قیمت یعنی ۵۰$ تقاضا جدیدی ایجاد می‌کنند.

اکنون بیاید گروه دومی را در نظر بگیریم که مثلاً افرادی بودند که تصمیم خریدن ارزی را با قیمت ۵۰$ داشتند، اما به هر دلیلی این کار را انجام ندادند، اکنون که ارز به ۵۵$ دلار رسیده پشیمان شده‌اند و تصمیم می‌گیرند که اگر ارزش ارز به ۵۰$ برگشت، دوباره این اشتباه را تکرار نکنند و این بار ارز را بخرند در نتیجه این تصمیم باعث به‌وجودآمدن سطح مقاومت قوی‌تری در آن قیمت می‌شود.

در آخر هم گروه سومی در نظر بگیرید که ارز را با قیمتی کمتر از ۵۰$،  مثلاً ۴۰$ خریداری کرده‌اند و زمانی که ارزش ارز به ۵۰$ رسیده بود آن را فروخته‌اند. اکنون می‌خواهند ارز‌های خود را دوباره داشته باشند و آن را با همان قیمتی که به فروش رسانده‌اند یعنی ۵۰$ خریداری کنند. این گروه موضع خود را از فروشنده به خریدار تغییر می‌دهند. درحالی‌که از فروش ارز احساس پشیمانی می‌کنند و می‌خواهند این سود بیشتری را که نکرده‌اند جبران کنند و به همین علت تقاضای بیشتری برای خرید ایجاد می‌کنند.

اکنون برای درک بهتر مقاومت بهتر است هر سه گروه بالا را در نظر بگیرید و فرض کنید که همهٔ آنها ارزی باارزش ۵۰$ دارند. خودتان را هم یکی از این افراد فرض کنید. ارزش ارز شما به ۵۵ می‌رسد، ولی شما آن را نمی‌فروشید. دوباره ارز به ۵۰$ بر می‌گردد. چه احساسی دارید؟

احساس پشیمانی از نفروختن ارز با قیمت ۵۵$؟!  دوباره ارزش آن به ۵۵$ می‌رسد این بار شما تا می‌توانید ارزتان را به فروش می‌رسانید. دیگر افراد هم همین کار را می‌کنند (در نتیجه این عرضه زیاد) ارزش ارز از ۵۵$  بالاتر نمی‌رود و عقب‌گرد می‌کند. حداقل سه گروه از افراد هستند که سعی دارند ارز خود را با قیمت ۵۵$ به فروش برسانند و این باعث می‌شود که در قیمت ۵۵$ سطح مقاومت به وجود بیاید.

اینها تنها نمونه‌هایی از سناریوهای ممکن هستند اگر قبلاً معامله کرده باشید، احتمالاً در این سناریوها قرار گرفته‌اید و احساسات مربوط به آن را تجربه کرده‌اید. خبر خوب این است که شما تنها نیستید، تعداد افرادی که این احساسات و افکار را تجربه می‌کنند بی‌شمار است و  این کمک می‌کند تا با آشنایی مفهوم حمایت و مقاومت و تجزیه‌وتحلیل تکنیکال (Technical) بتوانید از سرمایه‌گذاری خود سود بیشتری دست آورید.

تریدرها چگونه از سطوح حمایت و مقاومت استفاده می‌کنند؟

تحلیلگران فنی و تریدرها از سطوح حمایت و مقاومت برای شناسایی مناطق (Zones) در نمودار قیمت استفاده می‌کنند. منظور از مناطق سطوحی هستند که احتمال بازگشت یا توقف در روند ممکن است بیشتر باشد. معامله گران و سرمایه‌گذاران سطوح قیمتی را که قبلاً شاهد افزایش فعالیت معاملاتی بودند، در نظر می‌گیرند و بر اساس آن اقدام به ورود یا خروج از بازار می‌کنند. 

سطوح حمایت و مقاومت مفاهیم کلیدی برای مدیریت ریسک در بازار هستند. توانایی شناسایی این مناطق می‌تواند فرصت‌های تجاری مطلوبی را ارائه دهد. ورود به یک معامله نزدیک به سطح حمایت یا مقاومت ممکن است یک استراتژی سودمند باشد. 

یکی دیگر از مواردی که باید در نظر گرفت، قدرت ناحیه حمایت و مقاومت است. به طور معمول، هر چه تعداد دفعات کاهش قیمت یک منطقه بیشتر باشد، احتمال شکستن آن به سمت نزول بیشتر است. به طور مشابه، هر چه تعداد دفعات افزایش قیمت یک ناحیه مقاومتی بیشتر باشد، احتمال شکستن آن به سمت بالا بیشتر می‌شود.

منظور از اعداد رند در سطوح حمایت و مقاومت چیست؟

یکی دیگر از ویژگی‌های مشترک سطوح حمایت و مقاومت این است که قیمت دارایی ممکن است فراتر از یک عدد رند مانند ۵۰ یا ۱۰۰ دلار برای هر سهم حرکت کند. بیشتر معامله‌گران بی‌تجربه تمایل به خرید یا فروش دارایی‌ها زمانی دارند که قیمت آن در یک عدد کامل باشد. بیشتر قیمت‌های هدف یا توقف سفارش‌های تعیین‌شده توسط سرمایه‌گذاران خرد یا بانک‌های سرمایه‌گذاری بزرگ به‌جای قیمت‌هایی مانند ۵۰.۰۶ دلار، در سطوح قیمتی رند قرار می‌گیرند. ازآنجایی‌که بسیاری از سفارش‌ها در یک سطح قرار می‌گیرند، این اعداد رند به‌عنوان موانع قیمتی قوی عمل می‌کنند. اگر همه مشتریان یک بانک سرمایه‌گذاری سفارش‌ها فروش را باهدف پیشنهادی مثلاً ۵۵ دلار انجام دهند، جذب این فروش‌ها به تعداد زیادی خرید نیاز دارد و در نتیجه سطحی از مقاومت ایجاد می‌شود.

جابه‌جایی نقش مقاومت و حمایت

یک مفهوم کلیدی در تجزیه‌وتحلیل تکنیکال این است که وقتی که قیمت از سطح حمایت یا مقاومت عبور می‌کند، نقش این سطوح تغییر می‌کند.

اگر قیمت از سطح حمایت پایین‌تر برود، سطح حمایت به سطح مقاومت تبدیل می‌شود و اگر قیمت از سطح مقاومت بالاتر برود، اغلب سطح مقاومت به سطح حمایت تبدیل می‌شود. تصور بر این است که زمانی که قیمت از یکی از سطوح مقاومت یا حمایتی می‌گذرد، عرضه و تقاضا جابه‌جاشده‌اند. 

مثالی از تبدیل سطح مقاومت به حمایت

تبدیل سطح مقاومت به حمایت در نمودار

مثالی از تبدیل سطح حمایت به مقاومت

تبدیل سطح مقاومت به حمایت

تجزیه‌وتحلیل تکنیکال، راه حلی مطمئن

 برخی سرمایه‌گذاران از هر دو تجزیه‌وتحلیل بنیادی (fundamental) و تکنیکال (technical) استفاده می‌کنند؛ تجزیه و تحلیل بنیادی هنگام تصمیم گیری درباره‌ی این که چه چیزی را باید بخریم و تجزیه و تحلیل تکنیکال برای دانستن این که چه زمانی باید بخریم، کاربرد دارد.

به یاد داشته باشیم که تجزیه‌وتحلیل تکنیکال دانش دقیقی نیست و نقدهای زیادی بر آن وارد می‌شود. اگر به مطالعه و بررسی بیشتر تجزیه‌وتحلیل تکنیکال بپردازیم، احتمالاً به گوشمان می‌خورد که تحلیل تکنیکال  بیشتر از این که دانش باشد، نوعی هنر است. در نتیجه درست مثل هر چیز ارزشمند دیگری باید آن را تمرین کنیم، وقت بگذاریم و نظمی برای ماهر شدن در آن داشته باشیم.

۱۲

سطوح حمایت و مقاومت

گام قبلی (۱۲/۳۳) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۸ / ۵. مجموع آرا: ۶

منبع
academy.binance
کارشناس ارشد منابع آب و شیفته­‌ی دنیای نویسندگی. باور دارم همه چی در زندگی­مان به محتوا گره خورده است و همیشه به «محتوای خوب» نیاز داریم. در تلاشم گامی موثر در این مسیر بردارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
9 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سهیلی
سهیلی
24 روز قبل

سلام
خلاصه، مفید، جامع، ساده، پر مغز، کامل، دلنشین…

علی
علی
3 ماه قبل

تریدر نیستم ولی یسوال داشتم در خصوص این سطح حمایت ومقاومت که در موردش خواهرمون توضیح داده ایا بصورت اتوماتیک خرید وفروش میشه اگر روی حالت حمایت ومقاومت نمودار تنظیم بشه یا فقط نشان میدهد برای تریدر وبعد ترید تصمیم میگیره که یابخره ویا بفروشه ویا در حین معامله‌ ،معامله را فسخ کند

ر رواقی
ر رواقی
3 ماه قبل
پاسخ به  علی

سلام
وقت شما به خیر
علی جان سطوح حمایت و مقاوت صرفا بر اساس تحلیلی است که هر تریدر با کمک ابزارهای تحلیل تکنیکال برای خود ترسیم میکند. بنابراین هیچ قطعیتی برای تحقق آنها وجود ندارد. اما هر تریدر پس از اتمام تحلیل خود و ترسیم خطوط حمایت و مقاومت، میتواند با ابزار های پلتفرم معاملاتی که در آن فعالیت می‌کند، (مثل ابزار استاپ لاس یا تیک پروفیت)، سفارش خرید یا فروش روی سطوح موردنظر را تنظیم کند تا معامله به صورت خودکار انجام شود.

سپاس از همراهی شما

دانيال محمدی
دانيال محمدی
1 سال قبل

سلام خانوم امینی خیلی خیلی ممنون بابت توضیحات واقعا با صبر وحوصله توضیح داده شده بقیه سایت ها واقعا درسته زحمت میکشند ولی ارزش خوندن نداره

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل

سلام
وقت شما به خیر
دانیال عزیز بسیار ممنون و خرسندیم از اینکه مقاله ما با موضوع سطوح حمایت و مقاومت، مورد قبول شما واقع شده است. امیدواریم سایر مقالات تخصصی بلاگ والکس را هم مطالعه کنید. همچنین در صورتی که موضوع خاصی در حوزه بلاکچین مد نظر شماست که دربلاگ به آن پرداخته نشده، لطفا نام آن را با ما در میان بگذارید.

سپاس از همراهی شما

فیروز خادمی
فیروز خادمی
2 سال قبل

باسپاس خانم لیلی امینی مختصر وجامع ومفید

امیر
امیر
3 سال قبل

مفید و مختصر

دکمه بازگشت به بالا