صرافی هامنتخب سردبیر

اجباری شدن احراز هویت بینگ ایکس؛ کاربران ایرانی از کدام صرافی استفاده کنند؟

مدتی است که احراز هویت بینگ ایکس (BingX) اجباری شده است. بر اساس اطلاعیه‌ای که در این صرافی ارز دیجیتال منتشر شده، کاربران تا ۱ اکتبر ۲۰۲۴ (۱۰ مهر ۱۴۰۳) فرصت دارند که بدون نیاز به احراز هویت به فعالیت خود در این پلتفرم ادامه دهند. پس از این تاریخ، قرار است قوانین جدید احراز هویت اعمال شود. با این حال، کاربرانی که پیش از این تاریخ ثبت نام کرده‌ باشند، تا زمانی که تغییرات جدید اعلام نشده‌، می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

از آنجایی‌که صرافی‌های متمرکز خارجی مستقیما با قانون‌گذاران برخورد دارند،‌ بالاخره دیر یا زود احراز هویت را اجباری خواهند کرد و کاربران ایرانی دیگر قادر به استفاده از آن‌ها نخواهند بود. بنابراین چاره کار، استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز است که امکانات محدودتری در اختیار کاربران قرار می‌دهند و یا استفاده از صرافی‌های داخلی معتبر مانند والکس که امکانات خوبی ارائه می‌دهند و حجم معاملات مناسبی نیز دارند.

لازم به ذکر است در مورد برداشت دارایی‌ها، حتی اگر احراز هویت حساب شما تکمیل نشده باشد، همچنان می‌توانید دارایی‌های خود را از بینگ یکس برداشت کرده و معاملات باز خود را ببندید. در نتیجه، خطر مسدود شدن دارایی کاربران وجود ندارد. در این صرافی، قرار است احراز هویت پایه (Basic) انجام شود که بسیار ساده است و تنها نیاز به وارد کردن اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی و شماره ملی دارد و نیاز به ارسال مدارک خاص یا عکس سلفی نیست.

با این حال، انجام احراز هویت پایه نیز با آی پی کشور ایران امکان‌پذیر نیست و باید از آی پی کشور مجاز دیگری استفاده شود. این موضوع باعث نگرانی برخی از کاربران شده است. در نتیجه، به دلیل مشکلات احراز هویت بینگ ایکس برای ایرانیان، کاربران به دنبال صرافی‌های جایگزین می‌گردند تا با خیال راحت‌تری به ترید بپردازند. در این مطلب، نگاهی به صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز خواهیم داشت که کاربران ایرانی بتوانند بدون نیاز به انجام احراز هویت از آن‌ها استفاده کنند.

صرافی‌های جایگزین پس از اجباری شدن احراز هویت بینگ ایکس

با اجباری شدن احراز هویت بینگ ایکس برای ایرانیان، کاربران برای حفظ امنیت دارایی‌ها و همچنین جلوگیری از هرگونه مشکل احتمالی، به دنبال صرافی‌های جایگزین و معتبر می‌گردند. 

در اینجا، کاربران ایرانی با دو انتخاب روبرو هستند؛ از صرافی‌های متمرکز (CEX) استفاده کنند که نیاز به احراز هویت نداشته باشند یا این‌که از صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کنند که اصلا نیاز به احراز هویت نداشته و دارایی کاربران نیز در کیف پول خودشان نگهداری خواهد شد.

معرفی صرافی‌های متمرکز (CEX) برای کاربران ایرانی

در ادامه، به معرفی چند صرافی متمرکز (CEX) خواهیم پرداخت که احراز هویت در آن‌ها اجباری نیست، اما امکانات محدودتری نسبت به صرافی‌های متمرکز ارائه می‌دهند:

صرافی کوینکس (Coinex)

صرافی کوینکس که در هنگ کنگ مستقر است، در قوانین خود مستقیما به نام کشور ایران یا هیچ کشور دیگری اشاره نکرده است. در این صرافی به کاربران ایرانی‌ خدمات داده می‌شود و حتی گزارش شده بیش از ۵۰٪ کاربران صرافی کوینکس ایرانی هستند. ایرانیان برای استفاده از خدمات این صرافی نیازی به احراز هویت ندارند. این صرافی حتی نسخه فارسی با پشتیبانی فارسی هم ارائه می‌کند؛ اما برای استفاده از آن به تغییر آی پی نیاز دارید.

صرافی ال ‌بنک (LBank)

صرافی ال بنک (LBank) که نام کامل آن Ledger Bank Exchange است، از جمله صرافی‌هایی است که هنوز احراز هویت در آن‌ اجباری نیست. این صرافی در سال ۲۰۱۵ در جزایر ویرجین دریای کارائیب راه‌اندازی شد؛ اما طبق اطلاعات لینکدین این صرافی، دفتر مرکزی آن در شهر دبی قرار دارد. ال بنک در بخش قوانین و تعهدات وب‌سایت خود اعلام کرده که تابع قوانین تحریم‌های بین‌المللی است و حتی نام ایران نیز در بین کشورهایی به چشم می‌خورد که کاربران آن حق استفاده از خدمات ال بنک را ندارند!

 با این حال، از آنجایی که هنوز احراز هویت در این صرافی برای عملیات واریز، برداشت و معامله اجباری نیست، کاربران ایرانی می‌توانند در این صرافی فعالیت کنند. توصیه می‌شود کاربران از تغییر آی پی استفاده کنند.

صرافی توبیت (Toobit)

معرفی صرافی توبیت (toobit)

صرافی تو بیت در اکتبر ۲۰۲۲ راه‌اندازی شده و در جزایر کیمن انگلستان مستقر است. این صرافی که تحت مجوز FinCEN فعالیت می‌کند، به غیر از کشورهایی مانند عراق، کنگو و چین که محدودیت خدمات دارند، به بیش از ۱۰۰ کشور جهان خدمات ارائه می‌دهد. همچنین، در وب‌سایت این صرافی نیز درج شده به دلیل پایبندی به استانداردهای FATF و OFAC به برخی از کشورها از جمله ایران خدمات ارائه نمی‌دهد. با این حال، صرافی Toobit از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند.

در این صرافی نیز همچون ال بنک، احراز هویت اجباری نیست، اما امکان انجام KYC برای کاربران ایرانی وجود ندارد. کاربران می‌توانند با آی پی ایران معامله کنند، اما توصیه می‌شود حتما از نرم‎افزارهای تغییر آی پی استفاده شود.

صرافی ایکس تی (XT)

صرافی XT در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد و در جمهوری سیشل به ثبت رسید. در این صرافی نیز احراز هویت اجباری نیست و حتی کاربران ایرانی می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند. در وب‌سایت این صرافی هنوز به نام ایران برای عدم خدمت‌رسانی اشاره‌ای نشده و کار با آی پی ایران هم امکان‌پذیر است؛ هر چند توصیه ما استفاده از نرم‌افزارهای تغییر آی پی است.

صرافی بیت یونیکس (Bitunix)

بیت یونیکس (Bitunix) نیز یک صرافی ارز دیجیتال متمرکز است که فعالیت خود را در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد. احراز هویت در این صرافی نیز فعلا الزامی نیست و کاربران ایرانی بدون KYC می‌توانند تا سقف برداشت ۱۰٬۰۰۰ دلار در روز از این پلتفرم معاملاتی استفاده کنند.

صرافی اکسولو (Exolo)

اکسولو یکی دیگر از صرافی‌های متمرکز خارجی است که از سال ۲۰۱۷ شروع به فعالیت کرده است. احراز هویت در این صرافی اجباری نیست؛ اما در صفحه قوانین این پلتفرم عنوان شده، به‌ دلیل محدودیت‌های ناشی از قوانین ضد پولشویی FATF، نسبت به ارائه خدمات به کاربران برخی از کشورها از جمله ایران، سخت‌گیری‌های بیشتری اعمال خواهد شد. 

با این وجود، کاربران ایرانی می‌توانند در این صرافی ثبت نام و فعالیت کنند؛ چرا که تاکنون از فعالیت آن‌ها جلوگیری نشده است.

صرافی والکس (Wallex)

معرفی صرافی والکس

همان‌طور که مشاهده کردید، با تعدادی از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی روبرو هستیم که فعلا احراز هویت در آن‌ها اجباری نیست. درست مشابه روندی که زمانی صرافی‌های خارجی محبوب در میان کاربران ایرانی مانند بینگ ایکس و مکسی (MEXC) داشته‌اند.

اما همان‌طور که می‌دانید پس از مدتی احراز هویت بینگ ایکس و مکسی اجباری شد و کاربران مجبور به مهاجرت از این صرافی‌ها شدند. این موضوع دیر یا زود برای دیگر صرافی‌های خارجی که هنوز KYC اجباری ندارند نیز صدق خواهد کرد.

بنابراین، اگر به دنبال یک صرافی ارز دیجیتال هستید که بتوانید با خیال راحت با سرمایه خود در آن به ترید بپردازید، پیشنهاد می‌کنیم حتما در یک صرافی معتبر ایرانی ثبت نام کنید. والکس به عنوان یک صرافی ارز دیجیتال معتبر ایرانی، با ارائه معاملات اسپات و تعهدی، امکان معامله بیش از ۱۳۰ ارز دیجیتال را فراهم می‌کند. در این صرافی می‌توانید بدون هیچ مشکلی و در عرض چند دقیقه احراز هویت را انجام داده و به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازید.

معرفی صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) برای کاربران ایرانی

صرافی‌های غیرمتمرکز از جمله مواردی هستند که کار را برای کاربران ایرانی که مشکل احراز هویت دارند بسیار آسان می‌کنند. علاوه بر این، امنیت دارایی کاربران نیز در استفاده از این صرافی‌ها بیشتر است؛ چرا که  دارایی آن‌ها در کیف پول خودشان نگهداری می‌شود.

اما در کنار مزایای زیادی که DEXها دارند، بالا بودن کارمزد معامله و اسلیپیج (Slippage) از جمله مواردی است که بسیاری از کاربران را دلسرد می‌کند.

به هر حال اگر به کار با این صرافی‌ها با شرایط گفته شده علاقه‌مند هستید، می‌توانید از این صرافی‌های غیرمتمرکز زیر استفاده کنید:

  • یونی سواپ (Uniswap): بیشترین نقدینگی برای توکن‌های ERC20 اتریوم، کارمزد ۰.۳٪
  • پنکیک سواپ (Pancakeswap): بیشترین نقدینگی برای توکن‌های BEP20 بایننس چین، کارمزد ۰.۲۵٪
  • سوشی سواپ (Sushiswap): نقدینگی بالا برای توکن‌های شبکه اتریوم، کارمزد ۰.۳٪
  • دی وای دی ایکس (dydx): بهترین صرافی برای ترید مشتقات ارز دیجیتال، کارمزد ۰.۰۵٪ 
  • کرو فایننس (Curve finance): بهترین دکس برای معامله استیبل کوین‌ها، کارمزد ۰.۰۴٪
  • وان اینچ (۱INCH): تجمیع‌کننده (Aggregator) صرافی‌های غیرمتمرکز
  • اوپن اوشن (OpenOcean): اگریگیتور صرافی‌های غیرمتمرکز

توجه به این نکته لازم است که صرافی‌های غیرمتمرکز راه مناسبی برای معاملات ارزهای دیجیتال بدون تکیه بر اشخاص ثالث هستند؛ اما باید در نظر داشت که برنامه این صرافی‌ها با کد نوشته می‌شود و امکان بروز خطا وجود دارد! در نتیجه، ممکن است گاهی در استفاده از DEXها مشکلاتی به وجود آید که امکان پیگیری از هیچ نهادی نیز وجود ندارد. 

ضمن اینکه، قبل از انتخاب دکس مورد نظر، باید به استخرهای نقدینگی آن صرافی، حجم معاملات، رابط کاربری و مناسب بودن برای افراد مبتدی یا حرفه‌ای توجه شود. همچنین امکانات صرافی‌های غیرمتمرکز به اندازه صرافی‌های متمرکز متنوع نیست.

کاربران ایرانی از کدام صرافی‌ها استفاده کنند؟ 

اکنون برخی صرافی‌های متمرکز خارجی هستند که بدون احراز هویت، اجازه فعالیت به کاربران ایرانی می‌دهند. با این حال، باید دقت داشت که بالاخره مانند صرافی‌های بینگ ایکس و مکسی با برخورد نهادهای قانون‌گذاری مواجه خواهند شد و امکان فعالیت کاربران ایرانی در آن‌ها وجود نخواهد داشت. گزینه دیگر برای کاربران ایرانی، صرافی‌های غیرمتمرکز است که محصولات محدودتر و مشکلات مختص خود را دارند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از یک صرافی ایرانی مانند والکس که محصولات متنوع و حجم معاملات مناسبی دارد، استفاده کنید.

دیدگاه شما به بهبود مطالب والکس کمک می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۳

کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
Alireza
Alireza
20 روز قبل

ببخشید در صرافی بینگ ایکس پیغام احراز هویت پیشرفته میده و امکان برداشت ندارم. میشه راهنمائی فرمائید.

ر رواقی
ر رواقی
9 روز قبل
پاسخ به  Alireza

سلام
اگر امکان احراز هویت ندارید، به پشتیبانی صرافی پیام دهید و صادقانه به آنها اعلام کنید که نسبت به عدم سرویس دهی به ایرانیان بی اطلاع بوده اید.

دکمه بازگشت به بالا