اخبار بیت کوین

«بلک راک» به دنبال تاسیس صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر بیت کوین است

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ساختار این صندوق مشابه با ETF اسپات بیت کوین خواهد بود

شرکت «بلک راک» (Balckrock)، بزرگترین شرکت مدیریت سرمایه جهان، درخواستی برای تاسیس یک صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین به ثبت رسانده است. برخی اعتقاد دارند که این صندوق در واقع یک صندوق قابل معامله اسپات (Spot ETF) است.

به گزارش والکس و به نقل از Bitcoin.com، بلک راک به رغم اقدامات اخیر کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) مبنی بر مبارزه با صرافی‌های ارز دیجیتال بی‌مجوز و توکن‌های ارز دیجیتال، به دنبال ایجاد یک محصول مالی مبتنی بر بیت کوین است.

بلک راک صرافی کوین بیس را به عنوان نگهدارنده بیت کوین صندوق خود برگزیده است. بلک راک درخواست خود برای ایجاد صندوق بیت کوین «آی‌شیرز» (Ishares Bitcoin Trust) را در روز پنج‌شنبه تسلیم کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا کرد. در بخشی از این درخواست نوشته شده است:

دارایی‌های صندوق عمدتا از بیت کوین تشکیل شده است که توسط یک متولی به نمایندگی از صندوق نگهداری می‌شود. این صندوق به دنبال بازتاب کلی عملکرد قیمتی بیت کوین خواهد بود.

صندوق [بلک راک] به عنوان یک صندوق قانونی ایالت دلاور در تاریخ ۸ ژوئن به ثبت رسید…صندوق، سهام خود را در سبدهای ۴۰ هزارتایی یا مضارب صحیحی از آن منتشر می‌کند. سبدها ممکن است توسط صندوق به ازای بیت کوین متناظر با سهم‌های آن، بازخرید شوند.

سهم‌های تک توسط صندوق بازخرید و تبدیل نخواهند شد اما قابل معامله در بازار نزدک خواهند بود.

بسیاری این درخواست بلک راک را اتفاقی مثبت برای صنعت ارز دیجیتال می‌دانند. برخی دیگر استدلال کرده‌اند که این اقدام بلک راک در واقع تلاشی برای تاسیس صندوق قابل معامله اسپات بیت کوین است. SEC تاکنون تمامی درخواست‌ها برای ایجاد چنین صندوق قابل معامله‌ای را رد کرده است.

با توجه به شکایت اخیر SEC از صرافی کوین بیس، انتخاب این صرافی به عنوان متولی نگهداری صندوق بلک راک نیز مایه تعجب فعالان صنعت شد. ران نوینر (Ron Neuner)، بنیان‌گذار شرکت Onchain Capital، در توییتی در این خصوص نوشت:

آیا بلک راک درخواستی برای ایجاد صندوق قابل معامله اسپات بیت کوین به کمک کوین بیس که شرکتی آمریکایی است که SEC ادعا می‌کند به شکلی غیرقانونی در تجارت اوراق بهادار بی‌مجوز شرکت داشته، به ثبت رسانده است؟

چندین نفر نیز صندوق بیت کوین بلک راک را با صندوق بیت کوین گری اسکیل (GBTC) مقایسه کردند. شرکت Grayscale مدت‌هاست که به دنبال تبدیل صندوق بیت کوین خود به ETF اسپات است، اما موفق به جلب نظر مساعد کمیسیون بورس و اوراق بهادار نشده است.

رابرت سالوادور (Robert Salvador)، مدیرعامل شرکت Digibuild، در این باره گفت:

این صندوق تفاوتی با گری اسکیل ندارد. از این صندوق می‌توان برای شورت کردن بیت کوین استفاده کرد. این صندوق یک اسب ترواست، نه یک ETF واقعی. گول نخورید.

در سوی دیگر، کریس او، معتقد است:

بلک راک یک صندوق امانی است اما می‌توانید آن را بازخرید کنید بنابراین عملا همانند یک صندوق قابل معامله اسپات است. احتمالا چنین ساختار یافته است تا تایید آن‌ها را توجیه نماید.

اریک بالکوناس (Eric Balchunas)، تحلیل‌گر ارشد ETF بلومبرگ، در این باره افزود:

به همه آنانی که می‌گویند درخواست بلک راک برای یک صندوق امانی است و نه یک ETF. شما نماد $GLD را ETF به شمار می‌آورید؟ این صندوق نیز چنین است. ساختارهای متفاوتی ذیل چتر نام ETF وجود دارد. شباهتی با $GBTC وجود ندارد. این اصل جنس است.

او تاکید کرد:

بله، یک صندوق امانی است اما همه ETFهای کالاهای فیزیکی همچون $GLD نیز چنین هستند. همان ساختار وجود دارد. در قیاس با GBTC، این یک صندوق قابل معامله اسپات است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
news.bitcoin
علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا