کیف پول

صرافی DEX تراست ولت؛ معرفی جایگزین دکس در تراست ولت

یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های دیجیتالی میان سرمایه‌داران رمزارزها کیف پول تراست ولت است. دلایلی چون رایگان بودن، تنوع کوین‌ها، امنیت بالا و سایر موارد این‌چنینی از جمله ویژگی‌های مطرح این ولت ارز دیجیتال است که موجب محبوبیت آن شده است. تا چندی پیش کیف پول تراست ولت دارای صرافی‌ای داخلی به نام Exchange بود که کاربران به وسیله آن به معامله ارزهای دیجیتال می‌پرداختند. ولی در طی آخرین آپدیت این کیف پول، قابلیت دکس از این ولت حذف شد. در این مقاله قصد داریم به بررسی جایگزین‌های صرافی تراست ولت بپردازیم. اما قبل از شروع بحث اصلی، توضیحاتی در مورد تعریف DEX و مزایای آن نسبت به صرافی متمرکز ارائه می‌دهیم.

صرافی DEX تراست ولت چیست؟

صرافی‌های غیر متمرکز (DEX)، نوعی از بسترهای معاملاتی ارز دیجیتال هستند که کاربران آن‌ها می‌توانند بدون ایجاد حساب کاربری در آن، رمزارزهای خود را مبادله کنند. در واقع برای انجام معامله در صرافی‌های غیرمتمرکز، تنها نیاز است ولت کاربر به صرافی متصل شود. دکس‌ها حریم خصوصی بالاتری ارائه می‌دهند و معمولا به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شوند. این صرافی‌ها بدون نیاز به ثبت‌نام و احراز هویت تنها از طریق اتصال کیف پول دیجیتال کاربران به آن‌ها قابل استفاده هستند، بنابراین در آنها احتیاجی به انتقال دارایی به کیف پول Exchange نیست.

کیف پول تراست ولت نیز به عنوان یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری ارز دیجیتال، امکانی را مهیا کرده است که کاربران بتوانند به وسیله Trust Wallet به انجام معاملات خود بپردازند. به صورت کلی دکس تراست ولت دو نوع است که عبارتند از دکس داخلی و دکس خارجی. دکس داخلی تراست ولت، تحت نام Exchange شناخته می‌شد که با اتصال به سرویس بایننس دکس، امکان مبادله ارزهای دیجیتال بر بستر بایننس اسمارت چین را فراهم می‌کرد. این سرویس Trust Wallet، با اتمام فعالیت بایننس دکس، دیگر در دسترس نیست و در حال حاضر از اپلیکیشن تراست ولت حذف شده است.

ولی هنوز امکان استفاده از دکس خارجی وجود دارد. کاربران با استفاده از بخش Discover می‌توانند به صرافی‌های غیرمتمرکزی مانند پنکیک سواپ متصل شده و به انجام معاملات بپردازند.

مزایای DEX تراست ولت نسبت به صرافی متمرکز

مزایای دکس تراست ولت نسبت به صرافی متمرکز

از همان ابتدای ظهور کریپتوکارنسی‌ها، صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال نقش اساسی در خرید و فروش و تبادل این دارای‌های دیجیتالی و رمزنگاری شده داشتند. اگر این پلتفرم‌ها وجود نداشتند، خرید و فروش این ارزها امکان‌پذیر نبود و شاید رمزارزها جایگاه امروزی را پیدا نمی‌کردند.

اما با این حال صرافی‌ها و سیستم متمرکز آن‌ها، تا حدودی ماهیت غیر‌متمرکز ارزهای دیجیتالی را تحت الشعاع قرار می‌دهند. کاربران در این سیستم‌ها احراز هویت می‌شوند و دارایی‌های خود را در کیف پول صرافیهای دیجیتال ذخیره می‌کنند.

احراز هویت سبب می‌شود که معاملات کاربران قابل شناسایی باشد و برخلاف رسالت ارزهای دیجیتال عمل شود. همچنین کیف پول Exchange ممکن است هک شده و دارایی کاربران نزد دزدیده شود. بنابراین ماهیت صرافی‌های متمرکز برخلاف فلسفه وجود بلاکچین و رمزارزها است.

برخی از مزیت‌های دکس‌ها در مقابل Exchange متمرکز شامل موارد زیر است:

  • در پلتفرم‌های غیرمتمرکز معامله ارز دیجیتال (DEX)، کاربران نیازی به ساخت حساب کاربری و احراز هویت ندارند و معاملات آن‌ها کاملاً ناشناس انجام می‌شود.
  • دارایی رمزارز در Exchange غیرمتمرکز، نزد خود کاربر است و به‌طور کامل اختیار آن را در دست دارد.
  • صرافی‌های غیرمتمرکز از چندین نقطه‌ی مختلف در سراسر جهان کنترل می‌شوند و سرور مرکزی ندارند. این توزیع شدگی، امنیت این پلتفرم‌ها را نسبت به نوع متمرکز آن‌ها افزایش می‌دهد.
  • این پلتفرم‌ها سیاست خاصی را دنبال نمی‌کنند و به نسبت صرافی‌های متمرکز که از قوانین خاصی پیروی می‌کنند، آزاد‌تر هستند.
  • کارمزد معاملات در پلتفرم‌های DEX به نسبت صرافی‌های متمرکز، به مراتب پایین‌تر است. علاوه‌براین کاربر کارمزد انتقال رمزارز از ولت خود به کیف پول Exchange را نیز پرداخت نمی‌کند.

Dex خارجی در تراست ولت چیست؟

اتصال به دکس های خارجی در تراست ولت

همانطور که گفته شد، چندی پیش Trust Wallet به فعالیت بخش دکس کیف پول خود پایان داد. در واقع این دکس به صرافی غیرمتمرکز بایننس اسمارت چین متصل بود که با توقف فعالیت این دکس، قسمت صرافی داخلی تراست ولت نیز از کیف پول حذف شد.

حال شاید برای مخاطبان سوال پیش بیاید که برای تبادل و معامله رمزارزها در ولت تراست ولت چه راه‌هایی وجود دارد. در حال حاضر کاربران می‌توانند از دکس‌های خارجی یا بخش Swap این کیف پول برای معاملات غیرمتمرکز خود استفاده کنند. این ولت امکان اتصال دکس‌های خارجی را از طریق اپلیکیشن Trust Wallet فراهم کرده است و کاربران به راحتی می‌توانند از صرافی‌های غیرمتمرکز مانند یونی‌سواپ، پنکیک‌سواپ، سوشی‌سواپ و غیره استفاده کنند.

این قابلیت اتصال Trust Wallet به دکس‌ها از طریق اپلیکیشن، قابلیت پرکاربردی است. در واقع همین قابلیت به ظاهر ساده در کیف پول متامسک وجود ندارد. برای اتصال متامسک به دکس‌ها از طریق اپلیکیشن، باید حتما در مرورگر ولت آدرس صرافی را وارد کرده و از طریق دکس اقدام به اتصال کیف پول کنید.

نحوه استفاده از Dex خارجی تراست ولت

در ادامه روش معامله با استفاده از دکس‌های خارجی در تراست ولت را توضیح می‌دهیم.

  • پس از ورود به کیف پول تراست ولت، وارد بخش Browser شوید.
  • سپس صفحه را به سمت پایین اسکرول کرده و وارد بخش Exchanges شوید.
آموزش ورود به بخش دکس های تراست ولت
  • در این بخش فرض می‌کنیم قصد انجام معامله در صرافی وان اینچ را داریم. روی گزینه وان اینچ کلیک کرده و وارد Exchange شوید.
  • در صفحه صرافی لازم است کیف پول را به صرافی متصل کنید. بنابراین روی گزینه Connect Wallet کلیک کنید.
آموزش انجام معامله در دکس
  • صفحه‌ای باز می‌شود که باید در این صفحه، شبکه بلاکچینی که قصد معامله بر روی آن را دارید انتخاب کنید. اینجا به صورت پیش فرض ما گزینه بی‌ان‌بی چین را انتخاب می‌کنیم. با اسکرول کردن این صفحه به سمت پایین کیف پول خود را نیز انتخاب کنید. به صورت خودکار کیف پول شما به صرافی متصل شده و آماده انجام معامله است.
  • در آخر روی گزینه Swap کلیک کرده و معامله انجام می‌شود.

مزایای Dex خارجی تراست ولت

بهره‌مندی کاربران از صرافی‌های غیرمتمرکز و استفاده از امکانات آنها یکی از مهم‌ترین مزایای این کیف پول است. تراست ولت تمام تلاش خود را برای ساده بودن رابط کاربری کرده است. در تب Browser این کیف پول سعی شده ساده‌ترین روش برای کاربران فراهم شود تا دکس مورد نظر خود را پیدا کرده و به انجام معامله بپردازند.

اینکه کاربران می‌توانند با تلفن همراه خود در هر زمان و مکان به یک Exchange غیر‌متمرکز متصل شوند و به خرید رمزارز بپردازند، ویژگی جذابی برای تریدرها و سرمایه‌گذاران بازار کریپتو است. زیرا در حال حاضر بسیاری از پلتفرم‌های غیرمتمرکز مبادله‌ی رمزارز نسخه‌ی تلفن همراه ارائه نمی‌دهند. در ضمن در بخش Browser این پلتفرم انواع دکس‌ها بر بستر بلاکچین‌های مختلف وجود دارد.

سواپ، جایگزینی برای Dex تراست ولت

علاوه بر امکان اتصال به دکس‌های خارجی در تراست ولت؛ این کیف پول بخشی برای تبادل رمزارزها در داخل اپلیکشین فراهم دیده که تحت نام سواپ (Swap) شناخته می‌شود. به وسیله این ابزار کاربران به وسیله Trust Wallet و بدون نیاز به اتصال به پلتفرمی دیگر، می‌توانند به راحتی ارزهای دیجیتال را سواپ کنند. این قسمت از رمزارزهای شبکه بی‌ان‌بی چین، اتریوم، پالیگان، اوالانچ، آربیتروم، اپتیمیسم، فانتوم و Gnosis پشتیبانی می‌کند. بنابراین کاربران به راحتی می‌توانند به خرید و فروش توکن اتریوم و سایر رمزارزها بپردازند.

ابزار سواپ تراست ولت شامل مبادله درون زنجیره‌ای (interchain swaps) می‌شود که به کاربران امکان مبادله رمزارزها در یک بلاکچین را می‌دهد. یکی از معایبی که استفاده از سواپ تراست ولت دارد، کارمزدهای بالای این فرایند است که کاربر نسبت به دکس‌های خارجی کارمزد بیشتری را باید پرداخت کند. در مقایسه با دکس‌های خارجی این ابزار Trust Wallet، ابزار محدودی به حساب می‌آید و برخی از رمزارزها و شبکه‌های پرکاربرد مانند سولانا را ساپورت نمی‌کند.

تفاوت Dex و Swap در تراست ولت

بخش تبدیل ارز در تراست ولت (Swap) در این کیف پول، محلی برای تعویض رمزارزهای شبکه‌های مختلف با یکدیگر است. باید توجه داشته باشید که برای تعویض توکن‌ها با یکدیگر بلاکچین یا شبکه‌ی آن‌ها باید یکسان باشد و انتقال توکن از یک شبکه به شبکه‌ی دیگر باعث از بین رفتن دارایی شما خواهد شد. در حال حاضر این بخش جفت ارزهای زیادی برای مبادله ارائه نمی‌دهد.

اما استفاده از دکس‌های خارجی بوسیله Trust Wallet، برخی از محدودیت‌های Swap تراست ولت را ندارد. به عنوان مثال در دکس‌های خارجی تنوع رمزارزهای قابل مبادله بسیار بالاتر از بخش Swap این کیف پول است. ولی در دکس‌ها نیز مانند بخش سواپ، باید توکن‌هایی با شبکه یکسان را معامله کنید. یکی از مزیت‌های بخش سواپ تراست ولت، عدم نیاز به اتصال کیف پول به Exchange است. در واقع برای استفاده از دکس‌ها نیاز به اتصال کیف پول دارید، که همین عامل باعث پایین آمدن امنیت می‌شود.

تفاوت Exchange و Swap در تراست ولت

در آخر برای معامله جفت ارزهایی که شبکه یکسانی ندارند، تنها راه، استفاده از صرافی متمرکز مانند صرافی بایننس است که این محدودیت را رفع می‌کند.

لازم به ذکر است که این مقاله از سایت community.trustwallet.com بازنویسی و ترجمه شده است تا کاربران والکس پس از پایان کار بخش Dex تراست ولت، بتوانند جایگزین مناسب آن را انتخاب کنند. در حال حاضر اگر قصد معامله به صورت مستقیم از کیف پول Trust Wallet خود را داشته باشید، باید از بخش Swap استفاده کنید یا به دکس‌های خارجی در دسترس مراجعه کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۵ / ۵. مجموع آرا: ۴

من با تو می‌نویسم و می‌خوانم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
20 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محمود امینی
محمود امینی
3 ماه قبل

دورود بر شما من داخل تراست میخوام ارز اتم روی شبکهbep2را تبدیلbep20کنم ولی هنگام سواپ ارز اتم نمیاد رو صفحه ولی وقتی برمی‌گردم قسمت دارایی ارز مورد نظر هستش میشه راهنماییم کنید ممنون

ر رواقی
ر رواقی
3 ماه قبل
پاسخ به  محمود امینی

سلام
تراست ولت خود را در صورت امکان به آخرین نسخه بروزرسانی کنید.

احمد
احمد
5 ماه قبل

سلام. من میخواستم تتر در trc20 رو تبدیل کنم به ترون ولی نمیشه. تتر رو در صرافی غیر متمرکز صفر میزنه. برام

ر رواقی
ر رواقی
5 ماه قبل
پاسخ به  احمد

سلام
احمد جان تراست ولت در حال حاضر از سواپ در شبکه ترون پشتیبانی نمیکند. برای اینکار باید از یک صرافی ارز دیجتال متمرکز (مثل والکس) استفاده کنید.

محمدرضا اسداللهی
محمدرضا اسداللهی
1 سال قبل

چرا ارزهایی که میگیرم‌بعدا تبدیل نمیشه به بی ان بی ‌تو کیف پول تراست والتم یک نفر گفت باید بخش ‌کس اکتیو فعال کنی وقتی میرم تو بخش دکس اکتیو یک کادر خالی میاد که باید توش یک چیزایی بنویسیم که نمی‌دونم چی باید بنویسم شما میدونی داشتان چیه

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل

سلام
وقت شما به خیر
شما قصد تبدیل چه ارزهایی به BNB را در تراست ولت دارید؟ خطای دریافتی شما چیست؟
لطفا تراست ولت خود را در صورت امکان بروزرسانی کنید. توجه داشته باشید که شما در تراست ولت فقط میتوانید برخی توکنهای با شبکه یکسان را به یکدیگر سواپ کنید. ضمن اینکه BNB در تراست ولت در دو بستر BEP20 و BEP2 است و همیشه باید در هنگام سواپ به تطبیق شبکه ها توجه داشته باشید.

سپاس از همراهی شما

عباس
عباس
1 سال قبل

سلام
مدتی است که دکس در تراست ولت بسته شده
شما علتش رو میدونید؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  عباس

سلام
وقت شما به خیر
تراست ولت خود را در صورت امکان بروزرسانی کنید و مجددا با استفاده از وی پی ان این مساله را بررسی استفاده کنید.

سپاس از همراهی شما

محمد شیری
محمد شیری
2 سال قبل

من تو تراس ولت کیشو ب اتریوم تبدیل کردم قسمت dex.. گازشو اوردم پایین بیس دلار اتریوم کم کرد ولی تراگنشی انجام نشد .. تعداد کیشو هم کم نشد یه ماه پیش.. الان باز خریدم میخام تبدیل کنم نمیشه تراکنش قبلی معلق مونده چکار کنم کسی هس راهنمایی کنه

ر رواقی
ر رواقی
2 سال قبل
پاسخ به  محمد شیری

سلام
وقت به خیر
در سوالات ۹ و ۱۰ مقاله ” پاسخ به ۱۷ سوال مهم در مورد کیف پول تراست ولت“، مسئله تعلیق تراکنش و لغو کردن آن را بررسی کرده‌ایم. لطفاً این بخش را مطالعه کنید.

سپاس از همراهی شما

majid
majid
2 سال قبل

سلام .
من تعدادی ارز شیبا رو میخاستم به اتریوم تبدیل کنم ولی متاسفانه تبدیل نشد ولی
تعدادی اتریوم از کیف پولم کسر شده ممنون میشم راهنمایی کنید

ر رواقی
ر رواقی
2 سال قبل
پاسخ به  majid

سلام
وقت به خیر
شیبا در تراست ولت در دو شبکه ERC20 و BEP20 موجود است و شما تنها می‌توانید شیبا ERC20 را با اتریوم سواپ کنید.
اتریوم کسر شده مربوط به کارمزد تراکنش است. پیشنهاد می‌کنیم وضعیت تایید شدن تراکنش خود را با وارد کرد هش آن در ترکر https://etherscan.io/ بررسی کنید. درصورت تایید بودن، کیف پول خود را بروزرسانی و توسط وی پی ان موجودی آن را بررسی کنید.

سپاس از همراهی شما

امید
امید
2 سال قبل

سلام لطفا کمک کنید بدجور ریختم بهم
ببخشید من تو قسمت dex کیشو رو به اتریوم تبدیل کردم کارمزد هم کم شد ولی به اتریومم اضافه نشد و همچنان کیشو مقدارش هست ولی کارمزد کم شده و وقتی میخوام دباره بفروشم میگه قبلا انجام شده و موجودی شما کافی نیس باید چکار کنم؟؟
وضعیت تراکنش هم نوشته complete

ر رواقی
ر رواقی
2 سال قبل
پاسخ به  امید

سلام
وقت به خیر
درصورتی که تراکنش شما در https://etherscan.io/ تایید شده، کیف پول خود را بروزرسانی و مجددا توسط وی پی ان موجودی آن را بررسی کنید. در صورت رفع نشدن این مشکل، با پشتیبانی تراست ولت ارتباط برقرار کنید.
https://support.trustwallet.com/en/support/home

سپاس از همراهی شما

علی
علی
2 سال قبل

سلام خسته نباشید میخواستم بدونم در قسمت dex امکان تبدیل تتر Erc20 به ارزbnb یا هر ارز دیگری به غیر از اتریوم وجود دارد یا خیر؟

ر رواقی
ر رواقی
2 سال قبل
پاسخ به  علی

سلام
وقت به خیر
برای تبدیل رمزارزها با بلاکچین‌های مختلف، تنها راه شما استفاده از پروتکل‌های بریج مانند برگر سوآپ و یا استفاده از صرافی‌های متمرکزی که از توکن‌های شما پشتیبانی می‌کنند، است.

سپاس از همراهی شما

امید
امید
2 سال قبل

خیلی عالی بود دم شما گرم??

فروزان زیبائی
فروزان زیبائی
2 سال قبل
پاسخ به  امید

سلام
وقت به خیر

خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بوده است. از شما دعوت می‌کنیم سایر مقالات بلاگ والکس را نیز بخوانید.

ممنون از همراهی شما

فرید
فرید
2 سال قبل

سلام خسته نباشید ممنون میشم راهنمایی کنید من ۲ روز پیش از بخش dex در تراست والت ۴۰۰ هزار واحد ارز pvt رو با ارز bnb چنج کردم اما موجودی هر دو ارز ۰ هستش ممنون میشم اگه اطلاع دارید راهنمایی کنید

فروزان زیبائی
فروزان زیبائی
2 سال قبل
پاسخ به  فرید

سلام
وقت به خیر

آیا هنگام انتقال ارز، به اندازۀ کافی ارز BNB در کیف پول خود برای پرداخت کارمزد شبکه داشتید؟ اگر:
خیر: پس کیف بی ان بی خود را شارژ کنید و با همان مبلغ دوباره سعی کنید تراکنش را ثبت کنید.
بله: احتمالاً در این حالت مشکل از سمت تراست ولت است و با آپدیت کیف پول یا ایمپورت دوبارۀ کیف حل شود.

ممنون از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا