اخبار بیت کوین

رکوردشکنی هش ریت بیت کوین برای ماینرها چه آینده‌ای را رقم می‌زند؟

انتظار می‌رود در تنظیم خودکار آتی، سختی شبکه بیت کوین ۱۳.۵ درصد افزایش یابد.

تنها سه ماه پیش، اوضاع توان استخراج شبکه بیت کوین وضعیت مساعدی پیش روی خود نمی‌دید و بسیاری از شرکت‌های سهامی ماینینگ، بخشی از دارایی‌های بیت کوینی خود را به فروش رساندند. حال با گذشت سه ماه و رکوردشکنی هش ریت شبکه بیت کوین، می‌توان به آینده استخراج‌کنندگان بیت کوین امیدوار بود؟

به گزارش والکس و به نقل از Bitcoin Magazine، علی‌رغم کاهش بیشتر قیمت بیت کوین و کاهش سود ماینرها در بازار خرسی، نرخ هش شبکه به بالاترین میزان تاریخی خود (۲۵۰ اگزاهش بر ثانیه) رسید. اگر به نرخ رشد ۳۰ روزه توان استخراج نگاهی بیاندازیم، مشاهده می‌کنیم که از ماه جولای، این نرخ همواره صعودی بوده است.

میزان هش ریت شبکه بیت کوین و میزان رشد ۳۰ روزه آن
میزان هش ریت شبکه بیت کوین و میزان رشد ۳۰ روزه آن
وضعیت شرکت‌های ماینینگ با ارزش بازار بیش از ۵۰۰ میلیون دلار
وضعیت شرکت‌های ماینینگ با ارزش بازار بیش از ۵۰۰ میلیون دلار

با نگاه به تصویر دوم، دلیل افزایش هش ریت شبکه مشخص می‌شود؛ شرکت‌های سهامی عام ماینینگ در حال اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود هستند. اما این بدین معنی نیست که فشار و مانعی بر سر راه این مساله نبوده است. به عنوان نمونه، شرکت Compute North که میزبان سرویس‌های ماینینگ و یکی از بزرگترین پایگاه‌های داده است، اخیرا وارد مراحل قانونی اعلام ورشکستگی شده است. این شرکت ارائه‌کننده خدمات برای ماینرهایی همچون ماراتون دیجیتال، کامپس ماینینگ و بیت‌دیجیتال است. مزایده‌ای برای فروش دارایی‌های Compute North در تاریخ ۱ نوامبر برگزار خواهد شد. در این مزایده محفظه‌های ماینینگ، دستگاه‌ها و کل پایگاه داده به فروش خواهد رسید.

در جریان ورشکستگی سلسیوس، شاخه مربوط به استخراج این شرکت – Celsius Mining – نیز اعلام ورشکستگی کرد. از این اخبار چنین بر می‌آید که فشار بر روی شرکت‌های ماینینگ بزرگ همچنان ادامه دارد. با این وجود، در این چرخه آن‌ها هنوز تسلیم نشده‌اند علی‌رغم کاهش قیمت و پایین آمدن متعاقب قیمت هش، برنامه‌های توسعه توان استخراج متوقف نشده است.

پس از انفجاز توان استخراج طی روزهای گذشته، انتظار می‌رود که در تنظیم خودکار سختی شبکه آتی، این نرخ ۱۳.۵ درصد افزایش یابد؛ عددی که پس از استقرار مجدد ماینرها به تبع ممنوعیت استخراج در کشور چین، شاهد آن نبوده‌ایم. این خبر بدی برای ماینرها خواهد بود چرا که سودآوری استخراج را حتی بیش از پیش کاهش خواهد داد.

وضعیت سختی شبکه بیت کوین
وضعیت سختی شبکه بیت کوین

دوام آوردن در صنعت استخراج بیت کوین به شکل طولانی‌مدت نیاز به نبوغ عملیاتی ویژه‌ای دارد. به همین دلیل سرمایه‌گذاری در چنین شرکت‌هایی می‌تواند بسیار سودده (اگر بر روی اسب برنده شرط ببندند) باشد و یا به شدت زیان‌ده باشد. در تصویر زیر، قیمت سهام شرکت‌های ماینینگ با ارزش بیت کوین مقایسه شده‌اند.

مقایسه قیمت بیت کوینی سهام شرکت‌های ماینینگ
مقایسه قیمت بیت کوینی سهام شرکت‌های ماینینگ

این تصویر نباید چندان تعجب‌برانگیز باشد؛ حاشیه سود عملیاتی این شرکت‌ها هم بر حسب بیت کوین و هم بر حسب دلار کاهش قابل توجهی داشته است.

با تحلیل بیت کوین از زمان اوج قیمت آن، قیمت سهم تمامی شرکت‌های بورسی استخراج، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به خود بیت کوین داشته‌اند.

مقایسه قیمت بیت کوین و سهام شرکت‌های استخراج از زمان اوج قیمت بیت کوین
مقایسه قیمت بیت کوین و سهام شرکت‌های استخراج از زمان اوج قیمت بیت کوین

با این حال باید در نظر داشت که نحوه ارزیابی یک شرکت سهام عام استخراج کمی متفاوت از تولیدکنندگان دیگر کالاهاست. ماینرهای بیت کوین عموما سعی می‌کنند تا جای امکان بیت کوین بیشتری به عنوان دارایی در ترازنامه خود نگه دارند. از سوی دیگر، میزان عرضه آتی بیت کوین (بر خلاف دیگر کالاها) با قطعیتی نزدیک به ۱۰۰ درصد مشخص است. بنابراین اگر سرمایه‌گذاری، به آینده بیت کوین اعتقاد داشته باشد و به دید بیت کوینی به دارایی‌های این شرکت‌ها نگاه کند، امکان کسب سودی بیش از میزان رشد قیمت بیت کوین، با سرمایه‌گذاری در سهام – به شرط سرمایه‌گذاری در زمان مناسب – این شرکت‌ها ممکن است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
Bitcoin Magazine
علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا