معرفی رمزارزهامنتخب سردبیرهوش مصنوعی

جزئیات ادغام ۳ توکن هوش مصنوعی؛ تولد رمزارز ابر هوش مصنوعی ASI!

تولد ارز دیجیتال ASI یکی از مهم‌ترین اخبار بازار کریپتوکارنسی در تابستان ۲۰۲۴ بود؛ توکنی که محصول ادغام توکن‌های بومی سه پروژه تراز اول خدمات هوش مصنوعی مبتنی بلاکچین، یعنی فچ ای آی (Fetch.ai)، سینگولاریتی نت (SingularityNET) و اوشن پروتکل (Ocean Protocol) است. این سه پروتکل در تاریخ ۲۷ مارس ۲۰۲۴ اعلام کردند که با امضای توافق‌نامه‌ای توکن‌های بومی خود با نام‌های FET، AGIX و OCEAN ترکیب می‌کنند.

نتیجه نهایی این همکاری بزرگ‌ترین پروتکل تحقیق و توسعه اپن سورس غیرمتمرکز هوش مصنوعی یعنی Artificial Superintelligence Alliance یا «اتحاد ابر هوش مصنوعی» خواهد بود. پروتکلی که هدف ساده اما بزرگی را دنبال می‌کند که می‌توان آن را در سرعت بخشیدن به تکنولوژی AI‌ خلاصه کرد. ارز دیجیتال ASI‌ نیز به‌عنوان توکن بومی آن عمل می‌کند.

در این مقاله تلاش می‌کنیم زوایای ادغام سه پروژه فچ ای آی، سینگولاریتی و اوشن پروتکل را بررسی کنیم. ادغام توکن‌های این سه پروژه، سوالاتی را نیز برای هولدرهای آن‌ها به وجود آورده که به آن‌ها نیز پاسخ می‌دهیم. فازهای ادغام و توکنومیکس و پتانسیل ارز دیجیتال ASI نیز از دیگر موضوعات نوشته پیش رو هستند. با ما همراه شده با یکی از انقلابی‌ترین پروژه‌های صنعت بلاکچین و کریپتو آشنا شوید. 

ابر هوش مصنوعی چیست و چه اهدافی دارد؟

ابر هوش مصنوعی

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، هدف از ادغام سه پروتکل هوش مصنوعی فچ ای آی، سینگولاریتی نت و اوشن پروتکل، ساختن بزرگ‌ترین پلتفرم توسعه غیرمتمرکز تکنولوژی AI‌ عمومی (Artificial General Intelligence) یا AGI و در نهایت دستیابی به تکنولوژی ابر هوش مصنوعی یا ASI‌ است؛ روندی که با پیشی گرفتن AGI از توانمندی‌های شناختی انسان، همراه خواهد بود. 

ترویج توسعه غیرمتمرکز هوش مصنوعی از طریق فناوری بلاکچین و دموکراتیک‌تر کردن آن، یکی از اهداف مهم پروژه ASI محسوب می‌شود؛ هدفی که دستیابی به آن متضمن رشد اخلاق‌محور AI و دسترسی بیشتر به آن است. پروتکل ابر هوش مصنوعی و ارز دیجیتال ASI، همچنین تلاش می‌کنند بستر بزرگی برای راه‌حل‌های منبع باز توسعه AI باشند. اتفاقی که شفافیت بیشتر توسعه این تکنولوژی را در پی داشته و فرصتی برای نوآوری و خلاقیت از سوی استارتاپ‌ها و توسعه‌دهنده‌های شخصی و سازمانی خواهد بود. 

دلیل ادغام FET، AGIX و OCEAN چیست؟

Artificial Superintelligence Alliance چیست

بر اساس اسناد منتشر شده از Artificial Superintelligence Alliance و ویژن پیپر آن، هدف از ادغام توکن بومی پروتکل‌های Fetch.ai، SingularityNET و Ocean Protocol و ایجاد ارز دیجیتال ASI، تجمیع قدرت و نیز منابع محاسباتی و زیرساختی آن‌هاست. هر سه پلتفرم تا پیش از این مهم‌ترین بازیگران بلاکچین با تمرکز بر AI غیرمتمرکز محسوب می‌شدند. هر یک از آن‌ها نیز مزایا و اهداف خاص خود را داشتند. نقاط قوت هر یک را نیز می‌توان به‌صورت زیر تشریح کرد:

  • فچ ای آی: ساختن عوامل یا Agent‌های مستقل مبتنی بر AI با توانایی انجام وظایف بسیار پیچیده، تعامل با یکدیگر و ارائه خدمات منحصربه‌فرد
  • سینگولاریتی نت: توسعه هوش مصنوعی عمومی غیرمتمرکز بر اساس راه‌حل‌های منبع‌باز و یکپارچه‌سازی پروتکل‌های AI
  • اوشن پروتکل: ارائه زیرساخت‌های امن، سریع، قدرتمند و شفاف برای تحلیل ابرداده‌های هوش مصنوعی و آموزش بهینه الگوریتم‌های ماشین لرنینگ و شبکه عصبی

بنابراین طبیعی است که ارز دیجیتال ASI نیز به‌عنوان توکن بومی پروتکل جدید متولد شود. این توکن همه کاربردهای FET، AGIX و OCEAN را خواهد داشت. همزمان با شروع فاز اول ادغام این سه دارایی، ده‌ها صرافی ارز دیجیتال نیز بازارهای خود را با این تغییر هماهنگ کرده‌اند.

فازهای توسعه ابر هوش مصنوعی و ارز دیجیتال ASI

فازهای ادغام FET، AGIX و OCEAN

بر اساس مقاله‌هایی که از سوی تیم‌های اوشن پروتکل و فچ ای آی در پلتفرم مدیوم منتشر شده، ادغام آن با دو توکن دیگر و در نهایت شروع به کار پروتکل Artificial Superintelligence Alliance طی دو فاز انجام می‌شود. در ادامه جزئیات هر فاز را بررسی می‌کنیم.

فاز ۱: انتقال توکن‌های حاضر روی شبکه اتریوم

فاز یک مهاجرت سه توکن AI یاد شده به ارز دیجیتال ASI، شامل ادغام آن‌ها در بلاکچین اتریوم بود. به‌این‌ترتیب آدرس قرارداد هوشمند اتریوم هریک از آن‌ها در این فاز دستخوش تغییر شد. همچنین هولدرهای این سه دارایی، روی بلاکچین‌های دیگر نیز می‌توانستند با بریج کردن توکن‌های خود در این فاز شرکت کرده و ارزهای دیجیتال‌شان را به ASI تبدیل کنند. این تغییرات به‌طورکلی طی دو مرحله زیر در بازه تاریخ یکم تا پنجم جولای ۲۰۲۴ انجام شدند:

  • تغییر نام تجاری هر سه پروژه در پلتفرم‌های معتبر ارز دیجیتال به Artificial Superintelligence Alliance
  • ادغام موقت دو توکن AGIX و OCEAN با توکن FET تحت نام تجاری Artificial Superintelligence Alliance و ادامه معاملات آن‌ها در بازارهای رمزارز، تحت نماد FET

به‌این‌ترتیب در بازه زمانی ذکر شده، سپرده‌ها، برداشت‌ها و سفارشات AGIX و OCEAN بسته شد. همچنین راهنمای انتقال هریک از این سه دارایی بر بستر اتریوم نیز در اختیار کاربران قرار گرفت. در زمان نگارش این مطلب در روزهای ابتدایی اکتبر ۲۰۲۴، فاز ۱ هنوز در جریان است. نرخ تبدیل اوشن و اجیکس به فچ در این مرحله نیز به شرح زیر است:

  • هر AGIX ۰٫۴۳۳۳۵۰ = FET
  • هر OCEAN ۰٫۴۳۳۲۲۶ = FET

فاز ۲: جایگزینی توکن FET با ASI

در فاز دو توسعه ارز دیجیتال ASI، شاهد ادغام سه توکن ذکر شده بر بستر دیگر بلاکچین‌ها از جمله کاردانو و سورا با FET و در ادامه، مهاجرت نهایی این رمزارز به ASI با نسبت یک‌به‌یک هستیم. این فرآیند از اواسط جولای ۲۰۲۴ شروع شده است. به‌صورت همزمان استقرار توکن جدید در زنجیره‌های مختلف مانند اتریوم و بایننس شروع می‌شود. همچنین قراردادهای مهاجرت جدید برای تبدیل مستقیم توکن‌های AGIX و OCEAN باقی‌مانده به ASI نیز منتشر خواهد شد.

این تغییرات، یک آپگرید اجتناب‌ناپذیر را در شبکه اصلی Fetch.ai به دنبال دارد که شامل تغییر کدها، قراردادهای هوشمند و همگام‌سازی نودهاست. شبکه نهایی، ASI Network نام خواهد داشت و نماد توکن آن نیز از FET به ASI تغییر می‌کند؛ فرآیندی که شامل استقرار یک قرارداد هوشمند مبتنی بر EVM‌ یا ماشین مجازی اتریوم خواهد بود. در همین فاز که اکنون در میانه آن قرار داریم، صرافی‌ها نیز رفته‌رفته فرآیند مهاجرت FET به ارز دیجیتال ASI را در بازارهای اسپات، فیوچرز و غیره شروع می‌کنند. 

لازم به ذکر است که مهاجرت به ارز دیجیتال ASI شامل توکن‌سوزی است. به‌این‌ترتیب هولدرهای توکن‌های سه‌گانه ذکر شده می‌توانند به رشد قیمت ارز دیجیتال جدید خود به دلیل کاهش عرضه آن امیدوار باشند.

وظایف هولدرهای FET، AGIX و OCEAN برای مهاجرت به ASI

اما سوال بسیار مهم و پرتکرار هولدرهای سه توکن هوش مصنوعی در حال ادغام با ارز دیجیتال ASI، این است که چه اتفاقی برای دارایی‌های آن‌ها می‌افتد؟ پاسخ به این سوال به یک عامل بستگی دارد و آن هم محل نگهداری توکن‌هاست. در این بخش به این سوال پاسخ می‌دهیم.

مهاجرت به ارز دیجیتال ASI در صرافی‌های متمرکز

مهاجرت به ASI در صرافی های متمرکز

بر اساس اطلاعیه رسمی مرجر پروژه ابر هوش مصنوعی، صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز به‌طور خودکار و طی همکاری‌های دوجانبه، فرآیند مهاجرت به ارز دیجیتال ASI را انجام می‌دهند. به‌این‌ترتیب اگر در کیف پول‌های داخلی این صرافی‌ها، مانند والکس دارایی خود را نگهداری می‌کردید، به انجام هیچ اقدامی نیاز نخواهید داشت. با این‌حال، لازم است به اطلاعیه‌های صرافی خود در مواردی مانند زمان بسته شدن یا باز شدن معاملات، روند نقل و انتقالات و محدودیت‌های زمانی آن‌ها، تغییرات مربوط به آدرس‌ها و غیره توجه کنید.

مهاجرت به ارز دیجیتال ASI در والت‌های رمزارز و صرافی‌های غیرمتمرکز

بر اساس مقاله مدیوم تیم اوشن پروتکل، فرآیند ادغام توکن‌های سه‌گانه با ارز دیجیتال ASI در کیف پول‌های اصلی مانند متامسک، تراست ولت و نیز والت‌های سخت‌افزاری مانند ترزور و لجر مشابه صرافی‌های ارز دیجیتال، به‌صورت خودکار انجام می‌شود. 

این موضوع در مورد صرافی‌های غیرمتمرکز معتبر نیز صدق می‌کند. کیف پول‌هایی مانند اکسودوس اعلام کرده‌اند که کاربران‌شان در طول فاز اول، نیازی نیست اقدام خاصی انجام دهند؛ اما با شروع فاز دوم، لازم است که توکن‌های FET خود را با ASI سواپ کنند.

با این وجود و به دلیل عدم تضمین حمایت همه کیف پول‌های رمزارز از ادغام خودکار توکن‌های سه‌گانه با ارز دیجیتال ASI، مرجر پروژه ابر هوش مصنوعی، دستورالعمل و یک ابزار آنلاین برای مهاجرت دستی توکن‌های اجیکس و اوشن اتریومی به فچ ای آی، به نام SingularityDAO dApp ارائه کرده است. در ادامه، مراحل کار با این پورتال را شرح می‌دهیم.

روش تبدیل دستی AGIX و OCEAN‌ اتریومی به FET 

۱- وارد پورتال SingularityDAO dApp شوید.

۲- کیف پول خود را با کلیک روی گزینه Connect Wallet متصل نمایید و شبکه اتریوم را انتخاب کنید.

مهاجرت به ASI‌ در پورتال سینگولاریتی نت

۳- از لیست سمت چپ، Migrate ASI را انتخاب کنید.

مهاجرت به ASI‌ در پورتال سینگولاریتی دائو

۳- توکن مورد نظر خود را از بخش Old Token انتخاب کنید. با وارد کردن مقدار یا کلیک روی گزینه MAX، معادل آن به FET‌ را در بخش New Token مشاهده خواهید کرد. در آخر نیز روی Migrate کلیک کنید.

پورتال مهاجرت به ASI

۴- پس از انجام فرآیند مهاجرت، روی گزینه Add to Wallet (در تصویر زیر Add to Wallet) کلیک کنید. انتقال دستی FET به ارز دیجیتال ASI نیز پس از پایان فاز یک Migration‌ احتمالا از طریق همین پورتال صورت می‌گیرد. با این‌حال، تیم توسعه ابر هوش مصنوعی گفته که در زمان مقتضی، ابزارهای لازم برای این منظور را نیز معرفی می‌کند.

روش تبدیل دستی توکن‌های غیر اتریومی OCEAN و AGIX‌ به FET

مطابق توضیحات پورتال مهاجرت سینگولاریتی نت، هولدرهای توکن‌های اوشن و اجیکس، روی بلاکچین‌های دیگر باید دارایی‌های خود را به نسخه اتریومی بریج کرده و سپس مجددا جهت مهاجرت به فچ ای آی، به این پورتال مراجعه کنند. برای این منظور، پلتفرم‌های متعددی وجود دارند. تیم توسعه ارز دیجیتال ASI به کاربران توصیه کرده که از بریج‌های مطمئن و مورد تایید هریک از سه پروژه استفاده کنند.در این بین، سینگولاریتی نت نیز یک بریج اختصاصی به نام bridge.singularity.io برای پل کردن آجیکس‌های کاردانو به اتریوم طراحی کرده است. کار با آن نیز ساده بوده و شامل اتصال کیف پول، تعیین توکن‌ها و شبکه‌های مبدا و مقصد می‌شود. Artificial Superintelligence Alliance گفته که در آینده نزدیک، پل‌ها و ابزارهای بیشتری برای بریج کردن و مهاجرت به ارز دیجیتال ASI‌ به‌ویژه در زنجیره‌های کاردانو و بایننس معرفی می‌کند.

بریج کردن اجیکس از کاردانو به اتریوم

مهاجرت به ASI برای توکن‌های استیک شده AGIX، FET و OCEAN

اما با در جریان بودن فرآیند مهاجرت توکن‌های سه‌گانه به ارز دیجیتال ASI، تکلیف توکن‌های استیک‌شده کاربران چیست؟ بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده از سوی پروژه ابر هوش مصنوعی، پورتال تبدیل توکن‌ها به ASI تا سال‌ها در دسترس خواهد بود. به‌این‌ترتیب استیکرها می‌توانند پس از پایان دوره قفل دارایی‌های‌شان اصل سرمایه و سود خود را به ASI تبدیل کنند.

از سوی دیگر، توکن‌های استیک‌شده روی شبکه اصلی Fetch.ai نیز به‌صورت خودکار به ارز دیجیتال ASI تبدیل می‌شوند. استیکینگ FET خود یکی از روش‌های آسان و همراه با درآمدزایی تبدیل این توکن به ای اس آی است. بسیاری از پلتفرم‌های نقدینگی و استیکینگ معتبر نیز با پروژه ابر هوش مصنوعی، برای خودکارسازی این فرآیند همکاری می‌کنند.

مدیریت ابر هوش مصنوعی با کیست؟

تیم توسعه ابر هوش مصنوعی

پیش از خرید ارز‌ های دیجیتال و سرمایه‌گذاری بلندمدت روی هریک، مطالعه سوابق و اعتبار مدیران پروژه‌های توسعه‌دهنده آن‌ها نیز ضروری است. این موضوع در مورد ارز دیجیتال ASI نیز صدق می‌کند. پس از فاز یک ادغام سه توکن FET، AGIX و OCEAN یک شورای حکومتی متشکل از مدیران این سه پروژه آن را اداره می‌کنند. اعضای اصلی این شورا عبارتند از:

  • دکتر بن گورتزل (Dr. Ben Goertzel): مدیرعامل پروژه ابر هوش مصنوعی؛ مدیرعامل سینگولاریتی نت، مبدع عبارت Artificial General Intelligence، یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان این حوزه، مولف بیش از ۲۵ کتاب و ۱۵۰ مقاله تخصصی در زمینه AI
  • همایون شیخ (Humayun Sheikh)؛ رئیس هیئت مدیره ASI، بنیانگذار و مدیرعامل Fetch.ai، سرمایه‌گذار اولیه در چندین پروژه فناوری از جمله DeepMind
  • بروس پون (Bruce Pon)؛ نماینده اوشن پروتکل در ASI، بنیانگذار اوشن پروتکل و شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری Avantalion، فارغ‌التحصیل دانشگاه ساسکاچوان کانادا و همکار موسسات تحقیق بلاکچین دانشگاه‌های MIT و آکسفورد
  • جنت آدامز (Janet Adams)؛ مدیر عملیاتی سینگولاریتی نت
  • دکتر ترنت مک کانهی (Dr. Trent McConaghy)؛ دانشمند حوزه AI، بنیانگذار دو شرکت در این زمینه، مولف و مخترع

توکنومیکس، پتانسیل‌ها و آینده ارز دیجیتال ASI

توکنومیکس ارز دیجیتال ASI

عرضه کل‌ رمزارز ای اس آی (FET فعلی) برابر با ۲٫۶۳۰۵۵ میلیارد است. عددی که با مجموع عرضه سه توکن دیگر از نظر ارزش بازار و با کسر توکن‌سوزی آن‌ها در طول ادغام برابری می‌کند. توکن جدید FET نیز در پایان فاز یک ادغام، کار خود را با بیش از ۱٫۶ میلیارد واحد، یعنی نزدیک به ۶۳ درصد از کل عرضه شروع کرد. تا پیش از آن، بخشی از سقف عرضه ارزهای AGIX و OCEAN هنوز منتشر نشده بودند. این مقادیر نیز قرار است سوزانده شوند.

به‌طورکلی، بسیاری از منابع و کارشناسان، آینده ارز دیجیتال ASI را مثبت ارزیابی می‌کنند. این رمزارز، کاربردهای متنوعی در اکوسیستم بزرگ ابر هوش مصنوعی خواهد داشت. از سوی دیگر، پیش از انتشار، جایگاه خود را در بازار پیدا کرده و با نماد فعلی FET در رتبه ۲۷ کوین مارکت کپ با بیش از ۳٫۵ میلیارد دلار نقدینگی قرار دارد. انتشار آتی آن روی کاردانو نیز می‌تواند در آینده و به‌ویژه با وقوع روندهای صعودی، بر قیمت آن تاثیر مثبت بگذارد.

برای پیش‌بینی بهتر قیمت ارز دیجیتال ASI باید در نظر داشته باشید که بخش مهمی از توکن‌های سه‌گانه تشکیل‌دهنده آن در حال حاضر قفل شده‌اند. بنابراین، در زمان آزادسازی این دارایی‌ها ممکن است قیمت این توکن با فشار فروش مواجه شود. اجرای موفقیت‌آمیز فرآیند ادغام، میزان همکاری‌های شرکت‌های شخص ثالث و انتشار اسناد دیگر مربوط به خدمات و رودمپ پروژه ابر هوش مصنوعی در کنار روند کلی بازار، می‌توانند بر قیمت ASI اثرگذار باشند.

ابر هوش مصنوعی؛ بزرگ‌ترین رابط بلاکچین و AI

در این مقاله تلاش کردیم نگاهی جامع به زوایای توسعه پروژه Artificial Superintelligence Alliance و ارز دیجیتال ASI‌ داشته باشیم. این پروژه را به‌طور خلاصه می‌توان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروتکل هوش مصنوعی غیرمتمرکز بر بستر بلاکچین نامید. سه نام اصلی این حوزه، یعنی فچ ای آی، سینگولاریتی نت و اوشن پروتکل که هریک سابقه حضور موفق چندساله در صنعت کریپتو را در کارنامه دارند، توان عملیاتی و اقتصادی خود را برای راه‌اندازی این پروتکل تجمیع کرده‌اند. 

توصیه می‌شود به‌عنوان هولدر هریک از توکن‌های FET، AGIX یا OCEAN اطلاعیه‌های تیم توسعه ارز دیجیتال ASI را به‌منظور تبدیل دارایی‌های‌تان دنبال نمایید. همچنین اگر این توکن‌ها را در صرافی‌ها نگهداری می‌کنید، توجه به اطلاعیه‌های اختصاصی آن صرافی نیز ضروری است. نظر شما درباره آینده این ارز دیجیتال و پروژه پشتیبان آن چیست؟

دیدگاه شما به بهبود مطالب والکس کمک می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا