اخبار ارزهای دیجیتال

روزانه ۳۵۰ توکن اسکم در سال ۲۰۲۲ ساخته شده است

از ابتدای ژانویه تا پایان نوامبر ۱۱۸۰۰۰ توکن اسکم خلق شده است

نتایج تحقیق شرکت سالیدوس لبز (Solidus Labs) نشان می‌دهد که روزانه ۳۵۰ توکن کلاهبردارانه در سال جاری میلادی ساخته شده است. سازندگان این توکن‌ها، میلیون‌ها دلار از دارایی سرمایه‌گذاران را با این واسطه به سرقت بردند.

به گزارش والکس و به نقل از Coin Telegraph، از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا ۱ دسامبر، ۱۱۷۶۲۹ «توکن اسکم» (Scam Token) در بلاکچین‌ها خلق شده است. بنا بر گزارش سالیانه «راگ پول» (Rug Pull) شرکت سالیدوس لبز، این رقم افزایشی ۴۱ درصدی نسبت به ۸۳۴۰۰ توکن اسکم سال گذشته دارد.

این گزارش ادعا می‌کند که شبکه اسمارت چین (BNB Chain فعلی) میزبان نخست این توکن‌های کلاهبردار است. ۱۲ درصد از کل توکن‌های BEP-20 اسکم تشخیص داده شده‌اند.

جایگاه بعدی متعلق به شبکه اتریوم است. ۸ درصد از توکن‌های ERC-20 به زعم این گزارش توکن اسکم هستند.

تعداد توکن‌های اسکم خلق شده در سال‌های مختلف طبق گزارش سالیدوس لبز
تعداد توکن‌های اسکم خلق شده در سال‌های مختلف طبق گزارش سالیدوس لبز

«راگ پول» نوعی کلاهبرداری در دنیای ارز دیجیتال است که در آن تیم سازنده توکنی خلق می‌کند و قیمت آن را افزایش می‌دهد (پامپ)، سپس با فروش توکن‌ها، غیبش می‌زند و سرمایه‌گذاران را با توکنی بی‌ارزش رها می‌کند.

نزدیک به ۲ میلیون نفر از سپتامبر ۲۰۲۰ تاکنون، قربانی این کلاهبرداری‌ها شده‌اند. این رقم بیشتر از عدد تخمینی ۱.۸ میلیون نفری قربانیان ورشکستگی صرافی‌ها و پلتفرم‌های وام‌دهی همچون FTX، سلسیوس و وویجر است.

تعداد تخمینی قربانیان جرایم مالی مختلف فضای کریپتو
تعداد تخمینی قربانیان جرایم مالی در فضای کریپتو

محبوب‌ترین شیوه کلاهبرداری این گونه توکن‌ها «هانی پات» نام دارد؛ در این شیوه قرارداد هوشمند توکن به نحوی نوشته شده است که به خریداران اجازه فروش نمی‌دهد.

به گفته سالیدوس، محبوب‌ترین هانی‌پات سال ۲۰۲۲، توکن اسکویید گیم (SQUID) بود که در عرض چند روز ۴۵۰۰۰ درصد رشد قیمت داشت. خریداران به طمع این افزایش، اقدام به خرید این توکن کردند اما تیم سازنده ناشناس آن با پول سرمایه‌گذاران متواری شد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
Coin Telegraph
علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا