بلاکچین

آموزش راه اندازی فول نود بیت کوین در سیستم عامل های مختلف

راه اندازی فول نود بیت کوین به عنوان یکی از انواع نود بیت کوین به کاربران کمک می‌کند تا به عنوان همتا به شبکه بیت کوین پیوست. درواقع، یک عمل پشتیبانی از بیت کوین است و برخلاف ماینینگ هیچ انگیزه مالی برای نصب فول نود بیت کوین وجود ندارد! بلکه با داشتن اجازه برای انجام اقدامات خاص انگیزه کافی برای ورود به این حوزه را بوجود می‌آورد. در این مقاله به صورت کامل با نحوه راه‌اندازی و کسب درآمد فول نود بیت کوین آشنا می‌شوید.

بیت کوین به عنوان اولین ارز همتا به همتا در جهان شناخته می‌شود. کمتر از ۱۰۰۰۰ همتای بیت کوین در شبکه وجود دارد که گره‌های کامل را اجرا می‌کنند. بقیه افراد هنوز درگیر نوعی رابطه مشتری-سرور هستند، جایی که برای پخش تراکنش‌های خود به نیاز به نودهای کامل بقیه افراد نیاز دارند.

گره‌های کامل، ستون فقرات بیت کوین هستند. آنها به غیرمتمرکز نگه داشتن شبکه و محافظت از قوانین اجماع پروتکل کمک می‌کنند. تا زمانی که گره‌های کامل به‌اندازه کافی راه‌اندازی و اجرا می‌شوند، هر کسی که یک کامپیوتر مدرن دارد می‌تواند به عنوان همتا به شبکه بپیوندد و ماینرها (و همچنین سایرین) مجبور هستند از قوانین بیت کوین پیروی کنند.

پس اگر علاقمند هستید که بتوانید اقدامات خاصی در این شبکه داشته باشید تا انتهای مقاله همراه ما باشید. در ادامه ابتدا به معرفی فول نود بیت کوین می‌پردازیم و با آگاهی از معایب و مزایا به سراغ نحوه نصب و راه‌اندازی آن در سه سیستم عامل لینوکس، ویندوز و مک می‌رویم.

فهرست مطالب

فول نود چیست؟‌

آشنایی با فول نود بیت کوین

فول نود به برنامه‌ای می‌گویند که تراکنش‌ها و بلوک‌ها را به طور کامل تایید می‌کند. کار تمامی فول نودها این است که تراکنش‌ها و بلوک‌ها را از سایر فول نودها می‌پذیرند و سپس آنها را اعتبار سنجی کرده و به فول نود بعدی منتقل می‌کنند.

اغلب فول نود‌ها به کلاینت‌های سبک وزن اجازه انتقال تراکنش هایشان به شبکه را می‌دهد و همچنین به آنها زمانی که یک تراکنش بر روی والت آنها تاثیر می‌گذارد، اطلاع می‌دهند. اگر تعداد گره‌ها برای انجام این کار کافی نباشد، کلاینت‌ها نمی‌توانند از طریق شبکه همتا به همتا متصل شوند و باید از خدمات متمرکز استفاده کنند.

بسیاری از افراد و سازمان‌ها داوطلب می‌شوند تا فول نودها را با استفاده از منابع محاسباتی و پهنای باند کم اجرا کنند، اما برای ادامه رشد بیت کوین به داوطلبان بیشتری نیاز است.

تفاوت فول نود و مستر نود در چیست؟

یک بلاک چین بیت کوین از بلوک‌های داده تشکیل شده است که در نودها ذخیره می‌شوند. نودها می‌توانند هر دستگاهی باشند از رایانه‌ها گرفته تا لپ تاپ‌ها یا حتی سرورهای بزرگتر. در واقع، نود‌ها زیرساخت یک بلاک چین را تشکیل می‌دهند که به یکدیگر متصل هستند و دائما آخرین داده‌های بلاک چین را با یکدیگر مبادله می‌کنند تا همه آنها به‌روز باشند. نودها وظیفه ذخیره، پخش و حفظ داده‌های بلاک چین را برعهده دارند، بنابراین از نظر تئوری یک بلاک چین روی نودها ساخته می‌شود.

فول نود اساسا یک دستگاه (مانند یک کامپیوتر) است که کپی کامل از تاریخچه تراکنش‌های زنجیره بلوکی دارد. هنگامی که یک تراکنش انجام می‌شود، یک فول نود آن را دریافت می‌کند. گره‌های کامل کل بلاک چین را ذخیره می‌کنند و می‌توانند تمام قوانین شبکه بیت کوین را با استفاده از نرم افزار بیت کوین به طور کامل تأیید کنند. یک گره کامل اعتبار تراکنش را در برابر تاریخچه بلاک چین و مجموعه قوانین کدگذاری شده در نرم افزار بیت کوین بررسی می‌کند.

اما مسترنودها فقط از گره‌های معمولی مجهزتر هستند و در کنار اعتبارسنجی، ذخیره و پخش تراکنش‌ها، گاهی رویدادهای دیگری را بر روی بلاک چین وابسته به ماهیت آن‌ها را نیز تسهیل می‌کنند؛ مانند مدیریت رویدادهای رای‌گیری، ارائه اجرای عملیات پروتکل و اجرای قوانین بلاک چین.

مزایا راه اندازی فول نود بیت کوین

مزیت کسب درآمد فول نود بیت کوین
  1. نیازی به اعتماد به دیگران ندارید، فقط به خودتان اعتماد می‌کنید: با اجرای نود در ارز دیجیتال خود، لازم نیست به کسی اعتماد کنید تا شبکه را سالم و بدور از سارق نگه دارد بلکه خودتان این کار را انجام می‌دهید. اگر تراکنش قوانین اجماع را زیر پا بگذارد، نود شما به طور خودکار آن را رد می‌کند و آن تراکنش انجام نمی‌شود، حتی اگر دیگران تراکنش را بپذیرند.
  2. خودمختاری در انتخاب: هنگامی که یک بلاک چین تحت یک هارد فورک قرار می‌گیرد، گره‌های سبک وزن به طور خودکار زنجیره را با بیشترین مشکل انباشته دنبال می‌کنند. برخی از کلاینت‌های سبک و کیف پول‌های SPV به کاربران خود اجازه می‌دهند تا انتخاب کنند که کدام زنجیره را دنبال کنند، برخی دیگر این کار را نمی‌کنند. اما فول نودها همیشه می‌توانند برای خود انتخاب کنند. اگر می‌خواهید در چالش فورک شرکت کنید، راه اندازی فول نود بیت کوین راه خوبی است.
  3. ایمنی و حریم خصوصی: برای استفاده کامل از سیستم همتا به همتای بیت کوین، باید در واقع یک «همتا» باشید. یعنی نود خود را اجرا کنید. در غیر این صورت، تراکنش‌های شما همیشه از طریق شخص ثالثی پردازش می‌شوند یعنی همان نودی که تراکنش را از کیف پول شما به شبکه پخش می‌کند.
  4. ایجاد کیف پول ایمن بیت کوین: اجرا و نصب فول نود بیت کوین برای پشتیبانی از شبکه و استفاده از کیف پول آن برای ذخیره بیت کوین امکان پذیر است و روشی ایمن نیز به حساب می‌آید، اما با این وجود نباید از اقدامات احتیاطی در هنگام استفاده از کیف پول بیت کوین غافل شد.

با وجود تمام مزایای کسب درآمد با فول نود بیت کوین، چرا اکثر کاربران همچنان مشتریان سبک وزن و کیف پول‌های SPV را انتخاب می‌کنند؟ زیرا حفظ یک فول نود خالی از مشکل نیست!

معایب راه اندازی فول نود بیت کوین

  1. فضای دیسک و رم را درگیر می‌کند: نمی‌توان گفت که RAM مشکل این سیستم است چرا که اکثر کامپیوترهای مدرن ۱ تا ۲ گیگابایت رم مورد نیاز bitcoin core را دارند. اما راه اندازی فول نود بیت کوین به فضای دیسک قابل توجهی نیاز دارد. برای همگام سازی اولیه با شبکه، باید کل بلاک چین بیت کوین را دانلود کنید؛ از اولین بلاک تا آخرین. بیت کوین core، محبوب‌ترین کلاینت بیت کوین است که برای انجام این فرآیند به حدود ۲۰۰ گیگابایت فضای دیسک آزاد نیاز دارد.
  2. استفاده از پهنای باند: اگر پهنای باند محدودی دارید، راه اندازی فول نود بیت کوین شاید گزینه راحتی نباشد. حداقل پهنای باند توصیه شده بیت کوین Core حدود ۵ گیگابایت در روز برای آپلود و ۵۰۰ مگابایت در روز برای دانلود است.
  3. خودتان مسئول حفاظت هستید: اگر نود خود را اجرا نکنید، دانلود بلاک چین فایده‌ای ندارد. سایت Bitcoin.org حداقل زمان اجرا را ۶ ساعت در روز گفته است، اما چیزی که واضح است این است که هر چه اجرا بیشتر انجام شود بهتر خواهد بود. شاید این مدت چندان خوشایند به نظر نرسد، اما چند راه حل ممکن برای این مشکل وجود دارد. یکی از این راه حل‌ها، میزبانی نود خود در یک ماشین مجازی به جای اجرای مداوم در رایانه است. این راه یک روش مفید برای کاربرانی است که می‌خواهند نود خود را هفت روز هفته و ۲۴ ساعته اجرا کنند. با این حال، میزبانی نود خود بر روی سرورهای شخص دیگری معایبی همچون هزینه اجاره و اعتماد به صاحب سرور دارد.
  4. ممکن است در برخی کشورها غیرقانونی باشد: بیت کوین در برخی کشورها غیرقانونی است، بنابراین راه اندازی فول نود بیت کوین نیز ممکن است غیرقانونی باشد. Crypto هنوز در مراحل اولیه خود است و تصورات نادرست زیادی پیرامون این فناوری وجود دارد. امیدواریم با گسترش پذیرش جریان اصلی، قانونگذاران در سراسر جهان دید مثبتی به آن پیدا کنند و به بیت کوین و همچنین سایر ارزهای دیجیتال فرصتی داده شود تا به پتانسیل عظیم خود برای تغییرات مثبت جهانی دست یابند.

حفظ حریم خصوص و امنیت در راه اندازی فول نود بیت کوین

ماینرها، کسب‌وکارها و کاربران آگاه به حریم خصوصی به رفتار خاصی از فول نودهایی که استفاده می‌کنند متکی هستند، بنابراین اغلب فول نودهای خود را اجرا می‌کنند و اقدامات احتیاطی ایمنی خاصی نیز انجام می‌دهند.

هزینه‌های کسب درآمد فول نود بیت کوین

راه اندازی فول نود بیت کوین هزینه‌های خاصی دارد و در کنارش خطراتی نیز دارد. در این قسمت به هزینه‌ها و خطرات می‌پردازیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا می‌توانید به شبکه کمک کنید یا خیر.

حداقل تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی فول نود بیت کوین

ابزارهای لازم برای راه اندازی فول نود بیت کوین

نصب فول نود بیت کوین نیاز به تجهیزات اولیه ای دارد. اگر سعی در اجرای نودی روی سخت‌افزار ضعیف داشته باشید، شاید اجرا انجام شود اما زمان بیشتری را باید برای رسیدگی به مشکلات صرف کنید. اگر بتوانید شرایط زیر را برآورده کنید، یک نود با کاربری آسان خواهید داشت.

  • دسکتاپ یا لپ‌تاپ با آخرین نسخه‌های ویندوز، لینوکس و Mac OS X
  • ۱۴۵ گیگابایت فضای دیسک آزاد، قابل دسترسی با حداقل سرعت  ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه برای خواندن یا نوشتن.
  • ۲ گیگابایت حافظه (رم)
  • اتصال اینترنت پهن باند با سرعت آپلود حداقل ۴۰۰ کیلوبیت (۵۰ کیلوبایت) در ثانیه.
  • داشتن اتصال نامحدود، یک اتصال با محدودیت‌های آپلود بالا، یا اتصالی که به طور مرتب کنترل می‌شود تا مطمئن شوید که از محدودیت‌های آپلودش بیشتر نشود. برای نودهای کامل در اتصالات پرسرعت معمول است که از ۲۰۰ گیگابایت آپلود یا بیشتر در ماه استفاده کنند. استفاده از دانلود حدود ۲۰ گیگابایت در ماه است، به علاوه حدود ۱۴۰ گیگابایت اضافی در اولین باری که گره خود را راه‌اندازی می‌کنید.
  • ۶ ساعت در روز وقت آزاد نیاز است تا بتوانید کارهای دیگری را با رایانه خود در حین اجرا، راه‌اندازی و درآمد فول نود بیت کوین انجام دهید. هر چه بیشتر وقت بگذارید، نتیجه بهتری دارد و بهتر از همه این است که بتوانید نود خود را به طور مداوم اجرا کنید.

توجه: امروزه بسیاری از سیستم عامل‌ها (ویندوز، مک و لینوکس) پس از فعال شدن محافظ صفحه، به حالت کم مصرف سوییچ کرده و ترافیک شبکه را کند یا متوقف می‌کند. این حالت معمولا به صورت پیش فرض در تنظیمات لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌های Mac OS X فعال است. پس بهتر است که تنظیمات محافظ صفحه نمایش خود را بررسی کنید و گزینه‌های خودکار “sleep” یا “Hibernate” را غیرفعال کنید تا مطمئن شوید که هر زمان که رایانه شما کار می‌کند، کار شبکه را متوقف نکرده است.

مشکلات احتمالی در زمان راه اندازی فول نود بیت کوین

در ادامه لازم است به چالش‌هایی که در مسیر شما قرار دارد بپردازیم:

  • قانون: استفاده از بیت کوین در برخی مناطق ممنوع یا محدود شده است.
  • محدودیت‌های پهنای باند: برخی از طرح‌های اینترنتی زمانی که از پهنای باند آپلود اضافی استفاده می‌کنید، هزینه‌ای اضافی دریافت می‌کنند که ممکن است در طرح نگفته باشند. بدتر از آن، برخی از ارائه دهندگان سرویس اینترنت ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد، اتصال شما را بدون اطلاع، قطع کنند. توصیه می‌کنیم اول بررسی کنید که آیا اتصال اینترنت شما چنین محدودیت‌هایی دارد یا خیر و استفاده از پهنای باند خود را کنترل کنید تا بتوانید قبل از رسیدن به حد مجاز آپلود، بیت کوین Core را متوقف کنید.
  • آنتی ویروس: چندین نفر بخش‌هایی از ویروس‌های کامپیوتری شناخته شده را در زنجیره بلوک بیت کوین قرار داده‌اند. این داده‌های زنجیره بلوک نمی‌توانند رایانه شما را آلوده کنند، اما به هر حال برخی از برنامه‌های ضد ویروس، داده‌ها را قرنطینه می‌کنند و اجرای Bitcoin Core را دشوارتر می‌کنند. این مشکل بیشتر بر کامپیوترهایی که ویندوز دارند را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • هدف حمله: Core بیت کوین شبکه همتا به همتا بیت کوین را تقویت می‌کند، بنابراین افرادی که می‌خواهند شبکه را مختل کنند ممکن است به کاربران بیت کوین Core حمله کنند. به گونه‌ای که بر سایر کارهایی که با رایانه خود انجام می‌دهید تأثیر بگذارد، مانند حمله‌ای که پهنای باند دانلود را محدود می‌کند.

دانلود بلوک اولیه (IBD) برای راه اندازی فول نود بیت کوین

دانلود بلوک اولیه به فرآیندی اشاره دارد که در آن نودها با دانلود بلوک‌هایی که برایشان جدید است، خود را با شبکه همگام می‌کنند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک نود، فاصله زیادی از بهترین زنجیره بلوک داشته باشد. در فرآیند IBD، یک نود تراکنش‌های ورودی را نمی‌پذیرد و تراکنش‌های mempool را درخواست نمی‌کند.

اگر می‌خواهید طبق دستورالعمل‌های زیر یک گره جدید راه‌اندازی کنید، در اولین اجرا فرآیند IBD را طی می‌کنید و ممکن است زمان زیادی طول بکشد زیرا یک گره جدید باید کل زنجیره بلوک را دانلود کند که شاید ۱۴۰ بلوک باشد. در طول دانلود، از شبکه و CPU استفاده زیادی می‌شود؛ زیرا نود باید بلوک‌های دانلود شده را تأیید کند و مشتری مقدار فزاینده‌ای از فضای ذخیره سازی را اشغال می‌کند.

قبل از اینکه گره IBD را تمام کند، نمی‌توانید تراکنش جدید مرتبط با حساب خود را ببینید تا زمانی که مشتری به بلوک حاوی آن تراکنش دست پیدا کند؛ بنابراین کیف پول شما ممکن است پرداخت‌ها/هزینه‌های جدید را در موجودی، حساب نکند.

اگر از Bitcoin Core GUI استفاده می‌کنید، می‌توانید پیشرفت IBD را در نوار وضعیت (گوشه پایین سمت چپ) ملاحظه کنید.

دانلود بلاک اولیه بیت کوین IBD

دستورالعمل‌های لینوکس برای راه‌اندازی و نصب فول نود بیت کوین

دستورالعمل‌های زیر نصب بیت کوین Core در سیستم عامل لینوکس را توضیح می‌دهد.

توجه: این دستورالعمل برای بیت کوین Core 0.14.2 مناسب است.

دانلود و نصب فول نود بیت کوین با اوبونتو ۱۶.۰۴

اگر از دسکتاپ اوبونتو استفاده می‌کنید، روی نماد چرخش اوبونتو کلیک کنید تا Dash آغاز به کار کند و “term” را در کادر ورودی آن تایپ کنید. سپس یکی از ترمینال‌های فهرست شده را انتخاب کنید:

انتخاب ترمینال ابونتو

از طرف دیگر، با استفاده از روش دیگری، مانند SSH در سرور اوبونتو یا راه‌اندازی ترمینال در یک محیط دسکتاپ جایگزین، به کنسول یا شبیه‌ساز ترمینال دسترسی پیدا کنید.

کد زیر را تایپ کنید تا آرشیو بسته شخصی بیت کوین (PPA) را به سیستم خود اضافه کنید:

sudo apt-add-repository ppa:bitcoin/bitcoin

پس از تایپ این دستور باید رمز عبور کاربری خود را وارد کنید. سپس متن زیر نمایش داده می‌شود:

Stable Channel of bitcoin-qt and bitcoind for Ubuntu, and their

dependencies

Note that you should prefer to use the official binaries, where possible, to

limit trust in Launchpad/the PPA owner.

No longer supports precise, due to its ancient gcc and Boost versions.

More info: https://launchpad.net/~bitcoin/+archive/ubuntu/bitcoin

Press [ENTER] to continue or ctrl-c to cancel adding it

برای ادامه اینتر (Enter) را فشار دهید. متن زیر (با برخی تغییرات) نمایش داده می‌شود و شما به خط فرمان بازگردانده می‌شوید:

gpg: keyring `/tmp/tmpixuqu73x/secring.gpg’ created

gpg: keyring `/tmp/tmpixuqu73x/pubring.gpg’ created

gpg: requesting key 8842CE5E from hkp server keyserver.ubuntu.com

gpg: /tmp/tmpixuqu73x/trustdb.gpg: trustdb created

gpg: key 8842CE5E: public key “Launchpad PPA for Bitcoin” imported

gpg: no ultimately trusted keys found

gpg: Total number processed: 1

gpg: imported: 1  (RSA: 1)

OK

دستور زیر را تایپ کنید تا جدیدترین لیست پکیج‌ها را ببینید:

sudo apt-get update

با دانلود فایل‌های به روزرسانی مختلف، تعداد زیادی خط نمایش داده می‌شود. این مرحله ممکن است زمانی که اینترنت ضعیف است، چند دقیقه طول بکشد.

برای ادامه، یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید:

  1. جهت نصب رابط کاربری گرافیکی Bitcoin Core، خط زیر را تایپ کنید و به بخش گرافیکی core بیت کوین زیر بروید: (در ادامه توضیح داده شده)

sudo apt-get install bitcoin-qt

  • جهت نصب Core Daemon که برای برنامه نویسان و کاربران حرفه‌ای کاربردی است، خط زیر را تایپ کنید و به بخش Bitcoin Core Daemon زیر بروید: (در ادامه توضیح داده شده)

sudo apt-get install bitcoind

  • برای نصب هر دو رابط کاربری گرافیکی (GUI) و Daemon، کد زیر را تایپ کنید و دستورالعمل‌های رابط کاربری گرافیکی و دستورالعمل‌های دیمون را بخوانید. توجه داشته باشید که نمی‌توانید هم‌زمان رابط کاربری گرافیکی و هم دیمون را با استفاده از دایرکتوری پیکربندی یکسانی اجرا کنید. (در ادامه توضیح داده شده)

sudo apt-get install bitcoin-qt bitcoind

پس از انتخاب پکیج‌هایی که باید نصب شوند، از شما پرسیده می‌شود که آیا می‌خواهید ادامه دهید. برای ادامه enter را فشار دهید.

نسخه گرافیکی بیت کوین ،Bitcoin Core GUI

برای شروع نصب فول نود بیت کوین Core GUI، روی نماد چرخش اوبونتو کلیک کنید تا Dash باز شود، bitcoin را تایپ کنید و روی نماد بیت کوین کلیک کنید.

انتخاب برنامه Bitcoin-Qt

از شما خواسته می‌شود که یک دایرکتوری برای ذخیره زنجیره بلوک بیت کوین و کیف پول خود انتخاب کنید. اگر پارتیشن یا درایوی جداگانه‌ای ندارید که از آن استفاده کنید و می‌خواهید از تنظیمات پیش فرض استفاده کنید روی Ok کلیک کنید.

پنجره خوش آمدگویی Bitcoin-Qt

Bitcoin Core GUI شروع به دانلود زنجیره بلوک می‌کند. این مرحله حداقل چند روز طول می‌کشد و ممکن است اگر اینترنت ضعیف باشد یا رایانه کند، زمان بسیار بیشتری طول بکشد. در طول دانلود، Bitcoin Core از بخش قابل توجهی از پهنای باند اتصال شما استفاده خواهد کرد. شما می‌توانید بیت کوین Core را در هر زمان با بستن آن متوقف کنید. دفعه بعد که آن را شروع کردید از نقطه‌ای که متوقف شد از سر گرفته می‌شود.

دانلود Bitcoin-Qt Initial Block

پس از دانلود کامل، می‌توانید از بیت کوین Core به عنوان کیف پول خود استفاده کنید یا می‌توانید برای کمک به پشتیبانی از شبکه بیت کوین اجازه دهید اجرا شود.

اکنون نصب بیت کوین Core را تکمیل کرده‌اید. برای پشتیبانی از شبکه بیت کوین، باید به کانکشن ورودی نیز اجازه دهید.

مرحله اختیاری راه‌اندازی خودکار گره زمان ورود: راه‌اندازی خودکار گره خود با هر بار ورود به رایانه، مشارکت در شبکه را برای شما آسان می‌کند. ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که به بیت کوین Core GUI بگویید از ورود شروع کند.

هنگام اجرای Bitcoin Core GUI، منوی تنظیمات را باز کرده و گزینه‌ها را انتخاب کنید. در تب Main، روی Start Bitcoin در ورود به سیستم کلیک کنید. برای ذخیره تنظیمات جدید روی دکمه Ok کلیک کنید.

انتخاب شروع بیت کوین Core در هنگام ورود

دفعه بعد که وارد دسکتاپ خود می‌شوید، بیت کوین Core GUI به صورت خودکار راه‌اندازی می‌شود.

آیکون tray در Bitcoin-Qt

نسخه حرفه‌ای بیت‌کوین‌کور (Bitcoin Core Daemon)

اگر به عنوان ادمین با دسترسی sudo وارد سیستم شده‌اید، می‌توانید از سیستم خارج شوید. مراحل این بخش باید به عنوان کاربری که می‌خواهید بیت کوین Core را اجرا کنید، انجام شود. (اگر یک ادمین خبره هستید، می‌توانید این حساب را به حالت قفل شده تبدیل کنید که فقط توسط Bitcoin Core استفاده می‌شود.)

در ترمینال تایپ کنید:

bitcoind -daemon

پیامی مبنی بر شروع بیت کوین Core نشان می‌دهد. برای تعامل با دیمون Core بیت کوین، از دستور bitcoin-cli (رابط خط فرمان بیت کوین) استفاده خواهید کرد.

توجه: ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا Bitcoin Core آغاز به کار کند و در طی آن هر زمان که از bitcoin-cli استفاده می‌کنید پیام زیر را نمایش می‌دهد:

error: {“code”:-28,”message”:”Verifying blocks…”}

پس از شروع، دستورات زیر برای تعامل اولیه با گره کاربردی هستند:

getblockchaininfo, getnetworkinfo, getnettotals, getwalletinfo, stop, help

به عنوان مثال، برای متوقف کردن ایمن گره خود، دستور زیر را اجرا کنید:

bitcoin -cli stop

لیست کاملی از دستورات در مرجع توسعه دهنده موجود است.

زمانی که دیمون Core بیت کوین برای اولین بار کار را آغاز کرد، شروع به دانلود زنجیره بلوک می‌کند. این مرحله حداقل چند روز طول می‌کشد و زمانی که اینترنت کند است یا رایانه ضعیف، زمان بسیار بیشتری طول بکشد. در طول دانلود، Bitcoin Core از بخش قابل توجهی از پهنای باند اتصال شما استفاده خواهد کرد. می‌توانید بیت کوین Core را در هر زمانی با استفاده از دستور توقف متوقف کنید. دفعه بعد که آن را شروع کردید از نقطه‌‌ای که متوقف شد از سر گرفته می‌شود.

تا اینجای کار تنظیمات اولیه و نصب انجام شد و مراحل زیر را می‌توانید به صورت اختیاری انجام دهید.

راه‌اندازی خودکار گره هر بار که رایانه شما بوت می‌شود، مشارکت در شبکه را برای شما آسان می‌کند. ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که دیمون Core بیت کوین را از crontab خود شروع کنید. برای ویرایش crontab خود دستور زیر را اجرا کنید:

crontab -e

به پایین فایل نمایش داده شده بروید و خط زیر را اضافه کنید:

@zareboot bitcoind -daemon

فایل را ذخیره کرده و خارج شوید. فایل crontab به روز شده برای شما نصب خواهد شد. اکنون دیمون بیت کوین Core به طور خودکار هر بار که رایانه خود را راه‌اندازی مجدد می‌کنید، راه‌اندازی می‌شود.

راه اندازی فول نود بیت کوین در سایر نسخه‌های لینوکس

توجه: این دستورالعمل برای بیت کوین Core 0.14.2 نوشته شده است.

دستورالعمل‌های زیر نصب بیت کوین Core را با استفاده از ابزارهای موجود در اکثر توزیع‌های اصلی لینوکس توضیح می‌دهد. ما فرض می‌کنیم که از پوسته Bourne مانند bash استفاده می‌کنید.

با هر رایانه‌ای، به صفحه دانلود Bitcoin Core بروید و بررسی کنید که اتصال ایمن به سرور برقرار کرده‌اید.

تایید اتصال امن Bitcoin Core

در بخش “(Linux (tgz” در صفحه دانلود، فایل مناسب را برای نصب لینوکس خود انتخاب کنید (۳۲ بیت یا ۶۴ بیت) و فایل را دانلود کنید. در صورت لزوم، فایل را به رایانه ای که می‌خواهید برای اجرای Bitcoin Core استفاده کنید، منتقل کنید.

مرحله اختیاری تایید امضاهای انتشار: اگر می‌دانید چگونه از PGP استفاده کنید، باید روی لینک تأیید امضای انتشار در صفحه دانلود کلیک کنید تا فهرست امضاشده هش‌های فایل SHA256 را دانلود کنید. نسخه‌های ۰.۱۱ و نسخه‌های بعدی توسط کلید انتشار ولادیمیر جی. ون در لان با اثر انگشت امضا شده‌اند:

۰۱EA 5486 DE18 A882 D4C2  ۶۸۴۵ ۹۰C8 019E 36C2 E964

نسخه‌های قبلی توسط کلید معمولی Wladimir J. van der Laan امضا شده بود. اثر انگشت آن کلید در زیر آمده است:

۷۱A3 B167 3540 5025 D447  E8F2 7481 0B01 2346 C9A6

حتی نسخه‌های قبلی توسط کلید Gavin Andresen امضا شده بود. اثر انگشت کلید اصلی آن به صورت زیر است:

۲۶۶۴ ۶D99 CBAE C9B8 1982  EF60 29D9 EE6B 1FC7 30C1

شما باید با استفاده از ابزارهای قابل اعتماد تأیید کنید که این کلیدها متعلق به صاحبان آنها هستند. سپس از PGP برای تأیید امضای فایل امضای انتشار استفاده کنید. در نهایت، از PGP یا ابزار دیگری برای محاسبه هش SHA256 بایگانی که دانلود کرده‌اید، استفاده کنید و مطمئن شوید که هش محاسبه‌شده با هش فهرست‌شده در فایل امضای نسخه تایید شده، مطابقت دارد.

ادامه مسیر فول نود بیت کوین در سایر نسخه‌های لینوکس: اگر قبلاً وارد رایانه‌ای که می‌خواهید بیت‌کوین را روی آن نصب کنید، شده‌اید، همین حالا وارد شوید. مطمئن شوید که از حسابی استفاده می‌کنید که می‌تواند از su یا sudo برای نصب نرم‌افزار در فهرست‌های متعلق به کاربر اصلی استفاده کند.

اگر به صورت گرافیکی وارد شده‌اید، ترمینال را باز کنید. اگر از راه دیگری وارد سیستم شده‌اید، فرض می‌کنیم که پوسته است.

فایلی را که دانلود کرده‌اید، پیدا کنید و با استفاده از دستور tar و سپس آرگومان xzf و سپس نام فایل آن را استخراج کنید. آرگومان xzf به معنای استخراج فایل بایگانی gZipped tar است. به عنوان مثال، برای یک آرشیو tar 64 بیتی در فهرست فعلی شما، دستور به صورت زیر است:

tar xzf bitcoin-0.14.2-x86_64-linux-gnu.tar.gz

با این کار دایرکتوری bitcoin-0.14.2 در فهرست کاری فعلی شما ایجاد می‌شود. محتویات زیر شاخه bin آن را با استفاده از دستور install در پوشه /usr/local/bin نصب می‌کنیم. دستور install بخشی از برنامه‌های هسته‌ای گنو است که تقریباً در هر توزیع لینوکس در دسترس است و فهرست /usr/local/bin یک مکان استاندارد برای فایل‌های اجرایی که نصب خود دارد، است (می‌توانید دستورات زیر را برای استفاده از مکان دیگری ویرایش کنید).

اگر از sudo برای اجرای دستورات به عنوان root استفاده می‌کنید، از خط فرمان زیر استفاده کنید:

sudo install -m 0755 -o root -g root -t /usr/local/bin bitcoin-0.14.2/bin/*

اگر از su برای اجرای دستورات به عنوان root استفاده می‌کنید، از خط فرمان زیر استفاده کنید:

su -c ‘install -m 0755 -o root -g root -t /usr/local/bin bitcoin-0.14.2/bin/*’

برای ادامه، یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید:

  1. برای استفاده از رابط کاربری گرافیکی هسته بیت کوین (GUI)، به بخش رابط کاربری گرافیکی هسته بیت کوین در زیر توضیح داده شده، بروید.
  2. برای استفاده از (Bitcoin Core Daemon (bitcoind که برای برنامه نویسان و کاربران پیشرفته کاربردی است، به بخش Bitcoin Core Daemon که در ادامه توضیح داده شده، بروید.
  3. برای استفاده از رابط کاربری گرافیکی و دیمون، هم دستورالعمل‌های رابط کاربری گرافیکی و هم دستورالعمل‌های دیمون را بخوانید. توجه داشته باشید که نمی‌توانید هم‌زمان رابط کاربری گرافیکی و هم دیمون را با استفاده از دایرکتوری پیکربندی یکسانی اجرا کنید.

راه اندازی فول نود بیت کوین با رابط کاربری گرافیکی Bitcoin core  در سایر نسخه‌های لینوکس

برای استفاده از بیت‌کوین Core GUI، به چندین کتابخانه نیاز دارید. همه آنها باید در همه توزیع‌های لینوکس که اخیراً منتشر شده‌اند در دسترس باشند، اما ممکن است هنوز روی رایانه شما نصب نشده باشند. برای تعیین اینکه آیا کتابخانه‌ای دارید یا خیر، ترمینال را باز کنید و دستور /usr/local/bin/bitcoin-qt را برای شروع رابط کاربری گرافیکی Core Bitcoin اجرا کنید.

اگر تمام کتابخانه‌های مورد نیاز نصب شوند، Bitcoin Core شروع به کار می‌کند. اگر یک کتابخانه مورد نیاز وجود نداشته باشد، پیام خطایی شبیه به پیام زیر نمایش داده می‌شود:

/usr/local/bin/bitcoin-qt: error while loading shared libraries: libQtGui.so.4: cannot open shared object file: No such file or directory

پایگاه داده بسته توزیع خود را برای فایل گم شده جستجو کنید و بسته حاوی آن فایل را نصب کنید. سپس /usr/local/bin/bitcoin-qt را مجددا اجرا کنید تا ببینید فایل دیگری وجود ندارد. تا زمانی که بیت کوین Core GUI شروع شود، این کار را تکرار کنید.

سپس از شما می‌خواهد که یک دایرکتوری برای ذخیره زنجیره بلوک بیت کوین و کیف پول خود انتخاب کنید. در صورتی که نمی‌خواهید از پارتیشن یا درایوی جداگانه‌ای، استفاده کنید و با تنظیمات پیش فرض پیش بروید، Ok را کلیک کنید.

پنجره خوش آمد گویی Bitcoin-Qt

Bitcoin Core GUI شروع به دانلود زنجیره بلوک می‌کند. این مرحله حداقل چند روز طول می‌کشد و ممکن است در اتصال اینترنت کند یا رایانه با سیستم عامل ضعیف زمان بسیار بیشتری طول بکشد. در طول دانلود، Bitcoin Core از بخش قابل توجهی از پهنای باند اتصال شما استفاده خواهد کرد. شما می‌توانید بیت کوین Core را در هر زمان با بستن، آن را متوقف کنید. دفعه بعد که آن را آغاز کردید از نقطه‌ای که متوقف شد از سر گرفته می‌شود.

دانلود بلاک اولیه Bitcoin-Qt

پس از دانلود کامل، می‌توانید از بیت کوین Core به عنوان کیف پول خود استفاده کنید یا فقط می‌توانید برای کمک به پشتیبانی از شبکه بیت کوین اجازه دهید اجرا شود.

اکنون نصب بیت کوین Core را تکمیل کرده‌اید. مراحل زیر را می‌توانید به صورت اختیاری دنبال کنید.

راه‌اندازی خودکار نود در زمان ورود : با راه‌اندازی خودکار نود خود باعث می‌شوید که بعد از هر بار ورود به رایانه، مشارکت در شبکه آسان شود. ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که به بیت کوین Core GUI اعلام کنید بعد از ورود شروع به کار کن. این کار فقط در دسکتاپ‌هایی که از شروع خودکار پشتیبانی می‌کنند، مانند Gnome، KDE، و Unity عملی است.

هنگام اجرای Bitcoin Core GUI، منوی تنظیمات را باز کرده و گزینه‌ها را انتخاب کنید. در تب Main، روی Start Bitcoin در ورود به سیستم کلیک کنید. برای ذخیره تنظیمات جدید روی دکمه Ok کلیک کنید.

انتخاب شروع بیت کوین کور در هنگام ورود

دفعه بعد که وارد دسکتاپ خود می‌شوید، رابط کاربری گرافیکی Bitcoin Core باید به صورت خودکار راه‌اندازی شود.

آیکون Tray برای Bitcoin-Qt

اگر بیت کوین Core GUI به طور خودکار شروع نمی‌شود، باید آن را به فایل xinit.  یا xsession. اضافه کنید.

راه اندازی فول نود بیت کوین با دیمون Bitcoin core در سایر نسخه‌های لینوکس

اگر به عنوان ادمین با دسترسی sudo وارد سیستم شده‌اید، می‌توانید از سیستم خارج شوید. مراحل این بخش باید به عنوان کاربری که می‌خواهید بیت کوین Core را اجرا کند باید انجام شود. برای این کار می‌توان یک حساب قفل داشت که فقط توسط Bitcoin Core استفاده می‌شود. اگر وضعیت کاربران را در رابط گرافیکی تغییر داده‌اید، ترمینال را راه‌اندازی کنید.

سپس دستور زیر را تایپ کنید:

bitcoind –daemon

پیامی مبنی بر شروع بیت کوین Core نشان می‌دهد. برای تعامل با دیمون Core بیت کوین، از دستور bitcoin-cli  (رابط خط فرمان بیت کوین) استفاده خواهید کرد.

توجه: ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا Bitcoin Core شروع به کار کند و در طی آن هر زمان که از bitcoin-cli استفاده می‌کنید پیام زیر را نمایش می‌دهد:

error: {“code”:-28,”message”:”Verifying blocks…”}

پس از شروع، دستورات زیر برای تعامل اولیه با گره کاربردی هستند:

Getblockchaininfo, getnetworkinfo, getnettotals, getwalletinfo, stop, help.

به عنوان مثال، برای متوقف کردن ایمن گره خود، دستور زیر را اجرا کنید:

bitcoin-cli stop

زمانی که دیمون Core بیت کوین برای اولین بار شروع به کار کرد، شروع به دانلود زنجیره بلوک می‌کند. این مرحله حداقل چند روز طول می‌کشد و در صورت ضعیف بودن اینترنت و رایانه، زمان بیشتری طول بکشد. در طول دانلود، Bitcoin Core از بخش قابل توجهی از پهنای باند اتصال شما استفاده خواهد کرد. شما می‌توانید بیت کوین Core را در هر زمان با استفاده از دستور توقف متوقف کنید. دفعه بعد که آن را شروع کردید از نقطه ای که متوقف شد از سر گرفته می‌شود.

اکنون نصب بیت کوین Core را تکمیل کرده‌اید.

مرحله اختیاری؛ نود خود را در هنگام بوت، خودکار راه‌اندازی کنید: راه‌اندازی خودکار گره هر بار که رایانه شما بوت می‌شود، مشارکت در شبکه را برای شما آسان می‌کند. ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که دیمون Core بیت کوین را از crontab خود شروع کنید. برای ویرایش crontab خود در اکثر توزیع ها، دستور زیر را اجرا کنید:

crontab -e

به قسمت پایینی فایل نمایش داده شده بروید و خط زیر را اضافه کنید:

@reboot bitcoind -daemon

فایل را ذخیره کرده و خارج شوید. فایل crontab به روز شده برای شما نصب خواهد شد. در اکثر توزیع‌ها، این امر باعث می‌شود که هر بار که کامپیوتر خود را بوت می‌کنید، دیمون بیت کوین Core به طور خودکار راه‌اندازی شود.

دستورالعمل‌های ویندوز برای راه‌اندازی فول نود بیت کوین

در ادامه به شیوه نامه ویندوز برای نصب فول نود بیت کوین می‌پردازیم.

توجه: دستورالعمل این بخش نیز برای بیت کوین Core 0.14.2 در ویندوز ۱۰ است.

به صفحه دانلود Bitcoin Core بروید و بررسی کنید که اتصال شما با سرور ایمن است.

تایید اتصال امن

روی دکمه آبی بزرگ Download Bitcoin Core کلیک کنید تا نصب کننده Bitcoin Core را روی دسکتاپ خود دانلود کنید.

مرحله اختیاریتایید امضاهای انتشار: اگر می‌دانید چگونه از PGP استفاده کنید، باید روی لینک تأیید امضای انتشار در صفحه دانلود کلیک کنید تا فهرست امضاشده هش‌های فایل SHA256 را دانلود کنید. نسخه‌های ۰.۱۱ و نسخه‌های بعدی توسط کلید انتشار ولادیمیر جی. ون در لان (Wladimir J. van der Laan’s regular key.) با اثر انگشت به صورت زیر امضا شده‌اند:

۰۱EA 5486 DE18 A882 D4C2  ۶۸۴۵ ۹۰C8 019E 36C2 E964

نسخه‌های قبلی توسط کلید معمولی Wladimir J. van der Laan امضا شده بود. اثر انگشت آن کلید به صورت زیر است:

۷۱A3 B167 3540 5025 D447  E8F2 7481 0B01 2346 C9A6

حتی نسخه‌های قبلی توسط کلید Gavin Andresen’s key امضا شده بود. اثر انگشت کلید اصلی او این است:

۲۶۶۴ ۶D99 CBAE C9B8 1982  EF60 29D9 EE6B 1FC7 30C1

شما باید با استفاده اابزارهای قابل اعتماد، تأیید کنید که این کلیدها متعلق به صاحبان آنها هستند. سپس از PGP برای تأیید امضای فایل امضای انتشار استفاده کنید. در نهایت، از PGP یا ابزار دیگری برای محاسبه هش SHA256 بایگانی که دانلود کرده‌اید استفاده کرده و مطمئن شوید که هش محاسبه‌شده با هش فهرست‌شده در فایل امضای نسخه تایید شده مطابقت دارد.

ادامه مراحل راه‌اندازی در ویندوز

پس از دانلود فایل در دسکتاپ یا پوشه (C:\Users\<YOUR USER NAME>\Downloads)، بر روی آیکون آن  دوبار کلیک کرده تا اجرا شود. سپس ویندوز از شما می‌خواهد که اجرا شدن آن را تایید کنید. روی Yes کلیک کنید و نصب کننده بیت کوین شروع به کار می‌کند. فرایند نصب به صورت معمول در ویندوز اجرا شده و شما را در تصمیماتی که باید در مورد محل نصب Bitcoin Core بگیرید، راهنمایی می‌کند.

شروع نصب بیت کوین Core در ویندوز 10

برای ادامه، یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید:

  1. اگر می‌خواهید از رابط کاربری گرافیکی هسته بیت کوین (GUI) استفاده کنید، به بخش رابط کاربری گرافیکی هسته بیت کوین در ادامه توضیح داده شده، بروید.
  2. اگر می‌خواهید از دیمون هسته بیت کوین (bitcoind) استفاده کنید که برای برنامه نویسان و کاربران پیشرفته مفید است، به بخش بیت کوین Core Daemon که در ادامه توضیح داده شده بروید.
  3. برای اینکه بخواهید هم از رابط کاربری گرافیکی و هم از دیمون استفاده کنید، دستورالعمل‌های رابط کاربری گرافیکی و دستورالعمل‌های دیمون را بخوانید. توجه داشته باشید که نمی‌توانید هم‌زمان رابط کاربری گرافیکی و هم دیمون را با استفاده از دایرکتوری با پیکربندی یکسانی، اجرا کنید.

رابط کاربری گرافیکی هسته بیت کوین در ویندوز ۱۰

کلید (Windows (⊞ Win را فشار دهید و “bitcoin” را تایپ کنید. هنگامی که نماد Bitcoin Core ظاهر شد (مانند شکل زیر)، روی آن کلیک کنید.

آغاز به کار بیت کوین Core

از شما خواسته می‌شود که یک دایرکتوری برای ذخیره زنجیره بلوک بیت کوین و کیف پول خود انتخاب کنید. اگر قصد ندارید داریرکتوری پیش فرض ا تغییر دهید، برروی Ok کلیک کنید.

پنجره خوش آمدگویی Bitcoin-Qt

فایروال شما ممکن است بیت کوین Core در زمان اتصال به اینترنت، مسدود کند. اجازه به بیت کوین Core برای استفاده از همه شبکه‌ها بی خطر است. (توجه: همچنان باید اتصالات ورودی را پیکربندی کنید.)

باز کردن فایروال برای اجازه دادن اتصال به Bitcoin Core

Bitcoin Core GUI شروع به دانلود زنجیره بلوک می‌کند. این مرحله حداقل چند روز طول می‌کشد و ممکن است زمانی که اینترنت کند باشد یا یارانه ضعیف، زمان بسیار بیشتری طول بکشد. در زمان دانلود، Bitcoin Core از بخش قابل توجهی از پهنای باند اتصال شما استفاده خواهد کرد. شما می‌توانید بیت کوین Core را در هر زمان با بستن آن متوقف کنید. دفعه بعد که آن را شروع کردید از نقطه‌ای که متوقف شد از سر گرفته می‌شود.

دانلود Bitcoin-Qt Initial Block

پس از دانلود کامل، می‌توانید از بیت کوین Core به عنوان کیف پول خود استفاده کنید یا فقط می‌توانید برای کمک به پشتیبانی از شبکه بیت کوین اجازه دهید اجرا شود.

اکنون نصب بیت کوین Core را تکمیل کرده‌اید.

مرحله اختیاری آغاز به کار خودکار نود در زمان ورود: هر بار که وارد رایانه می‌شوید، نود می‌تواند به صورت خودکار در شبکه مشارکت داشته باشد. ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که به بیت کوین Core GUI بگویید از کار خود را در زمان ورود شروع کند.

هنگام اجرای Bitcoin Core GUI، منوی تنظیمات را باز کرده و گزینه‌ها را انتخاب کنید. در تب Main، روی Start Bitcoin در ورود به سیستم کلیک کنید. برای ذخیره تنظیمات جدید روی دکمه Ok کلیک کنید.

انتخاب شروع خودکار بیت کوین Core در هنگام ورود

دفعه بعد که وارد دسکتاپ خود می‌شوید، رابط کاربری گرافیکی Bitcoin Core به طور خودکار در نوار وظیفه به حداقل می‌رسد.

هشدار: برای جلوگیری از خراب شدن داده ها، زمانی که بیت کوین Core در حال اجرا است، کامپیوتر خود را خاموش نکنید.

دیمون هسته بیت کوین در ویندوز ۱۰

برای راه‌اندازی بیت کوین Core Daemon، ابتدا یک پنجره فرمان باز کنید: کلید (Windows (⊞ Win را فشار دهید و “cmd” را تایپ کنید. سپس “Command Prompt” را انتخاب کنید.

اجرای cmd

اگر بیت کوین Core را در دایرکتوری پیش فرض نصب کرده‌اید، عبارت زیر را در خط فرمان تایپ کنید:

C:\Program Files\Bitcoin\daemon\bitcoind

دیمون Core بیت کوین باید شروع شود. برای تعامل با دیمون Core بیت کوین، از دستور bitcoin-cli (رابط خط فرمان بیت کوین) استفاده خواهید کرد. اگر Bitcoin Core را در مکان پیش فرض نصب کرده‌اید، عبارت زیر را در خط فرمان تایپ کنید تا ببینید آیا کار می‌کند یا خیر:

C:\Program Files\Bitcoin\daemon\bitcoin-cli getblockchaininfo

توجه: ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا Bitcoin Core شروع شود و در طی آن هر زمان که از bitcoin-cli استفاده می‌کنید پیام زیر را نمایش می‌دهد:

error: {“code”:-28,”message”:”Verifying blocks…”}

پس از شروع، ممکن است دستورات زیر برای تعامل اولیه با گره نیاز باشد:

Getblockchaininfo, getnetworkinfo, getnettotals, getwalletinfo, stop, help.

به عنوان مثال، برای متوقف کردن ایمن گره خود، دستور زیر را اجرا کنید:

C:\Program Files\Bitcoin\daemon\bitcoin-cli stop

زمانی که دیمون Core بیت کوین برای اولین بار شروع به کار کرد، شروع به دانلود زنجیره بلوک می‌کند. این مرحله حداقل چند روز طول می‌کشد و ممکن است در اتصال اینترنت کند یا رایانه ضعیف زمان بسیار بیشتری طول بکشد. در طول دانلود، Bitcoin Core از بخش قابل توجهی از پهنای باند اتصال شما استفاده خواهد کرد. شما می‌توانید بیت کوین Core را در هر زمانی با استفاده از دستور stop  متوقف کنید. دفعه بعد که آن را شروع کردید از نقطه ای که متوقف شد از سر گرفته می‌شود.

اکنون نصب بیت کوین Core را تکمیل کرده‌اید.

نود خود را در هنگام بوت شروع کنید (اختیاری): راه‌اندازی خودکار گره هر بار که رایانه شما بوت می‌شود، مشارکت در شبکه را برای شما آسان می‌کند. ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که هنگام ورود به رایانه خود، دیمون Core بیت کوین را راه‌اندازی کنید.

File Explorer را راه‌اندازی کنید و به آدرس زیر بروید:

C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\StartUp

روی پنجره File Explorer کلیک راست کرده و New → Text file را انتخاب کنید. نام فایل را start_bitcoind.bat بگذارید. سپس روی آن کلیک راست کرده و Open in Notepad (یا هر ویرایشگر دیگری که ترجیح می‌دهید) را انتخاب کنید. خط زیر را کپی کرده و در فایل پیست کنید.

C:\Program Files\Bitcoin\daemon\bitcoind

(اگر بیت کوین Core را در یک دایرکتوری غیر پیش فرض نصب کرده‌اید، به جای آدرس بالا از مسیر دایرکتوری موردنظر استفاده کنید.)

فایل را ذخیره کنید. دفعه بعد که وارد رایانه خود می‌شوید، بیت کوین Core Daemon به طور خودکار راه‌اندازی می‌شود.

هشدار: برای جلوگیری از آسیب دیدن داده‌ها، زمانی که بیت کوین Core در حال اجرا است، کامپیوتر خود را خاموش نکنید.

دستورالعمل‌های Mac OS X

در ادامه با شیوه نامه نصب Mac OS X آشنا می شویم.

راه اندازی فول نود بیت کوین در Mac OS X Yosemite 10.10.x

توجه: این دستورالعمل مربوط به بیت کوین Core 0.14.2 در Mac OS X Yosemite است.

به صفحه دانلود Bitcoin Core بروید و بررسی کنید که اتصال ایمن به سرور برقرار کرده‌اید.

تایید اتصال امن

روی دکمه آبی بزرگ Download Bitcoin Core کلیک کنید تا نصب کننده Bitcoin Core را در پوشه Downloads دانلود کنید.

مرحله اختیاری تایید امضاهای انتشار: اگر می‌دانید چگونه از PGP استفاده کنید، باید روی لینک تأیید امضای انتشار در صفحه دانلود کلیک کنید تا فهرست امضاشده هش‌های فایل SHA256 را دانلود کنید. نسخه‌های ۰.۱۱ و نسخه‌های بعدی توسط کلید انتشار ولادیمیر جی. ون در لان با اثر انگشت امضا شده‌اند:

۰۱EA 5486 DE18 A882 D4C2  ۶۸۴۵ ۹۰C8 019E 36C2 E964

نسخه‌های قبلی توسط کلید معمولی Wladimir J. van der Laan’s regular key امضا شده بود. اثر انگشت آن کلید در زیر آمده است:

۷۱A3 B167 3540 5025 D447  E8F2 7481 0B01 2346 C9A6

حتی نسخه‌های قبلی توسط کلید Gavin Andresen’s key امضا

شده بود. اثر انگشت کلید اصلی آن به صورت زیر است:

۲۶۶۴ ۶D99 CBAE C9B8 1982  EF60 29D9 EE6B 1FC7 30C1

شما باید با استفاده از ابزار قابل اعتماد تأیید کنید که این کلیدها متعلق به صاحبان آنها هستند. سپس از PGP برای تأیید امضای فایل امضای انتشار استفاده کنید. در نهایت، از PGP یا ابزار دیگری برای محاسبه هش SHA256 بایگانی که دانلود کرده‌اید، استفاده کرده و اطمینان حاصل کنید که هش محاسبه‌شده با هش فهرست‌شده در فایل امضای نسخه تایید شده مطابقت دارد.

ادامه مراحل نصب در X Mac OS

پس از دانلود فایل در پوشه Downloads خود (/Users/<YOUR USER NAME>/Downloads)، آن را با دوبار کلیک کردن روی نماد آن اجرا کنید. OS X یک پنجره Finder برای شما باز می‌کند تا بیت کوین Core را به پوشه Applications خود بکشید.

انتقال بیت کوین Core به پوشه اپلیکیشن

رابط کاربری گرافیکی هسته بیت کوین در MAac OS X

اولین باری که بیت کوین Core را اجرا می‌کنید، Max OS X از شما می‌خواهد تأیید کنید که اجرای آن را تایید کنید:

پنجره امنیتی فایل Mac OS X

از شما خواسته می‌شود که یک دایرکتوری برای ذخیره زنجیره بلوک بیت کوین و کیف پول خود انتخاب کنید. اگر دایرکتوری یا پارتیشن را تغییر نداده‌اید، برروی OK کلیک کنید.

مسیر رابط کاربری گرافیکی هسته بیت کوین در MAac OS X

 Bitcoin Core GUI شروع به دانلود زنجیره بلوک می‌کند. این مرحله حداقل چند روز طول می‌کشد و ممکن است زمانی که اینترنت کند باشد یا رایانه ضعیف، زمان بسیار بیشتری طول بکشد. در طول دانلود، Bitcoin Core از بخش قابل توجهی از پهنای باند اتصال شما استفاده خواهد کرد. شما می‌توانید بیت کوین Core را در هر زمان با بستن آن متوقف کنید. دفعه بعد که آن را شروع کردید از نقطه ای که متوقف شد از سر گرفته می‌شود.

پنجره خوش آمد گویی Bitcoin core

پس از دانلود کامل، می‌توانید از بیت کوین Core به عنوان کیف پول خود استفاده کنید یا فقط می‌توانید برای کمک به پشتیبانی از شبکه بیت کوین اجازه دهید که اجرا شود. اکنون نصب بیت کوین Core را تکمیل کرده‌اید.

گره کار خود در زمان ورود خودکار شروع به کار کند (اختیاری):راه‌اندازی خودکار گره با هر بار ورود به رایانه، مشارکت در شبکه را برای شما آسان می‌کند. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که به بیت کوین Core GUI بگویید از login یا ورود شروع کند.

در حین اجرای Bitcoin Core GUI، منوی Bitcoin Core را باز کرده و Preferences را انتخاب کنید. در تب Main، روی Start Bitcoin در ورود به سیستم کلیک کنید. برای ذخیره تنظیمات جدید روی دکمه Ok کلیک کنید.

انتخاب فعال سازی خودکار bitsoin core

دفعه بعد که وارد دسکتاپ خود می‌شوید، رابط کاربری گرافیکی Bitcoin Core به طور خودکار در نوار وظیفه به حداقل می‌رسد.

دیمون هسته بیت کوین در Mac OS X

دیمون (Core Bitcoin (bitcoind در فایل dmg. که ممکن است برای نصب Bitcoin-QT دانلود کرده باشید، موجود نباشد. Bitcoind، همراه با باینری‌های پشتیبانی آن، در عوض در فایل OS X .tar.gz که در صفحه دانلود رسمی بیت کوین Core فهرست شده است، گنجانده شده است. برای دانلود این فایل با استفاده از ترمینال، دستور زیر را اجرا کنید:

curl -O https://bitcoincore.org/bin/bitcoin-core-/bitcoin–osx64.tar.gz

مرحله اختیاری تایید امضاهای انتشار: اگر می‌دانید چگونه از PGP استفاده کنید، باید روی لینک تأیید امضای انتشار در صفحه دانلود کلیک کنید تا فهرست امضاشده هش‌های فایل SHA256 را دانلود کنید. نسخه‌های ۰.۱۱ و نسخه‌های بعدی توسط کلید انتشار ولادیمیر جی. ون در لان با اثر انگشت امضا شده‌اند:

۰۱EA 5486 DE18 A882 D4C2  ۶۸۴۵ ۹۰C8 019E 36C2 E964

نسخه‌های قبلی توسط کلید معمولی Wladimir J. van der Laan امضا شده بود. اثر انگشت آن کلید این است:

۷۱A3 B167 3540 5025 D447  E8F2 7481 0B01 2346 C9A6

حتی نسخه‌های قبلی توسط کلید Gavin Andresen امضا شده بود. اثر انگشت کلید اصلی آن به صورت زیر است:

۲۶۶۴ ۶D99 CBAE C9B8 1982  EF60 29D9 EE6B 1FC7 30C1

شما باید با استفاده ارتباط ایمن باید تأیید کنید که این کلیدها متعلق به صاحبان آنها هستند. سپس از PGP برای تأیید امضای فایل امضای انتشار استفاده کنید. در نهایت از PGP یا ابزار دیگری برای محاسبه هش SHA256 بایگانی که دانلود کرده‌اید استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که هش محاسبه‌شده با هش فهرست‌شده در فایل امضای نسخه تایید شده مطابقت دارد.

ادامه مراحل راه‌اندازی

با اجرای این دستور در ترمینال، بیت کوین و باینری‌های پشتیبانی کننده آن را از بایگانی که به تازگی دانلود کرده ایم استخراج کنید:

tar -zxf bitcoin–osx64.tar.gz

اکنون فایل‌های اجرایی را به مسیر پیش‌فرض منتقل کنیم تا اجرا و توقف بیت کوین آسان‌تر شود. برای جابجایی فایل‌های اجرایی، این دستورات را اجرا کنید (توجه داشته باشید که ما باید از sudo برای اجرای این دستورات استفاده کنیم، زیرا در حال تغییر دایرکتوری‌های متعلق به root هستیم):

sudo mkdir -p /usr/local/bin

sudo cp bitcoin-/bin/bitcoin* /usr/local/bin/.

برای تمیز کردن دایرکتوری که در آن کار می‌کردیم، اجرا کنید:

rm -rf bitcoin-*

اکنون باید بتوانید فول نود خود را با اجرای bitcoind -daemon در هر پنجره ترمینال راه‌اندازی کنید. اگر به هر دلیلی نیاز به توقف بیت کوین دارید، دستور bitcoin-cli stop را تایپ کنید. اکنون نصب بیت کوین Core را تکمیل کرده‌اید.

مرحله اختیاری راه‌اندازی خودکار گره در زمان ورود: راه‌اندازی خودکار گره خود با هر بار ورود به رایانه، مشارکت در شبکه را برای شما آسان می‌کند. ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که به بیت کوین Core Daemon بگویید که کار خود را از ورود شروع کند. در OS X، راه شروع برنامه‌های پس‌زمینه هنگام ورود، استفاده از Launch Agent است. در اینجا نحوه نصب Launch Agent برای بیت کوین Core Daemon بر روی دستگاه خود آورده شده است:

mkdir ~/Library/LaunchAgents

curl https://raw.githubusercontent.com/bitcoin/bitcoin/master/contrib/init/org.bitcoin.bitcoind.plist > ~/Library/LaunchAgents/org.bitcoin.bitcoind.plist

دفعه بعد که وارد دسکتاپ خود می‌شوید، بیت کوین Core Daemon به طور خودکار راه‌اندازی می‌شود.

ارتقاء هسته بیت کوین

اگر از نسخه قدیمی‌تری استفاده می‌کنید، آن را خاموش کنید. صبر کنید تا کاملاً خاموش شود. برای نسخه‌های قدیمی چند دقیقه طول بکشد. سپس نصب کننده در ویندوز یا /Applications/Bitcoin-Qt در مک یا bitcoind/bitcoin-qt در لینوکس اجرا کنید.

فایل‌های بلاک چین و کیف پول موجود در فهرست داده‌ها بین نسخه‌ها سازگار هستند، بنابراین نیازی به تغییر در فهرست داده‌ها در هنگام ارتقا نیست. گاهی اوقات فرمت فایل‌ها تغییر می‌کند، اما نسخه جدید Bitcoin Core کدهایی دارد که به طور خودکار فایل‌ها را به فرمت جدید ارتقا می‌دهد، بنابراین نیازی به تغییر دستی نیست.

گاهی اوقات ارتقاء فایل‌های داده بلاک چین از نسخه‌های بسیار قدیمی به نسخه‌های جدید پشتیبانی نمی‌شود. در این موارد ممکن است نیاز به دانلود مجدد بلاک چین باشد. اگر قصد دارید نسخه بسیار قدیمی را ارتقا دهید، یادداشت‌های انتشار نسخه جدید را بررسی کنید.

گاهی اوقات به دلیل تغییراتی که در فایل‌های داده ایجاد شده است، امکان دانگرید وجود ندارد. اگر قصد کاهش رتبه دارید، مجدداً یادداشت‌های انتشار نسخه جدید را بررسی کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

سال ۱۳۹۸ تولید محتوا را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کریپتو کارنسی ها شروع کردم و در حال حاضر تجربه چندین سال در زمینه تولید محتوا و نویسندگی محتوای حوزه ارزهای دیجیتال مطابق با اهداف و مخاطب سایت دارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا