بلاکچین

درباره تراکنش محرمانه در بلاکچین چه می‎دانید؟

در توضیح بلاک چین و بررسی امنیت آن باید گفت با کمک تراکنش محرمانه (Confidential Transaction)، حریم خصوصی و امنیت بلاک چین و رمز ارزهایی مثل بیت کوین بیشتر می‌شود. در واقع شفافیت سیستم یکی از نکات مهم در تکنولوژی بلاک چین است که کاربران به آن اهمیت زیادی می‌دهند. این شفافیت کمک می‌کند که بدون نادیده گرفتن هیچ قانونی، گره‌ها به ذخیره و تایید کپی‌ها بپردازند. مسئله‌ای که در دفاتر کل توزیع شده اهمیت دارد، حفظ حریم خصوصی است که متاسفانه در اغلب‌شان، به واسطه جستجوگرها، می‌توان هر تراکنش، بلاک و … را مشاهده کرد. حالا برای تراکنش‌های خصوصی، پیشنهاد تراکنش‌های محرمانه از سوی برخی کاربران مطرح می‌شود که نظریه جالبی است.

تراکنش محرمانه چیست؟

در پاسخی ساده و بدون پیچیدگی، تراکنش‌های محرمانه را می‌توان تکنولوژی مهمی دانست که تعداد بیت کوین‌هایی که ارسال می‌شود و آدرسی که قرار است آن‌ها را دریافت کند را به صورت مخفیانه حفظ می‌کند. در این صورت فقط معامله‌گران از معاملات خود مطلع هستند و دیگران به جزئیات تراکنش‌های آن‌ها دسترسی ندارند. این یکی از نشانه‌های امنیت بلاک چین است.

این تراکنش به انگلیسی Confidential Transaction است که کاربران کریپتوکارنسی از مخفف آن یعنی CT هم استفاده می‌کنند. با استفاده از این پروتکل رمزنگاری، کاربران دیگر نگران فاش شدن جزئیات معامله‌هایشان نخواهند بود. این پروتکل نه تنها تعداد بیت کوین‌ها و آدرس دریافت کننده را مخفی می‌کند بلکه مبلغی که قرار است منتقل شود را هم پنهان می‌کند.

تاریخچه تراکنش محرمانه

آدام بک (Adam Back) و گریگوری مکسول (Gregory Maxwell) توسعه‌دهنده‌های این پروتکل هستند. در مرحله اول یعنی در سال ۲۰۱۳ آدام بک ایده این پروتکل را داد و سپس گوریس مک ول توانست به پیشرفت آن کمک کند. گریگوری مکسول با شرح دادن مشکلاتی مثل نام مستعار نامناسب، راه‌حلی مناسب برای حفظ حریم خصوصی در بلاک چین ارائه داد که این راه حل همان Confidential Transaction است. در این روش، یک شبکه بزرگ از نقل و انتقالاتی که بین کاربران انجام می‌شود محافظت می‌کند تا هیچ کس جز معامله‌گران متوجه میزان عرضه و دریافت مبالغ نشوند.

تراکنش محرمانه و روش رمزگذاری

درباره بلاک چین و نودها باید بگوییم که، گره‌ها بدون هیچ مشکلی می‌توانند مقدار را بررسی و تایید کنند. با روی کار آمدن CT این امکان وجود ندارد چرا که جزئیات زیادی از دید گره‌ها مخفی می‌ماند. در این روش برای اینکه داده‌ها مخفی شوند از یک سیستم رمزنگاری استفاده می‌شود. در واقع این سیستم را می‌توان مانند یک گاوصندوق دانست. محتوایی که داخل گاوصندوق‌ها وجود دارد برای هیچ کس جز صاحب گاو صندوق قابل تشخیص نیست! در واقع تمام ویژگی‌ها و خصوصیات محتوای داخلی گاوصندوق برای کسانی که کلید آن را دارند قابل فهم است.

بگذارید این طور روش رمزگذاری در CT را توضیح دهیم. محسن و محمد قرار است مقداری بیت کوین با هم معامله کنند. محسن برای اینکه از طریق CT بتواند مقادیری را برای محمد بفرستید، نیاز به آدرس کیف پول او و ایجاد کلید پنهان‌سازی دارد! پس از دریافت کیف پول محمد و ایجاد کلید توسط محسن، او آن دو را با هم هش خواهد کرد. با انجام این کار گویی یک گاوصندوق دیجیتالی ایجاد می‌شود که به غیر از محسن و محمد، کسی نمی‌داند محتوای داخل آن چیست.

کلید پنهان‌سازی نقش اساسی در این تراکنش دارد. در واقع به واسطه این کلید، محسن و محمد امکان دسترسی به محتوای گاو صندوق را دارند اما دیگران نمی‌توانند متوجه محتویات آن شوند.

تراکنش محرمانه در دنیای کریپتوکارنسی

اهمیت تراکنش محرمانه در بلاکچین

اما چرا پروتکل تراکنش محرمانه در بلاکچین اهمیت دارد؟ پاسخ مشخص است! با ایجاد Confidential Transaction روی بیت کوین، همه چیز کاملا محافظت شده خواهد بود. با این شرایط، بیت کوین‌ها هم تعویض‌پذیر می‌شوند. اما مفهوم تعویض‌پذیری چیست؟ در واقع زمانی که می‌گوییم بیت کوین تعویض‌پذیر می‌شود یعنی نمی‌توان گذشته واحدهای آن را به واسطه تحلیل زنجیره‌ای به دست آورد. با این اوصاف ورودی‌ها و خروجی‌ها هم مخفی می‌شوند و همه چیز مبهم می‌شود؛ این در صورتی است که نودها امکان تایید هم دارند.

چالش‌ها و محدودیت‌های Confidential Transaction

چالشی که تراکنش‌های محرمانه با آن روبرو هستند، بزرگتر شدن اندازه تراکنش‌ها است. در حالت عادی تراکنش‌های استاندارد حجم مشخصی دارند و در بلاک‌ها به خوبی ذخیره می‌شوند. چنانچه پروتکل CT روی کار بیاید، حجم تراکنش‌ها از حالت استاندارد خارج می‌شود و نباید این نکته را هم فراموش کرد که هر بلاک فضای محدودی دارد. با وجود سیستم تراکنش محرمانه، ثبت هر تراکنش به طول می‌انجامد؛ نکته دیگر این است که شرکت‌کننده‌ها هم باید بابت تغییر کد اعلام رضایت کنند که این هم خود به تنهایی سخت و مشکل است.

فرمول تراکنش محرمانه

ویژگی‌ها و مزایای تراکنش محرمانه

در زیر به ذکر ویژگی‌ها و مزایایی که CT دارد می‌پردازیم:

  • مخفی شدن مقادیر تراکنش‌ها از دید سایر کاربران و شبکه
  • سخت کردن مسائل برای نودها
  • ابهام در داده‌های ورودی در شبکه بلاکچین
  • بر کنار شدن مفاهیمی مثل بی‌مانندی بیتکوین

معایب تراکنش محرمانه

اما این سیستم چه معایبی دارد؟ در واقع بزرگترین ایراد این تراکنش‌ها حجم زیادی است که دارند. همانطور که در قبل گفتیم، حجم این تراکنش‌ها نسبت به تراکنش‌های استاندارد بیشتر است (در ابتدا ۱۶ برابر بود اما توسط گریگوری مکسول ۳ برابر شد)؛ علاوه بر این اندازه این تراکنش‌ها از اندازه بلاک‌ها هم بیشتر است. بدیهی است که با وجود این اتفاق، مشکل بزرگی در افزودن تراکنش‌ها ایجاد می‌شود. خوشبختانه حالا که حجم آن‌ها نسبتا کاهش یافته می‌توان به اضافه شدن‌شان در شبکه بیت کوین به شکل سافت ورک امید داشت.

تراکنش محرمانه موجب افزایش حجم تراکنش‌ها

رمز ارزهای تراکنش محرمانه

اگر برای شما محرمانه ماندن در دنیای ارز دیجیتال اهمیت دارد و نمی‌خواهید کسی متوجه جزئیات نقل و انتقالات‌تان شود، می‌توانید ارزهایی مثل مونرو (Monero) را که از تکنیک‌های ring signature و stealth addresses برای مخفی کردن کاربران و از CT برای مخفی کردن تراکنش‌ها استفاده می‌کنند، خرید و فروش کنید.

زی کش (Zcash) نیز یکی دیگر از رمز ارزهایی است که از پروتکل confidential transactions پشتیبانی می‌کند. اگر با پروتکل‌های http در دنیای اینترنت آشنا هستید پس به این مثال توجه کنید: شعار این رمز ارز اینگونه است، «اگر بیت کوین برای پول http باشد، زی کش نقش https را بازی می‌کند. در واقع تفاوت بین http و https امنیت پروتکل https است.» زی کش با این شعار امنیت خود را نشان می‌دهد.

معاملات محرمانه در Monero

Monero یک ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۱۴ به عنوان یک سیستم منبع باز با تمرکز بر حفظ حریم خصوصی و تمرکززدایی پیاده سازی شد. هدف اصلی آن بر تضمین سطح بهینه از حریم خصوصی کاربران در شبکه و تضمین قابلیت تعویض ارزهای دیجیتال شما است. تا در هر صورت قابل استفاده باشند.

برای اینکه این کیفیت‌ها در شبکه امکان پذیر باشد، مونرو پروتکل Ring CT را پیاده سازی می‌کند، که اجازه می‌دهد مبالغ تراکنش‌ها به جای تقسیم شدن مانند قبل در شبکه، مبهم شود.

RingCT چیست؟

پروتکلی که به عنوان Ring Confidential Transactions شناخته می‌شود، پروتکلی است که به شبکه Monero اجازه می‌دهد تمام داده‌های مربوط به یک تراکنش، مانند مبالغ ارسال شده، فرستنده و گیرنده انتقال را مخفی کند. برای این، RingCT مونروهای واقعی (XMR) را که فرستنده می‌خواهد ارسال کند، با بسیاری دیگر که به‌طور تصادفی در شبکه انتخاب شده‌اند، ترکیب می‌کند. بنابراین یک ترکیب یا ترکیب‌های نامنظم ایجاد می‌کند که سایر کاربران (اشخاص ثالث) را در شبکه گیج می‌کند، به این ترتیب آنها نمی‌توانند مبالغ منتقل شده را ببینند یا تعیین کنند که این انتقال‌ها از کجا می‌آیند یا به کجا ارسال می‌شوند. این پروتکل در سال ۲۰۱۷ اجرا شد و از همان سال استفاده از آن در شبکه Monero اجباری شد.

دیگر پیاده سازی‌ها در شبکه‌های بلاک چین

علاوه بر Monero، شبکه‌های دیگری نیز وجود دارند که پروتکل‌های CT را برای تضمین حفظ حریم خصوصی بیشتر در سیستم‌های خود پیاده‌سازی می‌کنند. به عنوان مثال، MimbleWimble آن از CTها استفاده می‌کند تا به شبکه تأیید کند که کاربران به‌صورت تقلبی کوین ایجاد نمی‌کنند. در عین حال سطح بالایی از حریم خصوصی را در عملیات انجام شده تضمین می‌کنند. نودها اطلاعاتی را در مورد مبالغ منتقل شده یا طرف‌های درگیر فاش نمی‌‌کنند. آنها در واقع از امضاهای کور برای تکمیل فرآیند تأیید تراکنش استفاده می‌کنند و در عین حال حریم خصوصی کامل را در طول فرآیند حفظ می‌کنند.

به همین ترتیب، شبکه Liquid Network از پروتکل‌های CT برای به حداکثر رساندن حریم خصوصی شبکه استفاده می‌کند. در حالی که از تراکنش‌های بسیار سریع‌تر روی بلاک‌ چین خود که به موازات شبکه بیت‌ کوین عمل می‌کند، اطمینان حاصل می‌کند.

تراکنش محرمانه، مدافع حریم خصوصی

CT یا تراکنش محرمانه موجب می‌شود تا حتی دولت‌ها هم نتوانند تراکنش‌های مختلف کاربران را بررسی کنند. این مسئله برای کسانی که دوست‌دار حفظ حریم خصوصی هستند بسیار با اهمیت است. می‌توان امیدوار بود که این پروتکل به شکل سافت فورک به شبکه بیت کوین اضافه شود. با وجود این سیستم دیگر کسانی که قصد ردیابی شما را دارند ناامید می‌شود که این ویژگی برای برخی از اهمیت زیادی برخوردار است. نظر شما درباره این تراکنش‌ها چیست؟ می‌توانید سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

مهمترین ویژگی پروتکل تراکنش محرمانه چیست؟

مخفی کردن مقادیر تراکنش‌ها.

رمز ارزهایی که از پروتکل CT استفاده می‌کنند کدامند؟

رمز ارزهایی مثل مونرو و زی کش.

خالقین تراکنش محرمانه چه کسانی هستند؟

 آدام بک و گریگوری مکس ول

دارایی محرمانه چیست؟

در این مدل می‌توان چندین نوع دارایی غیرقابل تعویض را در یک معامله پشتیبانی کرد. همه اینها در یک بلاک چین اتفاق می‌افتد و از نظر تئوری می‌تواند ارزش بلاک چین را با ارائه خدمات به کاربران بیشتر بهبود بخشد.

آیا تراکنش‌های بیت کوین محرمانه هستند؟

رمزگذاری CT سطح بیشتری از حریم خصوصی را فراهم می‌کند و تأیید می‌کند که هیچ بیت کوینی نمی‌تواند در یک تراکنش ایجاد یا از بین برود. CT‌ها روی زنجیره قابل تایید خواهند بود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
academy.binance
در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا