بلاکچین

آلت چین چیست؟ معرفی معروف ترین Altchainها

همان‌طور که می‌دانید هر رمزارزی مبتنی بر شبکه‌ بلاکچین خاص خود توسعه یافته است؛ به عنوان مثال، بیت کوین بر شبکه خاص خود یعنی ساتوشی فعالیت می‌کند.

در دنیای ارز دیجیتال به غیر از این دو، رمزارزهای دیگری نیز وجود دارند که برای توسعه نیاز به شبکه خاص خود دارند، به این شبکه‌ها، آلت چین می گویند. عده زیادی از معامله‌گران رمزارز هنوز بر سر این که آلت چین‌ها ارزش استفاده کردن را دارند یا نه، با هم اختلاف دارند.

برخی معتقدند که وجود آلت‌چین‌ها و ارزهای مبتنی بر آن‌ها تاثیر به سزایی در پیشرفت دنیای کریپتو ندارند، اما این درست نیست. در واقع شبکه‌های بلاکچین به غیر از بیت‌کوین و اتریوم، می‌توانند بسیار قوی‌تر عمل کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آلت‌چین‌ها و همچنین بررسی ارزش و مزایای استفاده از آن‌ها، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آلت چین چیست؟

هر بلاکچینی که بیت‌کوین یا اتریوم نباشد، آلت چین یا بلاکچین جایگزین نامیده می‌شود؛ این ساده‌ترین تعریف altchain است که می‌توان برای آن ارا‌ئه داد. بلاکچین‌های جایگزین از سال ۲۰۱۱ پا به دنیای کریپتو نهادند. به آلت‌ چین‌ها «alt L1s» یا alternative Layer 1 blockchains نیز می‌گویند. درست است که بلاکچین‌های بیت‌کوین و اتریوم در حال حاضر محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین بلاکچین‌ها در دنیای کریپتو هستند و قدمت بیشتری نیز نسبت به آلت‌ چین‌ها دارند، اما تنها بلاکچین‌های تاثیرگذار نیستند.

این آلت‌چین‌ها در واقع با استفاده از الگوریتم‌های بلاکچین برای ایجاد کردن بستری برای بستن قراردادها، ثبت‌نام و سایر اقدامات در دنیای رمزارزها استفاده می‌کنند. بد نیست بدانید در ‌Altchain‌ها مفهومی تحت عنوان ماینینگ ادغام‌شده (merged mining) وجود دارد که بر اساس آن ماینر‌ها می‌توانند با بلاکچین‌هایی، همچون بلاکچین بیت‌کوین، ارتباط داشته باشند. علاوه بر این، آلت‌ چین‌ها به عنوان ابزاری برای استفاده از DNS، مبادلات ارز همتا به همتا (P2P) و ذخیره‌سازی فایل‌ها نیز استفاده می‌شوند. به تمام رمزارزهایی که مبتنی بر آلت چین هستند، آلت کوین می‌گویند.

آلت کوین ها

انواع مختلف آلت‌ چین

آلت چین به نوبه خود دارای انواع مختلفی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

پروتکل‌های لایه ۰

پروتکل لایه ۰ اولین لایه در بین تمام لایه‌ های بلاکچین است که به طور یکپارچه به سایر پروتکل‌ها برای ایجاد بلاکچین‌های به هم پیوسته (interconnected value chains) متصل می‌شود و شبکه‌ای قوی‌تر برای تمام قراردادهای هوشمند می‌سازد.

یکی از مشکلاتی که توسط این لایه برطرف می‌شود، Scalability (مقیاس پذیری) است. مقیاس‌پذیری به معنی توانایی یک سازمان یا سیستم در حفظ یا بالا بردن عملکرد خود با افزایش حجم کاری است. وقتی یک سیستم با افزایش حجم کاری نتواند به خوبی عمل کند دارای مشکل مقیاس‌پذیری است. با استفاده از پروتکل‌های لایه ۰ اپراتورها می‌توانند به راحتی با هم در ارتباط باشند و با این کار معضل مقیاس‌پذیری در اکوسیستم‌ها برطرف می‌شود.

علاوه بر این، پروتکل لایه ۰ بلاک‌ چین می‌تواند برای اعتبارسنجی، دسته‌بندی رمزارزها و موارد دیگر استفاده شود. این لایه به عنوان لایه بیس و اساسی عمل می‌کند و امکان همکاری متقابل با تمام پروتکل‌های لایه ۱ مانند BTC، ADA، ETH و غیره را فراهم می‌کند.

پروتکل لایه ۰ به کاربران اجازه می‌دهد تا کسب‌وکارها و برنامه‌های کاربردی مبتنی بر بلاکچین بسازند، اکوسیستم‌ها را اعتبارسنجی کنند، ارز دیجیتال بسازند و منطق و معیارهای تجاری منحصر به فرد خود را برنامه‌ریزی کنند.Polkadot  در حال حاضر  معروف‌ترین نمونه پروتکل لایه ۰ است.

انواع پروتکل آلت چین

پروتکل های لایه ۱

بلاک چین بیت کوین و اتریوم هر دو نمونه‌ای از پروتکل‌های بلاکچین لایه ۱ هستند. این‌ها بلاکچین‌های خودکفایی هستند که قادرند تراکنش‌های انجام شده در دنیای کریپتو را بدون پشتیبانی از هیچ شبکه دیگری تایید و اجرا کنند. بلاکچین‌های این لایه با تشویق ماینرهای بیت کوین و استیک‌کنندگان در اتریوم که هر دو از اعتباردهندگان مهم شبکه هستند، همچنین با وعده کارمزد دادن به تراکنش‌ها و توکن‌های جدید، کار می‌کنند.

آلت‌چین‌های محبوبی همچون کاردانو و سولانا نیز جز پروتکل‌های بلاکچین لایه ۱ هستند. هر دوی این‌ها بلاکچین‌هایی اصلی، خود-توسعه‌یافته و خودکفا هستند. برخی از altchainهای لایه ۱ به عنوان زیرمجموعه‌ای از یک بلاکچین اصلی، از قبل وجود داشته‌اند؛ به عنوان مثال، بلاکچین بیت کوین کش، فورکی از بلاکچین اصلی بیت کوین و اتریوم کلاسیک نیز یک فورک از نسخه DAO و قبل از هک بلاکچین اتریوم است.

اگر چه هر دوی این‌ها دارای یک منشا مشترک هستند اما با گذشت زمان می‌توانند نسبت به بلاکچین اصلی خود کاملا متفاوت شوند؛ به عنوان مثال، بلاکچین اصلی اتریوم اخیرا سعی کرده بر اجماع اثبات سهام و بلاکچین کلاسیک اتریوم بر اثبات کار تمرکز دارد.

بلاکچین

پروتکل‌های لایه ۲

همان‌طور که می‌توانیم پروتکل‌های لایه ۱ را بر روی لایه ۰ بسازیم، پروتکل‌های لایه ۲ نیز قادرند به صورت موازی یا بالای پروتکل‌های بلاکچین لایه ۱ ساخته شوند. پروتکل لایه ۲ به چندین منظور متفاوت ساخته می‌شوند، برخی از آن‌ها برای حل مشکل مقیاس‌پذیری و برخی دیگر برای بالا بردن توان و عملکرد بلاکچین لایه ۱.

لایه ۲ این توانایی را دارد که برخی از بارهای زنجیره اصلی را با ارسال برخی داده ها به کانال‌های پردازشی مختلف به دوش بکشد. سپس داده‌های پردازش شده را به پروتکل اصلی بلاکچین منتقل کند. در نتیجه، بلاکچین اصلی دارای حجم تراکنشی و مشکل مقیاس‌پذیری کمتر خواهد بود که پردازش و پاسخ سریع‌تری را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، اکثر پلتفرم‌های لایه ۲ موجود توسعه داده شده‌اند تا اجازه دهند پروتکل بلاکچین اصلی بی‌تأثیر بماند. این بدان معناست که هنگام انجام تراکنش‌های کوچک، کاربران مجبور نیستند وقت خود را برای تایید ماینر تلف کنند یا هزینه‌های تراکنش بالایی بپردازند. پروتکل‌های لایه ۲ معمولاً به عنوان کاتالیزورهای بلاکچین اصلی شناخته می‌شوند که می توانند مزایای غیرمتمرکز بودن لایه ۱ را حفظ کنند.

یکی از مهم‌ترین مزایای پروتکل‌های لایه ۲ این است که بلاکچین اصلی مجبور نیست ساختار یا کد خود را تغییر دهد؛ زیرا لایه ۲ به سادگی به عنوان یک لایه اضافی و کمکی عمل می‌کند. این به نوبه خود امنیت بلاکچین اصلی را تضمین و در عین حال توان عملیاتی بیشتری را فراهم می‌کند.

برخی از مهم‌ترین آلت چین ها

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، توکن‌هایی که در آلت چین معامله می‌شوند، آلت کوین نام دارند. اما هر آلت کوینی، آلت چین مختص خود را ندارد و بیشتر آلت کوین‌ها، توکن‌هایی هستند که بر روی یک شبکه ارزهای دیجیتال که از قبل وجود دارد، اجرا می‌شوند؛ به عنوان مثال، یکی از بزرگترین رمزارزها، shiba inu است که در ابتدا به عنوان یک میم‌کوین به شهرت رسید. SHIB یک توکن ERC-20 است که در شبکه اتریوم معامله می‌شود. هنگامی که کاربران، SHIB را معامله می‌کنند، باید هزینه‌ای را به بلاکچین اتریوم بپردازند تا تراکنش‌هایشان توسط آن پردازش شود.

آلت کوین‌های مهم

از طرفی، برخی از آلت کوین‌ها هم وجود دارند که روی آلت ‌چین مخصوص خود اجرا می‌شوند. مهم‌ترین این آلت چین ها در ادامه شرح داده می‌شوند (کوین‌های بومی آن‌ها نیز در پرانتز آورده شده است):

  • (Ethereum (ETH
  • (Binance Smart Chain (BNB
  • (Solana (SOL
  • (Cardano (ADA
  • (Terra (LUNA
  • (Polkadot (DOT
  • (Avalanche (AVAX
  • (Polygon (MATIC
  • (NEAR Protocol (NEAR
  • (Cosmos (ATOM
  • (Fantom (FTM
  • Arbitrum
  • (Harmony (ONE

آینده آلت چین

با پیشرفت دنیای کریپتو، به احتمال زیاد شاهد آلت چین‌هایی پویاتر و کاربرپسندتر خواهیم بود. پیش‌بینی می‌شود که بسیاری از توکن‌های غیرمتمرکز محبوب در آینده در شبکه‌های آلت چین اجرا  و معامله شوند؛ به عنوان مثال بلاکچین Flow را در نظر بگیرید. قبلا پلتفرم ورزشی مبتنی بر بلاکچین NBA TopShot NFT و همچنین پلتفرم‌های مشابه آن مانند NFL و UFC، روی این بلاکچین اجرا می‌شد. هر سه این‌ها تاکنون موفقیت‌های بزرگی در کارنامه‌ خود داشته‌اند. حال اگر کاربران بخواهند از این برنامه‌ها استفاده کنند، باید آلت چین و تمام امور مربوط به آن را به خوبی بشناسند.

مزایای استفاده از آلت چین

همانطور که در این مقاله به طور کامل ذکر شد، آلت چین‌ها و آلت کوین‌ها روز به روز در حال پیشرفت هستند و استفاده از آن‌ها نیز مزایای خود را در پی دارد.

 آلت چین شما را قادر می‌سازد تا برای هر چیزی توکن ایجاد کنید. هر ایده، مفهوم، میم یا هر چیز دیگری می‌تواند یک توکن قابل معامله برای شما باشد که فقط در عرض چند دقیقه می‌توانید آن را ایجاد کنید.

برای هر ایده و عملکرد، بازارها و معاملات بلندمدت و کوتاه‌مدت ایجاد کنید. می‌توانید بازاری برای Doge، AI، IoT، Elon، Sam، Trump یا هر توکنی که دوست دارید، ایجاد کنید. معامله در آلت چین کاملا غیرمتمرکز است.

با پیش بینی درست نتیجه آینده، بازارهای پیش‌بینی (prediction markets) را ایجاد و در آن شرکت کنید تا سود ببرید. بازارهای پیش‌بینی که تحت عنوان بازارهای شرط‌بندی و بازارهای اطلاعات نیز شناخته می‌شوند، در واقع بازارهایی هستند که به منظور تجارت نتیجه رویدادها ایجاد شده‌اند. قیمت‌هایی که مشوق‌ها پیشنهاد می‌دهند می‌تواند احتمال اتفاق افتادن آن رویداد را نشان دهد؛ به عنوان مثال، آیا FTX ورشکست می شود؟ قیمت DOGE در سال ۲۰۲۳ چقدر خواهد بود؟

به دلیل غیرمتمرکز بودن آلت چین، می‌توانید از پل (ALT/ETH/BNB) برای معامله توکن‌ها بین اکوسیستم‌ها استفاده کنید. معاملات در Altchain فقط چند میلی ثانیه طول می‌کشد.

چگونگی استفاده از آلت چین

تا اینجا از مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبت آلت چین و آلت کوین‌ها باخبر شدید. حال اگر تصمیم به استفاده از آن‌ها گرفته‌اید، مراحل زیر را دنبال کنید:

یک کیف پول بسازید

استفاده از آلت چین تفاوت چندانی با بلاکچین‌های بیت کوین یا اتریوم ندارد. برای استفاده از آن، کاربران نیاز به راه‌اندازی یک کیف پول دارند که به واسطه آن بتوانند توکن‌های خود را ذخیره و دریافت کنند یا آن‌ها را انتقال دهند. کیف پول Exodus و کیف پول Coinbase دو کیف پول دیجیتالی هستند و می‌توانند با بلاک‌ چین‌های مختلفی از جمله مهم‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین آلت چین‌ها تعامل داشته باشند.

از آلت چین برای معامله رمزارزها استفاده کنید

تاجرانی که قصد خرید و فروش آلت کوین را دارند می‌توانند از دو طریق این کار را انجام دهند. راه اول این است که در یک صرافی متمرکز مانند بایننس (Binance) حساب کاربری ایجاد کنند. سپس ارز فیات را واریز کرده و از آن برای خرید و فروش رمزارز استفاده کنند. این روش می‌تواند کم هزینه‌ترین گزینه برای کاربران باشد.

راه دوم این است که از کیف پول اصلی آن رمزارز استفاده کنند. بسیاری از کیف پول‌ها گزینه‌ خرید مستقیم ارز دیجیتال با استفاده از ارز فیات را دارند. در این صورت دیگر نیازی نیست کاربر از یک صرافی متمرکز برای خرید و فروش ارز استفاده کند.

با اکوسیستم بلاکچین در ارتباط باشید.

کاربر پس از خرید آلت کوین، می‌تواند آن را در هر آلت چینی که دوست داشت مبادله یا خرید و فروش کند. همچنین با برنامه‌های غیرمتمرکز مختلف در ارتباط باشد. او می‌تواند از پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi)استفاده و سود کسب کند یا در پلتفرم‌های کاربردی مانند بازی‌های مبتنی بر بلاکچین در ازای بازی کردن رمزارز دریافت کند.

از مرورگر‌های آلت چین برای ردیابی تراکنش‌های خود استفاده کنید

بلاکچین‌های بزرگی همانند بیت کوین و اتریوم، دارای قابلیتی هستند که به واسطه آن کاربران می‌توانند تراکنش‌های خود را ردیابی کنند. آلت چین اصلی نیز این قابلیت مهم را دارد. پس سعی کنید برای پیگیری معاملات خود از آلت چین‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال، کاردانو مرورگری تحت عنوان Cardano Explorer و مرورگر سولانا نیز Solana Explorer نام دارد.

اکسپلورر سولانا

در ایمن نگه داشتن دارایی‌های کریپتو خود کوشا باشید

هنگام ارتباط برقرار کردن یا استفاده از برنامه‌های غیر متمرکز (DAapp)، حتما URL وب سایت را بارها بررسی کنید. وب‌سایت‌های فیک و مخربی وجود دارند که به عنوان آلت چین‌های محبوب به منظور دزدیدن اطلاعات کیف پول کریپتو شما ظاهر می‌شوند؛ پس لازم است از درست بودن URL آلت چین مطمئن شوید.

همچنین سعی کنید دارایی‌های خود را در کیف پول‌های سرد نگه‌داری کنید. چرا که این کیف پول‌ها کلیدهای کیف پول خصوصی شما را از اینترنت و کامپیوتر جدا نگه می‌دارند و احتمال سرقت اطلاعات و رمزارزهای شما را عملا به صفر می‌رسانند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا