مقالات ارز دیجیتال

نود اتریوم ۲ چیست؟

هر روز افراد بیشتری برای ورود به بازار رمزارز‌ها ترغیب می‌شوند و علت این است که این بازار، مستعد پیشرفت فراوان است و افرادی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، اگر حساب شده رفتار کنند سود فراوانی می‌برند. یکی از رمزارز‌های معروف و آینده دار در این سطح اتریوم است. اتریوم که از کوین اتر استفاده می‌کند رمزارزی است که به کلی ساختاری متفاوت از بیت کوین دارد و تحلیل‌گران بازار رمزارز‌ها معتقدند که می‌تواند اثر قابل ملاحظه‌ای در آینده بازار رمزارز‌ها داشته باشد. عده زیادی دوست دارند در مورد این رمزارز اطلاعات کسب کنند و به خرید اتریوم علاقه‌مندند؛ اما در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع دیگری بپردازیم. بنابراین برای آشنایی با اتریوم باید به مقالات دیگر رجوع کنید. اما آن دسته از افرادی که با این رمزارز آشنا هستند باید با ما همراه شوند زیرا می‌خواهیم در مورد بروزرسانی جدیدی که اتریوم مدت زمان زیادی آن را مطرح کرده بود، نگاهی داشته باشیم. نود اتریوم ۲ بالاخره وارد ماجرا شد اما دقیقاً نود اتریوم ۲ چیست و به چه کاری می‌آید؟ در ادامه این مقاله به بررسی سؤالات مرتبط با این موضوع خواهیم پرداخت و به شما می‌آموزیم که چگونه نود اتریوم ۲ شویم؟

 نود‌ چیست و چه تأثیری دارد؟

اولین سؤال برای علاقه‌مندان به حوزه بازار رمزارز‌ها پیش از این‌که در مورد نود اتریوم ۲ صحبت کنیم این است که اصلاً نود چیست؟ البته قبل از آن حتی باید با نحوه عملکرد برنامه‌های بلاک چین و مسائل مرتبط با آموزش‌های اولیه پیرامون اتریوم آشنا باشید تا بعد سراغ نود و نود اتریوم ۲ بروید. با این وجود ما از تمام آن مراحل می‌گذریم و مستقیماً سراغ این سؤال می‌رویم که نود چیست و تأثیرش در رمزارز اتریوم و برای مشتریان چه خواهد بود؟

نود‌ها به قسمتی از نرم‌افزار اجرایی کلاینت اطلاق می‌شود و کلاینت قسمت اجرا‌کننده تمام مبادلات اتریومی است که در یک بلاک اتفاق می‌افتد و سبب می‌شود که تمام شبکه بلاک چین ایمن بماند و داده‌هایی که درون آن وجود دارند غیرقابل دسترس باشند.

راهنمای نود اتریوم 2

در زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف کلاینت، اتریوم‌های زیادی وجود دارند. زبان‌هایی مانند جاوا اسکریپت، تایپ اسکریپت، پایتون و راست دارای کلاینت اتریوم هستند. یعنی کلاینت‌ها تمام مبادلات اتریومی را از طریق شبکه بلاک چین انجام می‌دهند و آن را ایمن نگه می‌دارند. آنچه که تمام این برنامه‌های اجرایی و کلاینت‌ها به صورت مشترک با یکدیگر دارند این است که همگی‌شان از یک برنامه مشخصی که از جانب اتریوم عرضه شده پیروی می‌کنند. این برنامه یا دستور اجرایی مشخص می‌کند که شبکه اتریوم و بلاک چین چگونه کارکردی باید داشته باشد.

نود اتریوم ۲ در حقیقت نسخه جدیدی از این نود‌ها است که همان‌طور که گفتیم به بخشی از این نرم‌افزار کلاینت اطلاق می‌شود. پیش از آنکه به این سؤال پاسخ دهیم که «نود اتریوم ۲ چیست؟» ابتدا انواع نود‌ در بلاکچین اتریوم را بررسی خواهیم کرد و بعد سراغ نود اتریوم ۲ می‌رویم و در نهایت به این سؤال پاسخ می‌دهیم که «چگونه نود اتریوم ۲ شویم؟»

 انواع نود‌ها

اگر دوست دارید تا نود خودتان را داشته باشید، یعنی دوست دارید قسمتی از برنامه اجرایی را برای شبکه بلاک چین و اتریوم داشته باشید که مخصوص خودتان است باید بدانید که نود‌ها از جمله نود اتریوم ۲ انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن‌ها به شکل‌های مختلفی داده‌ها را مصرف می‌کنند. در حقیقت کلاینت‌ها می‌توانند سه مدل نود مختلف را اجرایی کنند که این سه نود را با نام: «لایت» (سبک)، «فول» (کامل) و «آرکایو» (آرشیو) می‌شناسیم. همچنین گزینه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند فرایند همسان‌سازی را با سرعت بیشتری انجام دهند. همسان‌سازی به فرایندی گفته می‌شود که در آن شما با چه سرعتی می‌توانید اطلاعات بروز‌رسانی شده را از وضعیت اتریوم دریافت کنید. نود اتریوم ۲ در حقیقت نسخه دوم از انواع همین نودهاست.

فول نود (Full Node)

این نود چندین خصوصیت دارد که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

۱. تمام داده‌های بلاک چین را ذخیره می‌کند.

۲. در الگوریتم اثبات کار بلاک چین مشارکت می‌کند و روی آن اثرگذار است.

۳. تمام وضعیت‌های اتریوم را می‌توان از طریق فول نود به دست آورد.

۴. به شبکه خدمت می‌کند و زمانی که درخواست کنیم به ما تمام داده‌های موجود را ارائه می‌کند.

 لایت نود (Light Node)

لایت نود به جای این‌که تمام بلاک‌ها را دانلود کند فقط سراغ بلاک‌های اصلی می‌رود. این موارد فقط نشانگر خلاصه‌ای از محتوای کلی هر بلاک هستند. هر درخواست دیگری از لایت نود داشته باشیم به فول نود ارجاع داده می‌شود. چون لایت نود به تنهایی قادر به برآورده کردن آن‌ها نیست و باید فول نود را اجرایی کنیم. لایت نود به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون داشتن یک سخت‌افزار قوی یا سیستم عامل قابل توجه به شبکه اتریوم دسترسی داشته باشند.

البته نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که اتریوم اکنون فقط به تعداد محدودی از کاربران اجازه استفاده از لایت نود را می‌دهد و همه قابلیت استفاده از آن را ندارند.

آرکایو نود (Archival Full Node)

این نود به خصوص تمام اطلاعاتی را که از طریق فول نود به دست آمده ذخیره می‌کند و به همین دلیل به آن نود آرشیوی می‌گویند. معمولاً کاربران از این سرویس استفاده‌ زیادی ندارند و بیشتر برای کسانی استفاده می‌شود که جستجوگران بلاک‌ها هستند یا تحلیل‌گران رشته‌های بازار رمزارز‌ها هستند. این افراد بیشتر از نود آرشیوی استفاده می‌کنند چون با قابلیت ذخیره‌سازی که دارد می‌توانند در تحلیل‌های بازاری از آن استفاده‌های خوبی ببرند.

نود بلاکچین اتریوم 2

حال که در این قسمت با انواع نود‌ها آشنا شدیم لازم است سراغ پرسش اصلی این مقاله برویم و در مورد این صحبت کنیم که «نود اتریوم ۲ چیست؟» و «چگونه نود اتریوم ۲ شویم؟» بروز‌رسانی نود اتریوم ۲ مدت‌ها مورد انتظار بوده است و به همین دلیل بسیاری از کاربران علاقه به استفاده از آن را دارند.

نود اتریوم ۲ چیست؟

پیش از معرفی نود اتریوم ۲ پیشنهاد می‌کنیم در مورد اینکه اتریوم چیست اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید با اصطلاحات تخصصی نود اتریوم ۲ بهتر آشنا شوید. نود اتریوم ۲ یا چیزی که لقب «آرامش» را نیز به آن داده‌اند بروز‌رسانی برای شبکه بلاک چین اتریوم است که سرعت، کارایی و پایداری آن را بالا می‌برد تا مبادلاتی که درون هر شبکه انجام می‌شود فرایندی بهینه‌تر داشته باشد. نود اتریوم ۲ در چندین فاز مختلف به ثمر می‌نشیند. اولین بروز‌رسانی انجام شده که «بیکن چین» نام گرفته است از دسامبر ۲۰۲۰ آغاز شده. بیکن چین خصوصیات ویژه‌ای را به بلاکچین اتریوم اضافه کرد. در فاز دوم که به عنوان «ترکیب» نام‌گذاری شده، قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ انجام شود.

سومین فاز نود اتریوم ۲ با اصطلاح «رشته‌های صدفی» نامگذاری شده است و نقشی کلیدی در درجه‌بندی شبکه اتریوم خواهد داشت. به جای این‌که تمام عملیات روی یک بلاک چین انجام شود با رشته‌های صدفی عملیات‌های مربوط به مبادلات اتریوم روی ۶۴ رشته جدید برقرار خواهند شد. این همچنین بدین معناست که خیلی راحت‌تر خواهد بود تا با بروز‌رسانی نود اتریوم ۲ نرم‌افزار‌های آن را اجرایی کرد زیرا دیتای کمتری روی سیستم عامل نیاز است ذخیره شود. انتظار می‌رود که آپدیت کامل نود اتریوم ۲ تا ۲۰۲۳ تکمیل شود.

به طور کلی دانستیم که «نود اتریوم ۲ چیست؟» ولی باید تفاوت آن را با اتریوم ۱ و اصلی نیز مشخص کنیم. بیشتر باید گفت که این دو در مکانیزم‌های مختلفی عمل می‌کنند. اتریوم ۱ از مکانیزم توافقی که با نام اثبات کار (PoW) شناخته می‌شود استفاده می‌کند اما نود اتریوم ۲ از اثبات سهم (PoS) استفاده خواهد کرد. اما این دو مورد چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ وقتی که با نود در بلاکچین اتریوم مواجه هستیم نیاز است تا اعتبار مبادلات به شکل غیر متمرکز انجام شود. اتریوم مانند بسیاری دیگر از رمزارز‌ها مثل بیت کوین اکنون از مکانیزم توافقی اثبات کار استفاده می‌کند.

در این ساختار ماینر‌ها از قدرت پردازش ماشینی استفاده می‌کنند تا معما‌های پیچیده ریاضیاتی را حل کنند و از این طریق یک مبادله جدید انجام شود. اولین ماینری که یک معما را حل می‌کند یک مبادله به گزارش تمام مبادلات قبلی که بلاک چین را ایجاد کرده‌اند اضافه می‌کند و پاداششان این است که یک رمزارز اصلی از شبکه دریافت می‌کنند. ولی مشکل اینجاست که چنین پروسه‌ای انرژی برق فراوانی مصرف می‌کند و نیاز به کامپیوتر‌های بسیار قدرتمند است.

در نود اتریوم ۲ مکانیزم اثبات سهم از این جهت تفاوت پیدا می‌کند که کاربران به جای ماینر‌ها می‌توانند در رمز‌های اصلی یک شبکه سهیم شوند و خود به اثبات‌گران تبدیل شوند. اثبات گران از این جهت به ماینر‌ها شبیهند که مبادلات را تأیید می‌کنند و مطمئن می‌شوند که شبکه دارای مبادله‌ای غیرقانونی نشده است.

البته تفاوت‌های دیگری نیز وجود دارند که در این مقاله بیشتر به آن‌ها نمی‌پردازیم. اما به طور کلی نود اتریوم ۲ مزیت‌های زیادی برای کاربران خواهد داشت. حال دانشی کلی از نود اتریوم ۲ داریم و متوجه شدیم که نود اتریوم ۲ چیست. حال باید سراغ پرسش آخر برویم.

راهنمایی: چگونه نود اتریوم ۲ شویم؟

برای این‌که بتوانید برنامه نود اتریوم ۲ را نصب کنید لازم است که چند چیز را ابتدا داشته باشید:

  • کلاینت اثبات کار: مسئولیت تولید کردن بلاک‌ها و تصدیق‌ها در بیکن چین و رشته‌های صدفی است.
  • کلاینت بیکن چین: مسئولین مدیریت کردن وضعیت‌های بیکن چین و مسائل مختلفی را دارد.
  • نود اتریوم ۱: دارایی‌های اثبات‌گری را تهیه می‌کند که از چین اتریوم ۱ به کلاینت بیکن چین می‌آیند.

برای اینکه نود اتریوم ۲ شوید باید سیستم عامل لازم برای اجرایی کردن آن را نیز داشته باشید. این سیستم عامل خصوصیات زیر را داراست:

  • Operating system: 64-bit Linux (i. e. Ubuntu 20.04 LTS Server or Desktop)
  • Processor: Quad core CPU, Intel Core i7–۴۷۷۰ or AMD FX-8310 or better
  • Memory: 16GB RAM or more
  • Storage: 2TB SSD or more
  • ETH balance: Goerli ETH and some ETH for deposit transaction fees
  • Wallet: Metamask installed

همچنین به دو پورت نیاز خواهید داشت و پورت اول برای Prysum است:

  • Port 13000 tcp and port 12000 udp
  • Port 30303 tcp/udp for eth1 node

مراحل مختلف برای رسیدن به نود اتریوم ۲

قدم اول: فول نود اتریوم ۱

در ابتدای کار برای به دست آوردن نود اتریوم ۲ باید با سینک کردن بلاک چین ETH1.0 شروع کنیم. به علت اندازه‌ای که شبکه اکنون دارد بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان خواهد برد. همان‌طور که باید سینک کردن با شبکه را ادامه دهیم و اثبات کار نود اتریوم ۲ را هم‌زمان داشته باشیم برنامه (گت) یا GO Ethereum را نصب می‌کنیم:

#Add Repo

sudo add-apt-repository -y ppa: ethereum/ethereum

#Install Geth

sudo apt-get update

sudo apt-get install ethereum

برای این‌که مطمئن شویم در این فرایند اختلالی ایجاد نمی‌شود و نود اتریوم ۲ را خواهیم داشت یک سرویس Ubuntu برای گت نصب می‌کنیم:

#Create Service / Unit

sudo nano /etc/systemd/system/geth. service

و سپس این کد را کپی می‌کنیم:

[Unit]

Description=Geth

[Service]

ExecStart=/usr/bin/geth –http –syncmode fast

StandardOutput=append: /root/geth. log

RemainAfterExit=no

Restart=on-failure

RestartSec=5s

[Install]

WantedBy=default. target

سپس این کد را می‌نویسیم:

#Enable Service

sudo systemctl enable geth

#Start Service

sudo systemctl start geth

#Ensure it’s running, by checking logs

tail -f /root/geth. log

آموزش فعال سازی نود اتریوم 2

قدم دوم: آدرس حساب نود اتریوم ۲ را ایجاد کنید

ابتدا برای این کار لازم است که آخرین نسخه از ریلیز نود اتریوم ۲ را نصب کنید و سپس این کد را اجرایی کنید:

#Generate Ethereum 2.0 Deposit Address

. /deposit new-mnemonic

ساختن این حساب به شما کمک می‌کند تا هر میزان سود یا درآمدی که بعد‌ها بدست آوردید را بتوانید ایمن نگه دارید.

 قدم سوم: حساب خود را با لانچ پد نود اتریوم ۲ بسازید

وقتی که آدرس حسابتان مشخص شد، زمان آن می‌رسد که سری به لانچ پد بزنید و حساب را ساده و ایمن بسازید. همه چیز را بخوانید و تأیید کنید و سپس فایل حساب را که به تازگی ساخته‌اید، آپلود کنید. کیف پولی که مورد نظرتان بوده را متصل کنید.

قدم چهارم: Prysm را نصب کنید و نود اتریوم ۲ را ایجاد کنید

برای ادامه نصب نود اتریوم ۲ باید برنامه Prysm را نصب کنید که اساساً برای ایجاد کردن نود اتریوم ۲ است. سپس نود بیکن را که به اتریوم فول نود ۱ در قدم اول متصل شده بود را اجرا می‌کنیم و باید تماماً با شبکه همگام شده باشد وگرنه ارور خواهد داشت. از این کد باید استفاده کنید:

#Start beacon Node

/root/prysm/prysm. sh beacon-chain –http-web3provider=http://localhost: 8545

 هنگامی که نود بیکن اجرا شد می‌توانید از سرویس Ubuntu استفاده کنید تا مطمئن شوید نود بیکن همیشه حتی اجرایی خواهد ماند. برای انجام این کار از این کد‌ها استفاده کنید:

#Create Service / Unit

sudo nano /etc/systemd/system/prysm_beacon. service

بعد این کد را بنویسید:

[Unit]

Description=Geth

[Service]

ExecStart=/bin/bash /root/prysm/prysm. sh beacon-chain –http-web3provider=http://localhost: 8545

RemainAfterExit=no

Restart=on-failure

RestartSec=5s

[Install]

WantedBy=default. target

و سپس این کد را:

#Enable Service

sudo systemctl enable prysm_beacon

#Start Service

sudo systemctl start prysm_beacon

قدم پنجم: آدرس نود اتریوم ۲ که یافتید را وارد کنید

تقریباً به آخر کار نزدیک شدید. اکنون باید کلید‌های ساخته شده در قدم دوم را کپی یا اپلود کنید که در قدم سوم در سرور تکمیل شدند. بعد از آن کدی که در ادامه می‌آید را بنویسید:

#Import Accounts to Prysm

/root/prysm/prysm. sh validator accounts import — keys-dir=/root/prysm/validator_keys

سپس از شما خواهد پرسید که رمز را برای ایمن کردن کیف پول وارد کنید و همچنین رمزی که در کلید‌های قدم دوم ایجاد شده بود را درخواست خواهد کرد.

قدم ششم: اثبات کار را اجرا کنید

خب حالا آماده هستیم تا نود اتریوم ۲ را ایجاد کنیم. نود اتریوم ۱ اجرایی شده و همگام شده و نود بیکن هم اجرایی شده و اکانت‌هایمان هم ثبت و وارد شده‌اند. حالا اثبات کار را انجام می‌دهیم:

#Start Prysm Validator

/root/prysm/prysm. sh validator

اگر اجرایی شود مشخص می‌شود که همه چیز توسط Prysm انجام شده و نود اتریوم ۲ را با موفقیت دارا شدید.

اتریوم؛ دنیای شگفت‌انگیز از تکنولوژی

در این مقاله با مفهوم نود‌ها در بلاک چین و اتریوم آشنا شدیم و گفتیم که نود اتریوم ۲ نیز بروز‌رسانی‌ای از جانب اتریوم برای نود قبلی‌اش بوده است. نود اتریوم ۲ تفاوت‌های مشخصی برای افراد دارد و برای نصب کردنش نیاز به سیستم عامل‌های قدرتمند به آن صورت وجود ندارد و همچنین در مصرف انرژی نیز بهینه‌تر است. در ادامه به بررسی این سؤال پرداختیم که «چگونه نود اتریوم ۲ شویم؟» و مراحل نصب آن را در شش قدم بیان کردیم. اکنون شما می‌دانید که نود اتریوم ۲ چیست و می‌توانید به خوبی از آن استفاده کنید. ارز اتریوم از جمله رمزارز‌های آینده‌دار در بازار سرمایه است و بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند روز‌های فوق‌العاده‌ای برای این رمزارز به خصوص خواهد آمد. شما می‌توانید برای خرید اتریوم اقدام کنید و وارد بازار سرمایه‌ای شوید که آینده‌ای احتمالاً طولانی و بلند مدت دارد. 

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا