کیف پول

ممو چیست؟ آشنایی کامل با memo در ارز دیجیتال، تگ انتقال ارز دیجیتال

امروزه بارها با این اتفاق مواجه شده‌ایم که افراد هنگام انجام عملیات بانکی، اطلاعاتی از قبیل تاریخ، نام شعبه بانک و شماره پیگیری تراکنش خود را در دفتری ثبت می‌کنند. اما دلیل این کار چیست؟ تصور کنید پس از مدتی طولانی، فرد به ارائه گزارش یکی از تراکنش‌های خود نیاز داشته باشد. بنابراین با دانستن اطلاعات فوق، روند پیگیری در مدت زمان کوتاهی قابل انجام است. این عمل در فضای کیف‌ پول ارز دیجیتال با ممو (memo) یا تگ (tag) انجام می‌شود. ممو یا تک یک شناسه منحصر به‌ فرد است که برای مشخص کردن آدرس گیرنده ارز دیجیتال در تراکنش درج می‌شود. برای اینکه بیشتر با این مفهوم آشنا شوید، ما را در این مقاله دنبال کنید تا به زبانی ساده، توضیح دهیم که memo کیف پول چیست؟

تگ یا ممو چیست؟

توضیح تگ ممو

ممو یا تگ، یک شناسه منحصر به فرد است که در تراکنش گنجانده شده و در برخی از رمزارزها مانند ریپل (XRP)، ایاس (EOS) و استلار (XLM) مورد استفاده قرار می‌گیرد. از memo برای مسیریابی صحیح ارسال یک تراکنش استفاده می‌شود که به ما اطمینان می‌دهد وجوه ارسالی به آدرس گیرنده موردنظر به درستی ارسال شده است. memo در مواردی که شما با حسابی مشترک (کیف‌پول صرافی) طرف هستید و می‌خواهید منابع مالی خود را به شخص خاصی در یک حساب عمومی ارسال کنید، استفاده می‌شود.

به عنوان مثال صرافی بایننس که یک صرافی متمرکز است، برای برخی از رمزارزهای خود یک آدرس کیف‌پول مشترک قرار داده است. از این رو جهت تفکیک تراکنش‌های تک تک کاربران، به هر اکانت یک آدرس memo که شناسه‌ای منحصر به فرد است، اختصاص می‌دهد.

دلیل استفاده از تگ ممو چیست؟

در اینجا شما احتمالاً با این پرسش مواجه می‌شوید که دلیل استفاده از memo چیست؟ و چرا صرا‌فی‌ها و بسترهای مبادلاتی از آدرس کیف‌پول مشترک برای برخی رمزارزها استفاده می‌کنند؟ در پاسخ باید بگوییم تعدادی از رمزارزها به یک حداقل موجودی اولیه جهت راه‌اندازی کیف‌پول خود نیاز دارند (چیزی شبیه به حساب‌های بانکی).

به عنوان مثال، این مقدار برای کیف‌پول استلار، ۱ XLM و برای کیف‌پول ریپل، ۲۰ XRP است. از آنجا که صرافی‌ها دارای کاربران زیادی هستند، اینکه برای هر کاربر چند دلار بپردازند کار چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. بنابراین آنها برای تعداد زیادی از کاربران از یک کیف‌پول‌ عمومی استفاده کرده و سپس به هر حساب، یک memo منحصر به فرد اختصاص می‌دهند. بدین ترتیب آنها می‌توانند وجوه دریافتی را از یکدیگر تفکیک نمایند.

تفاوت ممو و آدرس ولت چیست؟

آدرس کیف پول در دنیای واقعی شبیه به شماره حساب بانکی است که شما می‌توانید آن را در اختیار دیگران قرار دهید تا به حساب شما رمز‌ارز واریز کنند. این در حالی است که برخی از کیف پول‌های ارز دیجیتال به ویژه کیف پول‌های صرافی، علاوه بر آدرس به تگ نیز نیاز دارند. زیرا این ارزها به صورت اشتراکی نگهداری می‌شوند.

اجازه دهید این را با یک مثال توضیح بدهیم. صرافی بایننس برای اینکه بتواند موجودی برخی از رمزارزها را راحت‌تر مدیریت کنند، یک آدرس برای تمامی کاربران در نظر می‌گیرند. آن چه سبب تفکیک موجودی کاربران می‌شود، تگ یا ممو است. از این رو هرگاه شما بخواهید ارز دیجیتالی را به صرافی ارسال کنید، آنها یک memo که شناسه تراکنش است را به شما اختصاص داده و شما با وارد کردن memo در فیلد مربوطه، تراکنش خود را در بین سایر تراکنش‌ها قابل شناسایی و تفکیک می‌کنید. بنابراین به خاطر داشته باشید که هنگام مشاهده گزینه memo حتماً از آن استفاده کنید! زیرا ممکن است مبلغ ارسالی شما شناسایی نشود و قادر به بازیابی مجدد آن هم نباشید.

کدام رمزارزها دارای ممو (memo) هستند؟

همانطور که گفته شد، تمامی ارزهای دیجیتال دارای memo نیستند، به عنوان مثال کوین‌هایی مانند بیت‌کوین (BTC)، اتر (ETH) و لایت‌کوین (LTC) دارای شناسه ممو نبوده و نیازی هم به حداقل موجودی اولیه در کیف‌پول خود ندارند. در حال حاضر تعداد انگشت شماری رمزارز وجود دارد که از memo استفاده می‌کنند، برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

نکته: اصطلاح «تگ» صرفاً برای XRP بکار برده می‌شود و ماهیت و کارکرد آن هیچ تفاوتی با «ممو» ندارد.

ساختار memo رمزارزی صرفاً متشکل از حروف نیست، بلکه می‌توانند حاوی عدد یا ترکیبی از اعداد و حروف هم باشد. در جدول زیر لیستی از رمزارزها با نوع ممو آنها آورده شده است.

نام رمزارزنوع ممو/تگ
استلارعددی-حروفی
ایاسعددی
بایننس کوینعددی
ریپلعددی
اتمعددی

نحوه استفاده از ممو یا تگ (tag)

هنگام ارسال ارز دیجیتال به آدرس کیف‌پول مقصد، اگر با گزینه memo (یا تگ) روبرو شدید، باید آن رشته اعداد/حروف را در کادر مربوطه در کیف‌پول مبدا وارد کنید. ما در اینجا نحوه استفاده از تگ در انتقال یک دارایی بین کیف‌ پول ارز دیجیتال تراست والت (Trust Wallet) و صرافی والکس را مرحله به مرحله توضیح داده‌ایم:

  1. ابتدا وارد صرافی موردنظر (والکس) که می‌خواهید رمزارز خود را به آن بفرستید شوید.
  2. به بخش کیف‌پول (wallet) در اکانت خود رفته و روی گزینه واریز کلیک نمایید.
  3. اگر توکن موردنظر حاوی ممو باشد، شما علاوه بر آدرس گیرنده، یک گزینه «memo» هم مشاهده خواهید کرد.
  4. آدرس گیرنده را کپی و سپس وارد تراست والت خود شوید.
  5. آدرس گیرنده را در تراست والت، قسمت «ارسال تراکنش» وارد کنید.
  6. مجدداً به کیف‌پول صرافی (والکس) باز گردید، این بار آدرس memo را کپی و آن را در فیلد تگ کیف پول تراست والت جای‌گذاری کنید.
  7. پس از بررسی اطلاعات، تراکنش را انجام دهید.

کدام صرافی‌ها از ممو استفاده می‌کنند؟

استفاده صرافی ها از ممو

اصولاً هر پلتفرم مبادلاتی که رمزارزهای اشاره شده در بالا را پشتیبانی کند، دارای شناسه memo است، مگر اینکه از روش دیگری به منظور شناسایی تراکنش‌های خود استفاده نماید. در ادامه لیستی از صرافی‌ها و کیف‌پول‌هایی که از ممو استفاده می‌کنند را مشاهده می‌کنید:

  • Wallex (والکس)
  • Binance
  • Coinbase
  • Kraken
  • Wirex
  • Edge App
  • Blockchain Wallet
  • Exodus

اگر تگ یا ممو را اشتباه وارد کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

از دردسرهای نقل و انتقالات کریپتویی، وارد کردن اشتباه آدرس است. این اتفاق ممکن است برای افراد تازه کار بیشتر رخ دهد، اما برخی از بد افزارها و ویروس‌ها می‌توانند آدرس را بعد از کپی کردن تغییر دهند بدون آنکه شما متوجه آن شوید. نکته اول پس دقت در وارد کردن آدرس است؛ چرا که ارسال کوین به آدرس اشتباه در اکثر حالات امکان بازگشت ندارند و کوین شما برای همیشه از دست رفته است.

اهمیت دانستن اصطلاح تگ یا ممو در کیف پول ارز دیجیتال

امروزه با توسعه فضای رمزارزها شاهد ورود سیل انبوهی از کاربران به این بخش هستیم. به موازات آن، آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات این حوزه به امری ضروری جهت فعالیت کاربران بدل شده است، به طوری که عدم اطلاع دقیق از نحوه کارکرد یک پروژه بلاکچینی یا ارز دیجیتال خاص می‌تواند منجر به ضررهای مالی چشمگیری برای افراد تازه‌کار گردد. شناسه memo یا تگ که برای تعدادی از ارزهای دیجیتال بکار می‌رود، از این دست اصطلاحات است.

ما در این مقاله سعی داشتیم تا با بیانی ساده به این سوال پاسخ دهیم که ممو در ارز دیجیتال چیست. اگر همچنان سوالی در این خصوص دارید، لطفاً در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. ما سعی خواهیم کرد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سوال شما پاسخ دهیم.

فرمت کلی تگ یا ممو چیست؟

کد ممو در اغلب ارزهای دیجیتال به صورت رشته خاصی از اعداد و در برخی ترکیبی از حروف و اعداد است.

کدام ارزهای دیجیتال از تگ یا ممو استفاده می‌کنند؟

ارزهای دیجیتال دارای تگ یا ممو عبارت است از: بایننس (BNB)، کازموس (Cosmos)،  ایاس (EOS)، ریپل (Ripple)، استلار (XLM) و …

کدام صرافی‌ها از تگ یا ممو استفاده می‌کنند؟

تعدادی از صرافی‌هایی که از تگ یا ممو استفاده می‌کنند عبارت است از: ویرکس (Wirex)، کوین بیس (Coinbase)، کراکن (Kraken)، هیوبی گلوبال (Huobi Global)، بایننس (Binance) و …

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۲ / ۵. مجموع آرا: ۹

منبع
coinbase
کارشناس ارشد الکترونیک، علاقه‌مند به مباحث حوزه تکنولوژی، ارز دیجیتال و عاشق نوشتن هستم. اینجا قصد دارم اطلاعاتی که در حوزه بلاکچین و رمزارزها کسب کرده‌ام را با شما به اشتراک بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
27 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
حسن حجتی
حسن حجتی
2 ماه قبل

سلام موفق شدم از طریق پشتبانی ۲۵۰ واحد ریپل خودمو برگردونم کلا سه روز طول کشید
منم مثل خیلی از دوستان ممو خالی گذاشته بودم سپاس

محمد
محمد
1 ماه قبل
پاسخ به  حسن حجتی

میشه من رو هم راهنمایی (منم مثل شما فراموش کردم کد رو وارد کنم بخاطرع همین واریز نشد به صرافی کوینکس ام

حسن حجتی
حسن حجتی
2 ماه قبل

سلام ، ممو وارد نکردم صرافی مقصد تراکنش و کد هش خواست از مبدا گرفتم فرستادم و گفته یک ماه زمان بره ، برمی گرده؟؟

احمد
احمد
1 ماه قبل
پاسخ به  حسن حجتی

برگشت؟

سعید حزباوی
سعید حزباوی
3 ماه قبل

سلام 🌹 من امروز ۱۰۳ اتم از ترست ولت به *** واریز کردم ولی ممو نزدم نوبیتکس گفتن دو هفته صبر کنم ممکنه پولم از بین بره؟

کیوان زندی
کیوان زندی
9 روز قبل
پاسخ به  سعید حزباوی

اقا سعید من امروز ۲۰فروردین ۱۴۰۳ با شما حرف میزنم .ارزتون رو برگشت دادن؟

بهنام
بهنام
4 ماه قبل

سلام. من میخوام از کیف استورم جین به لوستر ارز استوار انتقال بدم .توی مبدا از من ممو رو میخواد اما مقصد به من کد مموری نمیده

اصغر محمدی
اصغر محمدی
7 ماه قبل

سلام من از کیف پول سیف پل ام ارز ریپل فرستادم تو کیف پول *** ولی من تگ ممو رو وارد نکردم و دو روز ارز به حسابم وارد نشده من الان باید چی کار کنم ممنونم میشم اگر رهنمایی ام کنید

علی آماتور
علی آماتور
10 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
متاسفانه من به صرافی ام ایکس سی لوناکلاسیک فرستادم و ممو اشتباه خود کیف اتمیک دوباره آدرس گذاشته بود اونجا
حالا یک ساعته هنوز واریز نشده
آیا راهحلی داره؟

جابر رستمی
جابر رستمی
1 سال قبل

سلام
من انتقال ارز لونا کلاسیک به کوینکس زدن ولی کوینکس memoفعال نکردم آیا من دارایی از دست دادم قابل بازگشت داره یا نه
به پشتیبانی پیام دادم جواب گو نبود چی کار باید بکنم‌
بی زحمت به پشتیبانی کدوم علامت تیک بزنم چند تا گزینه داره

سید مجتبی
سید مجتبی
1 سال قبل

سلام
میخوام تتر از سیف پال به *** انتقال بدم از من memo میخواد باید چی وارد کنم؟

رادمهر حقدوست
رادمهر حقدوست
1 سال قبل
پاسخ به  سید مجتبی

سلام.دوست عزیز کیف پول سیف پل برای انتقال تتر نیاز به ممو نداره.فقط باید تو کیف پول یه مقداری ترون( trx )داشته باشی.کلا عملکرد انتقال تتر اینه.اگه بستر trc20 انتخاب کردی.

Mora
Mora
1 سال قبل

سلام ایا برای انتقال ارز به صرافی های ایرانی هم نیاز به وارد کردن ممو هست؟

علیرضا معقولی
علیرضا معقولی
2 سال قبل

من مقداری BNB از سیف پل انتقال دادم به والکس ولی تگ رو وارد نکردم . با پشتیبانی تماس گرفتم و آنلاین اطلاعات تراکنس رو فرستادم ولی میگن ممکنه چندماه طول بکشه !!!! چرااا ؟؟؟

مریم مرشدزاده
مریم مرشدزاده
1 سال قبل
پاسخ به  ر رواقی

چقدر زمان می‌برد حداکثر

دکمه بازگشت به بالا