نات کوین برنامه ۴ ساله بازی خود را مشخص کرد!
ساشا (Sasha) بنیانگذار نات کوین (Notcoin)، انتظار ندارد که بازیهای کلیکی به موفقیت درازمدت دست یابند. در عوض، او بر این باور است که این بازیها باید مدلهای پایداری برای بقای خود پیدا کنند.
به گزارش والکس و به نقل از دبلاک، نات کوین اولین بازی تلگرامی بود که در مدل کلیک برای کسب درآمد پیشگام شد؛ جایی که کاربران تنها کاری که باید انجام میدادند فشار دادن یک دکمه و کسب ارز درون بازی بود که بعدا به یک توکن با ایردراپ یک میلیارد دلاری تبدیل شد.
برنامههای آتی نات کوین چیست؟
همچنین، نات کوین اولین بازی بود که از این مکانیک استفاده کرد؛ جایی که برنامه به شما چیزی را به صورت رایگان با تصور یک ایردراپ احتمالی میدهد. بنیانگذار نات کوین با نام مستعار که ساشا فکر میکند که راه ادامه مییابد اما انتظار ندارد برای همیشه ادامه داشته باشد.
او در این باره گفت:
من انتظار ندارم که این بازیها هیچگونه پایداری داشته باشند. از دیدگاه من، فقط بازیهایی که مدلهای پایداری دارند دوام میآورند.
ساشا گفت که تعدادی بازی وجود دارد که مدل ای پایداری دارند. او به بازی کتیزن (Catizen) اشاره کرد که ادعا میکند بیش از نیمی از کاربران آن برای آیتمهای این بازی پرداختهایی داشتهاند و میلیون ها دلار درآمد ایجاد کرده است.
در مورد خود نات کوین نیز ساشا گفت که میخواهد از حالت کلیکی خارج شود.
وی گفت:
برنامه چهار سال آینده این است که این پروژه با ساخت زیرسیستمهای پایدار و کارآمد از تیم آن مستقل شود.
یکی از آنها تمرکز فعلی پروژه است؛جایی که برنامه نات کوین کمپینهایی را ارائه میدهد که به کاربران اجازه میدهد از طریق تعامل با سایر بازیهای جدیدتر تلگرام، Notcoin کسب کنند. ایده این است که نات کوین به مرکزی برای شروع پروژههای دیگر اکوسیستم تبدیل شود و در عین حال تقاضا برای توکن Not را افزایش دهد و مقداری از توکنهای نات را در این فرآیند بسوزاند. ساشا انتظار دارد تعداد این کمپینها به ۵۰ تا ۱۰۰ در هفته افزایش یابد.
او گفت:
مثل فارمینگ است، اما نه برای تامین نقدینگی، بلکه برای تامین زمان و توجه شما. این مدل به ما امکان میدهد پایدار باشیم زیرا مجبور نیستیم نات کوینهای جدیدی صادر کنیم.
با این حال، ساشا خاطرنشان کرد که این تنها یکی از تعدادی از زیرسیستمهای ممکن است. او گفت که سایرین میتوانند شامل مسابقات، ابزارهای تشویق مشارکتکنندگان، پلتفرمهای بازی یا حتی یک دانشگاه غیرمتمرکز مبتنی بر محتوای هوش مصنوعی باشد که برای هر کسی باز است.
او به این موضوع اشاره کرد که همه اینها را آزمایش خواهند کرد. برخی از مدلها می میرند، برخی تکامل مییابند و موفق میشوند.
نگاهی به ایردراپ نات کوین
ساشا به ایردراپ Notcoin در ماه می اشاه کرد که دریافت توکنهای آن در ۱۶ ژوئن (۲۷ خرداد) به پایان رسید و حدود ۹۰٪ از عرضه در دست کاربران قرار دارد. او ادعا کرد که در حال حاضر حدود ۱۱ میلیون هولدر نات کوین وجود دارد. در حالی که این توکن در اوایل ژوئن به اوج قیمت خود رسید، اما همچنان دارای ارزش بازار ۱.۶ میلیارد دلاری است.
یکی از بزرگترین چالشهای ایردراپ نات کوین، برخورد با رباتها بود. ساشا گفت که این پروژه کرابرانی را در اولویت قرار داد که از ربات استفاده نکرده باشند. همچنین از کاربرانی که برای تلگرام پریمیوم پول پرداخت کرده بودند دعوت کرد و ادعا کرد ۳۰٪ از تمام کاربرانی که تلگرام پریمیوم داشتند، Notcoin بازی میکردند.
ساشا گفت که این بازی بیشترین تقاضا را از سوی کشورهایی از جمله روسیه، ازبکستان، نیجریه، ایالات متحده، آلمان و ایران داشته است؛ اگرچه به کاربران ایرانی که شناسایی میشوند گزینههای خروج داده نشده است. این برنامه همچنین برداشتها را در صرافیهای کریپتو در اولویت قرار میدهد و محدودیتهایی برای برداشت از کیفپولهای خود میزبان دارد.
گفتنی است به غیر از نات کوین، بازیهای تلگرامی دیگری نیز وجود دارند که بر بستر بلاکچین TON تمرکز دارند؛ از جمله تپ سواپ (Tapswap)، همستر کامبت (Hamster Kombat)، یس کوین (Yescoin) و پیکسل تب (PixelTap). در حالی که برخی از این پروژهها در حال برنامهریزی برای انجام ایردراپ های مشابه هستند، هنوز مشخص نیست که آیا آنها میتوانند موفقیت نات کوین را تکرار کنند یا خیر.