بلاکچین

مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰، بررسی فرایند آپدیت اتریوم از ابتدا

شبکه اتریوم دارای تاریخچه‌ای طولانی و پربار است که تحولات و تغییرات بسیاری را تجربه کرده. مهم‌ترین تغییری که هم‌اکنون شاهد آن هستیم، با عنوان اتریوم ۲ و نماد لاتین Etherum 2.0 شناخته می‌شود و در سپتامبر سال ۲۰۲۲ رخ داده. یکی از برجسته‌ترین مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ تغییر الگو از مدل اثبات کار (PoW) به مدل اثبات سهام یا PoS است که با هدف بهبود امنیت و مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم اجرا شد است.

همچنین مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ شامل قابلیت‌هایی است که اجازه می‌دهند تراکنش‌ها به‌صورت هم‌زمان در شبکه‌های بلاک چین کوچکتر پردازش شوند و نهایتاً به انجام معاملات سرعت ببخشند. تمامی تغییراتی که در حال مرور آنها هستیم، بخشی از مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ هستند که حالا به یک اصطلاح کاربردی در دنیای کریپتوکارنسی تبدیل شده‌اند. در این مقاله به بررسی ایده‌های کلی و پیشرفت‌های خاصی خواهیم پرداخت که باعث خلق آپگرید اتریوم ۲ شده‌اند.

نگاهی به اتریوم ۲.۰

بررسی آپدیت اتریوم 2.0

اتریوم ۲.۰ اصطلاحی است که پیشرفت‌های چشمگیر شبکه اتریوم (از جمله برطرف شدن بعضی از نواقص فنی آن) را تعریف می‌کند. آن چیزی که به‌صورت غیر رسمی به مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ اطلاق می‌شود، معمولاً با عنوان ETH2 شناخته می‌شود. هرچند که بنیاد اتریوم ترجیح می‌دهد از اتریوم ۲.۰ با عنوان رسمی لایه اجماع (the consensus layer) و از ETH 1.0 با عنوان لایه اجرا (the execution layer) یاد کند. مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ طی چندین سال شکل گرفته‌اند و موضوعی نیستند که بتوان ظهور آنها را ناگهانی توصیف کرد.

شروع ماجرای اتریوم ۲.۰ به دسامبر سال ۲۰۲۰ برمی‌گردد؛ به جایی که بیکن چین (Beacon Chain) به منظور ایجاد الگوی اثبات سهام (PoS) برای توکن بومی اتریوم یعنی اتر (Ether) راه‌اندازی شد. اتریوم ۲.۰ شامل همه آن تغییرات اساسی بود که قرار بود به دوره انتقادهایی همچون سرعت پایین تراکنش‌ها یا مقیاس‌پذیری پایین پایان دهد. با اجرایی شدن تغییرات مثبت موجود در اتریوم ۲.۰ همه تنگناهای نسخه قبلی اتریوم رفع شدند و تعداد تراکنش‌ها افزایش یافت. بعضی از کاربران به این بروزرسانی، عناوینی همچون Eth2 و Serenity هم نسبت داده‌اند که غیر رسمی هستند.

شبکه بلاک چین اتریوم چگونه کار می‌کند؟

پیش از اینکه به مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ بپردازیم، بهتر است که برجسته‌ترین جنبه‌های اتریوم آشنا شوید. اعتبارسنجی مهم‌ترین بخش اتریوم ۲.۰ است؛ چرا که مسئولیت اصلی راه‌اندازی زیرساخت‌های جدید و نگهداری آنها با اعتبارسنج‌هاست. هر عملیات اعتبارسنجی دارای دو مشخصه است: یک کلید برای امضای تراکنش‌ها و یک کلید هم برای برداشت دارایی‌های دیجیتال. همچنین هر اعتبارسنج سه عملکرد اصلی را به دوش می‌کشد:

  • پیشنهاد و اضافه کردن بلاک جدید به بیکن چین (Beacon Chain) با استفاده از شاردینگ
  • تأیید اعتبار تراکنش‌ها
  • گزارش فعالیت‌های مخرب که توسط اعتبارسنج‌های دیگر انجام می‌شوند

باتوجه‌به این عملکردها کلیدهای امضای تراکنش‌ها باید ۲۴/۷ (۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته) صورت بگیرند و هیچ محدودیتی برای آنها تعریف نشود. البته لازم نیست که کلید امضای برداشت همیشه دردسترس کاربران باشد، اما با این اوصاف امنیت آن باید تأمین شود. اعتبارسنج‌ها برای انجام اعتبارسنجی باید ۳۲ توکن ETH را در بلاک بیکن چین اصطلاحاً قفل کنند. اعتبارسنج‌ها معمولاً تنهایی فعالیت نمی‌کنند و در قالب گروه‌های ۱۲۸ نفره، به رهبر بلاک چین مورد نظر رأی می‌دهند. رای‌های صادره از جانب اعتبارسنج‌ها شامل دو مورد زیر هستند:

رای‌های LMD GHOST: تاییدیه‌هایی که از این نوع آرا ایجاد می‌شوند، برای رهبر بلاک چین هستند؛ مخصوصاً برای آخرین بلاکی که اعتبارسنج‌ها برای تأیید آن توافق کرده‌اند.

رای‌های Casper FFG: مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ شامل این نوع آرا هم می‎شوند که در خصوص تأییدیه برای بررسی بلاک‌های جدید هستند. مکانیزم Casper FFG در مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ باعث تکمیل فرایند تبدیل الگوی PoW به PoS در اتریوم می‌شود.

تفاوت بین اتریوم و اتریوم ۲.۰ چیست؟

تفاوت عمده بین اتریوم و اتریوم ۲.۰، مکانیزمی است که در هریک از آنها وجود دارد. اتریوم از مکانیزم اثبات کار یا PoW استفاده می‌کند؛ درحالی‌که اتریوم ۲.۰ باتوجه‌به مکانیزم اثبات سهام یا PoS مشغول به فعالیت است. الگوی اثبات کار یک فرایند پرانرژی است که در جریان آن، ماینرها باید معادلات سخت و پیچیده ریاضی را با استفاده از سخت‌افزارهای کامپیوتری حل کنند. در عوض، الگوی اثبات سهام، به‌جای استفاده از ماینرها از اعتبارسنج‌ها استفاده می‌شود. اعتبارسنج‌ها پس از تأیید تراکنش‌ها و اعتبارسنجی، پاداش دریافت می‌کنند.

الگوی اثبات سهام (PoS) در مقایسه با الگوی اثبات کار (PoW) نیاز کمتری به انرژی دارد، چرا که قدرت محاسباتی کمتری برای اجرای آن به کار گرفته می‌شود. همچنین، کاربران می‌توانند باتکیه‌بر الگوی PoS، توکن بومی شبکه را بخرند و از آن به‌عنوان وثیقه برای اعتبارسنجی استفاده کنند. در چنین حالتی، شبکه اتریوم هم قادر خواهد بود مثل شبکه‌های مبتنی بر PoS به‌اندازه میزان وثیقه و مدت‌زمان قفل شدن آن به اعتبارسنج‌ها پاداش بدهد.

بررسی تفاوت‌های بین اتریوم ۱.۰ و اتریوم ۲.۰

مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ شامل ۲ پیشرفت حیاتی هستند که باعث پیشروی کلیدی شبکه اتریوم شده‌اند. دو اتفاق مثبتی که در این آپگرید ارائه شده‌اند شامل موارد زیر هستند:

اجرای الگوی اثبات سهام (PoS): به‌کارگیری این الگو باعث شده است که نسخه جدید نسبت به اتریوم ۱.۰ در چندین پله جلوتر قرار بگیرد. وقتی که محاسبه فیزیکی ماینرها، برق بسیار زیاد برای دستگاه‌های استخراج‌کننده و هزینه سرسام‌آور را از قضیه کم کنیم، شکل جدیدی از اتریوم به وجود خواهد آمد که هم‌اکنون در حال فعالیت است.

شاردینگ (Sharding): شاردینگ به‌عنوان شاهرگ مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ محسوب می‌شود، چرا که با وجود این آپگرید است که می‌توان مشکلات مقیاس‌پذیری را پشت سر گذاشت. شاردینگ مکانیزمی است که در جریان آن؛ شبکه بلاکچین اتریوم به چند بخش مختلف تقسیم می‌شود. ازآنجایی‌که در نسخه سابق اتریوم، گره‌ها یا نودهای متعددی مسئولیت تأیید تراکنش‌ها را برعهده داشتند، حالا زنجیره‌های کوچک و تقسیم‌شده‌ای وجود دارند که این فعالیت را در بخش‌های کوچکتر و با سرعت پیش می‌برند. شاردینگ باعث می‌شود تا ظرفیت مقیاس‌پذیری اتریوم افزایش یابد و توان عملیاتی آن به سطح بالاتری ارتقا پیدا کند.

چرا اتریوم ۲.۰ ایمن‌تر از نسخه‌های پیشین است؟

با اجرایی شدن مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰، بلاک‌های متعددی به وجود آمدند که باعث شدند، ۱۰ هزار تراکنش در هر ثانیه با موفقیت انجام شوند. این در حالی است که شبکه بلاک چین اتریوم پیش‌ازاین می‌توانست تنها ۳۰ تراکنش را در هر ثانیه انجام دهد. این محدودیت باعث شده بود که تاخیر بسیاری در معاملات صورت بگیرد و ازدحام کاربران در شبکه افزایش یابد. موفقیت مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ باعث شده تا تراکنش‎‌ها به‌جای انباشته شدن و طول کشیدن در بلاک‌های موازی و با سرعت هرچه بالاتر انجام شوند.

ایده اصلی پشت اتریوم ۲.۰، اعمال ایمنی بیشتر در کلیه تراکنش‌ها بود. بسیاری از شبکه‌های بلاک چین مبتنی بر الگوی اثبات سهام، شامل مجموعه بسیار کوچکی از اعتبارسنج‌ها هستند که باعث کاهش امنیت آنها می‌شود. اتریوم ۲.۰ شامل مجموعه بزرگی از اعتبارسنج‌هاست (بیش از ۱۶ هزار نفر) که آن را به محیطی غیرمتمرکزتر و ایمن‌تر از قبل تبدیل کرده است. در محیط اتریوم ۲.۰ تراکنش‌ها کمتر مستعد دست‌کاری شدن هستند و می‌توان با خیالی راحت‌تر مشغول معامله شد.

بررسی مفهوم مرج (Merge) در آپدیت اتریوم

بررسی مرج در اتریوم 2.0

مرج (Merge) در لاتین به معنای «ادغام» است و مشخصاً شامل وضعتی می‌شود که لایه اجرایی اصلی اتریوم یعنی همان Mainnet به لایه اجماع مبتنی بر الگوی اثبات سهام پیوست و بیکن چین (Beacon Chain) را خلق کرد. خلق بیکن چین، نقطه عطفی در تکامل اتریوم محسوب می‌شود و به شبکه این امکان را می‌داد تا از مزایای مختلفی همچون امنیت و مقیاس‌پذیری بالا بهره‌مند شود.

تا پیش از اجرایی شدن مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰، بخش Mainnet اتریوم با حفظ الگوی اثبات کار به فعالیت خود ادامه می‌داد؛ در حالی‌که شبکه بیکن چین هم به‌موازات Mainnet در حال فعالیت بود. مرج یا ادغام زمانی صورت گرفت که ۲ سیستم سابق و جدید اتریوم در نهایت به یکدیگر پیوستند و یکی شدند. در نتیجه ادغام این ۲ شبکه، الگوی اثبات سهام برای همیشه جایگزین الگوی اثبات کار شد. تصور کنید که اتریوم یک سفینه فضایی است که برای یک سفر بین ستاره‌ای به خارج از جو زمین پرتاب شده. فرض کنید که در میانه‌های راه، بدنه و موتوری جدید و قدرتمند (اتریوم ۲.۰) به آن اضافه شده‌اند که باعث می‌شوند، این سفینه، چندین سال نوری را در عرض چند ثانیه طی کند. مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ چنین تغییر خارق‌العاده‌ای را به ارمغان آورده‌اند.

فازهای پس از مرج اتریوم کدام هستند؟

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) خالق روسی-کانادایی اتریوم در روز ۲۱ ژوئیه سال ۲۰۲۲ در کنفرانس سالانه انجمن اتریوم صحبت‌های بسیاری را در مورد آینده اتریوم ارائه کرد. او در این زمینه اذعان داشت که پروتکل اتریوم در حال حاضر در میانه یک انتقال طولانی قرار دارد و در حال گذار به سمت سیستمی قدرتمندتر است. او در ادامه اضافه کرد که مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ شامل ۵ آپدیت هستند که مرج، اولین فاز آنهاست و در ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲ اجرا خواهد شد.

مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ هم مانند بسیاری از آپدیت‌هایی که ارائه می‌شوند دارای معایب و مشکلاتی هم هستند که باید در ادامه رفع شوند. مسئولیت اصلی رفع مشکلات احتمالی اتریوم ۲.۰ برعهده  توسعه‌دهندگان یا دولوپرهاست. مهم‌ترین هدف توسعه‌دهندگان در حال حاضر، فراهم کردن شرایطی است که پس از مرج اتریوم سهام‌داران هیچ مانعی برای برداشت توکن‌های اتریوم (ETH) نداشته باشند.

همچنین پس از اتمام و کامل شدن مرج اتریوم، این الگوی اثبات سهام (PoS) است که به‌جای الگوی اثبات کار (PoW) باعث خلق بلاک‌های جدید در شبکه خواهد شد. پس از این ادغام شبکه اتریوم، توسعه‌دهندگان روی ارائه فازهایی جدید متمرکز می‌شوند که شامل موارد زیر هستند:

  • سرج (Surge): این آپدیت به طور قابل توجهی روی مسئله مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم تأثیر می‌گذارد و میزان آن را افزایش می‌دهد.
  • پرج (Purge): پرج باعث می‌شود که فضای هارددیسک مورد نیاز برای اعتبارسنجی کاهش پیدا کند. این آپدیت باعث می‌شود که داده‌های تاریخی و اطلاعات به‌دردنخور از حافظه اتریوم پاک شوند و عملیات ذخیره‌سازی تا حد امکان ساده شود. در نهایت، ازدحام کاربران در شبکه اتریوم کاهش خواهد یافت و فرایند تراکنش‌ها با سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت.
  • ورج (Verge): فاز ورج باعث بهینه‌سازی فضای ذخیره‌سازی اتریوم و کاهش حجم گره یا نودها می‌شود. این آپدیت هم به افزایش مقیاس‌پذیری شبکه کمک می‌کند.
  • اسپلرج (Splurge): اسپلرج شامل یک‌سری پیشرفت‌های کوچک و متفرقه است که بیشتر شبیه یک سوپاپ اطمینان طراحی شده‌اند. اسپلرج باعث می‌شود تا مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ پس از ۴ مرحله قبلی به‌خوبی اجرا شوند.

خطرات احتمالی آپدیت اتریوم ۲.۰ چه چیزهایی هستند؟

اگر شما هم یکی از سرمایه‌گذارانی هستید که توکن‌های ETH را در کیف پول دیجیتالی خود نگهداری می‌کند، بهتر است که با خطرات احتمالی اتریوم ۲.۰ آشنا شوید:

  • مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ ممکن است باعث تغییرات قیمتی اتریوم شوند. در حال حاضر هیچ گمانه‌زنی خاصی در مورد افزایش یا کاهش قیمت ETH باتوجه‌به بروزرسانی اتریوم ۲.۰ وجود ندارد و باید منتظر ماند تا دید اوضاع چگونه پیش می‌رود.
  • ممکن است که سرویس ارائه‌دهنده خدمات، پیش از مرحله ۱.۵ از کار بایستد.
  • امکان یک‌طرفه شدن انتقال ارزهای دیجیتال در بیکن چین وجود دارد و ممکن است که دارایی‌های دیجیتال تا فاز ۱.۵ و پیش از تکمیل اتریوم ۲.۰ موقتاً قفل شوند.

فرایند آپدیت اتریوم ۲.۰ و دنیای DeFi

شکی در این نیست که اتریوم ۲.۰ مهم‌ترین تغییری است که تاکنون برای اتریوم رخ داده است. این آپدیت، زمینه‌ای را برای آیندگان فراهم می‌کند که در آن می‌توان اتریوم را در دسترس همگی قرار داد و برنامه‌های گسترده‌ای را در بستر آن راه‌اندازی کرد. شبکه اتریوم به‌خودی‌خود میزبان بزرگ‌ترین پروژه‌های مالی غیرمتمرکز یا DeFi است که بیش از ۴۰۰ پروژه را شامل می‌شوند. این پروژه‌ها شامل واقعیت مجازی، پلتفرم دیسنترالند (decentraland)، پروژه‌های مربوط به استیبل کوین (Stablecoin) مثل DIA و صرافی‌های غیرمتمرکز مثل یونی سواپ (Uniswap) هستند. اتریوم فقط یک ارز دیجیتال نیست؛ بلکه یک اکوسیستم کامل با ارزش بازار ۲۴۵ میلیارد دلار است.

به نظر می‌رسد که مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ باعث ایجاد یک اکوسیستم رؤیایی برای توسعه‌دهندگان پروژه‌های DeFi شده‌اند. با تمامی این اوصاف، مشکلاتی هم در قضیه اجرایی شدن مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ وجود دارند که باعث کُند شدن روند رشد آن خواهند شد.

استیکینگ ارز دیجیتال در اتریوم ۲.۰

استیکنیگ اتر، راه اصلی تولید و اعتبارسنجی بلاک‌های جدید در شبکه اتریوم است. مقدار اتر موجود در سپرده‌های اتریوم ۲.۰ در ماه می سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار رشد داشته است که تقریباً ۳ برابر بیشتر از تخمین ۵ میلیارد دلاری تیم توسعه‌دهنده آن است. برای استیکینگ اتر و تبدیل شدن به یک اعتباردهنده باید در ابتدا ۳۲ اتریوم را به حساب خود واریز کنید تا واج شرایط اولیه شوید. استیکینگ اتر تنها راهی است که نشانگر تعهد شما به تأمین امنیت شبکه اتریوم است.

طبق اطلاعاتی که توسط رسانه Beaconcha.in، بیش از ۱۶ هزار اعتبارسنج فعال در فضای بیکن چین و در پی مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ فعالیت می‌کنند. این حجم از فعالیت بیانگر رشد ۴ درصدی تعداد اعتبارسنج‌ها در هر هفته است. اعتبارسنج‌ها در هنگام پیشنهاد بلاک جدید، باتوجه‌به مشارکت آنها و مدت‌زمانی که روی اتر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، انتخاب می‌شوند.

آشنایی با مهلک‌ترین رقبا

کاردانو یکی از خطرناکترین رقبای اتریوم

رقبای اتریوم معمولاً به‌عنوان «قاتلان اتریوم» شناخته می‌شوند. پروتکل‌های مختلف DeFi همواره در تلاش هستند تا برترین بلاک چین مقیاس‌پذیر بازار کریپتوکارنسی را ارائه دهند. در حال حاضر و با وجود مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰، دو رقیب اتریوم با نام‌های سولانا (Solana) و کاردانو (Cardano) در حال فعالیت هستند. در ادامه به چند رقیب کُشنده و خطرناک برای اتریوم اشاره خواهیم کرد:

  • سولانا (Solana): سولانا یک شبکه بلاک چین از نوع منبع‌باز یا open-source است که از فناوری کاربردی و قدرتمندی برای افزایش مقیاس‌پذیری و تأمین امنیت شبکه استفاده می‌کند.
  • کاردانو (Cardano): کاردانو یک شبکه بلاک چین مبتنی بر الگوی PoS است که توسط چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) بنیان‌گذار سابق اتریوم تأسیس شده.
  • Avalanche: یک پلتفرم منبع‌باز (open source) برای راه‌اندازی برنامه‌های DApp و شبکه‌های بلاک چین همکار محسوب می‎‌شود.

بسیاری، اتریوم را جایگزین بیت کوین می‌دانند و آن را با عنوان «بیت کوین روسی» صدا می‎زنند. در همین لحظه، اتر یکی از ارزهای دیجیتال محبوب است که در سبد سرمایه‌گذاری اکثر تریدرها مشاهده می‌شود. با وجود رقبای قوی و پیشرفته که حیات اتریوم را نشانه گرفته‌اند، می‌توان این شبکه بلاک چین را به‌عنوان یک پلتفرم دائماً به‌روز تلقی کرد که هیچ آپدیتی از چشمان تیزبین او جا نمی‌ماند.

پرتاب ماهواره‌ای اتریوم به فضا

در چهارم ژوئن سال ۲۰۲۲، شرکت اسپیس چین (SpaceChain) که شبکه‌ای ماهواره‌ای با قابلیت منبع‌باز (open-source) است، اولین گره (نود) اتریوم را به فضا پرتاب کرد تا ظرفیت باورنکردنی فناوری این بلاک چین را اثبات کند. اسپیس چین اولین محموله سخت‌افزاری خود را با پرتاب بلاک چین اتریوم در فضا تجربه کرد. این اتفاق در ایستگاه فضایی بین‌المللی ISS و با استفاده از یک راکت SpaceX Falcon 9 انجام شد.

مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ به این جریان کمک می‌کنند تا در صورت فعال شدن گره اتریوم در فضا، تمامی کاربران به انجام معاملات خود مخصوصاً برنامه‌های کاربردی فین تک مشغول شوند. اولین مشتری اسپیس چین در این زمینه که به بلاک چین اتریوم دسترسی خواهد داشت، شرکت Nexus Inc است؛ این شرکت قصد دارد تا به یک مجموعه حرفه‌ای در زمینه مدیریت دارایی‌های دیجیتال در سرتاسر جهان تبدیل شود.

زی ژنگ (Zee Zheng) یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل اسپیس چین دراین‌خصوص اذعان داشته است که با مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰، شکل جدیدی از قراردادهای هوشمند در فضا اجرا می‌شوند و این امکان به وجود می‌آید که تراکنش‌ها با امنیت بیشتر انجام شوند.

آیا چیزی با عنوان توکن ETH 2.0 وجود دارد؟

یکی دیگر از حواشی مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰، بحثی جدیدی با عنوان توکن ETH2 است که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را با پرسش‌های متعددی روبه‌رو کرده است. واقعیت این است که هیچ توکنی با عنوان ETH2 وجود ندارد و توکن‌های ETH شما پس از مرج یا ادغام شبکه اتریوم دچار تغییر نخواهند شد. سایت مربوط به بنیاد اتریوم اذعان داشته است که دارندگان فعلی توکن‌های ETH نیاز به انجام هیچ کاری در خصوص خرید یا فروش آن ندارند و می‌توانند بدون توجه به مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ به معاملات خود مشغول شوند.

پیش‌ازاین انتظار می‌رفت که با گذار اتریوم ۱.۰ به اتریوم ۲.۰، توکنی با عنوان ETH 2 ارائه و منتشر شود؛ این پیش‌بینی تا حدودی منطقی بود، اما بااین‌حال هیچ اتفاق خاصی قرار نیست که رخ دهد. در حال حاضر دو روش برای معامله‌گران جهت سرمایه‌گذاری در اتریوم ۲.۰ وجود دارد؛ یکی اینکه آنها روی سهام اتریوم ۲.۰ برای دریافت پاداش کار کنند و دیگری اینکه دارندگان ETH می‌توانند گره‌های اعتبارسنجی خود را با قرار دادن توکن‌های ETH به‌عنوان وثیقه ارائه دهند و از سود آن بهره‌مند شوند. همچنین، امکان پیوستن دارندگان ETH به استخرها هم وجود دارد تا به ازای سرمایه‌گذاری خود، پاداش دریافت کنند.

خطرات استیکینگ در اتریوم ۲.۰

درحالی‌که استیکنیگ ارز دیجیتال پس از مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ باعث می‌شود تا شما به‌عنوان یک اعتبارسنج از توکن‌های ETH به‌عنوان پاداش بهره‌مند شوید، باید متوجه بعضی از خطرات احتمالی هم باشید. برای مثال، ممکن است اعتبارسنج‌ها بدون توجه به انجام وظایف خود، پاداش‌هایی که باید دریافت می‌کردند را از دست بدهند. همچنین، امکان از دست رفتن پاداش اعتبارسنجی در صورت انتشار اطلاعات نادرست و حواشی بحث‌برانگیز هم وجود دارد. برای در امان ماندن از خطرات پس از مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ باید اقدامات لازم را در نظر بگیرید.

اتریوم ۲.۰؛ برجسته‌ترین آپدیت امسال

مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰ باعث شده‌اند تا اتریوم دچار یک ارتقای چشمگیر شود و به‌عنوان شبکه‌ای کارآمدتر از قبل تلقی شود. بنیاد اتریوم از این تغییر اساسی این‌گونه یاد می‌کند: «تصور کنید که اتریوم یک ماشین زمان است، اما هنوز آن چیزی که باید آن را به کار بیندازد، کشف نشده است. فرض کنید که ما با خلق بیکن چین، موتور این ماشین زمان را طراحی کرده‌ایم و حالا وقت آن فرا رسیده است که سوار بر این ماشین به هزاران سال بعد سفر کنیم». تغییرات اتریوم باعث تأثیرات گسترده‌ای در سرتاسر بازار کریپتوکارنسی خواهد شد. یکی از این تأثیرات مهم، کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط‌زیست تلقی می‌شود.

با سرعت گرفتن بلاک چین اتریوم در مراحل بروزرسانی اتریوم ۲.۰، حالا انتظار می‌رود که ۱۰ هزار تراکنش در هر ثانیه صورت بگیرد و مکانیزم این شبکه بر اساس الگوی اثبات سهام (PoS) پیش برود. شما می‌توانید با استفاده از خدماتی که در صرافی ایرانی والکس وجود دارند، معاملات مورد نظرتان را چه در اتریوم و چه در محیط‌های دیگر با خیال راحت انجام دهید. نظرات خود را در مورد آپدیت های اتریوم ۲.۰ بنویسید و بگویید که چه مشکلات دیگری وجود دارند که این به‌روزرسانی‌ها نتوانسته‌اند پاسخگوی آنها باشند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
ethereum.org
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا