تکنولوژی

بازسازی سه بعدی چیست؟ با تکنولوژی بازسازی سه بعدی آشنا شوید

شاید روزی کسی فکرش را هم نمی‌کرد که بتوان اشیای واقعی را در فضای مجازی بازسازی کرد. اما امروزه، ما با مفهومی به نام بازسازی سه بعدی روبه‌رو هستیم؛ روشی که به وسیله آن یک شئ در فضای مجازی و سه بعدی با استفاده از کامپیوتر بازسازی می‌شود. بازسازی کامپیوتری پیش از این در حوزه‌های پزشکی و مهندسی استفاده‌های بسیاری داشت اما با ظهور دنیای متاورس این مفهوم نیز معانی دیگری به خود گرفت. همانطور که احتمالا می‌دانید متاورس یک جهان مجازی و نامحدود است و طبیعتاً به تکونولوژ‌ی‌های بسیاری برای ساخت این جهان نیاز خواهیم داشت. پس بیاید تا با هم به بررسی بازسازی سه بعدی، یکی از اصلی‌ترین فناوری‌ های حوزه متاورس بپردازیم و ببینیم چه کارهایی می‌توان با آن انجام داد.

بازسازی سه بعدی چیست؟

اگر برایتان سوال شده است که بازسازی سه بعدی چیست و به چه چیزی اشاره دارد، باید به زبان ساده بگوییم، بازسازی سه بعدی فرآیند ثبت شکل از اجسام واقعی و ظاهر کردن آن در فضای مجازی معنی می‌شود. این نوع بازسازی می‌تواند به روش‌های متنوعی اجرا شود اما معمول‌ترین روش آن اسکن از یک شئ واقعی یا استفاده از اشیای دو بعدی است. پس از این که تصویر سه بعدی بازسازی شده ایجاد شد می‌توان آن را به شیوه‌های دلخواه تغییر داد و در مکان‌های مختلف از جمله مصارف پزشکی، طراحی‌های مهندسی و هدف مقاله ما یعنی دنیای متاورس استفاده کرد.

تفاوت بازسازی سه بعدی در متاورس و جهان مجازی سنتی

حال که دانستید بازسازی سه بعدی چیست، لازم است با تفاوت آن در دنیای متاورس و جهان مجازی سنتی نیز آشنا شوید. پیش از اختراع دنیای متاورس، بیشترین تعامل ما با دنیای سه بعدی برای بازی و سرگرمی بود. اما اکنون با ترکیب و تلاقی فناوری‌هایی مانند ردیابی پرتوها (real-time ray tracing)، مقیاس‌های مرکز داده شتاب‌دار GPU، شبیه‌سازی فیزیک در زمان واقعی، هوش مصنوعی و غیره توانستیم جهان مجازی را بسازیم که نه فقط برای بازی و سرگرمی، بلکه برای کار، صنعت و افزایش همکاری‌ میان افراد کاربرد داشته باشد.

بازسازی سه بعدی فراتر از بازی

در واقع مهم‌ترین تفاوتی که متاورس با جهان مجازی سنتی دارد ملموس بودن آن به‌وسیله بازسازی ۳D است. این قابلیت همچنین به کاربران این امکان را می‌دهد تا چیزی بیشتر از امکانات زندگی واقعی را در جهان مجازی تجربه کنند.

نقش بازسازی سه بعدی در دنیای متاورس

برای ساخت جهان منحصربه‌فرد متاورس، تکنولوژی‌های بسیاری دست‌به‌دست یکدیگر داده‌اند تا امکان تعامل چند وجهی میان انسان‌ها، آیتم‌های دیجیتال و فضای مجازی را فراهم کنند. متاورس در واقع در تلاش است تا با ترکیب فناوری‌هایی همچون تکنولوژی VR، واقعیت افزوده، اینترنت اشیا (IoT)، ارزهای دیجیتال، بلاکچین و از همه مهم‌تر، بازسازی سه بعدی یک تجربه همه‌جانبه را برای افراد جهان ارائه دهد.

همانطور که می‌دانید، متاورس یک نسخه مجازی و بدون محدودیت از دنیای واقعی معرفی شده و کاربران با حضور در این جهان نیز باید همین احساس و درک را داشته باشند. برای ساخت و شبیه‌سازی این جهان فضای مجازی باید از صفر بازسازی شود و تکنولوژی مانند بازسازی سه بعدی این امر را تا حد زیادی ساده می‌کند. به کمک این تکنولوژی ما می‌توانیم مدل‌های سه بعدی واقع‌گرایانه و دقیق را با تمامی جزئیات بسازیم و سپس با استفاده از تصویربرداری اچ‌دی (HD) و یک نسخه کپی مجازی، نمونه ساخته شده را به فضای متاورس انتقال دهیم.

چرا تکنولوژی بازسازی سه بعدی در متاورس اهمیت دارد؟

گفتیم که در متاورس تمامی ابزارهایی که بتوانند به تجربیات کاربر واقعیت بیشتری ببخشند اهمیت دارند. برای مثال با استفاده از ابزاری مانند تکنولوژی بازسازی سه بعدی کاربران می‌توانند حین خرید به کمک تکنولوژی AR و VR به صورت مجازی لباس‌ها را امتحان یا از مراکز مختلف بازدید کنند. این ابزار همچنین به افراد این امکان را می‌دهد تا عملیات‌های پیشرفته‌ای مانند نقشه‌برداری‌های روباتیک، مهندسی معکوس و حتی بازسازی لحظات به‌یادماندنی را نیز به آسانی انجام دهند.

واقعیت آن است که امروز تقریبا تمامی صنایع به فناوری ۳D و بازسازی اشیا به وسیله آن نیاز دارند. ما برای ساخت تمامی چیزها از جمله دوچرخه، پل، ماشین‌ها و… ابتدا با ابزارهای مختلف CAD آن را طراحی و سپس نمونه واقعی آن را می‌سازیم. به بیان دیگر، شبیه‌سازی دقیق و سریع فیزیکی در دنیای مجازی کلید طراحی بهترین و کارآمدترین محصولات است. ما می‌توانیم به سرعت نمونه‌های زیادی از یک طرح را در دنیای مجازی با هزینه‌ای بسیار کمتر از مقداری که برای ساخت آن‌ها در دنیای واقعی صرف می‌شود، آزمایش کنیم.

اهمیت بازسازی سه بعدی

پیش از این، استفاده ما از فناوری ۳D در این نقطه پایان می‌یافت. در حالی که متاورس اکنون مسیر فناوری ۳D را هموارتر کرده و با ترکیب دنیای دیجیتال و واقعی بستری به وجود آورده تا این دو یکدیگر را کامل کنند. متاورس با استفاده از حسگرها و دستگاه‌های IoT، داده‌ها را از دنیای واقعی ضبط و با تبدیل آن‌ها به مدل دیجیتال از طریق بازسازی‌های سه بعدی بستری را برای استفاده‌های گوناگون و همگانی از آن فراهم می‌آورد.

ترکیب دنیای واقعی و دنیای مجازی به ما قدرت فوق‌العاده‌ای خواهد داد. امروزه بازی‌های دیجیتال این قابلیت را دارند که نه فقط در صفحه کامپیوتر و موبایل بلکه در دنیای واقعی منعکس شود تا بازیکن تجربه‌‌ای نزدیک به واقعیت داشته باشد. به کمک بازسازی‌های ۳D در متاورس، ما همچنین می‌توانیم پیش‌بینی‌هایی از دنیای آینده را مشاهده کنیم و ایده‌های مختلف را مورد آزمایش و بهینه‌سازی قرار دهیم.

علاوه بر آنچه گفتیم، اکثر چیزهایی که طراحان و سازندگان با بازسازی سه بعدی می‌سازند متناسب با اندازه آن‌ها در دنیای واقعی است در حالی که در دنیای متاورس دیگر چنین محدودیتی وجود ندارد! امروزه دیگر طراحان و سازندگان می‌توانند در دنیای متاورس و به کمک تکنولوژی هوش مصنوعی خودروها، ساختمان‌ها، لباس‌ها و کفش‌ها را بدون محدودیت‌های دنیای فیزیکی بسازند، به نمایش بگذارند و حتی از آن‌ها کسب درآمد کنند.

بازسازی سه بعدی در واقع باعث به وجود آمدن یک اقتصاد، حتی قدرتمندتر از اقتصاد دنیای فیزیکی، شده است. از نظر بسیاری، بازسازی ۳D به قدری اهمیت دارد که تا سال ۲۰۲۷ ارزش آن در بازار جهانی به بیش از ۱۳۰۰ میلیون دلار خواهد رسید. در حقیقت ۳D restructure اکنون در رتبه اول غول‌های فناوری و تجارت الکترونیک قرار گرفته زیرا نه‌تنها زمینه را برای حضور آینده در دنیای مجازی فراهم می‌کند، بلکه مزایای تجاری بسیاری در تبلیغات و تجارت اجتماعی را نیز به همراه دارد.

کاربردهای بازسازی ۳D در متاورس

بازسازی سه بعدی کاربردهای متنوعی در متاورس دارد که عبارتند از:

کاربردهای بازسازی 3d

ساخت فضای بازی

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای بازسازی ۳D در متاورس ساخت فضای بازی است. اکثر بازی‌ها در متاورس به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بازیکنان بتوانند با بازی کردن و انجام مسئولیت‌ها کسب درآمد داشته باشند. این دست بازی‌ها همچنین ویژگی‌هایی همچون لایو استریم، مبادلات NFT، معاملات کریپتو و امکانات بسیار دیگری را تنها در یک پلتفرم ارائه می‌دهند. به همین دلیل است که بازی باید طراحی قوی و ۳D داشته باشد تا بازیکنان بتوانند به تجربه‌ای واقعی از این تعاملات برسند.

پلتفرم های اجتماعی

هدف دیگر متاورس نزدیک کردن افراد به یکدیگر در سرتاسر جهان است. با قابلیت ۳D می‌توان در دنیای متاورس فضاهای اجتماعی را طراحی کرد تا افراد بتوانند در آن با یکدیگر تعامل داشته باشند، درباره اطلاعات مختلف جستجو کنند، فایل‌های خود را به اشتراک بگذارند و جلسات و دیدارهای خود را در این فضا برگزار کنند.

فروشگاه های NFT

در فضای متاورس فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های NFT (دارایی دیجیتال) وجود دارد که از طریق بازسازی سه بعدی ایجاد شده‌اند. کاربران با ورود  به این فروشگاه‌ها می‌توانند از NFTهای مختلف مانند MANA ،Axie infinity و انواع دیگر بازدید، خریداری و معامله کنند.

تالارهای کنفرانس

متاورس همچنین از قابلیت برگزاری جلسات و کنفرانس‌های هیبرید برای افراد در سرتاسر جهان پشتیبانی می‌کند. کاربران در تالارهای کنفرانس متاورس علاوه بر امکانات کنفرانس‌های عادی مانند بلیط فروشی، ثبت‌نام، می‌توانند با یکدیگر تبادل نظر و تعامل نیز داشته باشند. بنابراین بدون محدودیت زمان، مکان و تعداد نفرات کنفرانس‌ها را می‌توان در این فضا برگزار کرد.

تالار کنفرانس در متاورس

تجارت های دیجیتال

در سال‌های اخیر دارایی‌های دیجیتال و خرید و فروش آن‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده است. این دارایی‌ها اغلب به کمک بازسازی دیجیتال طراحی شده‌اند و خریداران می‌توانند در متاورس با استفاده از دارایی‌های دیجیتال در تجارت دیجیتال نیز نقش داشته باشند.

املاک و مستغلات

شما می‌توانید املاک و مستغلات خود را به کمک تکنولوژی VR و AR به دنیای متاورس بیاورید. با فناوری بازسازی ۳D طراحان می‌توانند خانه‌ها و برج‌های مدرن ایجاد کنند و شهرهای هوشمند بسازند. کاربران دنیای متاورس همچنین می‌توانند از طریق معاملات این املاک به کسب درآمد واقعی دست یابند.

آیا جهان متاورس صرفاً سه بعدی است؟

مشکلی که قابلیت ۳D امروز با آن روبه‌رو شده، محدودیت آن به  عینک و هدست VR است. در واقع بسیاری تصور می‌کنند چون اکثر دستگاه‌هایی که به طور معمول از آن استفاده می‌کنیم ۲D هستند، تنها کسانی می‌توانند از جهان متاورس استفاده کنند که عینک‌های ۳D یا VR داشته باشند. این در حالی است که کمپانی متا در دفاع خود از این محدودیت ادعا می‌کند متاورس چیزی بیشتر از عینک‌های VR است و مردم می‌توانند حتی با تلفن‌های هوشمند معمولی از آن استفاده کنند.

در واقع اینطور که از فعالیت‌های متا پیدا است، آن‎ها قصد دارند به زودی دسترسی به متاورس را برای تمامی افراد فراهم آورند. با این حال آنچه ما هم‌اکنون از آن اطمینان داریم این است که جهان متاورس چه به شکل سه بعدی و چه انواع دیگر، بدون استفاده از بازسازی سه بعدی نمی‌تواند به راه خود ادامه دهد. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

بعد از اتمام کارشناسی روانشناسی به این نتیجه رسیدم برای ایجاد یک تغییر مثبت، باید با مخاطبان مختلفی در ارتباط باشم و وارد دنیای خلق محتوا و ارز دیجیتال شدم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا