کیف پول

لجر دست دوم؛ آیا استفاده از کیف پول ledger دسته دوم امن است؟

کیف پول لجر، یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های آفلاین ارز دیجیتال است. با توجه به این که قیمت این کیف پول نسبتاً بالاست، برخی از کاربران ترجیح می‌دهند که از کیف پول‌ لجر دست دوم و کارکرده استفاده کنند. اما استفاده از این کیف پول‌ها همیشه امن نیست.

در این مقاله به بررسی خطرات امنیتی استفاده از کیف پول دیجیتال کارکرده می‌پردازیم و سپس راه‌حل‌هایی را برای تامین امنیت دارایی‌تان هنگام استفاده از کیف پول لجر پیشنهاد می‌کنیم.

کیف پول لجر چیست؟

ما قبلاً در مقاله‌ی کیف پول لجر چیست، مفصل این کیف پول را معرفی کرده‌ایم. در سال ۲۰۱۴ شرکت لجر شروع به ساخت کیف پول لجر برای بیت کوین کرد. از این کیف پول می‌توان حتی در کامپیوترهای آلوده به ویروس هم استفاده کرد.

لجر امکانی را فراهم کرده است که کاربران با خیال آسوده بتوانند ارزهای خود را سرمایه‌گذاری کنند. این کیف رابط کاربری ساده را هم راه با امنیت بالا در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به همین دلیل بسیاری از کاربران استفاده از کیف پول لجر را به استفاده از کیف‌ پول آنلاین یا کیف پول صرافی ترجیح می‌دهند.

نحوه تشخیص لجر اصل از لجر دست دوم

نحوه تشخیص لجر اصل از لجر دست دوم

یکی از روش‌های اسکم شدن کاربران لجر، استفاده از کیف پول‌‌های دست دومی است که به عنوان کیف نو به آن‌ها فروخته شده است. وقتی یک کاربر برای اولین بار لجر می‌خرد، باید هنگام راه‌اندازی دو فرآیند عمده را پشت سر بگذارد:

  • خودش کسی باشد که دستگاه را روشن می‌کند.
  • خودش ۲۴ کلمه بازیابی را دریافت کند.

هیچ پین کدی نباید توسط فروشنده یا هر کس دیگری به کاربر داده شود. این کلمات را کاربران باید نزد خودشان و به صورت امن نگهداری کنند.

اگر هنگامی که کیف لجر نو را خریداری کردید، همراه کیف به شما کلمات بازیابی داده شد یا هنگامی که لجر را راه‌اندازی کردید، به جای عبارت Welcome چیز دیگری به شما نمایش داده شد، یعنی کیف پول قبلاً استفاده شده است. اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، خیلی سریع با فروشنده تماس بگیرید و کیف پول را به او پس بدهید.

کیف پول لجر دست دوم بخریم؟

همان‌طور که گفته شد، با توجه به قیمت بالای کیف لجر، بعضی کاربران ترجیح می‌دهند لجر دست دوم بخرند. اما خرید کیف پول لجر دست دوم کاملاً امن نیست. ما نمی‌توانیم مطمئن باشیم خرابکاری روی کیف پول صورت نگرفته است یا کیف پول مشکل فنی یا امنیتی ندارد.

اگر به هر حال اگر تصمیم گرفته‌اید که کیف لجر کارکرده بخرید، با روش‌های متفاوت امنیت کیف پول لجر دست دوم را تامین کنید. حتماً قبل از  استفاده از یک کیف لجر کارکرده، کارهای زیر را انجام دهید.

۱- کیف پول را ریست کنید

کیف پول دست دوم لجر را ریست کنید

اگر هنگام روشن کردن کیف پول از شما پین کد یا کلمات بازیابی خواسته شد، این یعنی کیف پول کارکرده و فعال است.

اگر هنگام راه‌اندازی کیف پول مستقیم و بدون گذراندن مراحل راه‌اندازی وارد کیف پول شدید، یعنی کیف پول شما قبلاً استفاده شده است. بنابراین می‌توانید برای حفظ امنیت دارایی خود، به بخش setting و سپس به Device بروید. در منوی این بخش، گزینه Reset All را انتخاب کنید.

راه ساده‌تر ریست کردن کیف پول کارکرده لجر این است زمانی که از شما برای ورود پین کد درخواست شد، سه بار پین کد اشتباه وارد کنید. بار سوم کیف پول کاملاً از نو راه‌اندازی شده و می‌توانید کلمات بازیابی جدید دریافت کنید.

برای وارد کردن پین کد اشتباه باید کد پین را وارد کرده و با فشار دادن دو دکمه همزمان آن را تایید کنید. این کار را تا زمانی که عبارت«Your device has been reset» را ببینید، ادامه دهید. سپس دو دکمه را همزمان فشار دهید تا عبارت Welcome را به شما نشان دهد.

۲- دستگاه را به روزرسانی کنید

به خاطر داشته باشید حتی با ریست کردن دستگاه نیز ممکن است سخت‌افزار لجر شما دستکاری شده باشد. برای اطمینان از این که از سخت‌افزار و نرم‌افزار اصل استفاده می‌کنید، راهنمای زیر را دنبال کنید:

۳- سخت‌افزار را بررسی کنید

اگر سخت‌افزار دستگاه دستکاری شده باشد، هنگام راه‌اندازی اخطار دریافت می‌کنید. می‌توانید دستگاه را باز کنید و مطمئن شوید هیچ تراشه‌ای به دستگاه اضافه نشده است. تصویر زیر یک لجر سالم است که می‌توانید کیف پول لجر دست دوم خود را با آن مقایسه کنید:

سخت‌افزار ولت ledger را بررسی کنید

بهتر است این کار را همراه با یک متخصص انجام دهید. اگر خودتان شناختی نسبت به دستگاه لجر ندارید، بهتر است این کار را انجام ندهید. هنگامی که برنامه لجر را باز می‌کنید، یک هشدار نمایش داده می‌شود که توسط لجر امضا شده و می‌گوید که رابط کاربری اصلاح یا دستکاری شده است.

خطر استفاده از کیف پول لجر دست دوم

به طور کلی اگر از مواردی که گفته شد مطمئن شدید، استفاده از لجر دست دوم ریسک چندانی ندارد. اما اگر به هر دلیلی در این مراحل اشتباه کردید یا فراموش کردید این کارها را بررسی کنید، ممکن است در معرض سرقت قرار بگیرید. فروشنده لجر دست دوم مشکوک می‌تواند به دارایی شما دسترسی داشته باشد و آن را به کیف پول خود انتقال دهد. تراکنشی که در صورت انجام شدن دیگر امکان بازگشت ندارد و دارایی شما به طور کلی از دست خواهد رفت.

صحبت پایانی

ما در این مقاله تا حد امکان روش‌های بررسی امنیت کیف پول لجر دست دوم را مطرح کردیم. با این حال توصیه اصلی ما این است که لجر را کاملاً نو و از فروشنده‌های رسمی و مطمئن تهیه کنید. ارزش دارایی شما بیشتر از آن است که با خرید کیف پول مشکوک آن را در معرض خطر بگذارید.

اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید که از لجر دست دوم استفاده کنید، حتماً نکاتی که گفته شد را رعایت کنید. اگر سوال یا پیشنهادی در مورد استفاده از لجر دست دوم دارید، لطفاً در کامنت‌ها برای ما بنویسید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

روزنامه‌نگاری خوانده‌ام و کلمه به کلمه پا به دنیای محتوا گذاشته‌ام. ورود به بازارهای مالی و دنیای ارز دیجیتال قدم بلند من برای یادگیری بیشتر است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا