فین‌تک

دایرکت دبیت چیست؟ کاربردها و مزایای Direct debit و نحوه کار آن

حتما شما هم گاهی از پرداخت ماهیانه‌ی قبض‌ها، هزینه‌ی اشتراک خدمات گوناگون، اقساط و غیره خسته یا مضطرب می‌شوید. حتی ممکن است در برخی از مواقع، پرداخت یکی از این موارد را فراموش کرده و به دردسر افتاده باشید. Direct Debit (سرویس برداشت مستقیم) عملیاتی است که این چالش‌ها را از بین برده و مسیر فرآیند پرداخت را هموار می‌کند. با دایرکت دبیت، امکان برداشت منظم از حساب فراهم شده و نیازی به فعالیت اضافی از سوی مشتری نیست.

چگونه می‌توان از این عملیات استفاده کرد؟ کاربردهای آن چیست؟ اگر به دنبال پاسخ چنین پرسش‌هایی هستید، با ما در این مقاله‌ی والکس همراه باشید.

مفهوم Direct debit

به‌طور خلاصه، این عملیات بر پایه‌ی یک مجوز از سوی شما به بانک انجام می‌شود. با این کار، به سازمانی که قصد پرداخت پول به آن را دارید اجازه‌ی برداشت از حساب خود را می‌دهید. این برداشت، دوره‌ای است و در صورتی که با تاریخ و مقدار برداشت از حساب موافقت کنید، این عملیات آغاز می‌شود. برداشت مبلغ می‌تواند متغیر باشد و اگر سازمان مذکور خواهان تغییر در تاریخ و مقدار برداشت باشد، باید از قبل به مشتری اطلاع دهد. همچنین، بانک بر فرآیند انتقال پول از حساب شما به حساب سازمان نظارت نزدیک دارد.

Direct debit، روشی بسیار ساده و کم‌دردسر برای پرداخت‌های منظم است و باعث صرفه‌جویی در زمان و انرژی مشتری می‌شود. همچنین، از درگیری ذهن مشتری با پرداخت‌های مهم در ساعات تعطیل و اوقات فراغت جلوگیری می‌کند. سرویس پرداخت مستقیم کاربردهای فراوانی دارد؛ برای مثال، می‌توان از آن برای تبدیل مستقیم پول به کریپتو توسط صرافی ارز دیجیتال استفاده کرد.

آلاستایر هانتون

تاریخچه سرویس پرداخت مستقیم

اولین استفاده از ایده‌ی دایرکت دبیت به حدود ۲۵۰۰ سال پیش در دوره‌ی حکومت بطلمیوس یونانی در اسکندریه مصر باز می‌گردد. البته، در آن تاریخ این ایده تفاوت زیادی با شکل امروزی داشت و در انبار غلات دولتی شکل گرفته بود. این مکان، اطلاعات حساب‌های اصلی از تمام انبارهای منطقه‌ای غلات در مصر را نگهداری می‌کرد. بین این انبارها، یک شبکه وجود داشت و از آنجا یک سیستم انتقال دارایی به حساب متفاوت، بدون جابه‌جایی فیزیکی آن راه‌اندازی شد. مدت‌ها بعد، این سیستم توسط بازرگانان و بانکداران ایتالیایی با عنوان سیستم جیرو (giro system) به کار گرفته شد.

نخستین بار، ایده‌ی Direct debit در سال ۱۹۶۴ توسط آلاستایر هانتون (Alastair Hanton)، کارآفرین بریتانیایی به شکل معاصر مطرح شد. در آن زمان، هانتون در شرکت Unilever مشغول بود. در این شرکت یکی از دغدغه‌های اساسی و مهم، دریافت پول از هزاران خرده‌فروش بستنی بود و این فرآیند، همواره هرج و مرج و تاخیر فراوانی رقم می‌زد. به دنبال این نیاز، ایده‌ی برداشت مستقیم از حساب در ذهن آلاستایر شکل گرفت و ۴ سال بعد، این امکان در دسترس عموم قرار گرفت. در سال ۱۹۶۸، دنیس گلدول (Dennis Gladwell) از کمیسیون مشترک تسویه بانک‌های سهامی (Joint Stock Banks Clearing Committee) سیستم خدمات تسویه‌ی خودکار بانکداران (BACS) را در بریتانیا معرفی کرد. این سیستم با هدف حذف نیاز به انتقال‌های پولی وقت‌گیر و آزاردهنده کار خود را آغاز کرد؛ انتقال‌هایی که با نبود این سیستم هفته‌ها و ماه‌ها زمان نیاز داشتند. در بریتانیا، این سیستم همچنان در دست استفاده است و کشورهای دیگر نیز از سیستم‌های مشابه استفاده می‌کنند.

کارت بانکی در دست

کاربردهای دایرکت دبیت

سرویس Direct debit در سطح جهان دارای محبوبیت بالایی است و بسیاری از افراد، آن را به پرداخت عادی ترجیح می‌دهند. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط شرکت پرداختی GoCardless در کشور بریتانیا، در میان ۲۰۴۴ شرکت‌کننده بزرگسال بریتانیایی، سرویس پرداخت مستقیم به عنوان محبوب‌ترین روش شناخته شده و کاربران بیشترین استفاده را از آن دارند.

از زمان راه‌اندازی سیستم BACS در بریتانیا تاکنون بیش از ۱۱۰ میلیارد تراکنش از طریق آن انجام شده و از هر ۱۰ بزرگسال در این کشور، ۹ فرد حداقل یک حساب دایرکت دبیت دارند. در سال ۲۰۲۲ در این کشور به تنهایی ۴.۷ میلیارد تراکنش برای مواردی همچون قبض، بیمه و اشتراک خدمات گوناگون با این سرویس انجام شده است.

سرویس پرداخت مستقیم در بخش‌های گوناگون از زندگی روزمره‌ی اشخاص و حرفه‌ی کسب‌وکارها، به صرفه‌جویی در وقت و انرژی کمک می‌کنند. در ادامه، به چند مورد استفاده‌ی مهم برای دایرکت دبیت اشاره می‌کنیم:

اقساط وام و کالا

با توجه به شرایط اقتصادی و محدودیت‌های موجود، خرید قسطی کالا و دریافت وام رواج بیشتری یافته است. با استفاده از Direct debit امکان برداشت مستقیم مبلغ قسط به طور ماهانه از حساب مشتری بدون نیاز به هیچ‌گونه اقدامی از طرف او فراهم می‌شود.

هزینه دانشگاه، مدرسه و کلاس‌های آموزشی

اگر دانشگاهتان از سرویس پرداخت مستقیم پشتیبانی می‌کند، دیگر نیازی به پرداخت دستی شهریه ندارید. با دایرکت دبیت، هزینه‌ی شهریه در زمان مشخص به طور خودکار از حساب شما به حساب دانشگاه انتقال می‌یابد.

هزینه قبض و اشتراک

اگر از پلتفرم‌های موسیقی یا فیلم و سریال استفاده می‌کنید، برداشت مستقیم از حساب برای شما باید سرویس جذابی باشد. از این طریق از پرداخت هزینه‌ها به‌موقع و بدون نگرانی اطمینان می‌یابید. همچنین، اضطرابی برای فراموشی انجام کارهای آن نخواهید داشت.

دایرکت دبیت

نکات مهم در استفاده از دایرکت دبیت

با توجه به اینکه Direct debit با حساب شخصی مشتریان سروکار دارد، باید در استفاده از آن با دقت کافی و در نظر گرفتن شرایط پیش رفت. بنابراین، بهتر است به نکات زیر در بهره‌گیری از این روش توجه داشت:

اطمینان از موجودی حساب

زمان نزدیک شدن به تاریخ برداشت از حساب، از کافی بودن پول در حساب خود مطمئن شوید؛ چرا که اگر حساب شما موجودی کافی نداشته باشد، احتمال جریمه و مشکلات دیگر وجود دارد.

اعتبار و درستی سازمان برداشت کننده

با استفاده از سرویس پرداخت مستقیم، شما به سازمان مربوطه اجازه‌ی دسترسی به حسابتان را می‌دهید. بنابراین، باید به آن سازمان اعتماد داشته باشید تا برداشت غیرمنتظره یا بیش از رقم تعیین شده انجام نشود.

توجه به اعلانات بانکی در ارتباط با دایرکت دبیت

صفحه‌ی اعلانات بانک حساب خود را زیر نظر داشته باشید تا اگر اتفاقی مرتبط با Direct debit و فرآیند آن رخ داد، از آن بی‌خبر نمانید. به این ترتیب می‌توانید اقدامات لازم را به موقع انجام دهید و از بروز مشکل جلوگیری کنید.

در نظر داشتن تاریخ برداشت پول از حساب

با دانستن زمان برداشت، برنامه‌ریزی دقیق‌تر و منسجم‌تری خواهید داشت. همچنین، این موضوع منجر به جلوگیری از احتمال کافی نبودن موجودی در زمان برداشت می‌شود.

مزایا و معایب Direct debit

تا اینجای مقاله، از نکات مثبت و نقاط قوت این فعالیت به شکل گسترده صحبت کردیم و شاید به اندازه‌ی کافی به معایب و نکات منفی آن توجه نداشتیم. این روش کار بسیاری از ما در پرداخت هزینه‌های گوناگون را راحت می‌کند، اما در بهره‌گیری از آن باید به مشکلات احتمالی و خطرات مرتبط با آن دقت داشته باشیم. در ادامه، جدولی برایتان آماده کرده‌ایم تا برتری‌ها و ضعف‌های این سرویس پرداخت مستقیم را در یک نگاه ببینید:

مزایامعایب
درگیری فکری مرتبط با پرداخت هزینه‌ها را کاهش می‌دهدسازمان برداشت کننده به حساب و مشخصات شما دسترسی دارد
از هزینه‌های اضافی مربوط به کارمزد و جریمه‌ی دیرکرد جلوگیری می‌کندباید از کافی بودن موجودی حساب خود اطمینان داشته باشید
بانک‌ها بر سازمان‌های برداشت کننده نظارت دقیق دارندکنترل شما بر روی زمان برداشت پول از حساب کاهش می‌یابد
منجر به صرفه‌جویی در زمان و انرژی می‌شودخطا در فرآیند برداشت پول منجر به دردسر برای شما و سازمان می‌شود
امکان مدیریت بودجه‌ی بهتر و دقیق‌تر را فراهم می‌کندبسیاری از سازمان‌ها و کسب‌وکارها از آن پشتیبانی ندارند
Direct debit

Direct debit؛ کاهش مشغله‌های ذهنی یا خطر دسترسی به حساب؟

همانطور که گفتیم، سرویس پرداخت مستقیم امکان برداشت خودکار و بدون زحمت پول از حساب شما بدون نیاز به هیچ‌گونه فعالیت از مشتری را فراهم می‌کند. این روش به محبوبیت زیادی رسیده و می‌تواند برای کسانی که پرداخت‌های دوره‌ای زیادی دارند، بسیار موثر باشد. در عین حال، در استفاده از آن باید حساب خود را زیر نظر داشته و در نزدیکی زمان برداشت، موجودی کافی داشته باشید. اگر برداشت خودکار پول از حساب‌تان برای شما خوشایند نیست و نمی‌خواهید هیچ سازمانی به حساب شما دسترسی داشته باشد، این روش برای شما نیست.

آیا تاکنون در استفاده از دایرکت دبیت با مشکل مواجه شده‌اید؟ می‌توانید تجربیات خود را با ما در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا