مقالات ارز دیجیتال

انواع نود بیت کوین کدامند؟ داستان گره‌ ها در بلاک چین

درک اصطلاحات و واژگان دنیای کریپتوکارنسی ممکن است سخت باشد، اما ارزش این را دارد که بفهمید زنجیره بلاکچین چگونه کار می‌کند و پشت پرده خرید btc چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. در این مطلب از والکس توضیح می‌دهیم که «نود بیت کوین چیست» و چرا به آن نیاز داریم.  

همان‌طور که می‌دانید ماهیت بلاک‌چین غیرمتمرکز است و هیچ مؤسسه و یا نهاد قانون‌گذاری در این حوزه نظارت نمی‌کند. در این میان نیاز به قوانین و افرادی برای حفظ امنیت شبکه احساس می‌شود. به همین دلیل مفهوم نود بلاکچین (Node) یا گره در شبکه‌های مختلف و باتوجه‌به اهداف شبکه به وجود آمد. از مهم‌ترین نودهای فعال در شبکه بلاک‌چین، «نود بیت کوین» است. در شبکه بیت کوین، تبادلات و تراکنش‎‌ها به‌صورت همتا به همتا (P2P) و بدون نظارت هیچ شخصی انجام می‌شود. به همین جهت یک نود بلاکچین در این شبکه به منزله یک نقطه ارتباطی عمل می‌کند و در شبکه‌های مختلف وظایف و عملکردی متفاوتی دارد. اگر می‌خواهید یکی از نودهای شبکه بیت کوین را ایجاد کنید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

نود بیت کوین (Bitcoin node) چیست؟

نود در شبکه بیت کوین

هر کامپیوتر و دستگاهی که به شبکه بیت کوین متصل می‌شود به‌نوعی یک نود در این شبکه به شمار می‌رود، زیرا میان این دستگاه‌ها ارتباط و مشارکت برقرار می‌کند.  در واقع ساختار بلاکچین به‌صورت سیستم‌های توزیع شده طراحی شده‌است، شبکه نودها شرایطی را برای این ارز فراهم می‌کنند که به‌صورت جداجدا و غیرمتمرکز مورد استفاده قرار گیرند. به عبارتی برای اتصال میان کاربران نیازی به‌واسطه نیست. نود در ارز دیجیتال یک پل ارتباطی است که می‌توان در آن پیامی را ایجاد، دریافت و یا ارسال کرد. همچنین نودها می‌توانند اطلاعات تراکنش‌ها و بلاک‌ها را میان «شبکه توزیع شده» منتقل کنند. نود بیت کوین (Bitcoin node) معروف‌ترین نود بلاکچین است که وظیفه اصلی آن برقراری ارتباط و تأمین امنیت در شبکه بیت کوین است. هر نود وظایف منحصربه‌فرد خود را دارد و هر کدام از آنها برای عملکردهای خاصی استفاده می‌شوند.

انواع نود بیت کوین

در قسمت قبلی گفتیم که نود بیت کوین چیست، حالا برای درک بهتر نحوه عملکرد نود، بهتر است به فناوری بلاکچین بیت کوین نگاهی بیندازیم. هرکدام از انواع نود بیت کوین وظایف متفاوتی را در سراسر شبکه دارند و بسیاری از شبکه‌های بلاکچین دیگر نیز از ساختار مشابه با نودهای بیت کوین استفاده می‌کنند.

فول نود (Full Node)

فول نود بیت کوین، نودهایی هستند که تمام قوانین شبکه بیت کوین را پذیرفته‌اند و مستقیماً به شبکه متصل شده‌اند. در واقع فول نود، نوعی نود بلاکچین است که وظیفه اصلی آن پشتیبانی و تأمین امنیت در شبکه است و حضور آنها برای شبکه لازم و ضروری است. این نودها به‌عنوان گره‌های معتبر در شبکه شناخته می‌شوند و باتوجه‌به الگوریتم اجماع که در شبکه از آن استفاده می‌شود، به تأیید تراکنش‌ها و بلاک‌ها می‌پردازند. از دیگر وظایف فول نود می‌توان به ارسال تراکنش‌ها و بلاک‌های جدید به شبکه اشاره کرد.

آموزش فول نود شدن در بیت کوین

برای تبدیل‌شدن به فول نود بیت کوین نیاز است تا یک سری هزینه‌های اولیه انجام شود. با وجود هزینه‌بر بودن این کار، بسیاری از افراد برای کمک به رشد این شبکه به‌صورت داوطلبان فول نود بیت کوین می‌شوند. از مزایای گره کامل شدن این است که شما می‌توانید یک کیف پول امن جهت نگه‌داری از بیت کوین خود داشته باشید. کیف پول‌های فول نود بیت کوین، امن‌ترین والت‌ها برای نگه‌داری این رمزارز است زیرا مستقیماً به شبکه بیت کوین متصل هستند و تمامی قوانین را می‌پذیرند. این والت‌ها تقریباً در برابر «حملات ۵۱ درصدی» نیز ایمن هستند.

آموزش فول نود شدن در بیت کوین بسیار ساده است و برای تبدیل‌شدن به یک فول نود روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از پرکاربردترین آنها نرم‌افزار بیت کوین کور (Bitcoincore) است. این برنامه را از مراجع معتبر دانلود کنید و تمامی داده‌های نرم‌افزار شبکه BTC را در آن ذخیره کنید. تمامی فول نودها وظیفه دارند تمامی داده‌های بلاکچین بیت کوین را دانلود کنند تا از تحریف داده‌ها به‌وسیله یک نود یا اجماع همگی نودها جلوگیری کنند.

برای راه‌اندازی یک فول نود بیت کوین به سیستمی نیاز دارید دارای آخرین نسخه ویندوز، مک یا لینوکس باشد. رم RAM) 2) گیگ داشته باشد و نیاز به یک اینترنت با سرعت آپلود حداقل ۵۰ کیلوبایت بر ثانیه و حجم نامحدود دارید. سیستمی که انتخاب می‌کنید بهتر است حافظه‌ای با فضای ۲۰۰ گیگابایت با سرعت حداقل ۱۰۰ الی ۲۰۰ مگابایت داشته باشد. پس از آنکه سیستم را تهیه کردید و نرم‌افزار را دانلود کنید و مراحل نصب را گام‌به‌گام دنبال کنید. در پایان شما یک نود بیت کوین هستید.

انواع فول نود بیت کوین

نود آرشیوگر (Archival): به گره‌ای که تمام اطلاعات  و داده‌ها را دانلود و ذخیره می‌کند گفته می‌شود. این گره‌ها معمولاً از منابع داده شناخته شده و داده‌های خود جهت کمک به تریدرها و فروش ‌آنها جهت تحلیل بازار استفاده می‌کنند.

نود سرشاخه (Pruned): نود سرشاخه نسبت به نود آرشیوگر داده کمتری را ذخیره می‌کند و فقط به جمع‌آوری داده‌های اخیر در تراکنش‌‌ها بسنده می‌کند و داده‌های قدیمی‌تر را حذف می‌نماید.

لایت نود (Light node)

انواع نودهای بیت کوین

لایت نود با نود سبک یکی از انواع نود بیت کوین است که وظیفه اصلی آن تأیید بلاک‌های رأس زنجیره (Block Headers) و تأیید ساده پرداخت “SPV” است. این نوع نیازی ندارد که همه داده‌های شبکه را دریافت و ذخیره کند زیرا به فول نودها وابسته است. تفاوت این دو نود بیت کوین در سطح اختیارات، امنیت و میزان داده‌های دریافتی از شبکه بلاکچین بیت کوین است.

لایت نودها کاملاً متکی به فول نودها هستند، چنانچه فول نودی برای تأیید تراکنش‌های شبکه لایت نود وجود نداشته باشد، در واقع این شبکه با یک شبکه متمرکز هیچ تفاوتی ندارد. در حقیقت لایت نودها حکم یک شخص ثالث را برای دسترسی راحت‌تر کاربران به والت‌ها ایفا می‌کنند. اگر داده‌های یک تراکنش نامعتبر، در صورت نداشتن تمام سوابق تراکنش‌ها، توسط یک لایت نود تایید شوند، کل آن تراکنش به دلیل قدرت بالاتر فول نودها رد خواهد شد.

چرا کاربران گره بیت کوین را اجرا می‌کنند؟

یک نود بیت کوین توسط کاربران برای اهداف مختلفی ایجاد می‌شود. نودها به کاربران اجازه می‌دهند به طور مستقل وضعیت شبکه بیت کوین را تأیید کنند. کاربران می‌توانند با استفاده از نود بیت کوین کارهایی که در ادامه گفته می‌شود را انجام دهند.

  •  عرضه بیت کوین را می‌توانند بررسی کنند و وضعیت شبکه به طور مستقل توسط کاربران تأیید می‌شود.
  • از دوبار خرج شدن بیت کوین جلوگیری می‌شود. یک نود بیت کوین بلافاصله رمزارز مصرف شده قبلی را رد می‌کند.
  •  بدون کمک اشخاص ثالث، می‌توان از بیت کوین استفاده کرد. یک نود به کاربران اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های خود را پخش و تأیید کنند.

نود، گره‌هایی برای پیوند جامعه بیت کوین

نود در شبکه بلاکچین بیت کوین امنیت بالایی دارد و بدون حضور آنها شبکه دچار اختلال‌های اساسی می‌شود. در این نوشتار از والکس انواع نود بیت کوین را مورد بررسی قرار دادیم و نحوه ایجاد یک گره را آموزش دادیم. هرکدام از نودهای بیت کوین موظف به رعایت قوانین شبکه بدون کم‌وکاست هستند. با انجام کوچک‌ترین تخلف، به‌عنوان عامل مخرب از شبکه اخراج می‌شوند.

چند نود بیت کوین وجود دارد؟

گره‌های بیت کوین هر زمان که بخواهند می‌توانند شبکه را ترک کنند و یا دوباره به آن بپیوندند. فردی به نام “Luke Dashjr” توسعه‌دهنده “Bitcoin Core” ادعا می‌کند که بیش از ۴۷۰۰۰ نود بیت کوین فعال وجود دارد.

ایجاد گره بیت کوین چه سودآوری دارد؟

با انجام این کار می‌توانید حریم خصوصی خود را حفظ کنید و امنیت خود را افزایش دهید. همچنین به شما ثابت می‌شود که هیچ‌کس شبکه بیت کوین را دست‌کاری نمی‌کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا