بلاکچین

معرفی پارتنر چین کاردانو؛ فریم ورک جدید با بهره وری بالا

کاردانو به عنوان یک بلاکچین پیشتاز و محبوب در دنیای ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود و یکی از رمزارزهایی است که فعال‌ترین توسعه‌دهندگان را دارد. اگر به صفحه گیت هاب این پروژه نگاهی بیندازید متوجه فعالیت دائمی توسعه‌دهندگان این بلاکچین می‌شوید. به تازگی در رویداد Cardano Submit 2023 در دوبی، کاردانو به معرفی نوآوری جدید خود یعنی پارتنر چین (Partner Chain) پرداخت که باعث هجوم کاربران جدیدی به شبکه Cardano شد. به گفته چارلز هاسکینسون، این نوآوری آماده است انقلابی در نحوه راه‌اندازی بلاکچین‌های جدید در وب ۳ ایجاد کند. در این مقاله به معرفی این فناوری جدید و تاثیر آن بر عملکرد بلاکچین کاردانو می‌پردازیم.

پارتنر چین چیست؟

پارتنر چین‌ها یا زنجیره‌های شریک با ترکیب فناوری بلاکچینِ مدولار با امنیت، نقدینگی و قابلیت اطمینان اثبات شده کاردانو، نحوه راه‌اندازی و عملکرد بلاکچین‌های جدید را متحول خواهند کرد. پارتنر چین ها این مزایا را بدون نیاز به قفل شدن سرمایه به دست خواهند آورد.

از زمان وایت پیپر «Why Cardano» و ویدیوی اصلی تخته سفید (White board) که اکنون نزدیک به دو میلیون بار مشاهده شده است، قابلیت همکاری و مقیاس‌‌پذیری همیشه هسته اصلی ماموریت Cardano بوده است. Partner Chain فناوری‌ای برای ادامه این دیدگاه اصلی کاردانو است.

همکاری کاردانو با پولکادات برای پارتنر چین

پارتنر چین کاردانو

بلاکچین کاردانو برای عملی کردن ایده پارتنر چین، از تکنولوژی Substrate پولکادات بهره می‌برد. قابلیت ارتباط بلاکچین‌ها هدفی است که توسط هر دو بلاکچین کاردانو و پولکادات دنبال می‌شود. استفاده از کیت توسعه Polkodot SDK برای ساخت فریم ورک پارتنر چین، Cardano را قادر می‌سازد از شبکه‌ای منزوی به بلاکچینی با قابلیت اتصال به سایر شبکه‌ها تبدیل کند.

بلاکچین Cardano با جداسازی لایه تسویه (CSL) از لایه محاسباتی کاردانو (CCL) طراحی شده است. CSL ثابت کرده که قوی و مقیاس‌پذیر است. با Partner Chain ها، شبکه‌ها این قدرت را خواهند داشت که لایه محاسباتی خود را با استفاده از چارچوب مدولار و اجزای موجود بسازند، اما همچنان از CSL برای تسویه در زنجیره‌ها استفاده می‌کنند. Midnight، بلاک چین متمرکز بر حفاظت از داده های IOG که اخیراً معرفی شده است، اولین پارتنر چینی خواهد بود که این چارچوب جدید را پیاده‌سازی می‌کند.

شبکه Midnight، اولین پارتنر چین کاردانو

میدنایت اولین پارتنر چین کاردانو

شبکه Midnight اولین پارتنر چین کاردانو محسوب می‌شود که با تمرکز بر حریم خصوصی و پشتیبانی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در پی حفاظت از داده‌های مهم با استفاده از فناوری دانش صفر است. این شبکه برای اجرای قرارداد‌ هوشمند کارآمد، ایمن و مقرون‌به‌صرفه توسعه یافته است. پارتنر چین Midnight با حفظ شفافیت و قابلیت مشاهده تراکنش‌ها در بلاکچین، به کاربران اجازه می‌دهد بر داده‌های شخصی خود کنترل داشته باشند تا از این طریق حریم خصوصی آن‌ها ارتقا یابد و به افزایش امنیت و حریم خصوصی و ایجاد سازگاری با دیگر بلاکچین‌ها کمک می‌کند.

شبکه میدنایت، بستر مناسبی برای برنامه‌نویس‌ها ایجاد می‌کند تا بتوانند راحت‌تر با استفاده از زبان‌های ‌‌برنامه‌نویسی مختلفی از جمله Typescript، قرارداد‌های هوشمندی طراحی کنند که انجام آن در بلاکچین کاردانو بسیار دشوار است. با استفاده از این قراردادهای هوشمند می‌توان به روشی سریع‌تر و بدون پیچیدگی، اپلیکیشن غیرمتمرکز (DAPP) ساخت. بنابراین می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که Cardano با راه‌اندازی شبکه میدنایت، به صورت جدی وارد حوزه وب ۳ و حریم خصوصی شده است. در واقع این شبکه در حال تبدیل بلاکچین کاردانو، به شبکه‌ای مانند اتریوم است که اجرای قراردادهای هوشمند و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را تسهیل می‌کند.

مزایای پارتنر چین برای شبکه کاردانو

بهره‌مندی از Substrate پولکادات، Partner Chain را قادر می‌سازد تا انواع پروتکل‌های اجماع را ضمن اطمینان از انعطاف‌پذیری، پیاده‌سازی کنند. با اضافه شدن نوآوری پارتنر چین به شبکه کاردانو، دو مزیت اساسی به این شبکه افزوده شده که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

حل چالش‌های کلیدی شبکه کاردانو

پارتنر چین کاردانو راه‌حل‌هایی را برای چالش‌های حیاتی سیستم‌های بلاکچینِ مدولار، از جمله قابلیت همکاری، امنیت، اقتصاد توکنی (توکنومیک) و نیاز به قفل سرمایه ارائه می‌دهد. بهره‌مندی از پارتنر چین ها نه تنها زنجیره لایه ۱ را به لایه تسویه نهایی تبدیل می‌کند، بلکه این چالش‌ها را نیز به طور مستقیم برطرف می‌کند. امنیت از طریق اپراتورهای استخر سپرده (Stake Pool Operators) یا به اصلاح SPOs تقویت می‌شود و پروتکل Minotaur مشارکت اعتباردهنده‌های اکوسیستم‌های مختلف بلاکچین را تسهیل می‌کند. هزینه‌های Babel مشکلات توکنومیک را برای شبکه‌های جدید حل می‌کند و در عین حال SPOها را برای قفل کوین ADA یاری می‌دهد. از این طریق دیگر برای راه‌اندازی و فعالیت Partner Chain نیازی به قفل سرمایه نیست.

جهشی رو به جلو برای قابلیت همکاری

این رویکرد نوآورانه برای قابلیت همکاری و شبکه‌های بلاکچین که توسط Cardano طراحی شده، جهشی رو به جلو برای صنعت است. جامعه ADA مشتاقانه منتظر پیشرفت‌های بیشتر است زیرا IOG به اصلاح و استفاده گسترده از این فریم ورک پیشگامانه ادامه می‌دهد. همانطور که گفته شد، پارتنر چین ها قابلیت همکاری و اتصال کاردانو به سایر شبکه‌های بلاکچین را میسر می‌کند و در رشد اکوسیستم Cardano تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

آینده ADA بعد از اضافه شدن قابلیت پارتنر چین

تاثیر فناوری پارتنر چین بر ارز ADA

پس از اضافه شدن قابلیت Partner Chain به کاردانو، قیمت کوین ADA تحت تاثیر این خبر رشد خوبی را تجربه کرد. پیش بینی می‌شود که با اضافه شدن پارتنر چین و امکان اتصال و همکاری بیشتر Cardano با دیگر بلاکچین‌ها، اکوسیستم این شبکه بیش از پیش گسترش یابد. با رشد اکوسیستم نیز کاربران بیشتری به این بلاکچین علاقمند شده و براساس اصل تاثیر شبکه‌ای (Network Effect)، بر قیمت ADA نیز تاثیرگذار خواهد بود.

Partner Chain انتقال یکپارچه دارایی‌ها را در شبکه‌های مختلف بلاکچین امکان‌پذیر می‌کنند. این قابلیت تراکنش‌های بین زنجیره‌ای را تسهیل کرده و به کاربران امکان می‌دهد بدون واسطه با اکوسیستم‌های متنوع تعامل داشته باشند. همین عامل موارد استفاده از کوین ADA را بیشتر خواهد کرد که می‌تواند بر آینده این رمزارز تاثیرگذار باشد.

پارتنر چین، ابزاری برای گسترش اکوسیستم کاردانو

با راه‌اندازی فناوری Partner Chain توسط کاردانو، امکان اتصال این شبکه به سایر بلاکچین‌ها میسر شده است که بر گسترش اکوسیستم Cardano تاثیرگذار خواهد بود. Partner Chain مزایایی مانند قابلیت همکاری، افزایش امنیت، بهبود توکنومیک و عدم نیاز به قفل سرمایه را در پی خواهد داشت. علاوه‌براین موارد، قابلیت همکاری می‌تواند بلاکچین کاردانو را به یک رقیب جدی برای سایر شبکه‌های لایه یک تبدیل کند. به لطف فعالیت مداوم توسعه‌دهندگان شبکه Cardano، می‌توان انتظار راه‌اندازی پارتنر چین‌ های مختلف در این شبکه را داشت. در این مقاله به معرفی فناوری جدید کاردانو یعنی پارتنر چین پرداختیم و مزایا و تاثیر آن بر آینده کوین ADA را بررسی کردیم.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۳

سال ۲۰۱۷ وارد دنیای کریپتوکارنسی شدم و بخاطر علاقم به نویسندگی، تصمیم گرفتم به طور تخصصی در مورد کریپتو و بلاکچین به نوشتن محتوا بپردازم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا