مقالات اقتصادی

ETF فیوچرز چیست؟ ETF فیوچرز بیت کوین و نحوه کار آن

در دنیای ترید و سرمایه‌گذاری، ابزارهای مالی خلاقانه‌تری نیز به غیر از ابزارهای شناخته‌شده پدید آمده‌اند، که به تنوع سبد سرمایه‌گذار و ورود آسان‌تر او به بازارهای دیگر کمک می‌کنند. ETF فیوچرز بیت کوین یکی از جدیدترین این ابزارها با هدف کسب سود از نوسانات بزرگترین ارز دیجیتال جهان از نظر گردش بازار است؛ محصولی که خود یکی از انواع صندوق قابل معامله بیت کوین محسوب شده و تلاش می‌کند با ورود به بازارهای سنتی‌تر، پذیرش این رمزارز را بیشتر کند.

فارغ از مزایا و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، معاملات ETF آتی یا فیوچرز بیت کوین تاثیرات قابل توجهی نیز بر قیمت این رمزارز و سایر ارزهای دیجیتال دارد. به همین دلیل این ابزار، برای تریدرهای ارز دیجیتال اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. در این مقاله به معرفی معاملات ETF آتی بیت کوین پرداخته و مزایا و معایبش را مرور می‌کنیم. در ادامه تاثیرات آن بر قیمت رمزارزها را بررسی کرده و در آخر به معرفی مهم‌ترین بازیگران این عرصه می‌پردازیم. با ما همراه شده و با یکی از خلاقانه‌ترین و امن‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری و ترید BTC آشنا شوید.

ETF فیوچرز بیت کوین چیست و چطور عمل می کند؟

ETF فیوچرز بیت کوین

همانطورکه احتمالا می‌دانید، صندوق قابل معامله یا ETF نوعی ابزار مالی قابل معامله در بورس است که از چند دارایی یا شاخص مختلف تشکیل می‌شود. ارزش هر ETF نیز برابر با مجموع ارزش دارایی‌های درون آن است. ETF بیت کوین، نوعی صندوق قابل معامله حاوی این دارایی است که می‌تواند در بازار بورس معامله شود. این ابزار مالی، امکان کسب سود از نوسانات این رمزارز را بدون نیاز به خرید بیت کوین و مواجهه با دشواری‌های تکنیکی کار با صرافی‌ها و کیف پول‌های ارز دیجیتال فراهم می‌کند.

صندوق سرمایه‌گذاری BTC خود شامل دو نوع اسپات یا لحظه‌ای و فیوچرز یا آتی می‌شود. ETF اسپات، درست مانند معاملات اسپات در صرافی‌های ارز دیجیتال، امکان معامله در قیمت فعلی را فراهم می‌کند. اما ETF فیوچرز بیت کوین، ابزاری برای معامله این رمزارز با قیمتی توافق شده در تاریخی مشخص در آینده است. یک ETF آتی بیت کوین در حقیقت حاوی این رمزارز نیست، بلکه حاوی قرارداد آتی آن است. این قرارداد شامل جزئیاتی است که مهم‌ترین آن‌ها قیمت، حجم معامله و تاریخ تسویه یا انقضا هستند.

در صورتی که در تاریخ تسویه، قیمت اسپات از قیمت توافق شده کمتر باشد، خریدار سود کرده و معامله او اصطلاحا Premium شده است. در غیر این صورت، خریدار با ضرر مواجه می‌شود که به معامله او نیز اصطلاحا Discount یا Backward گفته می‌شود. در یک ETF فیوچرز بیت کوین، ممکن است شروطی نیز برای انحلال قرارداد در نظر گرفته شود. همچنین خریدار معمولا اجازه فروش آن به شخص دیگر تا پیش از تاریخ تسویه را خواهد داشت.

مزایای ETF فیوچرز بیت کوین چیست؟

 ETF آتی بیت کوین

مهم‌ترین مزایای صندوق‌های ETF آتی بیت کوین را می‌توان در چهار موردی که در ادامه می‌آوریم خلاصه کرد.

تسهیل سرمایه‌گذاری و ترید بیت کوین

بیت کوین نوسانات و رشد قیمت زیادی در سال‌های اخیر داشته و بسیاری را ثروتمند کرده است؛ اما کار با این دارایی تا پیش از ظهور صندوق‌های قابل معامله BTC، مستلزم دانش تکنیکی کار با انواع صرافی ارز دیجیتال و از همه مهم‌تر قرار گرفتن در معرض خطرات امنیتی نگهداری از آن بود. اما صندوق‌های قابل معامله از جمله ETF فیوچرز، خرید، نگهداری و معامله آن را آسان کرده‌اند. کارگزاران حاضر در بازارهای سنتی، خدمات مربوط به خرید و نگهداری این صندوق‌ها را ارائه می‌دهند.

محافظت در برابر نوسانات شدید

مزیت مهم ETF فیوچرز BTC در برابر صندوق‌های اسپات،‌ محافظت بیشتر سرمایه‌گذار در برابر نوسانات ذاتی این رمزارز به‌خصوص در بازارهای آشفته است. این ابزار با سلب مالکیت بیت کوین از سرمایه‌گذار، خطر افت ارزش سرمایه به دلیل نوسانات شدید را نیز حذف می‌کند.

نظارت‌های قانونی بیشتر

مزیت مهم دیگر ETF فیوچرز در مقایسه با ETFهای لحظه‌ای، موافقت SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا) با حضور برخی از آن‌ها در بازارهای سنتی سهام مانند NASDAQ است. این ابزار، توسط CFTC یا کمیسیون تجارت آتی کالای این کشور نیز تایید شده است.

این نهادها بر عملکرد شرکت‌های فعال در این زمینه نظارت کرده و از تخلفاتی مانند پولشویی جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل، بسیاری از افراد امنیت سرمایه‌گذاری روی ETF آتی بیت کوین را بسیار امن‌تر از سرمایه‌گذاری مستقیم روی این کوین یا صندوق‌های اسپات می‌دانند. معامله این دارایی در بازار بورس کشورهایی نظیر استرالیا، کانادا، برزیل و آلمان نیز امکان‌پذیر است.

پذیرش هرچه بیشتر ارزهای دیجیتال

اما مزایای ETF فیوچرز بیت کوین تنها متوجه سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان رمزارز نیست؛ پذیرش هرچه بیشتر این ابزار و دسترسی گسترده‌تر سرمایه‌گذاران خرد در بازارهای سنتی به آن، به پذیرش هرچه بیشتر کل صنعت کریپتوکارنسی منجر می‌شود. این ابزار، همچنین فرصتی برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری به‌منظور ادغام هرچه بیشتر بازارهای سنتی و نوین و کسب سود بیشتر است.

معایب ETF فیوچرز بیت کوین چیست؟

معایب ETF فیوچرز بیت کوین

ابزار مالی ETF آتی بیت کوین نیز مانند هر صنعت دیگری، دارای نقاط ضعف است. معایب ETF فیوچرز BTC را می‌توان در سه مورد زیر خلاصه کرد.

دشواری تعیین قیمت

مهم‌ترین نقطه ضعف ETF فیوچرز بیت کوین، احتمال بالای خطای آن در ردیابی قیمت است. معامله‌گر باید با انجام تحقیقات کافی، سودآوری معامله خود را با توجه به ارزش واقعی BTC بسنجد. این در حالی است که فرآیند قیمت‌گذاری در بازارهای بورس اصلی، عموما مستقل از معامله‌گران انجام می‌شود. چنین مشکلی اساسا هنگام ترید ETF اسپات وجود ندارد.

علاوه بر این، خطر انحراف از قیمت واقعی فعلی به دلیل احساسات بازار نیز وجود دارد. بسیاری از معامله‌گران از شاخصی به نام Contango برای اعتبارسنجی قیمت ETF فیوچرز استفاده می‌کنند. مطابق منطق این شاخص، قیمت معاملات ETF آتی بیت کوین باید همواره از قیمت لحظه‌ای آن بیشتر باشد؛ در غیر این صورت، وجوه به دست آمده از قراردادهای در حال انقضا برای خرید مجدد همان قراردادها، کافی نخواهند بود و منجر به ضرر تریدر یا کارگزاری خواهد شد.

عدم مالکیت بیت کوین

ETF فیوچرز برای تریدرهایی که به مالکیت کوین واقعی BTC علاقه دارند مناسب نیست. بنابراین از آن نمی‌توان برای خرید و فروش دارایی‌های واقعی، انتقال آن به کیف پول ارز دیجیتال و دیگر مصارف بیت کوین استفاده کرد. همانطور که گفتیم، قرار دادن این ابزار مالی در سبد سرمایه‌گذاری به معنی مالکیت بیت کوین نیست. به همین دلیل عمدتا به آن به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه نمی‌شود.

تحمیل هزینه‌های اضافه

یکی از مهم‌ترین مسائلی که پیش از هولد کردن ETF فیوچرز بیت کوین باید در نظر داشته باشید، هزینه‌های آن است؛ شرکت‌ها و کارگزاری‌های ارائه‌دهنده این صندوق‌ها و خدمات مربوط به آن‌ها، معمولا هزینه‌هایی بابت مدیریت صندوق دریافت می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها مشمول مالیات نیز می‌شوند.

تاثیر ETF فیوچرز بر قیمت بیت کوین

تاثیر ETF فیوچرز بیت کوین بر قیمت آن

از زمان پیدایش فیوچرز ETF بیت کوین، این ابزار نیز به یکی از عوامل اثرگذار بر قیمت ارز دیجیتال به‌خصوص BTC بدل شده است. درصورتی که بیشتر ETF‌‌های پیشنهاد شده با قیمتی بالاتر از قیمت فعلی باشند، احتمال صعودی شدن بازار این رمزارز وجود دارد. این اتفاق در حقیقت به معنی افزایش احساسات مثبت در مورد رمزارز اول دنیاست. از سوی دیگر، نزدیکی قیمت توافق شده در قراردادها به قیمت فعلی، به معنی انتظار بازار برای ثبات یا نزول ارزش BTC در آینده است.

همچنین، افزایش تقاضا برای ETF فیوچرز در بازارهای سنتی و قیمت‌های توافق شده در آن‌ها، سبب رشد قیمت بیت کوین در بازار ارز دیجیتال می‌شود. از سوی دیگر، عرضه هرچه بیشتر این ابزار، سبب کاهش تاثیر نهنگ‌های ارز دیجیتال بر قیمت این کوین خواهد شد. به این ترتیب، احتمال وقوع نوسانات عمدی در بازار کاهش خواهد یافت.

دیگر مزیت افزایش حجم معاملات ETF فیوچرز بیت کوین در درازمدت، تاثیر مثبت آن بر نقدینگی این کوین است. در نهایت، ثبات بازار و افزایش قیمت BTC و پذیرش بیشتر آن، تاثیر مثبتی بر رونق کل بازار کریپتوکارنسی داشته و سبب پیدایش صندوق‌های قابل معامله برای دیگر ارزهای دیجیتال خواهد شد.

مهم‌ترین ETFهای فیوچرز بیت کوین

ETFهای فیوچرز بیت کوین در آمریکا

از جمله مهم‌ترین صندوق‌های ETF فیوچرز BTC در آمریکا عبارتند از:

  • ProShares Bitcoin Strategy یا BITO؛ متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری ProShares
  • ProShares Short Bitcoin یا BITI؛ متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری ProSahres
  • Valkyrie Bitcoin Strategy یا BTF؛ متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری دارایی‌های دیجیتال Valkyrie
  • VanEck Bitcoin Strategy یا XBTF؛ متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری VanEck
  • Simplify Bitcoin Strategy PLUS Inc یا MAXI؛ متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری Simplify
  • Global X Blockchain and Bitcoin Strategy یا BITS؛ متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری Global X ETFs

بزرگ‌ترین آن‌ها از نظر حجم دارایی‌های تحت مدیریت AUM است که در بورس تجاری شیکاگو (CME) فعالیت می‌کند. AUM این صندوق تا دسامبر ۲۰۲۳ با اختلاف بسیار زیاد نسبت به رقبایش به مرز ۹۰۴ میلیون دلار رسید. از دیگر بازارهای اصلی خرید و فروش ETF فیوچرز بیت کوین می‌توان به بازار بورس نیویورک (NASDAQ) و صرافی سهام نیویورک (ARCA) اشاره کرد.

مسیر پیش روی ETF فیوچرز بیت کوین

معاملات ETF آتی بیت کوین، در سال‌های اخیر به‌عنوان پلی بین بازارهای سنتی و مدرن عمل کرده است. آن‌ها مسیر ورود ارزهای دیجیتال به بازارهای سنتی با ریسک‌های تکنیکال پایین‌تر را هموار کرده و به تنوع بیشتر سبد سرمایه‌گذاری منجر شده‌اند. با‌ این حال& به نظر می‌رسد قدم مهم بعدی در پذیرش هرچه بیشتر این ابزار مالی، صدور مجوز حضور ETF اسپات بیت کوین در بورس آمریکا از سوی SEC است؛ اتفاقی که به احتمال زیاد، افزایش قیمت این کوین و نیز تقاضای بیشتر برای مشتقات آن را در پی خواهد داشت.

به نظر شما مزایا و معایب ETF فیوچرز بیت کوین چیست؟ آیا تاکنون تجربه معامله این صندوق‌ها را داشته‌اید؟ کدام صندوق یا بازار را برای این معامله این ابزار مالی پیشنهاد می‌کنید؟ نظر خود را با ما دیگر خوانندگان والکس به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا